PDA

View Full Version : DiMarzios in Ibanez S??



rocking toek
5 juli 2007, 20:58
Ik speel een Ibanez S 470 en ik wil hem graag strakker laten klinken. Ik hoor veel over DiMarzios, dat je daar een mooier en strakker geluid door krijgt maar wat doen dimarzios precies in vergelijking met andere elementen? Ik heb bovendien ghoord dat de houtsoort van mijn gitaar, mahonie, ook niet voor een heel strak geluid zorgt, is het dan wel zinvol om dimarzios in mijn ibanez te zetten?

Alvast bedankt,
grtz rocking toek! :rockon:

Speeddemon
5 juli 2007, 21:11
Absoluut!

Heb zelf 10 jaar (in augustus dan) een S540FM TTS, waaraan ik me steeds meer ging storen, vanwege de 'modderigheid' van de QM1/QMS1/QM2 H-S-H elementen.
Heb er paar jaar geleden 3 DiMarzios ingestopt en dat bleek een gouden combi:
-hals: Air Norton.
-mid: Fast-Track 1 (HB in SC formaat)
-brug: Evolution (niet de Evo II)

De volumepot heb ik laten vervangen door een push-pull potmeter, die in de pull-stand de FS-1 en de Air Norton split. Icm de 5 standen schakelaar heb ik nu 9 verschillende sounds!

1) Evo (HB)
2) Evo (HB) + FS-1 (HB) parallel
3) FS-1 (HB)
4) FS-1 (HB) + Air Norton (HB) parallel
5) Air Norton (HB)
6) Evo (HB) + FS-1 (SC) parallel (supermooi Fender soundje, voor cleane stukken)
7) FS-1 (SC) mooi helder.
8) (FS-1 (SC) + Air Norton (SC) bijna akoestisch. bijv. Intro "Wanted Dead or Alive."
9) Air Norton (SC). SRV, eat your heart out!

Die Air Norton is zonder blikken of blozen de mooiste, veelzijdigste halshumbucker die ik ooit gehoord heb. En in gesplitte stand is ie net zo mooi. Wereldsound, waarmee blues enzo helemaal tot z'n recht komt.
De Evo is een stukkie strakker dan de QM1 die er eerst zat, maar wel met veel output, dus goed voor metal enzo. Al zou die van mij nog een tikkie strakker mogen. Als iemand een tip heeft? Liefst van Dimarzio, ivm bedrading/aarding.

rocking toek
8 juli 2007, 14:25
Dank voor je reactie. De tsrakheid van je sound wordt natuurlijk niet alleen door de elementen bepaald. ik heb me laten vertellen dat de s-serie van ibanez van mahonie is en dat de echt strakke sounds (metalriffs bv) van ebbenhout komen. je zou dan die elementen moetne hebben met een ibanez RG. of misschien toch een ander element in je S 540, ik weet niet...

DarknessAwaits
8 juli 2007, 14:30
Dank voor je reactie. De tsrakheid van je sound wordt natuurlijk niet alleen door de elementen bepaald. ik heb me laten vertellen dat de s-serie van ibanez van mahonie is en dat de echt strakke sounds (metalriffs bv) van ebbenhout komen. je zou dan die elementen moetne hebben met een ibanez RG. of misschien toch een ander element in je S 540, ik weet niet...

Gitaren volledig gemaakt uit ebben zul je niet snel tegenkomen. Bovendien lijkt me dat ook niet een al te puike klank opleveren. Mahonie is inderdaad wat 'dikker' qua klank dan bijvoorbeeld basswood (veel gebruikt bij de RG) maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Ik denk dat een setje DiMarzio's (of iedere andere pickup upgrade) een groot verschil kunnen maken.

Speeddemon
8 juli 2007, 15:35
Dank voor je reactie. De tsrakheid van je sound wordt natuurlijk niet alleen door de elementen bepaald. ik heb me laten vertellen dat de s-serie van ibanez van mahonie is en dat de echt strakke sounds (metalriffs bv) van ebbenhout komen. je zou dan die elementen moetne hebben met een ibanez RG. of misschien toch een ander element in je S 540, ik weet niet...
Het is weliswaar een mahonie body, maar met flame maple top en back. M.a.w., meer hoog en meer strakheid (wat ik begrepen heb).

Die Dimarzio's waren hoe dan ook een verbetering t.o.v. de oude elementen, maar ik was gewoon benieuwd of iemand nog een element wist, dat enigzins als de Evo klinkt, misschien ietsje voller, maar wel strakker.

iwamoto
8 juli 2007, 15:45
ik zie dit topic nu pas, ik koop wss eind deze week een S7320 (7 snaar dus)
en bij mij gaat er een D-activator in de brug, en een PAF in de hals, immers shred ik nooit op de hals en jazz ik nooit op de brug...

Speeddemon
8 juli 2007, 21:23
ik zie dit topic nu pas, ik koop wss eind deze week een S7320 (7 snaar dus)
en bij mij gaat er een D-activator in de brug, en een PAF in de hals, immers shred ik nooit op de hals en jazz ik nooit op de brug...
Dat laatste (jazzen->brug) kan ik inkomen, maar shredden gaat juist lekker op een hals-element! Van die legato-runs, sweeps en dergelijke.
En er is dan weinig beter dan een Air Norton!

Nocki
8 juli 2007, 21:32
hoi
zelf heb ik 2 evolutions in mn lp standard gezet en die hebben het geluid een stuk strakker gemaakt
ik ben er erg blij mee en de singlecoil sounds zijn super!

iwamoto
8 juli 2007, 21:43
Dat laatste (jazzen->brug) kan ik inkomen, maar shredden gaat juist lekker op een hals-element! Van die legato-runs, sweeps en dergelijke.
En er is dan weinig beter dan een Air Norton!
maar remco, hoe los ik dat dan op? of kan ik ook wel mooi clean uit een air norton krijgen? het uiteindelijke doel is gewoon om een lekkere sound te krijgen, en ik speelde laatst op een actieve RG, vandaar de D activator, maar wat word het dan in de hals? het liefste wil ik wel echt een lekker strakke doch rijke sound, beetje michael romeo achtig

Megadeth_
9 juli 2007, 10:41
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000owe7Musl?Ca talogVideo=&ProductUUID=cODVqHzl8QUAAAESJLx_Z_G4&CatalogCategoryID=tRHVqHzmgJkAAAER0ZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Deze klinken echt lekker, voor metal warm aan te bevelen :speed: .

pinchaholic
10 augustus 2007, 12:17
Hier een imo goed filmpje over de kwaliteiten van de D Activators.

nice!

http://www.guitarworld.com/article/dimarzio_d_activator_dp220_and_dp219_pickups

Orpheo
10 augustus 2007, 12:26
een pup voor de brug die strakker is dan een evo...

steve's special
super3
super2
evo2

tjeabele
10 augustus 2007, 12:35
Volgens mij past deze vraag in dit topic: Welke pups raden jullie aan om mijn Epi LP Custom wat opener te laten klinken, en hem ook wat minder feedbackgevoelig te maken?

Orpheo
10 augustus 2007, 12:39
seymour duncan alnico2pro

dimarzio air norton in hals en brug

gibson 490/498 set

seymour duncan seth lovers

pol
10 augustus 2007, 13:33
Ik heb een evolution zitten in de brug van mijn Charvel Model 3 (basswood body + maple neck, rosewood fretboard, floyd ), en zo strak vind ik die pickup niet, mijn andere gitaren met duncans (JB, Full Shred ) in de brug klinken strakker.

crapton
10 augustus 2007, 23:43
Advies is natuurlijk erg smaak en amp/instelling gevoelig.

Heb al vrij veel zitten klooien met elementen. Heb nu in mijn SZ (geen S) een Air Norton in de brug en een Virtual Vintage neck. Bevalt me prima, heel strak, duidelijk maar ook muzikaal/vintage geluid. Air Norton is vrij droog, beetje middy, kan goed pinch harmonics. Virtual Vintage (door positie natuurlijk) klinkt duidelijk voller en warmer, toch ook redelijk droog niet muddy. Air Norton zou tikkeltje vetter mogen naar mijn smaak.

Heb in mijn RGT een Norton (geen Air) in de brug pos. Is duidelijk vetter en meer volume dan de Air Norton, maar iets minder muzikaal en nuance, directer 'in your face'.

Dan ook nog de Evo II (brug) en Evolution (nek) geprobeerd maar vond deze 'te'. Te direct, te veel volume. Idd prima voor Steve Vai en snelle gitaarridders, veel noten op een high gain amp, dat gaat er wel tegenaan.

Heb ook in verleded een SD JB/Jazz combo gehad, niet mijn ding. Wel goede definitie maar beetje gevoelloos. JB veel mid, tegen schel aan. Jazz goede balans, maar beetje te weinig kleuring (hoe zeg je dat), beetje kaal. Vond ik ook van de Air Norton in de nekpositie trouwens, in de brug vind ik m beter.

Dan nog ooit (heel kort) Bill Lawrence L500's gehad. Wat een kutdingen, veel te clean met veel hoog, net een Fender. Bah. Maar ja ieder zijn ding...

Mijn huidige ervaring/smaak is elementen te nemen met niet teveel output en een goede balans hoog/mid/laag. Daarmee is je basis goed en kan je in je amp of pedalen het geluid verder vorm geven. Maar als het 'muzikale' geluid er van het begin niet is kan je het er in de amp moeilijk weer toevoegen.

dml
10 augustus 2007, 23:53
Ik heb een setje D-activators gehad in een volledig mahony gitaar met gelijmde hals. Die dingen zijn echt hot en erg schril. Een direct vergelijk met EMG81 maakt het verhaal van Dimarzio over de D-activators behoorlijk kloppend. Mij waren ze te hot en te schril, heb er nu een setje GFS Crunchy Rails in zitten. Ook hot maar een stuk warmer dan de D-activators.

Remco had het over dat de toplaag van de betreffende S van esdoorn is. Dat zou kunnen maar voor het geluid maakt het echt niet veel uit, het is immers een fineerlaagje. Sowieso is het geluid van een S vrij dunnetjes. Zelf heb ik een S7320, de stock elementen zijn ook enorm heet en erg feedbackgevoelig. Voor deze gitaar heb ik een setje Dimarzio PAF-7's besteld.

iwamoto
24 augustus 2007, 22:25
even een update, op advies van remco de snelheids demoon is er vandaag een Dimarzio Air Norton 7 in gegaan, kwa schreur maar even kunnen testen, maar hij speelt heerlijk stevig en warm, maar ik had hierna les, en waarempel, mijn ibanez S 7 snaar...is opeens ook een blues/jazz gitaar geworden, en iedereen wou er zelfs op spelen (komt niet vaak voor), en dan te bedenken dat ik bang was dat ie clean niet zou klinken, ik heb nu al besloten dat er in de burg een D sonic in komt, damn man, wat een killer sound! :)

thanks remco! :zz:

R.W.
25 augustus 2007, 08:49
air norton & d-sonic.....droom combi...
luister maar eens naar john petrucci...
voor mij liggen ze te wachten :)