PDA

View Full Version : Bogner Cube 1x12 DIY



Jimwoud
6 juli 2007, 12:05
Hey,

Ik ben van plan om eind deze vakantie een Bogner cube 1x12 cabinet na te maken. Ik heb al een aantal foto shots van de cube samen met een Custom Audio cube erbij, zie hier (http://entertainment.webshots.com/album/361293095mUtwRm).

- Weet iemand wat de constructie is van de cab. Is dat zwaluwstaart of gewoon recht?

- Wat voor materiaal is het cabinet en de baffle. Ik zie op de foto aan de tekening in het houd dat de baffle van berken is. Maar van de cube kan ik het niet zien, zal waarschijnlijk ook wel berken zijn.

- Welke dikte is het materiaal, ik schat 18 mm.

- Wat is de diameter van de baspoorten, en welk materiaal, karton?

Hoe dat iemand mij hiermee kan helpen, en misschien zijn cube even open wilt schroeven.

Hartelijk dank,

Jim

Squier4ever
6 juli 2007, 12:32
Michael AE heeft er 2 dacht ik, je zou hem eens kunnen vragen

Jimwoud
6 juli 2007, 13:48
TEnx voor de tip, nu je het zegt. Zal hem eens vragen.

SimonS
6 juli 2007, 14:57
- Wat is de diameter van de baspoorten, en welk materiaal, karton?
lengte is ook wel leuk om te weten :)

Jimwoud
6 juli 2007, 16:48
lengte is ook wel leuk om te weten :)
Ja klopt. Ik heb ook geen idee hoe nauw het allemaal luister die maten. Of een milimeter al iets uitmaakt of pas bij een halve of hele centimeter? En dat tolex maakt het meten ook alleen maar vervelender. Maar met wat kleine afwijkingen kom je redelijk in de buurt denk ik, hoop ik, qua sound.

SimonS
6 juli 2007, 19:40
Als je wilt weten wat de invloed is van een BR poort, (en of het op de mm nauwkeurig aankomt), moet je even WinISD downloaden, freeware programma.

Oppy
8 juli 2007, 11:34
Hier staat een bouwbeschrijving van een 1X12" style Bogner Cube

http://f.defaut.free.fr/?q=node/68

Jimwoud
8 juli 2007, 22:35
Tenx, daar kan ik wel wat mee, jammer dat m'n frans niet zo goed is, ben benieuwd hoe zijn versie verschilt van het origineel. Hij heeft wat ander materiaal gebruikt, één of andere goedkope troep zo te zien, lijkt wel grenen met okoumé of meranti ofzo. Ik ga sowieso voor door en door berken dan,

Dude
10 juli 2007, 12:13
Waarom zou die alles dichtgekit hebben van binnen ?

Zonde ook dat de ronde uitsparing voor de speaker doorloopt boven de baffle in de kast zelf. Maar goed... zal foutje geweest zijn denk ik. Tis iig een relatief simpele kast om te maken, zelfs al heb je zelf geen zagtafel, effe bij de gamma de 6 delen op maat laten zagen en met een hand + decoupeerzaag kan je de rest.