PDA

View Full Version : 6-snarige Ukelele



Oetsie
6 juli 2007, 00:38
Ik heb een ukelele gezien erg goedkoop, met 6-snaren. Aangezien ik op vakantie "gitaar" wil spelen heb ik dus een klein gitaartje nodig. Nu dacht ik in eerst instantie aan een kindergitaar. Toen zag ik dat ukelele's erg goedkoop waren en ook aan mijn eisen voldoen (denk ik) nu is de vraag: wat is het verschil tussen een 1/2 (kinder-gitaar en een ukelele en zijn de akkoorden op een ukelele hetzelfde als op een gitaar?

Dit is 'm trouwens ;)
http://www.mainmusic.nl/persit.asp?stype=prod&sname=25062.jpg

hendrix2
6 juli 2007, 13:38
Waarschijnlijk is dit gewone gitaarstemming.
Nog waarschijnlijker is dit instrument erg slecht, maar kan best wel leuk zijn.
Alleen heb ik zelf slechte ervaringen met zulke goedkoop dingen. Die zijn namelijk meestal niet erg stemvast. Maar enkel voor op vakantie moet het wel volstaan volgens mij.

Oetsie
6 juli 2007, 15:27
Het is ook echt enkel voor op vakantie. Ik heb het in de gitaarwinkel even nagevraagd die kerel zei dat er geen 6-snarige ukelele's bestaan (?) En zowel dat ie de E nooit zou halen met stemmen? Weet iemand hier meer over?

freekick
6 juli 2007, 15:34
Ik heb een yamaha guitalele.
http://www.thomann.de/thoiw7_yamaha_gl1_prodinfo.html

Is in A gestemd met gewone nylon snaren.
Het is meer een klein gitaartje dan een ukelele.
Kwa geluid zit het er tussenin.
Wel netjes gemaakt geen rommel.
Ik kan er niet zoveel mee.

Oetsie
6 juli 2007, 15:39
Weet jij dan ook of de E stemming te halen is? Net als bij een gitaar (eadgbE)?

Ik hoef er niet veel mee te kunnen, maar gewoon gezellig op het strand wat simpele slaggitaarliedjes.

P.S. Deze heeft stalen snaren, en die van jou?

freekick
6 juli 2007, 15:48
Nee in E lukt niet dan rammelen de snaren tegen het fretboard.
Maar dat is ook nergens voor nodig. Je speelt gewoon je accoorden zoals je gewend bent. Je E is dan een A geworden enz.

Snaren van klassieke gitaar. nylon dus.



.

Javaca
6 juli 2007, 18:26
Het kan wel, maar dan heb je er andere snaren voor nodig.
Voor mijn octaafgitaren gebruik ik Savarez octaafgitaar snaren. Hannabach heeft deze ook. Hiermee kun je E wel halen. -al lijkt dit meer op 3/4-

freekick
6 juli 2007, 21:06
Herstel! Het kan dus wel. Wist ik niet.

Oetsie
7 juli 2007, 00:06
Oké, maar hier zitten al stalen snaren op, ik weet niet of het hiermee haalbaar is, anders ga ik even bellen naar die winkel? (ook een idee) ;)

Javaca
8 juli 2007, 23:15
Wat voor gitaartje heb je? en wat is de mensuur?

Oetsie
10 juli 2007, 00:29
Ik heb hem nog niet aangeschaft, ik speel nu gewoon een "normale" gitaar wel wil ik hem aanchaffen als ik mijn gitaarakkorden erop kan laten klinken, aangezien ik hem niet kan vorspelen (Omdat hij via internet te bestellen is) vraag ik het even ;) De informatie die gegeven wordt is hetvolgende:


Ukelele gitaar mahalo /stalen snaren /yellow
• ukelele gitaar mahalo
• stalen snaren
• yellow
• met hoes
• mensuur 48 cm.


Overigens is dit de staalsnarige met een mensuur van 48 cm, er is ook een nylon snarige met een mensuur van 58 cm.

Oetsie
13 juli 2007, 10:42
graag een reactie, de vakantie is er bijna :)

freekick
13 juli 2007, 11:20
je hebt een p.m.

Oetsie
15 juli 2007, 13:04
Waar is Javaca?

jasper159
18 juli 2007, 13:33
Hmmm, apart..

Heb gisteren mijn Guitarlele binnengekregen, en ik kan hem weldegelijk in E stemmen hoor!

Oetsie
18 juli 2007, 15:53
Welke heb je? hoe klinkt ie? Is zo'n ding makkelijk te bespelen? Ook voor slagliedjes? Of moet je echt prielen met je linkerhand?

TimoSomers
18 juli 2007, 16:43
'Keb er ook een van Mahalo.
Is super easy spelen, ik merk bijna geen verschil met mijn Ibanez K7 of mijn Mahalo gitaartje xD.
Maar serieus hij speelt egt tegek, 'keb hem gekocht omdat ik anders 3 weke op vakantie zonder gitaar zit.
'Keb hem btw in E# staan, anders gaan de snaren een beetje flapperen, maar E of zelfs Eb kannie makkelijk aan.

jasper159
18 juli 2007, 17:24
Welke heb je? hoe klinkt ie? Is zo'n ding makkelijk te bespelen? Ook voor slagliedjes? Of moet je echt prielen met je linkerhand?

Ja, hij's vrij makkelijke te bespelen hoor.
Tis eerst een half uurtje ofzo wennen, bij akkoorden nemen enzo, maar het is echt te doen.
het enige is dat je iets meer bij de brug moet gaan aanslaan, omdat het anders wat rommelig is.

dzjem
20 juli 2007, 19:52
He, snaargevoelige mensen...

precies op zoek naar die unieke dzjem-kans....?

Voor het openingsevent van het "dzJeM-festival international" op di 7 augustus om 20.30u zoekt Jan De Smet enthoesiaste ukelele-spelers om op het gigantische podium op het Mechelseplein in Antwerpen te "dzjemmen".
Kijk vlug op www.dzJem.be.........en lees hier meer over!!!!!

De rest van de week een massa jong gitarentalent te ontdekken uit binnen-en buitenland!

Oetsie
21 juli 2007, 00:10
Ja, hij's vrij makkelijke te bespelen hoor.
Tis eerst een half uurtje ofzo wennen, bij akkoorden nemen enzo, maar het is echt te doen.
het enige is dat je iets meer bij de brug moet gaan aanslaan, omdat het anders wat rommelig is.

dan denk ik dat ik er maar eens eentje ga aanschaffen :)

Oetsie
26 juli 2007, 01:25
herstel: toch niet ;)