PDA

View Full Version : Gretsch Pro jet g5138



q-elvis-p
5 juli 2007, 18:00
hallo!

ik wil graag weten of er ook andere minihumbuckers zijn dan die van tv jones, om in mijn projet te plaatsen...

heeft iemand hier ervaring mee?

er zitten nu standaard gretsch mini-humbuckers in.





ohja ac15 kicks ass!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!

episua
5 juli 2007, 23:26
Jazeker wel. Ik heb vorige week in mijn pro jet twee GFS single coils gezet. Met een beetje werk passen deze perfect. Ze klinken ook nog eens ontzettend goed, echt de moeite waard.
link: http://store.guitarfetish.com/gfsnyodestsu.html

Pepe
5 juli 2007, 23:30
ik heb er dearmonds in gezet. Ik heb ze ook gezien met reg. filtertrons.
http://img444.imageshack.us/img444/1756/projetaz8.jpg

Rocketman
5 juli 2007, 23:32
wat is er mis met die stock pickups als ik vragen mag ?

silenus
6 juli 2007, 10:24
Niks...ze zijn zeker niet slecht maar hebben niet zoveel output.
(Is ook beetje kwestie van smaak)
Ben ook 't denken om eventueel GFS NY III's in mijn Double Jet te steken maar kan zijn dat ik gewoon de stock pick-ups erin laat...
Pas een rolbrug opgelegd en eindelijk omgeschakeld van 0.10's naar 0.11's
= veel beter nu...zowel van speelbaarheid als geluid...

q-elvis-p
6 juli 2007, 19:53
de standaard pickups hebben inderdaad weinig output. ik heb contact opgenomen met tvjones maar kwam op een prijs van 280€ voor twee super'trons en nieuwe bedrading en pots...

ik zoek eigenlijk goedkope vervanging...

Squier4ever
6 juli 2007, 19:55
GFS is dan de oplossing. geweldige pups voor weinig geld.

Wicked Willy
6 juli 2007, 21:22
Wat kost dat nou zon Duojet en dan bedoel ik niet de electromatic versie.....

q-elvis-p
6 juli 2007, 21:28
Wat kost dat nou zon Duojet en dan bedoel ik niet de electromatic versie.....
2000 euro!!!!

http://www.musicdeals.nl/index.php?productID=11322&PHPSESSID=bd1792aca499d1189496a7fd6c4ed0ce

guitartub
6 juli 2007, 21:41
Tegen €400,- voor die pro jet. Ik vind hem zoals ie is prima, maar als je hem wil pimpen denk ik dat je totaal voor nog niet al te veel geld een topgitaar hebt.

q-elvis-p
8 juli 2007, 00:11
Tegen €400,- voor die pro jet. Ik vind hem zoals ie is prima, maar als je hem wil pimpen denk ik dat je totaal voor nog niet al te veel geld een topgitaar hebt.
hoi,

heb jij geen last van lage input? of dat ie snel ontstemd? of net ff te dof?

q-elvis-p
8 juli 2007, 00:13
ik heb trouwens gekeken op de gfs site for nieuwe hardware en electronica... cost zo'n 120 euro incl shipping... tuners pots en pickups.

weet iemand of de kwaliteit van een brug invloed heeft????

guitartub
8 juli 2007, 11:47
hoi,

heb jij geen last van lage input? of dat ie snel ontstemd? of net ff te dof?

Nee hoor, ik vind dat ie door de lage output mooi clean blijft, hij feedbackt ook zowat niet, een en ander is uiteraard een kwestie van smaak, maar als ik een gitaar wil die eerder overstuurt of feller klinkt dan heb ik de beschikking over een paar andere gitaren.
Over het pimpen van de hardware: Ik heb er weleens aan lopen denken om bijvoorbeeld de bridge te vervangen door een Roller, maar dat is er nog niet van gekomen, ook al omdat ik hem goed vind zoals ie is, maar verbeteringen zijn altijd mogelijk.

episua
8 juli 2007, 11:55
hoi,

heb jij geen last van lage input? of dat ie snel ontstemd? of net ff te dof?


Ik wel dus. De stemmechanieken heb ik vervangen voor een setje schallers, moet je wel even de gaten wat groter uitboren. Ooit heb ik een rollerbridge er op gehad die er nu weer vanaf is omdat ik het idee kreeg dat je minder bite hebt. En de elementen heb ik dus vervangen voor een setje GFS. Het voordeel van deze set is dat ze in mijn oren veel beter klinken dan die gretsch mini hb's, ze hebben veel meer output en meer bite. Klinken meer als de dearmonds in mijn witte hollow Gretsch maar dan wat vetter zoals een p90.

Nu is de gitaar perfect, ontstemd gewoon niet meer en klinkt fantastisch.

q-elvis-p
9 juli 2007, 09:30
Ik wel dus. De stemmechanieken heb ik vervangen voor een setje schallers, moet je wel even de gaten wat groter uitboren. Ooit heb ik een rollerbridge er op gehad die er nu weer vanaf is omdat ik het idee kreeg dat je minder bite hebt. En de elementen heb ik dus vervangen voor een setje GFS. Het voordeel van deze set is dat ze in mijn oren veel beter klinken dan die gretsch mini hb's, ze hebben veel meer output en meer bite. Klinken meer als de dearmonds in mijn witte hollow Gretsch maar dan wat vetter zoals een p90.

Nu is de gitaar perfect, ontstemd gewoon niet meer en klinkt fantastisch.

ok goed plan van die tuners.. denk dat ik de bridge maar gewoon erin laat...
kies voor een single bij de nek en een andere gfs minihumbucker bij de brug...
zijn er geen andere goede tuners die er zo inpassen? geen gfs?

q-elvis-p
10 juli 2007, 11:44
Ik wel dus. De stemmechanieken heb ik vervangen voor een setje schallers, moet je wel even de gaten wat groter uitboren. Ooit heb ik een rollerbridge er op gehad die er nu weer vanaf is omdat ik het idee kreeg dat je minder bite hebt. En de elementen heb ik dus vervangen voor een setje GFS. Het voordeel van deze set is dat ze in mijn oren veel beter klinken dan die gretsch mini hb's, ze hebben veel meer output en meer bite. Klinken meer als de dearmonds in mijn witte hollow Gretsch maar dan wat vetter zoals een p90.

Nu is de gitaar perfect, ontstemd gewoon niet meer en klinkt fantastisch.

oh ja wat ik nog wilde weten... die single coil paste die gewoon zonder problemen? en welke humbucker past daarbij die ook in mn gitaar past..?

episua
10 juli 2007, 13:01
De maat is wel correct. Let er alleen wel op dat de gretsch hb's maar met 1 schroef per kan vast zitten, terwijl de gfs pickups twee gebruiken. Hierdoor moet je dus rekening houden dat de gfs pickups niet een veertje kunnen gebruiken. De oplossing, pak een muismat en knip de maat van de elementen uit en leg deze er onder, werkt perfect.

Jimwoud
10 juli 2007, 14:45
of een gaatje bijboren als dat kan. de hoogte afstellen met een muismat lijkt me niet echt handig.

@q: woon jij niet amsterdam-oost?? of nie dan!!

silenus
10 juli 2007, 14:57
Episua, welke GFSen heb je er in geplaatst? De NY II's of de NY III's?
En klinken deze beter voor zwaarder en ruiger geluid dan de stock mini-buckers?
grtn

q-elvis-p
10 juli 2007, 15:32
of een gaatje bijboren als dat kan. de hoogte afstellen met een muismat lijkt me niet echt handig.

@q: woon jij niet amsterdam-oost?? of nie dan!!

EEEEEEOOO natuurlijk!!!! alwaar de fata morganas met de heavy metal samensmelten.

gaatje mag jij boren!

episua
10 juli 2007, 20:29
Episua, welke GFSen heb je er in geplaatst? De NY II's of de NY III's?
En klinken deze beter voor zwaarder en ruiger geluid dan de stock mini-buckers?
grtn

Ik heb de NY II's. Daarmee heb je wel een ruiger geluid maar geen zwaarder geluid. Als je dat wil moet je die NY III's nemen, dat zijn namelijk humbuckers ipv single coils.

episua
10 juli 2007, 20:33
[QUOTE=Jimwoud]of een gaatje bijboren als dat kan. de hoogte afstellen met een muismat lijkt me niet echt handig.QUOTE]

Nou eigenlijk is dit wel een van de handigste manieren om de pickups goed stevig op hun plaats te houden, plus hoger en lager zetten is ook geen probleem. B.v. Rickenbacker doet het al jaren zo (danwel geen muismat, maar wel een soortgelijk foam).

Danielovich
11 juli 2007, 16:26
ik zit ook een tijdje te gassen op pro jets, maar ik kan niet echt wijzer worden voor welke soort muziek ze gebruikt kunnen worden. als ik de pro jet zie denk ik gelijk aan de foo fighters en Qotsa klopt dit beeld een beetje? want dan ga ik zeker overwegen dit monster aan te schaffen.

q-elvis-p
11 juli 2007, 16:39
ik zit ook een tijdje te gassen op pro jets, maar ik kan niet echt wijzer worden voor welke soort muziek ze gebruikt kunnen worden. als ik de pro jet zie denk ik gelijk aan de foo fighters en Qotsa klopt dit beeld een beetje? want dan ga ik zeker overwegen dit monster aan te schaffen.

de muziek stijl hangt volgens mij het meest van jezelf af. maar dat geluid krijg je er zeker uit (dankzij de klankkast, qotsa heeft toch ook iets semihollows geloof ik) voor clean en lichte overdrive vind ik m heel mooi... met meer distortion (righting high gain) wordt ie iets minder (mischien weinig output of de klankkast).
ik hoop dat het aan de pickups ligt want ik ben van plan die te vervangen (neck single coil en brug humbucker) net als de tuners (ontstemt redelijk snel).
speelbaarheid is vergelijkbaar met een epiphone lp.voor het geld is het een hele goede gitaar die net even anders is. ik ben er heel blij mee (hopelijk na t upgraden nog blijer!!!)

ik weet alleen niet waar je m kan testen ofzo, ik heb m bij relicguitars.nl vandaan moet je daar maar even vragen.

Danielovich
11 juli 2007, 16:44
oke bedankt. weet jij mischien ook of hij in een normale les paul case past of is er een andere koffer voor nodig?

Danielovich
11 juli 2007, 16:48
en kun je mischien een keer mooie foto's posten van die van jouw? dat zou helemaal te gek zijn

q-elvis-p
11 juli 2007, 16:53
oke bedankt. weet jij mischien ook of hij in een normale les paul case past of is er een andere koffer voor nodig?
dat denk ik wel... ik gebruik gewoon gigbag

q-elvis-p
11 juli 2007, 16:57
en kun je mischien een keer mooie foto's posten van die van jouw? dat zou helemaal te gek zijn
sorry ik heb geen foto's maar hij is precies als deze.. http://www.guitarstop.com/gretsch/projet.htm

als ie geupgrade is dan komen er foto's

als je er voor gaat kies dan degene zonder bigsby... er zit een goedkope licensed imitation op... of je moet er helemaal weg van zijn...

Danielovich
11 juli 2007, 17:18
ja oke heb jij de projet met of zonder bigsby? en nu we het toch over bigsby's hebben. wat is het nu van zon ding? is het net zo iets als een tremelo?

q-elvis-p
12 juli 2007, 00:19
ik heb er inderdaad eentje zonder... wat het verschil precies is weet ik niet... denk eigenlijk dat er buiten de uiterlijke verschillen en de veer in de bigsby weinig verschillen zijn... ik gebruik geen van beide

schizo910
12 juli 2007, 09:44
Een duo jet past niet lekker in een Gibson Case...

q-elvis-p
12 juli 2007, 09:49
Een duo jet past niet lekker in een Gibson Case...

ok.. wist ik niet. Ook niet zonder bigsby?

episua
12 juli 2007, 10:24
Nee, omdat de de body net wat langer/breder is dan een les paul.

silenus
12 juli 2007, 10:37
^Episua, toevallig geen foto's en/of geluidsclipjes van je Jet?

q-elvis-p
16 juli 2007, 23:29
ik ga eerst twee weken naar griekenland daarna gaat de verbouwing beginnen... voorin single coil achter een humbucker, nieuwe tuners, nieuwe pods, switsch, jackplug en bekabeling... maakt m open en schrok me dood (goedkope rommel zit erin!) gaat me trouwens 107 euro kosten.

zodra alles af is komen er natuurlijk foto;s!!!

silenus
17 juli 2007, 08:54
Bedoel je 107€ voor enkel de bekabeling e.a. elektronica zonder de GFS pickups?
Welke kleur Jet heb je trouwens en welke pickups ga je erin steken, witte of zwarte?
(heb zelf een zwarte en zou er waarschijnlijk de witte nemen; GFS III in de brug en GFS II in de nek positie.)
Goeie reis alvast...

q-elvis-p
17 juli 2007, 23:47
Bedoel je 107€ voor enkel de bekabeling e.a. elektronica zonder de GFS pickups?
Welke kleur Jet heb je trouwens en welke pickups ga je erin steken, witte of zwarte?
(heb zelf een zwarte en zou er waarschijnlijk de witte nemen; GFS III in de brug en GFS II in de nek positie.)
Goeie reis alvast...

dat is inclusief alles.. ik ga voor de witte denk ik (die zijn als ze niet mooi zijn nog makkelijk zwart te maken), nieuwe kluson tuners, ook nieuwe 500k pots, waarvan een push n pull, nieuwe switch, jack plag met chromen plaatje en verzendkosten. de push n pull om de humbucker te kunnen splitten...

wordt nu trouwens 115€ met de push en pull en de jack...
ik hoop dat ie erg verbeterd door deze ingreep, kwa uiterlijk en bespeelbaarheid bevalt hij erg!!!

ik ga t er mischien wel inlaten ztten door iemand...

erg makkelijk om zelf een foutje te maken in dit schema:

(seymour duncan tele maar met zelfde principe) (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/tele_1hum_1sing_pushpull.html)


ac15 kicks ass!!!!

q-elvis-p
15 september 2007, 11:59
het is gelukt heb alles vervangen door de GFS NYII http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1961_889367 in de nek en de GFS NYIII in de brug http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1961_957045 en ik moet zeggen dat het een zeer aangename combinatie is.

Verder heb ik de pots vervangen en zit er nu een volume push en pull pot in om de humbucker te splitsen. Echt heel gaaf!!!!

Projet even opnieuw af laten stellen nieuwe d'addario's .10 erop en speelt weer als een zonnetje, speelt zo lekker dat ik bijna niks andes meer doe!!!

Het voorste element klinkt erg vol en helder, het achterste lekker rauw en met ballen. Echt de beste verbetering die je kan doen aan een gitaar uit dit budget. koste totaal 120€, inclusief afstellen en solderen.

Het enige probleem is de tuners, ik zou ze graag vervangen maar er moeten iets langere tuners in dan standaard les paul tuners. Ik had deze dus ook besteld, maar kwam er hier pas achter dat het niet ging werken.
Weet iemand een andere oplossing? Welke tuners wel zouden passen?

Danielovich
15 september 2007, 12:23
ziet er strak uit;)

episua
15 september 2007, 12:29
Gaaf he die gfs pickups in een projet!
Ik heb twee nyII's in mijn projet zitten, bevalt me erg goed.
Over die stemmechanieken:
Het is heel moeilijk om lange passende vintage mechanieken te krijgen. Na een aantal pogingen heb ik uiteindelijk maar de gaten groter geboord en er een setje 'moderne' schallers ingezet, echt een hele verbetering!

Squier4ever
15 september 2007, 12:31
het is gelukt heb alles vervangen door de GFS NYII http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1961_889367 in de nek en de GFS NYIII in de brug http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1961_957045 en ik moet zeggen dat het een zeer aangename combinatie is.

Verder heb ik de pots vervangen en zit er nu een volume push en pull pot in om de humbucker te splitsen. Echt heel gaaf!!!!

Projet even opnieuw af laten stellen nieuwe d'addario's .10 erop en speelt weer als een zonnetje, speelt zo lekker dat ik bijna niks andes meer doe!!!

Het voorste element klinkt erg vol en helder, het achterste lekker rauw en met ballen. Echt de beste verbetering die je kan doen aan een gitaar uit dit budget. koste totaal 120€, inclusief afstellen en solderen.

Het enige probleem is de tuners, ik zou ze graag vervangen maar er moeten iets langere tuners in dan standaard les paul tuners. Ik had deze dus ook besteld, maar kwam er hier pas achter dat het niet ging werken.
Weet iemand een andere oplossing? Welke tuners wel zouden passen?

zoals ik je al had voorspeld. GFS maakt goeie shit voor weinig geld, je had echter nog geld kunnen besparen door zelf te solderen, echt niet moeilijk. ook afstellen is met een goeie manual erbij goed te doen.

ik vraag me af of de tuners je boosdoeners zijn, al eens gekeken naar de topkam?
en niet teveel met die bigsby jengelen helpt ook veel.

Danielovich
15 september 2007, 12:44
zoals ik je al had voorspeld. GFS maakt goeie shit voor weinig geld, je had echter nog geld kunnen besparen door zelf te solderen, echt niet moeilijk. ook afstellen is met een goeie manual erbij goed te doen.

ik vraag me af of de tuners je boosdoeners zijn, al eens gekeken naar de topkam?
en niet teveel met die bigsby jengelen helpt ook veel.

hij heeft volgens mij de versie zonder bigsby.

q-elvis-p
15 september 2007, 12:46
zoals ik je al had voorspeld. GFS maakt goeie shit voor weinig geld, je had echter nog geld kunnen besparen door zelf te solderen, echt niet moeilijk. ook afstellen is met een goeie manual erbij goed te doen.

ik vraag me af of de tuners je boosdoeners zijn, al eens gekeken naar de topkam?
en niet teveel met die bigsby jengelen helpt ook veel.

hehe ik heb gelukkig geen bigsby:P de topkam is net opnieuw gedaan en gaat inderdaad een stuk beter nu, maar goed heb het idee dat het nog beter, lees langer zuiver, kan. Ik heb er aan gedacht om het zelf te doen, maar goed die push en pull werd mij een beetje te veel gepriegel met al die minuscule contactjes.

Er zitten nu Alpha pots in en een niuwe schakelaar, de originele zijn zeer goedkope uitziende micropots, heb er nu dus normale grote in @ 250K en volume 500K.

@epiusa, ok thanx mischien ga ik dat maar doen..

ohw en las ik weer een digitale camera in huis heb komen er natuurlijk foto's mijn waarde vrienden.

Autumnkid
14 december 2007, 19:57
Hoi

Als ik het goedheb, raden jullie een ProJet aan zónder Bigsby? Onstemt de Bigsby, of is 't een slechte Bigsby? En wat wordt er bedoeld met een 'rolbrug'?

Merci

Koen

q-elvis-p
14 december 2007, 20:05
Hoi

Als ik het goedheb, raden jullie een ProJet aan zónder Bigsby? Onstemt de Bigsby, of is 't een slechte Bigsby? En wat wordt er bedoeld met een 'rolbrug'?

Merci

Koen

er zit een goedkope replica immitatie bigsby op. rolbrug (brug met rolletjes ofzo ipc zadels zoals bij een normale bridge) wordt gebruikt als brug bij tremolo systemen, zodat de snaren niet breken als je aan de hendel trekt.