PDA

View Full Version : Verkeerd cadeau ruilen - Boekentips???



Javaca
6 juli 2007, 01:16
Toen ik zojuist thuis kwam had m'n moeder een verrassing voor me... Voor m'n 21e verjaardag had ze een boek voor me gekocht...

Op zich geen probleem, -ben een gigantische boekenfreak- ware het niet dat ik hier nog anderhalve meter plank heb staan met nog te lezen literatuur (waar ik zeer sporadisch aan toe kom) en van dit soort boeken (overzicht van de prehistorie tot middeleeuwen) al een aardige collectie heb uit een vorig leven als aankomend geschiedenisdocent/amateurarcheoloog.
Ondanks dat ik meerdere malen duidelijk gezegd heb dat ik enkel de afdeling muziekinstrumenten(-bouw) aan wilde vullen (nog steeds een gapend gat) en van m'n ouders hout (setje voor een barokgitaartje) wilde voor m'n verjaardag heeft ze het vanmiddag toch gekocht.

Heel handig...
We hebben afgesproken dat we het ruilen voor iets waar ik wel wat aan heb. Heeft iemand tips?
Het budget is 40 euro (veel te veel voor een boek van deze kwaliteit), waar ik eventueel nog wat bij leg.

Ik zoek boeken over ambachtelijke klassieke gitaarbouw. Making master guitars ligt boven het budget.

Mattia
6 juli 2007, 07:57
...zijn daar veel goede boeken over, dan? Ik dacht 't namelijk eerder niet. Cumpiano/Natelson heb je al, gok ik zo, en ik kan de nieuwe Bogdanovich wel aanraden. Errug, errug mooi boek, niet echt wat je noemt 'ambachtelijk' (gelamineerde zijkanten, bijvoorbeeld), maarja, waarom moet 't ambachtelijk zijn? Dat leer je toch op school? Lekker breed houden, zeg ik dan.

http://www.amazon.co.uk/Classical-Guitar-Making-Approach-Traditional/dp/1402720602/ref=sr_1_2/026-9993132-8257241?ie=UTF8&s=books&qid=1183701307&sr=8-2

Wel lekker goedkoop, dus er kan wellicht nog een tweede bij. Het Romanillos boek over Torres ligt misschien nog net binnen het budget, en ik zou ook rondsnuffelen op de Website van Madinter voor wat inspiratie...

Javaca
6 juli 2007, 10:26
Bedankt voor de tip!

Met ambachtelijk bedoel ik vooral dat de boel niet volledig met de frees en bandschuurmachine gebeurd. Ik heb nogal een voorliefde voor beitels, schaven en handzaagjes...

Die Bogdanovich had ik al gezien, lijkt me op zich wel wat.

Mattia
6 juli 2007, 21:04
Bedankt voor de tip!

Met ambachtelijk bedoel ik vooral dat de boel niet volledig met de frees en bandschuurmachine gebeurd. Ik heb nogal een voorliefde voor beitels, schaven en handzaagjes...

Die Bogdanovich had ik al gezien, lijkt me op zich wel wat.

Ik heb het zitten lezen, en het is allemaal redelijk 'low-tech'. Wel freesgebruik voor logische zaken (bindings, rosette, dat soort zaken), maar er zitten wel leuke dingen zoals gelamineerde zijkanten, gelamineerde (solid) bindings, het maken van 'wheat' (herringbone maar dan anders) purfling, en voor de rest erg veel met de hand gecarved en zo. Het is een oud-student van James Kernov, de gast van de boeken over houten schavenbouw (onder andere).

Het is ook met name een errug mooi boek, heel erg veel foto's.

Mattia