PDA

View Full Version : zere vingers



Aeonis
5 juli 2007, 16:13
Ik heb op het moment een geleende gitaar, zodat ik al vast kan oefenen voordat ik mn eigen gitaar heb.. (en zodat ik kon bekijken of ik gitaar spelen uberhaupt leuk vind)

Mijn probleem is nu alleen, als ik 2-3 uurtjes heb gespeeld, dan zitten er dikke striemen in mn vingertoppen en worden mn vingertoppen na een tijdje ook behoorlijk rood.

Ligt dit aan de gitaar (een goedkope Cort stratocaster), of is dit altijd zo bij beginners?
Wel moet ik de snaren bij de frets behoorlijk hard indrukken, wil ik de juiste toonhoogte krijgen. Betekend dit dus dat de actie van de gitaar veel te hoog ligt, of kan het aan de spanning van de snaren liggen?

P.s. dr komt een Ibanez RG321MH mijn kant uit, zal wel een wereld van verschil zijn :)

M Kactus
5 juli 2007, 16:17
Dat hoort erbij, hoor. Alleen in het begin, of als je technieken voor het eerst doet. Je moet namelijk nog eelt op je vingertoppen krijgen. Die worden dan ietsjes dikker en dat vel wordt harder. Als je dan nog een baard in de keel krijgt en haar op onverwachte plaatsen, ben je een echte man :rockon:

Pais
5 juli 2007, 16:24
Dat hoort erbij, hoor. Alleen in het begin, of als je technieken voor het eerst doet.


Niet bij iedereen helaas. Mijn vingertoppen hebben genoeg eelt maar nog steeds doet het spelen zeer na een half uurtje ofzo. En ik speel genoeg, dus daar ligt het niet aan :) En dat nogwel op een nylonsnarige gitaar met nogal lage actie.
Maar hey, je moet er wat voor over hebben :hippie:

Wokkie
5 juli 2007, 16:28
Hebben alle beginners die pijn, straks heb je een mooi eeltlaagje en platte vingertoppen, maar wat pais zegt met eeltlaagje kan het ook nog pijnlijk zijn

B_2_the_a
5 juli 2007, 16:28
tjah,
meiden eh?

Dekkz0r
5 juli 2007, 16:28
geen kramp in je hand?? had ik ook vaak int begin :P

Aeonis
5 juli 2007, 16:30
Inderdaad.. ik speel ook gewoon door :P

Vroeg me alleen af of dit dus normaal was of niet.. want ik moet de snaren zoals ik al zei behoorlijk hard indrukken :) te hard denk ik :P

Leek me in ieder geval nie echt gezond dat wanneer je 's avonds 2 uurtjes speelt en dan gaat slapen - je de volgende ochtend nog steeds je vingertoppen voelt branden :P

B_2_the_a
5 juli 2007, 16:30
ik nogsteeds,
maar dat is na een uur of 7

of na een uurtje message in a bottle repeteren

heinz3110
5 juli 2007, 16:48
Telkens na oefenen (en last ervan hebben ,dan ) je vingertoppen onder de ijskoude
kraan houden voor een minuut of 3. Word je eelt wat harder van.

(zelfde met kilometers wandelen.... voeten meteen onder de koude kraan. Koelt lekker af, en je eelt verhard wat meer)

M Kactus
5 juli 2007, 16:54
Niet bij iedereen helaas. Mijn vingertoppen hebben genoeg eelt maar nog steeds doet het spelen zeer na een half uurtje ofzo. En ik speel genoeg, dus daar ligt het niet aan :) En dat nogwel op een nylonsnarige gitaar met nogal lage actie.
Maar hey, je moet er wat voor over hebben :hippie:

Nee, klopt. Bij een nylonsnaar merk ik het ook. Het lijkt wel alsof een nylonsnarige minder pijn doet als je begint, maar nooit verbetert.

Trouwens, je kan ook iets heel freaky's voorhebben: Je kan zomaar naar-binnen-groeiend-eelt krijgen door veel te spelen. Dat hebben we allemaal wel eens gehad, zonder het te weten. Dan kan er een eeltpuntje *in* je vinger zitten en als je dan drukt is het een klein naaldje dat je prikt.

Tot zover Tante Kaat

Aeonis
5 juli 2007, 16:57
Bedankt voor de tip :P

Enneh, maakt het verder nog uit dat je pas op je 19e begint met (e)gitaar spelen? ivm de lenigheid van je vingers of zo.. najah, de doorzetter wint in ieder geval :) - ik ben begonnen met kryptonite van 3d-down en als ik me bedenk dat ik 3 dagen geleden mn vingers nie eens fatsoenlijk op de fretten kreeg, dan speel ik het nu al aardig :)

Metalheath
5 juli 2007, 17:19
Je kan ff laten navragen welke snaren erop zitten. Het is natuurlijk altijd wennen in het begin, maar als ie toch echt wat te zwaar speelt kan je ff in een muziekwinkel vragen welke erop zitten, en om een lichter setje snaren te spelen.

Dan drukt het wat makkelijker in, maar de toon hoor je wat minder. Is wel goed voor beginners :)

B_2_the_a
5 juli 2007, 17:30
hoe dun je snaren ook zijn, met een slechte afstelling speelt het nog als een natte krant op een zondagochtend...

Aeonis
5 juli 2007, 17:57
Denk dat het ook wel een beetje aan de geleende gitaar ligt :) .. maar dat zullen we gauw genoeg merken.. Cort Cheapocaster (zeer slecht onderhouden) vs mn nieuwe Ibanez RG321MH

Dr zitten bij deze op sommige plekken zelfs "deukjes" in de snaren (op de plek van de fretten).. en de de lage E snaar heeft veel "ploink" achtige bijgeluidjes, misschien is ie gewoon nie goed gespannen.. alhoewel ik hem wel gestemd heb en hij volgens het apparaatje duidelijk een E aangeeft.

-------------------------------------------------------------

Trouwens nog een beginnersvraagje.. (waar ik nie speciaal een ander topic voor wilde maken :P)

Is het wel verstandig om in het begin meteen van tabs bekende nummers te gaan spelen? In de zin van, kan je jezelf het verkeerd aanleren waardoor je het jezelf uiteindelijk alleen maar moeilijker maakt?

Ik wil sowieso lessen gaan nemen.. maar wou eerst ff een beetje pielen :P

Eko
5 juli 2007, 18:30
Gewoon lekker doorpielen. Wel de lessen nemen, hij/zij kan je een hoop leren in korte tijd.
Nieuwe snaren zetten ( of laten doen ) op je gitaar is altijd goed. Het geluid gaat er zeker op vooruit. Het eelt groeit eigenlijk met je mee. Meer spelen betekent meer ........

Roro92
5 juli 2007, 18:52
3DD - Kryptonite is vet :) En vreselijk makkelijk op bas :) Oh, ik speelde eerst ook met m'n vingers, daar ben ik nu weer wat meer mee bezig. Ik had blaren zover dat je het niet eens wil weten. Dus met zere vingers heb je nog mazzel! Ik moest toen spelen (op school of zeu) en moest dus met blaren spelen, dat kan ik je niet aanraden ;) Maarja, zo word je wel een echte man/diehard :rockon:

Aeonis
5 juli 2007, 19:05
3DD - Kryptonite is vet :) En vreselijk makkelijk op bas :) Oh, ik speelde eerst ook met m'n vingers, daar ben ik nu weer wat meer mee bezig. Ik had blaren zover dat je het niet eens wil weten. Dus met zere vingers heb je nog mazzel! Ik moest toen spelen (op school of zeu) en moest dus met blaren spelen, dat kan ik je niet aanraden ;) Maarja, zo word je wel een echte man/diehard

Dat is ook de reden waarom ik nu zere vingertoppen heb hehe :P.. kzie net dat de blaren al in aantocht zijn :)

Maareh.. ik speel verder niet "met mn vingers" hoor.. speel met een plectrum

Roro92
6 juli 2007, 19:47
Oh dear, dat doet zeer man :rockon: ...maarja, boeien :) Ik speel nu toch met plectrum, vanwege het geluid enzo :).

Blend
6 juli 2007, 20:54
Zere vingers in het begin? Natuurlijk hoort dat er bij!
Wat je dus wel nooooit moet doen: op een oude 12string spelen waarbij de hals iets kromgetrokken staat.
Hoewel, na een paar weekjes oefenen heb je dan een eeltlaag zo dik als je grote teen (of er-es-ie natuurlijk).

Keep on playing!

Maurice_732
6 juli 2007, 21:57
Ik heb nu naar 3 jaar gitaar spelen nog altijd plekken enzo op mn vingers al ik de hele middag gitaar speel.
Maar ja dat loopt dan ook uit tot 5 uur per dag (dat gebeurt zo af en toe vooral nu in de vakantie)
En eelt houd je altijd.
Ik heb er ook altijd last van dat mijn hele hand zeer doet, de botten denk ik.

ebola
13 juli 2007, 18:24
Ik ben net een maandje bezig, en heb al aardig wat eelt, maar na een kwartiertje spelen komen er in de eeltlaag geulen van de snaren, zodat ik de snaren nog bijna niet in kan drukken. Is dit ook normaal in het begin.

Jyuuga
13 juli 2007, 18:28
Ik ben net een maandje bezig, en heb al aardig wat eelt, maar na een kwartiertje spelen komen er in de eeltlaag geulen van de snaren, zodat ik de snaren nog bijna niet in kan drukken. Is dit ook normaal in het begin.

Heel normaal ;).

ebola
13 juli 2007, 18:56
Heel normaal ;).

En wat is dan het beste om te doen?
even stoppen tot de geulen weer weg zijn of doorgaan en dan maar 3 snaren met één vinger pakken.

glasbier
13 juli 2007, 19:03
Vingertoppen insmeren met lijm!
Dat deed ook een één of andere gitarist met de naam SRV.........

Jyuuga
13 juli 2007, 21:26
En wat is dan het beste om te doen?
even stoppen tot de geulen weer weg zijn of doorgaan en dan maar 3 snaren met één vinger pakken.

Nou, als je een tijdje speelt, dan heb je waarsschijnlijk nog steeds geulen maar dan heb je geen pijn meer, en dat is denk ik wel het belangrijkste.

Of je smeert idd lijm op je vingertoppen.

ebola
14 juli 2007, 07:57
De pijn is het probleem niet, daar kan je je overheen zetten.
Maar het spelen gaat gewoon niet meer goed.
Doordat de snaar door die geul loopt, druk je hard met je vinger tegen het fretbord aan en ga je andere snaren raken.

B_2_the_a
14 juli 2007, 08:37
De pijn is het probleem niet, daar kan je je overheen zetten.
Maar het spelen gaat gewoon niet meer goed.
Doordat de snaar door die geul loopt, druk je hard met je vinger tegen het fretbord aan en ga je andere snaren raken.

oefenen oefenen oefenen
en laat je gitaar nakijken, het is mogelijk dat de actie niet goed is wat het allemaal wat moeilijker maakt!

niensama
24 juli 2007, 17:23
Normaal heb ik geen pijn meer bij het gitaarspelen, maar de laatste tijd heb ik wat last van mn pink, ik denk van teveel heen en weer te schuiven, dat moet ik wel veel doen bij de liedjes die ik heb.

Thijs_Razor
31 juli 2007, 12:45
Als ik jou was zou ook in mijn achterhoofd houden dat je misschien last hebt van nikkel allergie. Het schijnt dat best veel gitaristen er last van hebben (zonder het te weten). In dat geval geen nickel wound strings halen.
Moet je anders gewoon een keer proberen als de pijn doorzet.

Ook moet je als beginner zoals al is gezegd eelt kweken en rekening houden met de dikte van de snaren.

NielsW
31 juli 2007, 13:36
Het helpt ook wel eens om als je last krijgt een rondje om je gitaar te rennen, "BOOMCHA" te schreeuwen en een koprol te doen. Daarna kun je weer ff. Maar let op, bij Fender-achtigen werkt dit niet altijd!

Pais
31 juli 2007, 19:32
Als ik jou was zou ook in mijn achterhoofd houden dat je misschien last hebt van nikkel allergie. Het schijnt dat best veel gitaristen er last van hebben (zonder het te weten). In dat geval geen nickel wound strings halen.
Moet je anders gewoon een keer proberen als de pijn doorzet.

Ook moet je als beginner zoals al is gezegd eelt kweken en rekening houden met de dikte van de snaren.

Als je nikkelallergie hebt, dan weet je dat heus wel van jezelf! Het voelt heel anders dan de gewone pijnlijke vingers. Ik heb ook metaal allergie (niet alleen nikkel) en heb van mijn snaren geen last, wel van de frets. Dat doet niet zozeer pijn, maar uit zich net zoals de meeste allergien in een tintelende kriebel en rode vlekken.

Nobler
6 augustus 2007, 17:35
Ik speel meer dan 30 jaar op nylon snaren en meer dan 25 jaar electrisch. Bij nylon snaren heb je setjes met hoge en met lage spanning (tension), als je last hebt van de strak gespannen snaren, probeer dan eens een setje met lage spanning. Het went, maar na een aantal uren spelen op een feestje krijg ik ook wel last.

Electrisch speel ik op heel dunne snaartjes (008). Gewoon gemakszucht, het speelt makkelijker en sneller, maar nu krijg ik wel last van mijn vingers als ik op een gitaar met dikkere snaren moet spelen, gewoon omdat ik het nooit gewend ben.

Ik ben ook nog nooit gewend geraakt aan een accoustische gitaar met stalen snaren. Dat hou ik nog steeds geen uren vol.

En ik heb een 12-snarige gitaar gehad waarvan ik altijd pijnscheuten kreeg in een van mijn vingers. Soms al in de eerste minuut van spelen. Die heb ik dus uiteindelijk maar weggedaan. Blijkbaar zat daar een beschadigd zenuwuiteindje in mijn vinger.

Valoosj
6 augustus 2007, 20:42
Inderdaad.. ik speel ook gewoon door :P
branden :P

Late reactie, maar speel nooit door als je krampen krijgt. Stop even, strek je hand, en doe pas verder als de kramp weg is!