PDA

View Full Version : Net een stel beginners/oefen-amps getest



Speeddemon
5 juli 2007, 20:46
Was vandaag bij de Feedback, om de Powertone II wéér eens aan de tand te voelen (ja, als ik een dikke 2000 euro ga lappen voor amp+cab, dan ga ik niet over 1 nacht ijs) en ze hadden gelukkig de Marshall JVM head ook, dus nu kon ik ze eindelijk zij-aan-zij testen, maar dit beschrijf ik wel in een nieuw topic.

Ik zit dus ook een beetje te GASsen op een nieuwe (of extra) oefenamp voor thuis. Budget = onder de 250 euro, of het zou echt een wereld-amp met goeie functies moeten zijn, of buizen ofzo, zoals zo'n Peavey Windsor, maar goed, die is €299,-.
Anyway, wensen?
-het liefst 2 kanalen.
-bruikbare galm
-HEEL goed clean kanaal.
-moet hard kunnen, zonder gelijk over z'n nek te gaan.
-voldoende 'volle' sound (dus 10-15W transistorbakkies met 8" speakers vallen al gauw af).
-FX-loop zou mooi meegenomen zijn.

Meegenomen testgitaar: Burny Les Paul Custom, met GFS Crunchy PAF/Vintage '59 Alnico PAF en een 4m Monster Rock kabel.
Alle amps heb ik OP een Peavey Valveking gezet, zodat het hoog/mid niet langs m'n knieën waait maar goed hoorbaar is.

Anyway, heb er een aantal kunnen testen, waarbij er 2 buiten m'n budget vielen (en 1 daarvan ook veel te groot; was gewoon benieuwd hoe die klonk).
Als eerste (de duurste @ €399,- (bij Musicstore in Duitsland 369 trouwens.)

de Laney VC15-110:

http://www.guitarvillage.com/Amps/Laney/VC15.jpg

Zo, die doet snoeien! Effe 't volume omlaag. Dit is dus een buizenbakkie, met een custom 10" Jensen speaker. Geen standby switch trouwens;
2 inputs, bright en normal, een clean kanaal met alleen een gain/volume knop, drive kanaal met een losse gain en volume knop, 3 EQ knoppen (passief), reverb (schakelbaar via footswitch) en nog een speciale tone-knop. Deze heeft invloed op de 'eind-sound'. Ik dacht eerst dat dit de tone-knop van de galm alleen zou zijn (was wel gaaf geweest!), maar hij verandert dus 't overall karakter.
Clean=ballen, overstuurt redelijk snel met high output HB's. Wel echte buizen-sound; hele mooie response en 'snappiness'.
Drive=classic voiced. Geen zware metal, maar hard rock en classic rock.
Galm=leuk, maar verwacht er geen Dick Dale surf-fratsen van.

Totale sound=mooi, maar een beetje middy/dun. Eigenlijk zou ik 'm over een 2x10" of 2x12" extension cab willen horen, wat op de Laney site ook aangeraden wordt.
Voor details: http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=vc15-110 .

Dan een Hiwatt Maxwatt G 40 12 R. Met z'n €169,- de goedkoopste.

http://www.jam.se/images/hiwattmaxwattG4012Rsm.jpg
2 kanalen, 2 EQ's, al is die van het drive kanaal wat onconventioneler; deze bestaat uit een Contour knop en Presence knop. Die Contour knop laat 'm echt van super-scooped tot bijna nasale mids gaan.
Aparte galm, en een 1x12" speaker.

Ik zette 'm aan, terwijl m'n gitaar nog in de Koch Powertone II geplugd zat.
Woah! Hiss City! Ah, hij staat op het distortion kanaal met de gain op 8. Effe switchen dan naar clean. Fok! Nog steeds Hiss City.
Ik plug in en de hiss blijft. Wel is het clean erg mooi. Distortion kanaal is ook goed te doen, die contour knop is zeer actief en met een beetje zoeken heb ik er zo een goeie 80's rock sound uit. Alleen die fokking ruis...
Galm is niets bijzonders, maar ook niet beroerd.
Tja, als dit een ruisvrije(re) amp was geweest, was het heel veel amp voor weinig geld. Hij kan redelijk hard, klinkt degelijk, met een klein beetje eigen smoel. Dat mag ik wel bij beginners-transistoramps. Maar ik vraag me serieus af wat er voor nodig is om van die hiss af te komen. Want misschien dat alle weerstanden op de PCB nog te doen is, maar als trafo's ofzo vervangen moeten worden, wordt het een duur upgrade-grapje.

Volgende.
De Fender FM210 R €215,-

http://www.citymusic.info/fm210r.jpg

2 kanalen, clean en drive. Clean heeft z'n eigen EQ, bestaande uit Bass en Treble. Drive heeft een 3 bands EQ en een Mid-contour schakelaar, die als mid-scoop werkt. Nog een galm erbij, 2x 10" speakers, FX-Loop voorop (vind ik voor thuisgebruik erg handig)

Clean=Dit is goed! Dit kan hard! Beetje galm erbij, compressortje ervoor en laat mij maar chick'n pick'n. (als ik dat nou ook nog zou KUNNEN... :-p )
Drive=Duurt effe voor je hier iets goeds uit tovert. Contour-switch is bagger, veel te scooped/krasserig. Maar classic rock en 70's hard rock (Thin Lizzy) is hier wel goed uit te krijgen, met de Gain niet te hoog.
Galm=best mooi, maar zodra ie boven de 3 staat, zit er een hoge toon (rond de 1kHz) in, die een beetje stoort op de achtergrond.
Qua EQ kom je weinig te kort; hij klinkt gewoon vol en kan echt loeihard. Lijkt me een ideale amp om mee te repeteren, als beginnende band, als je toch je distortion uit pedalen/multi-fx haalt. Voor 215 euro heb je i.i.g. een verrekte hoop GOED volume.

Dan een Hughes & Kettner Edition Blue 30R €225,- :

http://www.scavino.it/hk_edition_blue_30_big.jpg

2 kanalen, clean en drive. Gedeelde EQ, aparte galm, apart mastervolume, dus je kan het cleane kanaal ook als crunch kanaal gebruiken. 1x 10" speaker.

Ik had deze al eens gehoord toen een vroegere gitaarleerling van me er eentje had gekocht. Ik was er toen best over te spreken, maar vlak na het volle geweld van de Fender, valt deze een beetje tegen. Beetje dun, krasserige gain. Galm is wel aardig en dat blauw oplichtende paneel is best 'pimp', maar het gemis aan body van de sound is storender. Voor hetzelfde geld (min 6 euro zelfs) zou ik beginners eerder een Roland Cube 30X aanraden als 1e amp.

Speeddemon
5 juli 2007, 20:47
Ook al eerder getest, maar toch nog eens geprobeerd,
de Vox AD30VT €239,-

http://www.unisound.fi/images/ad30vt_large_0605_29e.jpg

De enige modelling-amp, die ik getest heb. Er is al genoeg over geschreven, maar ik heb nu dus effe vooral gelet op de response als channel-volume en master vol open staan, en de power-squeeze (die van 1W tot 30W) functie het uitgangsvolume een beetje aanvaardbaar houdt. En idd, met de Boutique Cln setting krijg ik een erg mooi clean. EQ ook best goed, al had ietsje meer laag fijn geweest. Als ze hier nou es een 1x10" extension cab voor bijmaken...
De high gain modellen klinken ook wat beter op hogere channel&master volumes, maar halen 't nog steeds niet bij de R-Fier van de Cube 30, met mids open. De UK 80's is wel erg gaaf, old school Marshall. De galm gaat ook VER, dus voor surf-sounds zit je ook wel goed.

Dan, just for kicks, de Hartke Piggyback "Mini Tube Stack". €349,-

http://www.victorlitz.com/images/piggyback.jpg

2 kanalen, clean, welke ook een 'crunch' control (pre-gain ofzo) heeft, bass en treble EQ, en het drive kanaal heeft B/M/T. Losse galm erbij, ergens nog een 'toob' met oranje LED, om de boel op te leuken, en het slanted cabinet heeft 4 8" speakers.

Clean=DIe crunch moet echt op 0, wil je CLEAN krijgen. Crunch vervormt wel erg 'crunchy', dat wel zeggen aggressief. Op zich een REDELIJKE clean-sound. Geen eigen smoel, geen Fender-mojo, maar doet z'n ding. Ik wordt er niet warm van, en misschien een klein beetje koud.
Drive=hmm, een buisje in de preamp douwen geeft nog geen garantie voor een goeie sound en dat blijkt. Erg modern, erg transistor, erg NIET mijn ding.
Galm=WTF? Is dat ding niet geaard ofzo? Als ik de galm opendraai, krijg ik er gratis een mooie HARDE 50Hz brom bij. Galm dicht=brom weg. ???

Mocht het uit de review nog niet duidelijk zijn,
die Fender FM210R is naar mijn bescheiden mening de lekkerste amp, als het clean en hard moet, en de Vox AD30VT is het meeste waar voor je geld.
Jammer van het laag van de Laney, want die was voor de rest zeker gaaf.
Jammer van de ruis van de Hiwatt, want die had toch mooi z'n eigen smoel en was relatief veelzijdig, voor 't kleine beetje wat ie kost.

Wimvdb
5 juli 2007, 21:20
We zijn op zoek naar het zelfde denk ik. Moeilijk te vinden zo'n lekkere kleine amp hé ?

Squier4ever
5 juli 2007, 21:30
helemaal niet, wat speedy al zei Vox AD30 VT

Speeddemon
5 juli 2007, 21:35
helemaal niet, wat speedy al zei Vox AD30 VT
Als die het laag en volume/druk had van de Fender was het een no-brainer.
Nu twijfel ik nog.

Die Fender zou je gewoon es moeten proberen, om te kijken hoe bizar goed dat clean reageert. Het verschil (65W vs. 30W) zou niet ZO veel mogen uitmaken (3.2dB ofzo), maar die 2e 10" speaker natuurlijk wel.
Alleen, de VOX AD50VT is geloof ik 1x12"; als ze die nou es 2x10" hadden gemaakt...

Squier4ever
5 juli 2007, 21:37
ik heb vaak genoeg op die Fenders gespeeld maar ik vind het niks. die vox klinkt gewoon veel beter. zeker voor thuis, kan toch niet teveel op volume spelen helaas. dan klinkt de vox IMO overtuigender en is daarbij veelzijdiger

Speeddemon
5 juli 2007, 21:59
ik heb vaak genoeg op die Fenders gespeeld maar ik vind het niks.
Fender oefenamps in 't algemeen of ook DIE specifieke FM210R?
Kun je ook beargumenteren WAT je er dan zo 'niks' vind?

Squier4ever
5 juli 2007, 22:04
Fender oefenamps in 't algemeen of ook DIE specifieke FM210R?
Kun je ook beargumenteren WAT je er dan zo 'niks' vind?

clean ging nog wel maar de drive was ronduit kwalitatief uitermate teleurstellend. voor dat geld kun je zoals ik al zei IMO beter die vox aanschaffen

marc_o
5 juli 2007, 22:25
@Speedy:


Probeer de fender 212-versie eens. Ik vond dat echt goed te doen en heb het idee te weten wat je ongeveer zoekt. 2e hands hoeft dat niks meer te kosten, en je clean wordt voller en dikker, en de drive krijgt meer 'rust' door de 212 configuratie.

mogwai
5 juli 2007, 22:26
Alleen, de VOX AD50VT is geloof ik 1x12"; als ze die nou es 2x10" hadden gemaakt...

Er bestaat ook een VOX AD50VT met 2x12"

http://i74.photobucket.com/albums/i242/flipp_3/1222_0.jpg

Grtz

JorikDekkers
5 juli 2007, 22:29
De drive van die fender vond ik veel te krasserig. Wat jij ook al zei trouwens:
Het clean is prima, maar de drive daar ga je heel snel naar pedalen grijpen.
Nou is dat voor jou natuurlijk geen probleem en dan is de fender ook zeker de beste (=meest dynamische/lekkere/heldere clean) maar als je echt een mooie lichte crunch of drive zou zoeken én clean, dan kom je imho bijna altijd bij zo'n vox uit.

Speeddemon
5 juli 2007, 22:44
Op zich, het idee van MIJN zoektocht naar een oefenamp is:
niet te groot, niet te zwaar, goed clean en vol klinken.
Die FM212R is niet duur hoor, Skiets, maar een beetje groot voor thuis.
Ik wil 'm onder in een kast plaatsen, waar verticaal 40cm ruimte is. Die FM210 past daar net in.

@JorikDekkers: ik kon er met veel draaien best een niet-krasserige distortion uit krijgen, maar ideaal is anders.
Niet zozeer naar jou persoonlijk gericht, maar in het algemeen: het helpt als je een amp zo onbevooroordeeld mogelijk benadert en niet terugschrikt voor onconventionele settings.
Ik zal niet claimen een tone-god te zijn, want genoeg sounds die ik gaaf vind, die anderen verafschuwen en andersom.
(Ratt's Warren DeMartini en George Lynch vind ik geweldig qua tone, ook al is het gedateerd en te processed. Billy Corgan en Cobain HAAT ik qua tone.
Zo, en met die 2 zinnen ben ik m'n halve HWA fanbase kwijt. :seriousf: )
Maar ik ben ondertussen wel op een punt aanbeland dat ik uit de meest brakke amps en gitaren nog wel iets bruikbaars tover in de buurt van MIJN tone. Die zit voor het grootste gedeelte in m'n vingers.

Als je Marshalls gaat testen met het idee "dit zijn hard rock versterkers" kom je er mogelijk nooit achter dat in die JVM (clean channel, orange mode) een geweldige country tone te vinden is.
Denk je dat Voxen alleen voor nichterige britpoppers zijn, kom je er misschien niet achter dat er een AC/DC's Malcolm Young-jangle in zit waar je eng van wordt.
Dit probeer ik dus altijd; gewoon effe checken of je zus of zo sound uit verschillende amps krijgt. Soms worden je onderdrukte vooroordelen bevestigd (death metal uit een Hiwatt? nope...) en soms wordt je aangenaam verrast (country uit een Marshall).

Rocketman
5 juli 2007, 23:04
Test de volgende keer ook eens een Pathfinder mensen. 120 euro.

Speeddemon
5 juli 2007, 23:05
Test de volgende keer ook eens een Pathfinder mensen. 120 euro.
jij ook bedankt voor je uitgebreide reviews. :roll:

JorikDekkers
5 juli 2007, 23:10
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar wat ik bedoelde is dat de drives van die vox gewoon een stuk lekkerder klinken (mijn mening, en denk dat jij t ermee eens bent) maar dat de drive van die fender voor jou altijd eenvoudig op te lossen is met pedaaltjes, aangezien je bakken vol hebt.

Wanneer iemand naar jouw eisen kijkt en écht voor die 250 euro klaar wil zijn zullen ze dus eerder naar die vox grijpen, aangezien die iets minder direct is maar op drive gebied veelzijdiger is en lekkerder (smaak) terwijl het clean niet veel minder is.

En ik ben het ook met je eens dat je op bijna elke amp toch wel hetzelfde klinkt, alleen het sausje is anders. Als je een ACDC achtige feel hebt komt dat op een beetje modelingampje of goedkoop transistor bakje er ook echt wel uit. Tot op zeker hoogte in ieder geval.

marc_o
5 juli 2007, 23:12
Ik zal niet claimen een tone-god te zijn, want genoeg sounds die ik gaaf vind, die anderen verafschuwen en andersom.
(Ratt's Warren DeMartini en George Lynch vind ik geweldig qua tone, ook al is het gedateerd en te processed. Billy Corgan en Cobain HAAT ik qua tone.
Zo, en met die 2 zinnen ben ik m'n halve HWA fanbase kwijt. :seriousf: )


Te koop:


HWA Marc-O-Blaster, Mig*-boost en SHO-clone in één peNdaal!!!!!


Véél voor Weinig!

JorikDekkers
5 juli 2007, 23:13
ik moet ff editten: jij zocht helemaal geen drives, alleen liefst 2 kanalen.

my bad.

Rocketman
5 juli 2007, 23:17
Stop met zoeken en koop een Vox Pathfinder voor een lekker kleine goedkope amp. Wat moet ik er verder aan reviewen ? Er zit een aan en uit knop op, bas, treble, gain, volume, reverb, tremelo. Het ding kan godsgruwelijk hard voor een 15 watt transistor, zo hard dat ik er wel eens live mee heb opgetreden, zonder monitor. Maar hij kan ook heel zacht. Hij ziet er heel snoezig ouderwets Voxy uit. En heeft een prachtige sound, clean en crunchy. Niet geschikt voor metal zonder pedalen, maar ja welke Vox is dat wel. Weegt niks en kost bijna niks; 120 euro.

Als je in mijn sig op "gear" drukt dan zie je hem achter mijn AC15 staan. Backup eh.

Speeddemon
6 juli 2007, 00:35
Te koop:


HWA Marc-O-Blaster, Mig*-boost en SHO-clone in één peNdaal!!!!!


Véél voor Weinig!
en DAG lidmaatschap van de Tulmeesters. :seriousf:

marc_o
6 juli 2007, 00:38
en DAG lidmaatschap van de Tulmeesters. :seriousf:


http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Onzin/pray.jpg


:seriousf:

Speeddemon
6 juli 2007, 00:42
http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Onzin/pray.jpg


:seriousf:
Heey, JIJ begint met zooi zonder smileys. :sneaky:
En ja, nu Mario z'n Vulvasonic Zone heeft, zijn jullie ook nog es verbonden door alle 3 een HWA pedaal te hebben. Dus, degene die er 1 verkoopt = ausweiss bitte und nicht mehr zuruckkommen. :stop:

marc_o
6 juli 2007, 01:05
Heey, JIJ begint met zooi zonder smileys. :sneaky:
En ja, nu Mario z'n Vulvasonic Zone heeft, zijn jullie ook nog es verbonden door alle 3 een HWA pedaal te hebben. Dus, degene die er 1 verkoopt = ausweiss bitte und nicht mehr zuruckkommen. :stop:


Dan zit er niets anders op.................ik zal 'm moeten houden....
:hippie:

JeroenSchaaf
6 juli 2007, 10:42
Ik kan je iets meer vertellen over de VOX Pathfinder, een tijdje geleden was ik op zoek naar een leuke kleine amp voor me studenten kamer.

En aangezien ik een beetje een VOX fan aan het worden ben dacht ik ga kijken tussen de kleinere modelen van VOX.

Mijn budget was net als die van jou 250 euro. ik heb ook de laney geprobeerd ( maar dat was echt helemaal niks voor mij)

ook heb ik Vox advt geprobeerd, de sounds die eruit kwamen waren goed , maar ik miste een klein beetje ( hoe zal ik het noemen) het leven in de versterker.

Daarna maar eens de Vox Pathfinder geprobeerd! en dat viel mij totaal niet tegen, zowel op laag als wat hoger volume. Ik speel zelf over een Blade Texas standard Pro, dus gewoon een single coil.

de versterker heeft 2 kanalen een clean en een drive, klinken allebij mooi vol. genoeg laag en druk ( als je over druk mag praten bij zo'n klein versterkertje!)

in de muziek winkel de Visual Sound - H2o - Jeckl & hyde - erover en het beestje ging tekeer! lekker sound!

dus als je hem tegen komt probeer hem zeker even! het kost geen drol maar je krijgt er een leuke kleine vol klinkende versterker voor terug!

Mitch
6 juli 2007, 10:48
Dank voor de review in het kleine segment ! Overigens heb ik ervaring met die 212R....puntige, schelle bak hoor ! Spreiding is ook heel beroerd, echt een amp die schreeuwt om beam blockers :mad: Ik heb er zowel een keer een mini gig in een huiskamer op meegemaakt (zowel als muzikant als luisteraar) en een keer in een openlucht gig, maar de indruk bleef hetzelfde. Erg puntig hoog en een minimale spreiding.

Rutger
6 juli 2007, 11:26
Goh, nu je t zegt, die Pathfinder heb ik ook nog staan. Die zal k ns onder het stof vandaan halen... is best een leuk ding :) Je moet er wel van houden, heeft best een 'eigen' karakter. Heel iets anders dan bijv. een Cube. Je moet er alleen niet meer oversturing uit willen halen dan lichte crunch, want dan gaat t nergens meer over.

Zit ik al maanden rond te kijken naar een leuke kleine amp naast m'n lampenbak, blijk ik m al in huis te hebben :roll:

Ach ja....GAS, je krijgt r geen genoeg van :hippie:

artnaz
6 juli 2007, 11:29
Keep on reviewing, Speedy! Een grote bijdrage, naar mijn mening...

Wat ik kan toevoegen: De AD30VT heeft inderdaad een erg mooie clean, maar de oversturings-modellen vind ik maar ondynamisch, korrelig... De (matige) moddeling hoor je er zo van af zeg maar. Maar... toch wel redelijk bruikbaar. Ook al zou ik er niet mee kunnen leven...

Daarentegen heb ik mijn eerste amp nog, die me aangenaam verrast heeft. De Pathfinder 10 was met mijn Yamaha Pacifica 012 niks om warm van te worden. Maar als ik mijn lekkere Strat er nu inplug klinkt hij meteen beter dan 80% van alle versterkers in alle prijsklassen die ik gebruikt heb. Clean is precies zoals je het wilt, en de drive is echt vol van "tone"! Heerlijke zingende noten...:D

Maargoed, dat is misschien wel een erg klein en beperkt versterkertje voor jou, maar het uitproberen van de grotere Pathfinders zou ik zeker aanraden! Tenminste, als ze de prijs/kwaliteits-verhouding van de Pathfinder 10 behouden.

Rocketman
6 juli 2007, 22:48
Ik heb het dus de hele tijd over de Vox Pathfinder 15R, kost 150.

Een 15 kost 135 en een 10 kost 100.

Ik heb hier en daar geschreven dat ik 120 euro voor mijn 15R heb betaald maar dat zal dan wel niet kloppen.

Een 15R is een 15 met reverb. De 15's zijn denk ik beduidend anders dan de 10 gezien het verschil in gewicht van 3 kg. (10 is 5kg, 15 is 8 kg).

Er is ook nog een VR15R dat is een hybride en die heeft een 12AX7 voorversterkerbuis en kost 200.

Ik speel normaal altijd op een AC15 dus ik weet waar ik het over heb qua lekkere Vox sound. Dus ik sleep die 15R niet voor niks altijd achter me aan bij optredens, prima backup voor mijn AC15.

Verder word ik niet betaald door Vox of zo maar ik vind de 15R echt zo'n goed ding, mensen die op zoek zijn naar een supergoedkope oefenversterker met een vette sound, nogmaal; check die Pathfinder in uw lokale shop.

BLOK182
7 juli 2007, 12:16
Heb zo ook eens gezocht naar een leuke betaalbare thuisamp. Heb zelf een cube15 gehad, maar begon me nogal te storen aan het digitale ervan, en vond em stiekem ook echt niet mooi, ECHT geen vibe:p Na veel testen kwamen bij mij de Orange Crush 30 en de Vox digidinges-15 het beste uit de bus, de Vox voor de veelzijdigheid (leuke effecten om thuis vanalles mee aan te klooien) en de Orange voor de echtheid (lekker clean, leuke drive).