PDA

View Full Version : Een impulsidee...



Spitfire
6 juli 2007, 14:01
Ik wil al best wel lang een gitaar met een P90-humbucker setup, maar die kom je maar bar weinig tegen. Daarom dacht ik er dus over om er maar zelf een te 'maken'. Na een beetje gekloot te hebben met kisekae kwam ik uit op dit:

http://img174.imageshack.us/img174/1884/nieuwegitaarpz5.jpg

Nou dacht ik erover om dat uit te voeren met een London City Comet (of een Squier Affinity misschien?) als basis en GFS elementen, omdat ik er niet teveel geld aan uit wil geven.
Wat er dus in theorie zou moeten gebeuren:
- Nieuwe pearloid slagplaat met ruimte voor een P90
- Nieuwe brug met ruimte voor een humbucker
- Ruimte in de body maken voor beide elementen
- Amp-knoppen erop ipv de normale metalen knoppen

Nou heb ik niet veel verstand van zelfbouw/elektronica, dus ik heb een paar vragen:
- Volgens mij zijn humbucker-bruggen breder dan normale bruggen, gaat dit passen op een standaard slagplaat of zou ik zo'n Warmoth slagplaat moeten kopen met extra ruimte.
- Wat moet hieraan gebeuren qua elektronica tov het orgineel? Moeten er nog andere potmeters in en zou ik gewoon de orginele 3-way switch kunnen behouden?

Alvast bedankt! ;)

Roro92
6 juli 2007, 14:29
Waar kan ik dat programma downloaden? :)

Ziet er wel vet uit, verder weet ik niet niets van...ik speel bas enzo :)

Spitfire
6 juli 2007, 14:34
http://www.nymphusa.com/kisekae/kisekaeE1.asp

En dan een beetje naar beneden scrollen en een gitaar aanklikken welke je wilt pimpen

Spitfire
7 juli 2007, 20:30
Kom op mensen, iemand? :nervous:

oknarb180
7 juli 2007, 21:00
Ik wil al best wel lang een gitaar met een P90-humbucker setup, maar die kom je maar bar weinig tegen. Daarom dacht ik er dus over om er maar zelf een te 'maken'. Na een beetje gekloot te hebben met kisekae kwam ik uit op dit:

http://img174.imageshack.us/img174/1884/nieuwegitaarpz5.jpg

Nou dacht ik erover om dat uit te voeren met een London City Comet (of een Squier Affinity misschien?) als basis en GFS elementen, omdat ik er niet teveel geld aan uit wil geven.
Wat er dus in theorie zou moeten gebeuren:
- Nieuwe pearloid slagplaat met ruimte voor een P90
- Nieuwe brug met ruimte voor een humbucker
- Ruimte in de body maken voor beide elementen
- Amp-knoppen erop ipv de normale metalen knoppen

Nou heb ik niet veel verstand van zelfbouw/elektronica, dus ik heb een paar vragen:
- Volgens mij zijn humbucker-bruggen breder dan normale bruggen, gaat dit passen op een standaard slagplaat of zou ik zo'n Warmoth slagplaat moeten kopen met extra ruimte.
- Wat moet hieraan gebeuren qua elektronica tov het orgineel? Moeten er nog andere potmeters in en zou ik gewoon de orginele 3-way switch kunnen behouden?

Alvast bedankt! ;)


Humbuccker bruggen breder, zou kunnen. Maar de afmetingen van humbuckers zelf zijn voor zover ik weet altijd gelijk. De breedte afwijking kun je gecorrigeren met een F-spaced humcker. daarvan staan de pooltjes iets verder uit elkaar. Kijk eens op de site van Dimarzio, daar staat e.e.a. over genoemd. Ik geloof ik o.a. gekomen door de FR-tremolo bruggen.

En als je het niet zeker weet, neem dan ten alle tijden een F-spaced, kost nix meer, maar is zeker goed.

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
8 juli 2007, 01:51
F-spaced


Dit is een term die gebruikt worden voor de typering van elementen. F-spaced staat voor "Fender-spaced". Dit houdt in dat de afstand tussen de pole pieces (magneten) van het element is geoptimaliseerd voor gitaren met een Fender-achtige snaarafstand (de pole pieces staan iets verder uit elkaar ten opzichte van "normale" elementen).

"F-spaced" is de term die het merk DiMarzio hiervoor gebruikt. Seymour Duncan gebruikt de term "trembuckers" of "trem-spaced", omdat de snaarafstand op de f-spaced elementen vaak in combinatie met een tremolo wordt gezien (trembucker is dus een afkorting van "tremolo humbucker").

Er is geen harde regel te geven voor het type element dat je nodig hebt. Als je het niet zeker weet, meet dan de afstand tussen de centrums van het eerste en laatste pole piece Een afstand van 52 milimeter duidt op F-spaced elementen. Een afstand van 50 milimeter duidt op standaard (Gibson) elementen. Je kunt natuurlijk bij het vervangen van een element het oude element mee naar de winkel nemen. Daarmee weet je echt zeker dat je het juiste type element aan zult schaffen.


What is F-spacing?
All of our full-size humbuckers except the X2N® are available in two polepiece spacings. F-spacing refers to the wider of the two spacings. For proper string alignment and balanced output, F-spaced humbuckers should be used in the bridge position on all guitars with string spacing at the bridge of 2.1" (53 mm) or greater. On these guitars, if the nut width is 1-11/16” (43 mm) or greater, F-spaced pickups can be used in the neck position as well.
Why are there two different spacings?
A long time ago (in the 20th century, actually) the electric guitar world was divided between Gibson and Fender designs. One of the differences between the two was string spacing. In general, Gibson chose a narrower string spacing at the bridge than Fender, and therefore the polepieces on Gibson humbuckers were closer together than the magnets on Fender pickups. When guitar shops started installing humbuckers in the bridge position of Strats, it was obvious that the strings didn’t line up with the polepieces, and if the E strings were too far outside, the sound could suffer. Our first humbuckers followed the original Gibson spacing, and we call them standard-spaced. When we released our first humbuckers with wider spacing, Floyd Rose bridges were very popular. Floyd string-spacing is the same as Fender spacing, so we naturally called the new pickups F-spaced.
How do I know which spacing to use?
F-spaced pickups measure 2.01" (51 mm) center-to-center from the first polepiece to the sixth. Standard-spaced pickups measure 1.90" (48 mm). Although some players believe that F-spaced pickups are only for the bridge position of tremolo bridge guitars, many guitars with fixed bridges (including late 1990s Gibson Les Pauls and Epiphone LPs) should have F-spaced pickups in the bridge position. Most tremolo equipped guitars that have a nut width of 1-11/16” (43mm) or more should also use an F-spaced pickup in the neck position. If you’re replacing a bridge-position pickup and you're not sure what your string-spacing is, it's usually better to get an F-spaced model. It is not necessary for the strings to pass exactly over the center of the polepieces for best performance, but it is wise to avoid a situation where the E strings are sitting completely outside of the outer polepieces.
Do some of your humbuckers come only in one spacing?
The X2N® has solid bar polepieces that work in both normal and F-spaced applications. All 7-string humbuckers are available F-spaced only. All Parker Fly replacement pickups are F-spaced only.
Is there F-spacing for single-coils?
All of our single-coil-sized pickups are designed for F-spaced applications.

En dan dit nog... "Het bericht wat je hebt ingetypt is te kort. Het bericht moet minimaal 10 karakters zijn." :stop:

Kaïn
8 juli 2007, 11:31
Ik heb wel een suggestie van een gitaar met een dergelijke set-up die gewoon te koop is...BO~EL KIM is misschien iets om naar te kijken.

bart_g
8 juli 2007, 11:59
Ik wil al best wel lang een gitaar met een P90-humbucker setup, maar die kom je maar bar weinig tegen. Daarom dacht ik er dus over om er maar zelf een te 'maken'. Na een beetje gekloot te hebben met kisekae kwam ik uit op dit:

http://img174.imageshack.us/img174/1884/nieuwegitaarpz5.jpg

Nou dacht ik erover om dat uit te voeren met een London City Comet (of een Squier Affinity misschien?) als basis en GFS elementen, omdat ik er niet teveel geld aan uit wil geven.
Wat er dus in theorie zou moeten gebeuren:
- Nieuwe pearloid slagplaat met ruimte voor een P90
- Nieuwe brug met ruimte voor een humbucker
- Ruimte in de body maken voor beide elementen
- Amp-knoppen erop ipv de normale metalen knoppen

Nou heb ik niet veel verstand van zelfbouw/elektronica, dus ik heb een paar vragen:
- Volgens mij zijn humbucker-bruggen breder dan normale bruggen, gaat dit passen op een standaard slagplaat of zou ik zo'n Warmoth slagplaat moeten kopen met extra ruimte.
- Wat moet hieraan gebeuren qua elektronica tov het orgineel? Moeten er nog andere potmeters in en zou ik gewoon de orginele 3-way switch kunnen behouden?

Alvast bedankt! ;)

Ten eerste wil ik effe kwijt dat je idee er goed uit ziet!

Edit: Ik zou een zebra humbucker in de brug stoppen. Lijkt me mooier.

Ten tweede zal het toch geen groot probleem zijn om de slagplaat bij de brug iets uit te vijlen, zodat deze wel past. Je zou ook eens kunnen mailen met een winkel of fabrikant van een dergelijke brug.

Voor de electronica kun je op de site van Seymour Duncan kijken. Ook kun je met GFS mailen wat je nodig hebt voor deze pickup configuratie. Heb zelf ervaren dat ze snel mailen en erg behulpzaam zijn.

Succes!

Pun
11 juli 2007, 00:20
Ik heb zelf ook een P90 in mijn LC Comet laten zetten (bij de hals). Er is 1 ding waar je rekening mee moet houden als je het wilt gaan doen. Het schroefje dat recht onder de hals zit (om de slagplaat mee vast te houden), zit net voor de helft, of zo, op de plaats waar je P90 moet komen.
Het is dus kiezen:
- of ik wil een beter geluid = P90 op de spot, en schroefje verplaatsen, waarbij nog wel een aardig stuk van het oude gaatje zichtbaar blijft, maar je wel een beter geluid hebt.
- of ik wil een mooier uiterlijk = P90 iets naar achter zetten, dan staat hij niet meer in de sweetspot, en geeft dus wat minder geluid, maar je slagplaat blijft wel helemaal mooi.

Ik heb zelf voor het eerste gekozen (lijkt mij ook het meest logische), ik had als voordeel dat ik een blonde Comet had gekocht, dus met een zwarte slagplaat. Hierdoor kon ik de witte laag in de slagplaat, gemakkelijk met een edding bijkleuren, zodat het niet meer zo opvalt. Als je een zwarte comet neemt met een witte slagplaat is dat iets lastiger, maar zou het nog wel steeds kunnen. Echter blijf je wel altijd een donker punte zien van waar het midden van het gat was en je nu dus eigenlijk je gitaar in kijkt.


EDIT: Ik zie nu dat je ook een andere slagplaat wil, dus dan hoeft heel dat gedoe met dat schroefje geen probleem te vormen.

Spitfire
6 augustus 2007, 11:43
Om nog even terug te komen op mijn pickup kwestie, bij GFS verkopen ze geen f-spaced elementen toch? Zou dit dan wel werken?

En is het moeilijk om hout weg te halen/vijlen/zagen/beitelen om ruimte te maken?

no 1 hops
6 augustus 2007, 12:42
Om nog even terug te komen op mijn pickup kwestie, bij GFS verkopen ze geen f-spaced elementen toch? Zou dit dan wel werken?

En is het moeilijk om hout weg te halen/vijlen/zagen/beitelen om ruimte te maken?
meet even de brug op die je wilt gebruiken midden hoge e naar midden lage e (of koop die direct bij GFS), zoek even een mooie brug uit die je wat lijkt en mail hun welke humbucker daarbij past en welke P90 en als je een andere brug hebt vertel hun hoeveel mm je hebt gemeten.
deze jongens zijn echt goed in service en antwoord op vragen
wat humbucker betreft ben ik het eens met bart_g, een zebra, misschien zelfs wel een zwart creme, maar dat is persoonlijk.

wat betreft hout weghalen.
als je een houtboor koopt met zo'n centreerpunt en je boordt het grootste gedeelte weg dan ben je al eenheel eind.
zorg dat je de body goed vastzet met bescherming tegen beschadigen, en werk met een beitel met twee handen en van je af, en ook met een hamer, wegbeitelen met kleine happen en naar de ruimte waar al een gat zit, anders splijt je misschien een stuk hout weg waar dat niet moet

Spitfire
6 augustus 2007, 17:07
Ik zit nu nog eens rond te kijken bij die elementen van GFS, maar ze hebben alleen een 'vintage' P90, weet iemand een ongeveer even duur alternatief, maar dan een wat meer scheur-element á la de custom soapbar van SD?