PDA

View Full Version : Engl footswitch



Valoosj
5 juli 2007, 20:50
Ik heb net even een plannetje getekent, kan iemand dit nakijken, om te zeggen of er een fout in zit. ik heb momenteel geen stereokabel, dus ik kan het jammer genoeg niet testen, ook al zit het al in elkaar.

Ik twijfel een beetje of de polen juist zitten. (+ pool led en + pool elco zitten hetzelfde, dus het kan zijn dat ik dat fout teken)

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/englswitch.jpg

hassent
5 juli 2007, 20:54
Ziet er goed uit. Waarom elco's over je LED's? Voor het na-gloeien ofzo?

Valoosj
5 juli 2007, 21:27
omdat ik eerst zonder elco probeerde, en toen schakelde de led in mn amp, maar speelde ik nog steeds clean. dit was blijkbaar omdat er te veel spanning wegviel, en toen kwam (denk ik) Aad af met dit idee.

hassent
5 juli 2007, 22:15
Volgens mij doen die elco's zo niets anders dan de LED's wat na laten gloeien. Meer niet.

Valoosj
5 juli 2007, 22:21
ok, net effe drie draadjes aan een plug aangeslote, het werkte niet. mss best testen met een kabel, maarja, momenteel geen voor handen.

aad
5 juli 2007, 22:48
ok, net effe drie draadjes aan een plug aangeslote, het werkte niet. mss best testen met een kabel, maarja, momenteel geen voor handen.

Het foutje is w.s. dat de + van de elco boven de weerstand moet zitten in jouw schema (dus parallel aan de weerstand en de led) en ik zie geen schakelaars dus ik weet niet hoe dat zit.

/edit
Overigens, de weerstand bij de led moet zo gedimensioneerd zijn dat deze minimaal de houdstroom van het relay moet doorlaten natuurlijk. Anders blijft het relay niet aan.

Valoosj
5 juli 2007, 22:54
nu je t zegt, daarom ging dat plan zo snel. de schakelaar wist ik niet hoe te tekenen, dus dat ging ik laatst doen. ik weet het nog niet :D kun jij t mss effe tone?
en welke weerstand moet ik ertussen zetten? ik heb er nu een 1K tusse zitten, en de elco staat idd enkel parallel de led, en komt na de weerstand

Speeddemon
5 juli 2007, 23:03
nu je t zegt, daarom ging dat plan zo snel. de schakelaar wist ik niet hoe te tekenen, dus dat ging ik laatst doen. ik weet het nog niet :D kun jij t mss effe tone?
en welke weerstand moet ik ertussen zetten? ik heb er nu een 1K tusse zitten, en de elco staat idd enkel parallel de led, en komt na de weerstand
1k is een goed uitgangspunt voor diffuse LEDs.
Voor rode LEDs zou ik naar 1k5-2k2 kijken, en voor groen 560 Ohm-1k.
Geel er tussen in, en voor oranje is 1k ideaal.

aad
5 juli 2007, 23:23
1k is een goed uitgangspunt voor diffuse LEDs.
Voor rode LEDs zou ik naar 1k5-2k2 kijken, en voor groen 560 Ohm-1k.
Geel er tussen in, en voor oranje is 1k ideaal.

Ja dat gaat op als je die led gewoon wil laten branden, parallel aan de voeding.
Hier staat de led in serie met het relay (op z'n minst) en zal de spanning over de led/weerstandcombinatie van de schakelaars verminderd worden met de spanningsval over het relay. (gewoon een paar keer lezen :)).
Dus zal de weerstand voor die led ook vanuit de restspanning moeten worden berekend (of proefondervindelijk worden vastgesteld).

Nou nou, ik ben wel op dreef :D

Valoosj
5 juli 2007, 23:58
ik gebruik een groene en een rode led.
ik zal het dan eens moeten testen. de elco is 35V, maar ik heb er ook een van 25, maar dat maakt niets uit zeker

ik heb wel wat weerstanden, maar uitrekenen bespaart me een hoop tijd, die momenteel schaars is. wet van ohm zeker om t te vinden?

hassent
6 juli 2007, 16:54
35V of 25V maakt niet uit in dit geval. Dat is puur de maximale spanning die op de elco mag staan.

hadv
6 juli 2007, 18:02
in een Engl switch hoeven geen weerstanden en/of elco's, alleen een ledje is zat
zit ook in hun originele switches per slot van rekening

guitarnijboer
6 juli 2007, 21:32
in een Engl switch hoeven geen weerstanden en/of elco's, alleen een ledje is zat
zit ook in hun originele switches per slot van rekening

Precies! als je de weerstanden weglaat en de gewone 5mm rode of groene led gebruikt zit je goed. Geen weerstanden gebruiken! Die zorgen ervoor dat je relais te weinig stroom kan trekken en niet wil schakelen. Ook geen blauwe of andersoortige led's met hogere werkspanning gebruiken!

Valoosj
7 juli 2007, 16:22
ok. ik heb net kabel gekocht, dus ik kan testen. maar ik moet nog ergens een 2e stereoplug vinden. dus dat zal die van de huidige oversized engl switch worden.

ik laat nog wel weten hoe t loopt. strax wel even tijd. en ik zat inderdaad ook te denken om die weerstanden er gewoon uit te laten, ik gebruik er tenslotte geen aparte voeding voor, maar de versterker zelf levert er de stroom voor.

Valoosj
7 juli 2007, 19:17
het werkt!

nu nog flip flops opzoeke voor mn cube footswitch

Geronimo
8 juli 2007, 12:00
Precies! als je de weerstanden weglaat en de gewone 5mm rode of groene led gebruikt zit je goed. Geen weerstanden gebruiken! Die zorgen ervoor dat je relais te weinig stroom kan trekken en niet wil schakelen. Ook geen blauwe of andersoortige led's met hogere werkspanning gebruiken!

Dat van die weerstanden klopt die hoeven er idd niet bij maar alleen met leds dat werkte niet, dat heeft ie al zo geprobeerd. Hij had al een eerdere draad over dit probleem. Aad kwam daar met het idee van die elco's.
Valoosj waarom ben je niet gewoon met die ouwe draad verder gegaan?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90788

guitarnijboer
8 juli 2007, 12:22
Dat van die weerstanden klopt die hoeven er idd niet bij maar alleen met leds dat werkte niet, dat heeft ie al zo geprobeerd.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90788

Dan heeft diegene toch echt ergens een foutje gemaakt. Zoals te lezen valt werkt ie bij Valoosj en dit is trouwens ook hoe alle ENGL footswitches gemaakt zijn. Vergeet niet dat sommige zelfbouwers erg weinig ervaring hebben met solderen/bouwen/schema's lezen etc. De oorzaak als er iets niet werkt moet daar doorgaans eerder gezocht worden naar mijn idee....

Geronimo
9 juli 2007, 12:09
Ja hij werkt wel, maar alleen met die elkootjes. En 'diegene' is ook dezelfde valoosj. Volgens mij was dit en de ouwe draad hetzelfde voetpedaal.

Ik dacht in het begin ook dat alleen die ledjes in serie met de schakelaars zou werken, dat had ie zo gemaakt en toen deed ie het niet. Nu wel, met die elkootjes van Aad.

Maar whatever hij doet het.

Valoosj
9 juli 2007, 23:09
ik heb al commentaar gekrege om oude draadjes terug op te pikke, en om er een nieuwe te maken ook. op de duur weet een mens het niet meer.

de weerstanden zorgden ervoor dat mijn relais niet meer schakelde. met enkel elco's en leds werkt het perfect.

schema's tekenen ben ik aan het leren met dat plan van gitaarnijboer. enkel de switches moet ik nog eens goed bekijken, verder lukt het meeste al wel

Geronimo
10 juli 2007, 10:07
ik heb al commentaar gekrege om oude draadjes terug op te pikke, en om er een nieuwe te maken ook. op de duur weet een mens het niet meer.

Haha ok maar in dit geval was het wel handig denk



de weerstanden zorgden ervoor dat mijn relais niet meer schakelde. met enkel elco's en leds werkt het perfect.

Maar je hebt het toch ook met ALLEEN ledjes geprobeerd en dat werkte toch ook niet?


schema's tekenen ben ik aan het leren met dat plan van gitaarnijboer. enkel de switches moet ik nog eens goed bekijken, verder lukt het meeste al wel

mooi zo

Valoosj
10 juli 2007, 23:35
enkel ledjes, dan ging de led op de amp brande, maar was hij niet van kanaal gewisseld.

Mitch
11 juli 2007, 11:29
Valoosj, je berichten box is vol ! Vergeet vooral niet "Verzonden Berichten" te legen, die neemt ongemerkt een hoop ruite in beslag...