PDA

View Full Version : korte vraag; geluidsabsorberende buis



guhlenn
6 juli 2007, 09:21
Ik weetd at ze bestaan, buizen voor lucht afvoer die geluid absorberen, maar vind geen verkoop plek. Google helpt niet. of ik zoek iuig verkeerd. Iemand die weet wat de exacte term is, of, beter ng, waar ze verkocht worden?

Roman
6 juli 2007, 11:50
Er zijn buizen bekleed met wol aan de binnenkant te verkrijgen.
Tevens (ivm flankering) een stukje flexible buis gebruiken.

Minimaal 2 * 90 graden inbouwen.

Je kunt zelf, iets wat ik ook altijd (laat) doe(n), een dempkast maken. Een box van MDF met schotten en bekleed met depende wol/schuim aan binnenkant. Hier lucht door heen laten lopen.

guhlenn
6 juli 2007, 12:19
tis voor kabels door een deur. ventilatuie is mooi meegnomen. Krijgt dus automatische al twee knikken. buizen die ik bedoel zijn flexibel, zeg maar het buigzame gedeelte van een rietje, en idd van binne bekleed met glas wol en, niet onbelangrijk, een afschermende laag.

Roman
6 juli 2007, 16:32
oh, voor kabels.
Eigenlijk geldt daar het zelfde, 2x 90 graden bocht in bouwen en eigenlijk dichtkitten aan uiteinden. Nog beter zijn panelen aan beide zijden waar je touwtjes dan weer inprikt.

Let wel dat draden trekken door 2x90 graden buis moeilijk is. Helemaal een multi... Vergeet de "ventilatie" door die buis, dat zul je toch echt apart moeten aanleggen. (ook lucht-techniek is een verantwoorde job, denk er niet te licht over.)
Overigens, is je kamer helemaal pot-dicht? (elke naat gekit etc) DAN zou ik zeker lucht verversing overwegen middels een split-systeem bijvoorbeeld.

Afijn, veel om over na te denken ;)

guhlenn
9 juli 2007, 11:30
Helaas is mijn ventilatie systeem regelmatig de deur open doen. Het si dichtgekit ja en ik relaiseer me hoe snel lucht op is... vaak genoeg gemerkt...

Maar waar kan je zo'n buis kopen dan?

Roman
9 juli 2007, 12:54
Ik doelde op een flexbuis voor lucht. Die heb je voor kabels echt niet nodig.
Gewoon zelf van bv MDF een dichte doos (met eventueel deksel) maken, daar kabels door leggen (doos tussen muur) en door muren steken. Liefst gekit of anders met rubber oid dichten. Verversing van lucht gaat je echt niet lukken door een dergelijke buis. Maar je wilt het wel geluidsdicht uiteraard.

Tsja, als je een dichte kamer maakt (alles pot dicht dus) dan HEB je gewoon lucht verversing nodig, iets wat veel te vaak wordt vergeten.

guhlenn
9 juli 2007, 12:57
ah ok... mijn dank!