PDA

View Full Version : Favoriete gitaarduo (trio)



JeffreyButer
6 juli 2007, 02:17
Er zijn vele bands met 2 of soms 3 gitaristen. Welk gitaarduo of trio is jullie favoriet en waarom?

Mijn favoriet is het gitaartrio van Iron Maiden. Iron Maiden is een van, dan wel niet, de grootste metalband allertijden. De sound van Iron Maiden is kenmerkend door de stem van Bruce, Air-Raid, Dickinson en het geratel van Steve Harris zijn bas. Maar het meest kenmerkend is tochwel de twin-guitar en tegenwoordig tri-guitar attack.
Het is in de jaren tachtig echt begonnen met Dave Murray en Adrian Smith. De meest geniale nummers van Maiden zijn toch wel door deze twee gitaristen gespeeld. Nummers zoals Hallowed Be Thy Name, Aces High, The Trooper, Alexander The Great, Seventh Son of a Seventh Son, Rime of the Ancient Mariner, 2 Minutes to midnight. The Evil Th at Men Do en Caught Somewhere in Time zijn toch typische Iron Maiden nummers met geweldige harmonien, solo's en akkoordprogressies.
Het geweldige aan het duo Murray-Smith is de eigen sound die de artiesten hebben. De sounds zijn zo kenmerkend dat je hoort wie welke solo speelt.
Dave Murray is mijn favoriete gitarist. Hij heeft zo een vloeiende stijl waar werkelijk iedere gitarist jaloers op is. Hij speelt veel arpeggio's, legato's met veel hammer on's en pull off's maar met zoveel melodie.
Adrian Smith heeft meer een bluesy feel en speelt niet zulke snelle solo's als Dave Murray. Maar zijn bluesy sound geeft een extra dimensie aan het al diverse spel van Maiden. Voor het samenspel met Dave Murray maakt het perfect.
Tegenwoordig is Janick Geris bij de band (al sinds 1990 na vertrek van Adrian) die een veel experimentelere en ruigere stijl heeft dan Murray en Smith. Soms verneukt hij live solo's maar ook vaak speelt hij geniale solo's. Vooral op het podium is hij zeer actief en leuk oom naar te kijken.
In 1999 is Adrian weer terug bij de band en sindsdien is de band Back on Top. Nummers als The Wicker Man, Brave New World, Thin line Between Love And Hate, Dream Of Mirrors, Blood Brothers, Rainmaiker, No More Lies, Paschendale, Different World, For the Greater Good of God, Brighter Than a Thousans Suns en Th Reincarnation of Benjamin Breeg zijn zeer mooi Maiden nummers gespeelt door het gitaartrio. De afwisseling in de nummers en vooral solo's is groot en maakt het luisteren zo aangenaam.

UP THE IRONS :rockon: :rockon: :rockon:

Kim Wilson
6 juli 2007, 08:58
Rick Parfitt en Francis Rossi van Status Quo! Die strakke drive van die twee heb ik in nog geen andere band gehoord.

Orgasmocaster
6 juli 2007, 16:32
mijn voorkeur gaat uit naar Murray/Smith. Ik heb niks tegen Janick Gers, maar ik ben een grotere fan van het oude Iron Maiden werk (van voor 7th son of a 7th son)

Verder zijn mijn favorieten:

Scott Gorham & Brian Robertson

Michael Wilton & Chris DeGarmo

Wickerman
6 juli 2007, 17:47
Op nummer 1 staat bij mij toch ook Maiden.

Voor de rest die gasten van slayer; die spelen zo snel dat ik soms denk "hoe kunnen die gasten nu nog mogelijk samen zitten...'

En, raar maar waar; rammstein. In de meeste groepen waar 2 gitaristen hetzelfde spelen wordt er eentje roadie, daar dus niet ;) Neenee, ik vind het wel cool om ze zo samen te zien spelen. Jammer dat dat niet het belangrijkste is...

jonesd
6 juli 2007, 17:48
De broertjes young.

puntdroad
6 juli 2007, 18:00
Marc Ford en Rich Robinson van the Black crowes

Maurice_732
6 juli 2007, 22:05
Slash & izzy stradlin - guns n roses :rockon:
Slash & gilby clarck was lang niet zo goed, izzy had meer z'n eigen style en gilby wilde alleen slash nadoen

Das Schaap
7 juli 2007, 00:36
Brett Garsed en TJ Helmerich. Fenomenaal duo die aan elkaar gewaagd zijn. :satisfie:

Trocar
7 juli 2007, 00:37
Hmmm... Marty Friedman en Jason Becker. Gewoon, omdat ik de deuntjes wel leuk vind :cheerup:

Daemon
7 juli 2007, 12:49
Niet dat 't m'n aller favo is, maar herman & sam van dragonforce kunnen er met z'n 2en ook wat van. Zoiezo erg grappige band om life eens te zien.

Richwoodje
7 juli 2007, 15:35
Eric Clapton/Duane Allman van Derek and the Dominoes
Keith Richards/Mick Taylor van the Stones
dat schiet me zo even te binnen

nopster
7 juli 2007, 21:34
Rick Parfitt en Francis Rossi van Status Quo! Die strakke drive van die twee heb ik in nog geen andere band gehoord.

Idem.

En doe er voor mij Wishbone Ash ook maar bij.

Slesj
8 juli 2007, 21:08
Kirk Hammett en James Hetfield.

Tja, spreekt voor zich he. Twee uitstekende gitaristen, die elkaar geweldig aanvullen on stage. De lijpe lickjes van Hammett over de vette rhythems van Hetfield! :rockon:

YannickH
9 juli 2007, 16:08
iron maiden:p janick,dave en adrian 8-)

F*R*E*A*K
19 juli 2007, 14:26
Racer X!

Paul Gilbert & Bruce Bouillet

StefMan
19 juli 2007, 14:32
Stukje uit Six String Samurai (zo'n geniale film...echt passend voor Gitaarnet)

http://www.youtube.com/watch?v=0nqrd6buFHE

Maurice_732
19 juli 2007, 22:42
the dirty mac
eric clapton/john lennon/keith richards(bas)
Hebben helaas alleen maar samen op het rolling stones rock n roll circus opgetreden in 1969

Fuhgawz
23 juli 2007, 13:40
Thurston Moore en Lee Ranaldo van Sonic Youth. Hoe die gasten op elkaar ingespeeld zijn, geweldig!!

jasper159
23 juli 2007, 13:43
Verder zijn mijn favorieten:

Scott Gorham & Brian Robertson



+1 ...

:)

menno182
23 juli 2007, 18:55
die lui van Dragonforce. :cooler:

robby-C.rock
23 september 2007, 17:59
slash en izzy:
http://theupwardspiral.files.wordpress.com/2007/02/guns_n_roses.jpg