PDA

View Full Version : Gitaar leren spelen in drop C



NickG
5 juli 2007, 15:38
Heeft het zin om gitaar te leren spelen in drop c (vanaf nul) of moet je met standaard tuning beginnen? Vinden leraren vast ook niet leuk, drop c?

Meadow
5 juli 2007, 15:46
Waarom zou je in drop C beginnen te leren spelen? Het lijkt me een stuk verstandiger om eerst maar eens de basis onder de knie te krijgen in standaard stemming, en als je dat allemaal kunt, dan pas in andere stemmingen gaan spelen.
Waarom wil je eigenlijk meteen in Drop C beginnen?

Groeten, Robin

Raziellus
5 juli 2007, 16:19
+1

Eerst gitaar leren spelen in normale stemming en de basis onder de knie krijgen. Daarna een keer naar drop d stemmen en dan pas totaal andere stemmingen. Beloon jezelf als het ware na veel leren in normale stemming om je favo nummers in drop c te spelen denk ik dan altijd..

Kaïn
5 juli 2007, 16:21
Inderdaad, waarom zou je daarin willen beginnen ?
Niet dat hetheel erg is hoor. Om een voorbeeld te geven, devin townsend heeft al vanaf het begin gitaar gespeelt in een open C stemming. En het is niet een onverdienstelijke gitarist, dus het kan wel. Maar als ik je een tip mag geven, speel gewoon in standaard. Ga maar eerst een even ladders leren en noten leren lezen ;)

NickG
5 juli 2007, 16:50
Onze band speelt in c; ik wil partijen kunnen opnemen als de rest er niet is en uiteindelijk "full-time" gitarist worden in de band. Als ik partijen wil opnemen wil ik uiteraard even laag kunnen gaan met powerchords e.d. Met noten lezen en ladders ben ik al bekend (op de piano). Ik snap wel dat je open chords anders zijn, maar dit valt wel op te zoeken neem ik aan. Helaas denk ik dat ik dan weer zo eigenwijs ben om niet naar jullie te luisteren (oftwel, overtuig me 8-) ).

Kaïn
5 juli 2007, 17:03
Ja je moet het zelf weten. Als het puur om praktische redenen is moet je dat gewoon doen. Oftewel speel je partijen gewoon in drop C in. En als je theorie gaat toepassen (want daar gaat em om hea) op de gitaar, stem em dan gewoon terug naar standaard.

Lord Abortion
5 juli 2007, 17:15
Als je in een "drop" tuning leert spelen neem ik aan dat je powerchords gewoon met een barré gaat nemen. Lijkt me nogal een simpele manier om te beginnen. Als je de lagere noten echt nodig hebt zou ik eerder gewoon downtunen naar C. Dan blijven de verhoudingen van een standaard E tuning behouden (en daar vind je ook het meeste leermateriaal voor).

Elixir
5 juli 2007, 17:35
Ik denk dat je downtunen naar standaard D bedoelt. Je zou desnoods dan nog een capo op je 2e fret kunnen zetten (niet dat dat nou ideaal is) om in E te spelen.

hendrix_appendix
5 juli 2007, 17:39
Boeiend, als je standaard stemming moet spelen speel je dat en als je drop C wil spelen doe je dat.Zorg voor een chromatische tuner en dikke (.12 of hoger) snaren. Laatje gitaar afstellen in de stemming die je het meest gebruikt. Zodat de snaren strak en resonant blijven bij lage stemmingen.

ExRxIxC
5 juli 2007, 19:00
volgens mij maakt het niks uit of je met normale stemming of dropped C begint, zo veel verschillen die twee niet.

Blend
5 juli 2007, 19:01
Ik snap sowieso niet waarom je gitaar wilt gaan leren spelen :chicken:

TimoSomers
5 juli 2007, 19:50
Lol @ Blend

Ennem, ik ben begonnen met Drop D en drop C (Linkin park, etc).
Later drop A (Korn), en nu normale stemming. (Heb KoRn signature, dus BEADGBE stemming).
Ik heb 2 jaar in de drop stemmingen gespeeld, en speel na 1 jaar normale stemming Steve vai/Satriani, etc. mee, dus zoveel verschil is het indd niet.
Alleen is het met toonladders wel vrij klote, maar daar moet je maar aan wennen dan.
Als ik jou was, en je hebt flink wat geld, 2 gitaren kopen, 1 om te leren en 1 voor je band (C stemming).

Nellyrocks
5 juli 2007, 19:52
Laatje gitaar afstellen in de stemming die je het meest gebruikt. Zodat de snaren strak en resonant blijven bij lage stemmingen.

haha. En boogschieten in de hoge stemming.
Ik geloof er niets van dat dat werkt.

Daarnaast ben ik het totaal eens met de andere. Ga eerst eens even lekker gitaar leren spelen. Daarbij is het wel belangrijk dat je zelf dingen uitprobeert en daar horen andere stemmingen oook bij.
Koop er iig een gitaar bij als en zowel in E als C wil spelen. Of een dubbele hals. :seriousf: :seriousf: Op MP staat er nog een.

vulvasonic
6 juli 2007, 00:10
Het belangrijkste is dat de communicatie binnen de band goed is. Dat niet iemand begint te roepen dat je een C moet spelen (dus jij pakt een E-greep), terwijl hij in feite de C-greep bedoelt.

Als dat allemaal helder is, zie ik geen probleem om in een dropped stemming te spelen, behalve dat je in het leerproces de kans mist om lekker met platen mee te spelen, daar de meeste platen nog steeds in de standaard stemming zijn ingespeeld.

Derhalve zou het inderdaad nog het beste zijn als je twee gitaren op de kop kunt tikken. Maar ja.......

ExRxIxC
6 juli 2007, 00:27
je kan toch ook gewoon met "normale" muziek meespelen als je gitaar droppod C is gestemd, je moet alleen alles 2 fretjes hoger spelen, is prima te doen. (en inplaats van open akkoorden bare akkoorden gebruiken, leer je dat ook meteen)

Nellyrocks
6 juli 2007, 00:58
je kan toch ook gewoon met "normale" muziek meespelen als je gitaar droppod C is gestemd, je moet alleen alles 2 fretjes hoger spelen, is prima te doen. (en inplaats van open akkoorden bare akkoorden gebruiken, leer je dat ook meteen)

ja sorry hoor. Als muziek zo simpel was. Als jij alle nummers die je kent in baree akkoorden kan spelen ben ik heel benieuwd hoe dat klinkt

smandert
6 juli 2007, 09:31
Volgens mij moet je alles sowieso 4 fretten hoger spelen, wanneer je in C speelt, aangenomen dat de meeste muziek in standaard E stemming is opgenomen. En voor akkoorden gaat dit nog wel op, maar zodra het moeilijkere riff-werk er aan te pas komt, kun je dit niet zomaar even moduleren naar E.

Bovendien merk ik dat er 2 dingen door elkaar spelen hier. De ene heeft het over een open C stemming, de ander over een drop C stemming. Is toch echt wel wat anders.

pupanus1
6 juli 2007, 10:52
er zijn genoeg nummers om in Drop C te spelen hoor, ik denk nml dat als je in een band zit die Drop C speelt je eigenlijk weinig nummers in standard tuning speelt. En nummers die je goed vind zijn dan vaak ook C/B stemming. Ik heb wel 2 gitaren 1 voor standaard en 1 voor drop C/B.

Er zijn genoeg bands die in een lage stemming spelen o.a. SoaD (C), Stonesour (B), Slipknot (B), Rammstein (C), Deftones (C) etc. Dat zijn allemaal bands met flink wat nummertjes die je kan mee spelen hoor :)

Ik heb mezelf wel eerst standaard stemming geleerd, omdat ik ook graag Britpop en gewoon rock speel. Later ben ik eigenlijk pas zwaarder gaan spelen wat ik ook erg leuk vind om te spelen overigens :D

Tias
6 juli 2007, 11:23
tis handig om bijden te doen, dan snap je er later ook meer van en kan je songs in e in drop c ofzo spelen
althans zo heb ik et een beetje gedaan