PDA

View Full Version : Dubbel review: Barber Direct Drive en Small Fry



Mitch
5 juli 2007, 21:32
De afgelopen weken heb ik de Direct Drive in huis gehad en sinds gisteren de Small Fry. Ik was aan het zoeken naar een makkelijk te bedienen multi-tool: vlot overschakelen van een light/medium crunch naar een relatief vlakke, compresste lead sound. Waarom dat dan, zul je denken ? Nou, ik wilde een kleine ssetup hebben die ik voor twee bands zou kunnen gebruiken. In de ene doe ik alleen wat kort rhtyhm werk, in de ander juist veel lead. Beetje aparte eisen, maar laat ik vast verklappen dat beide het kunnen....

Verdere setup: De Gier Custom of een CIJ Tele '52ri. CMW Tweedy Twin Champ over ofwel 2 Celestion Heritage M20's of een enkele H30. Waar nodig zal ik deze factoren aanhalen om de resultaten te relativeren.


http://tpngear.com/images/dd051.jpg

Direct Drive
Al jaren een verkooptopper in The States, hier zie je 'm niet veel. Overzeese omschrijvingen variëren van 'Tubescreamer on steroids' tot 'Marshall in a box'. Totaal nietszeggend, dus liever zelf uitproberen :sneaky:
Layout is de traditionele level, drive en tone, maar de tone is een push/pull pot. 'Pulled' moet -ie Fat Harmonics gaan geven. Intern zitten er nog trimpots voor bass en presence.
Bij het inpluggen was de Direct Drive erg schel, dus eerst maar even opengeschroefd om de presence terug te draaien en de bass verder open. Dat scheelde meteen een bak, al viel wel op dat de bass eerder iets in het 'hogere' laag leek te doen dan het diepere laag. Ook met de bass pot wat verder open kapt de DD dan nog wel wat laag af. Normaal gesproken niet erg voor een drive, maar het had wat minder gemogen voor mijn smaak; zeker met de M20's heb je al niet zo'n diep laag en dan hoeft er weinig te worden afgekapt.
De globale sound: ook op lagere standen al redelijk wat compressie. Het is echter niet de compressie die je op sommige pedalen tegenkomt dat het bijna een limiter is, de compressie is wel in de goede zin des woords: losse noten klinken stevig (goed voor solo werk), slag klinkt lekker strak en iets zachter dan losse noten. Prima. De oversturing is redelijk glad, zeker niet een grove oversturing in het hoog of zo. De EQ laat zich moeilijk omschrijven. Hij lijkt wat af te kappen in het hoog mid en lijkt wat meer body te geven in het laag mid. Beetje jammer voor mij: dat haalt nou net de angel een beetje uit de CMW... kan me voorstellen dat dit op bijvoorbeeld een doorsnee HotRod een prima sound oplevert, in mijn setup haalde ik er niet uit wat erin zit. Ik heb de DD ook nog even over een cleanere amp gezet en dat klonk ook net wat levendiger. Hij lijkt niet zo te houden van het chronisch beetje oversturing dat de CMW heeft.
Afijn, dan de Fat Harmonics stand maar eens uitgeprobeerd, maar zoals ik al vreesde gaat -ie dan alleen maar meer pissed off klinken. Duwt meer, alsof je een pre-boost aanzet, maar het voegde weinig toe. In veel recensies van mensen die 'm over een Fender style, clean, scooped mids bak hebben staan lees ik juist dat ze 'm vrijwel zonder uitzondering in de Fat Harmonics stand hebben staan, dus ik mag aannemen dat die combi beter werkt.
De hoeveelheid gain: hij begint toch eigenlijk wel bij medium gain. Op een heel lage gain stand zou je 'm als dirty boost kunnen gebruiken, maar da's echt theoretisch...klinkt daar absoluut niet op zijn gemak. Van strakke slag tot bijna Big Muff achtige sustain is er uit te halen. Opvallend is dat de klank erg consistent blijft, hij gaat absoluut niet meer 'bijten' als je de gain flink opschroeft. Maximum gain is dus ook echt bruikbaar.
Gezien de samenwerking met de amp mocht de DD dus vertrekken en ondertussen kwam binnen:



http://www.pedalgeek.com/images/product_pics/barber/besf_big.jpg

Small Fry
Al jaren intrigeert de Burn Unit me. Vind ik zó'n mooi uitgedachte dubbele drive, prachtig gewoon. Maar ja, niet goedkoop en hier vrijwel niet aanwezig in de EU. Ik was dan ook erg blij dat Barber 'm als éénkanaals pedaal ging verkopen: de Small Fry.
Layout is anders dan normaal: level, tone, dynamics en brn (drive). Verrekte handig: de dynamics bepaalt de compressie los van de hoeveelheid drive. Voor mijn eis qua flexibiliteit een groot voordeel ! Verder zit er nog een drieweg switch op die de verhouding bepaalt tussen symmetrisch en asymmettrische oversturing. Nou heeft Barber daar een enorme uitleg over op zijn manual, maar het is gewoon een erg klein verschil, dus laat maar zitten verder !
Binnenin zitten dan trim pots voor: bass, mid, presence en note shape. Die laatste laat het laag wat losser of juist wat strakker. Met mijn amp + cab kan dat dus makkelijk losser, klinkt lekker en het flubbert toch nooit in het laag.
Globale sound: duidelijk meer hairy, minder rond dan de Direct Drive. De totale voicing is ook wat neutraler, al kan ik 'm zeker niet transparant noemen. Beetje lastig te omschrijven; hij laat wel duidelijk zijn handtekening achter, maar het is allemaal nog steeds herkenbaar en 'natuurlijk'. De hoeveelheid laag is beduidend anders geregeld dan bij de Direct Drive. Er lijkt sowieso mer laag voorhanden te zijn, maar ook de frequentie van de bass trimpot lijkt wat lager te liggen en met de note shape kun je het laag ook wat lekkerder laten doorklinken.
De hoeveelheid gain gaat zowel lager als hoger. Daarmee bedoel ik dat de Small Fry zowel lekker klinkt op lichte crunch, een randje aan je geluid, maar dat je er ook eene norm vette sustain uit kunt halen. De dynamics pot doet hier wonderen. In de laagste stand comprimeert -ie sterk. Kwestie van level bijdraaien om weer hoorbaar te worden, drive lekker hoog en je hebt een heeeele soepele lead sound. Plenty attack om wat snellere leads heel duidelijk te laten articuleren en een sustain waar je 'U' tegen zegt. Maar voor slag kan die knop duidelijk verder omhoog, liefst to ca. 1 of 2 uur. Dan heb je net lekkere compressie, maar nog genoeg om je dynamische ei nog kwijt te kunnen.
Belangrijkste wat me opviel: het is geen pedaal dat met allerlei features en regelknoppen probeert zo veelzijdig mogelijk te zijn zonder ergens goed in te zijn: het is gewoon een pedaal met een eigen identiteit. Altijd griezelig om voorspellingen over te doen, maar dit lijkt een keeper :D


In NL voert v/d Haar de regie over de Barbers. De DD staat voor E159 geadverteerd, terwijl -ie $119 kost. De oude versie zonder trimpots (waarvan er nu één op Marktpklaats staat voor een ongelofelijk lage 50E) was vroeger $99... de Small Fry kost in The States $159, prijs hier staat niet op de site.

dml
6 juli 2007, 04:48
De afgelopen weken heb ik de Direct Drive in huis gehad en sinds gisteren de Small Fry. Ik was aan het zoeken naar een makkelijk te bedienen multi-tool: vlot overschakelen van een light/medium crunch naar een relatief vlakke, compresste lead sound. Waarom dat dan, zul je denken ? Nou, ik wilde een kleine ssetup hebben die ik voor twee bands zou kunnen gebruiken. In de ene doe ik alleen wat kort rhtyhm werk, in de ander juist veel lead. Beetje aparte eisen, maar laat ik vast verklappen dat beide het kunnen....

Wel eens de MI Audio TubeZone geprobeerd? Over multi-tool gesproken.........

Jan Buurman
6 juli 2007, 09:53
(waarvan er nu één op Marktpklaats staat voor een ongelofelijk lage 50E)

Niet kunnen vinden... leek mij wel leuk voor 50E....

JeroenSchaaf
6 juli 2007, 10:19
ik heb hem ook niet kunne vinden!? heb je mischien een linkje?

Mitch
6 juli 2007, 10:42
Zal dan al wel verkocht zijn, dag of twee terug stond -ie er nog op.

@dml: Tubezone klinkt inderdaad ook heel interessant voor dit soort veelzijdigheid. Daar heb je ervaring mee ?

dml
6 juli 2007, 14:29
Ja, heb 'm gehad. Echt een pedaal die hoogstwaarschijnlijk aan jouw "multi-tool-wensen" voldoet. Van TS-achtige gecomprimeerde overdrive tot in-your-face distortion, al dan niet met een behoorlijke oemph in het laag. Ik had 'm i.c.m. een MI Audio Blue Boy Deluxe (ook niet verkeerd!!) over het cleane kanaal van m'n Powertone 2.0. Lekkerrrrrrrr, een hele aardige aanvulling op de 3 kanalen van de PT.

alfred
6 juli 2007, 16:04
Leuk om te lezen, ik heb naast de Barber DD en de Small Fry ook nog de LTD, de DDSS en een oude Tonepump, en ben ook al jaren aan het kijken naar een BurnUnit.

Kwa beschrijving ben ik het wel eens met Mitch, gekke is dat ik persoonlijk de DD veel meer gebruik dan de Small Fry, de DD geeft een lekker rock geluid.
Versterkers die ik gebruik zijn een Mesa Boogie DC5, een Fender SF Deluxe Reverb en een SF Princeton Reverb, alle met Fender stratocasters.
(dus redelijk verschillende setup t.o.v. Mitch)

Inderdaad geeft de DD veel compressie en wat me opvalt is dat het geluid boven de 12 fret veel voller klinkt dan ander overdrive pedalen bv. die van MI Audio (Chrunchbox, Blues Pro).

De DDSS is een iets andere versie van de DD, klinkt vrijwel hetzelfde en de Tonepump is erg Tubescreamer achtig maar dan met meer gain.

Persoonlijk vind ik de LTD ook een fantastisch pedaal, ook in combi met andere Barber pedalen.
Een heerlijke Crunch is mogelijk, maar ook dat net clean/vervorming geluid.

De Small Fry is echt afwijkend van de andere Barber pedalen. Is enigzins kwa geluid gebaseerd op een Dumble amp en klinkt wat "netter" dan de andere Barbers zeker met veel compressie ingesteld via de dynamics knop.
Ook goed te gebruiken voor een Fusion of Jazz achtige sound.

Heb de DD en LTD al enkele jaren en nog gekocht voor zeg maar de USA prijs rechtstreeks bij v/d/ Haar.

Voor de Anouk fans:
www.anouk-tribute.nl

Mitch
6 juli 2007, 17:37
Ik was al bang dat niemand er wat aan vond, maar alfred saves the day :D
Door de setup die je noemt begrijp ik volledig dat je juist voor de DD gaat. Vanaf een cleanere, wat minder mid heavy basis komt die grom in het mid laag van de DD veel beter tot zijn recht.
De Small Fry vind ik juist smeriger, minder smooth dan andere Barber pedalen zo lang je de dynamics maar redelijk open houdten de drive niet te hoog. Versterkt dan heerlijk de natuurlijke crunch die ik al heb. Bij dicht draaien wordt het inderdaad een fusion-achtige lead tone, echt richting big muff qua compressie/sustain, maar dan met een wat 'normalere' sound.

Afijn, de Barbers verdienen gewoon wat meer aandacht, het zijn stuk voor stuk goede pedalen. Nou nog een beetje scherpere prijsstelling :sneaky:

Mitch
6 juli 2007, 19:51
Ik kom net een soundclip tegen van een Amerikaanse knul. Niet geweldig of zo, maar er is goed te horen hoe groot de spreiding is die de Dynamics pot geeft, van lekker open tot totale squash.
http://www.leftyspub.com/mp3/PortCity_and_SmallFry_part1.mp3

Pepe
6 juli 2007, 22:50
tx for the review Mitch.

Tristan
7 juli 2007, 01:57
Ik ken alleen de Direct Drive, dat is op zich een leuk pedaal voor de wat moderner klinkende Rocksounds en voor Metal enzo, best strak, maar ook wel een beetje klinisch, Amerikaans, absoluut niet mijn ding...

jaspie
8 juli 2007, 15:10
ik zit er aan te denken een direct drive te kopen. kep een marshall silver jubilee combo en een fender blues deluxe. Bespeel beide met een strat met texas specials. Zal dit een beetje een goede combi zijn voor een lekkere fusion/blues achtige drive en lead?

Mitch
8 juli 2007, 15:22
Sja, dat zijn wel erg verschillende versterkers. De extra laag-af van de DD komt op de Blues Deluxe wel goed uit denk ik, maar ik ken het clean van een Silver Jubilee combo eigenlijk niet goed gneoeg om daar een voorspelling op los te laten.

Tristan
8 juli 2007, 15:24
Als je een wat klinischere toon wil dan werkt die Direct Drive wel op een Marshall heb ik het idee...

alfred
8 juli 2007, 16:55
Blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak, ik weet vrij zeker dat de DD op de Fender versterker een goed geluid geeft.
Op mijn Fender versterkers en Strats klinkt het erg goed !

Ik weet niet goed van Tristian met klinisch bedoelt, koud/steriel ?
Dat vindt ik absoluut niet, maar smaken verschillen.

Mitch
8 juli 2007, 17:59
Strak, wat minder levendig door de hoeveelheid compressie en een wat gladde overturingskarakteristiek. Lijkt me een positieve definitie van klinisch.
Klinisch hoeft niet per se een slecht iets te zijn, het moet passen binnen je stijl of repertoire.

Tristan
9 juli 2007, 01:46
Tsja, klinisch, gewoon een moderne sound zeg maar...
Niet het geluid van een ouderwetse amp die je openschroeft en laat crunchen, geen ouderwetse Rock 'n Roll maar meer Moderne Amerikaanse Rock of Metal...

Mitch
9 juli 2007, 22:02
Jongens, mijn 'ex' DD staat weer op Marktplaats, dus als je nog interesse hebt...