PDA

View Full Version : Actuele tendensen in gitaarland



jonesd
6 juli 2007, 11:56
Vorige week heb ik vier dagen gekampeerd op de wei in Werchter en het leek mij wel leuk om de tendensen die mij zijn opgevallen met jullie te delen:

1. Stacks zijn out, combos zijn in.

Zeer opvallend, er wordt nauwelijks nog gebruikt gemaakt van stacks, ook voor het hardere werk. Zo gebruikte josh homme (QOTSA) een ampeg combo.Wel stonden sommige combos op een 1X12 of 2X12.

De meeste combos waren ook nog eens van lage wattage. Heel veel 20, 30 en 40 watters gezien.

Ook opvallend was de immense aanwezigheid van fender. Zelfs pearl jam, die ik altijd met marshall associeer, gebruikte twee fendercombo's en slechts 1 marshall (een bluesbreaker combo). Ook heel aanwezig was hiwatt (de combo's).

2. Hollowbodies zijn in, Les Pauls zijn out

Bij elke groep speelde minstens 1 gitarist op een hollowbody, ook om lekker te scheuren. Opvallend was ook het feit dat er heel veel epiphone hollows werden gebruikt.

Qua les paul denk ik, dat ik op 4 dagen tijd en zeer veel groepen, er slechts een 3-tal heb gezien. Wel populair waren telecasters, sg's en firebirds.

3. Racks worden zeer weinig (of niet) gebruikt.

Ik heb geen enkele rack gezien. Waarschijnlijk dat Metallica dit wel gebruikte maar die hun versterkers waren ergens verstopt. Hier kan ik dus geen uitsluitsel over geven.

Zo, dat zijn zowat de dingen die mij opvielen en die ik wou meegeven. Oja, de muziek zelf was natuurlijk dikwijls fantastisch :dance:

Eko
6 juli 2007, 14:55
Combo`s hebben een voordeel met op- en afbouw. Even neerzetten en zo weer weg te halen zonder een hernia op te lopen. Een laag wattage combo zet je neer en kun je op een groter podium open zetten zonder direct gek te worden op een podium. Bijkomend voordeel : ze klinken dan op hun mooist.

jonesd
6 juli 2007, 14:58
Daar ben ik volledig mee akkoord. Ik zweer zelf ook bij combo's en vind het dan ook interessant dat ook veel groepen de voordelen van (lage wattage) combo's hebben ontdekt, zelfs op een groot podium als dat van rock Werchter.

Wickerman
6 juli 2007, 17:52
Niet om ruzie te stoken, maar op gmm waren die 3 punten nu helemaal omgekeerd;
Enkel stacks
enorm veel les pauls
en die racks, naja, waarschijnlijk achteraan verstopt, want das staat niet cool he :p

Squier4ever
6 juli 2007, 18:23
Viel me op pinkpop ook al op, er waren echter wel een paar uitzonderingen, oa:

Muse (halfstack marshall volgens mij)
Iggy Pop (2x fullstack)
Stone Sour (belachelijke muur)
Lostprophets (2x 2 heads, 1 cab)
Linkin Park (randall cabs achter de versiering, groot rack)

bijna alle britbandjes gebruikten idd HiWatt en andere combo's, vaak icm semi hollows.

Baker
7 juli 2007, 18:11
Haha,
nou, ik ben op arrow classic rock geweest....
Nog nooit zoveel marshall stacks en les pauls bij elkaar gezien. Serieus.

MazeMouse
7 juli 2007, 19:08
Haha,
nou, ik ben op arrow classic rock geweest....
Nog nooit zoveel marshall stacks en les pauls bij elkaar gezien. Serieus.
ACh jah, al die ouwe lullen blijven onder het "wat n'n boer nie ken da vret ie nie" toch bij de "ouwe zooi" die ze kennen en al jaren gebruiken ;) :P

Baker
7 juli 2007, 20:43
iets hipper dan arrow classic rock....
ziet net naar live earth te kijken: The red hot chilli peppers.
John heeft toch echt 2 marshall fullstacks + een fender full stack achter zich staan.....

MazeMouse
7 juli 2007, 23:14
Maar die lopen dan ook op groene stroom :roll:

Erik70
13 juli 2007, 13:18
Over tendensen gesproken, wat vinden jullie van die "Relic-hype"?
Niet dat ik van plan ben mijn gitaren te verkopen, maar ik heb ze jaren jang met voorzichtigheid en respect bespeeld en zijn dus allemaal nog in nieuwstaat verkerend.
Heb je je gitaar een paak keer uit je handen laten flikkeren, dan wordt de schuurmachine en verfbrander en nog een keer extra overheen gehaald, wordt er een duur woord aan gepalt "relic" en moet die gitaar ineens meer waard worden dan een in nieuwstaat verkerende.

Ik snap het niet, jullie wel???

Dekkz0r
13 juli 2007, 13:44
Ik kan me echt niet druk maken om een pitje of krasje. Zelfs niet bij een SG of LP (waar ik relic niet mooi vind, relic is voor strats en teles vind ik)

En als jij gelukkiger bent met een nagelnieuwe lak is dat jouw ding.. lekker zo houden en handschoentjes aandoen als je gaat spelen...

Rutger
13 juli 2007, 15:58
Over tendensen gesproken, wat vinden jullie van die "Relic-hype"?
Ik dacht dat die al over was...

Ibanez666
17 juli 2007, 13:59
Ik ben juist overgestapt van snelle Ibanezzen naar Vintage Ibanez Les Pauls en het bevalt me prima!

maxcroes
17 juli 2007, 20:27
Niet om ruzie te stoken, maar op gmm waren die 3 punten nu helemaal omgekeerd;
Enkel stacks
enorm veel les pauls
en die racks, naja, waarschijnlijk achteraan verstopt, want das staat niet cool he :p

Hehe ik woon ook in Mol, en btw klopt wat je zegt op GMM.
Fuck Children Of Bodom was goed...

Speeddemon
20 juli 2007, 12:29
Niet om ruzie te stoken, maar op gmm waren die 3 punten nu helemaal omgekeerd;
Enkel stacks
enorm veel les pauls

en zowel bij B.L.S., Slayer als Ozzy:
ENORM VEEL stacks. :cooler:

B_2_the_a
20 juli 2007, 12:52
Het is dus te merken dat metallica niet meedoet aan hypes!

Geen hollowbody's
Grote racks (onder die verhoging)
redelijk wat stacks (onder die verhoging)
juist meer les pauls (inplaats van de eeuwige explorer bij james)

Verder klopt het wel redelijk, meer combotjes, hollowbodies...
Maar ik denk ook steeds diverser (meer combi's van oud en nieuw)

Mike McCready
2 augustus 2007, 12:06
Op Dour viel mij het hele hoge percentage Telecasters en inderdaad ook Fender combo's op.

Braindead
4 augustus 2007, 13:41
Een tendens die ik meen te zien is dat veel mensen (in ieder geval in NL) overstappen op 2x12 boxen ipv 4x12

B_2_the_a
4 augustus 2007, 14:01
je moet toch aan je rug blijven denken ;)

MarkV
4 augustus 2007, 14:51
Andere trend is volgens mij de overstap naar Telecasters. Zowel gitaristen uit het Strat kamp als uit het LP kamp weten vaker hun weg naar de Tele te vinden.

Pentatonic
7 augustus 2007, 16:47
Waardoor de Tele op de duur weer slachtoffer van zijn eigen succes zal worden :) Lijkt wel een modeshow soms...

glacius
13 augustus 2007, 14:41
ik ben nou net op zoek naar en combo en ja dat is idd handiger met de niet al te grote gigs erg handig ..

en als het echt harder moet komt er toch gewoon een mic voor te staan ..

JorikDekkers
21 augustus 2007, 15:46
wat betreft die combo's en tele's en hollowbody's...

zou dat niet komen omdat de algemene muziek op een festival veel meer britpop achtig is dan een paar jaar terug?

RammerStein
26 augustus 2007, 22:30
hollowbodies :roll:

HenryCrun
26 augustus 2007, 22:58
meervoudsvorm Engels: babies
meervoudsvorm Nederlands: baby's

dus is het in een Nederlandstalig forum: hollowbody's

RammerStein
27 augustus 2007, 10:32
meervoudsvorm Engels: babies
meervoudsvorm Nederlands: baby's

dus is het in een Nederlandstalig forum: hollowbody's

ook goed :dontgeti:
ze blijven sowieso mijn smaak niet;)

Pun
28 augustus 2007, 17:39
meervoudsvorm Engels: babies
meervoudsvorm Nederlands: baby's

dus is het in een Nederlandstalig forum: hollowbody's

Nee joh, het is gewoon: holle lichamen ;)

Pentatonic
29 augustus 2007, 00:53
of: holle lijken :p

Baker
30 augustus 2007, 20:15
:D :D

10 tekens

heavy-metal-thunder
3 september 2007, 13:38
Over tendensen gesproken, wat vinden jullie van die "Relic-hype"?
Niet dat ik van plan ben mijn gitaren te verkopen, maar ik heb ze jaren jang met voorzichtigheid en respect bespeeld en zijn dus allemaal nog in nieuwstaat verkerend.
Heb je je gitaar een paak keer uit je handen laten flikkeren, dan wordt de schuurmachine en verfbrander en nog een keer extra overheen gehaald, wordt er een duur woord aan gepalt "relic" en moet die gitaar ineens meer waard worden dan een in nieuwstaat verkerende.

Ik snap het niet, jullie wel???

probeer maar eens een relic te verkopen. Ik heb onlang een Fender american vintage 62ri verkocht voor 700 euro. Ik had, mits wat geduld, er meer kunnen voor hebben, maar reken maar dat ze in mooie toestand 150-200 meer had opgebracht.

Rinze
3 september 2007, 15:56
wat betreft die combo's en tele's en hollowbody's...

zou dat niet komen omdat de algemene muziek op een festival veel meer britpop achtig is dan een paar jaar terug?

Yep, als ik op tv een paar van die mode-kuifjes met Tele's en gestreepte t-shirtjes zie dan ben ik al weg. Vind het raar dat dit soort dingen ook aan mode-grillen onderhevig is.

Pentatonic
9 september 2007, 02:46
Ik vind het grappig. Vb. de strat is totaal out, omdat 'iedereen een strat gebruikt'... Contradictio in terminis.

Dan allemaal alternatief wezen op een tele :) kuddementaliteit!