PDA

View Full Version : wielen weghalen?



elton
5 juli 2007, 14:23
hallo lui,

ik heb een marshall 1960tv kast (4x25 w greenbacks) gekocht, maar de wielen die er onder zitten zijn op zo'n gammele manier bevestigd dat ik overweeg om ze er af te schroeven; voordat ze er vanzelf af gaan, zeg maar, zoals ik al bij anderen met marshall kasten heb zien gebeuren.

De vragen zijn nu:

1 Maakt dat wat uit voor het geluid en zo ja wat dan?

2 wat is een simpele oplossing om dan vervolgens de onderkant een beetje te beschermen? ik zat te denken aan wat zelfklevend beschermvilt op de plekken waar de wielen zaten.

bedankt

elton

interessander
5 juli 2007, 14:25
Gewoon 4 grote rubberen doppen op de plek waar de wielen zaten.

Nielsje
5 juli 2007, 14:37
Maakt dat wat uit voor het geluid en zo ja wat dan?



Moehahaha, dit doet me denken aan de discussie ooit m.b.t de metalen versus de kunstoffen handvaten.. geniaal

Jimwoud
5 juli 2007, 14:38
1 Maakt dat wat uit voor het geluid en zo ja wat dan?


Je krijgt meer bas in je geluid. Maar dat zal weer minder worden als je weer noppen eronder doet.

interessander
5 juli 2007, 14:38
Moehahaha, dit doet me denken aan de discussie ooit m.b.t de metalen versus de kunstoffen handvaten.. geniaal

Nou aan het geluid zelf doet het niks maar het maakt voor de basweergave in de ruimte natuurlijk wel uit of je 4x12 met 4 punten of met de hele bodemplaat op de grond staat, waarom denk je dat audiofielen spikes onder hun speakers zetten?

elton
5 juli 2007, 14:41
Moehahaha, dit doet me denken aan de discussie ooit m.b.t de metalen versus de kunstoffen handvaten.. geniaal

tja, zet maar eens een audiospeaker op de grond of op spikes: een wereld van verschil! Dus zo vreemd is die vraag toch niet?

Het probleem is ook dat die kast van spaanplaat is en je er eigenlijk niet eenvoudig een rubberen dop in kunt schroeven die dan ook nog blijft zitten.

Kim Wilson
5 juli 2007, 15:01
Moehahaha, dit doet me denken aan de discussie ooit m.b.t de metalen versus de kunstoffen handvaten.. geniaal
De vraag is minder gek dan hij lijkt. Dat blijkt wel uit bovenstaande reacties.

Nielsje
5 juli 2007, 15:16
Oh, ik weet wel zeker dat het verschil maakt, ik heb zelf ook een 1960 kast.

Het deed me gewoon denken aan die discussie toen.

Je kan het simpel testje doen door dat apparaat eens op z'n kant te leggen, maar, je kan die wiltjes er zo onder weg schroeven, en dan blijven de 'houdertjes' nog zitten, en daar kan ie best op staan, geen extra dop nodig..

elton
5 juli 2007, 15:39
ok, ik dacht ook al dat het verschil zou maken.

maar goed, ik kan me voorstellen dat als je alleen de wielen er uit schroeft die houdertjes beter blijven zitten. Ze zaten nu al los toen ik 'm net nieuw kreeg; de wielen trekken ze er als het ware uit. maar gaan die houdertjes niet kapot met sjouwen en zo? of is dat plastc stevig genoeg? wat is jouw ervaring, nielsje?

elton

Jimwoud
5 juli 2007, 15:43
Wel apart dat die kast van spaanplaat is, dacht dat die marshalls altijd van (berken)multiplex waren?

elton
5 juli 2007, 15:49
misschien vergis ik me, maar volgens mij is de onderkant iig van spaanplaat. ik krijg het idee dat als je vier keer die schroeven los en vast draait, je ze doordraait. ik heb die wielhoudertjes al weer vast gedraaid, maar zodra er gewicht op komt trekken die wielen ze direct weer scheef. waardeloos systeem.

elton

skabouter
5 juli 2007, 16:18
idd wel wereld van verschil hoor, met of zonder wielen.
met wielen klinkt meer open
zonder wielen klinkt bassiger. lekker als je metal speelt en je de mutes lekker wilt laten oempen.

Nielsje
5 juli 2007, 16:23
ff denken,

volgens mij was het zo dat je die wieltjes er zo kon uitdraaien, das gewoon 1 spindel.

En die zitten dan vast in zo'n kunstof plaat (een ronde dacht ik) en die zit weer vast met 4 schroeven. Tja, die trek je er toch niet zo maar af dacht ik, of je moet echt een ander systeem hebben. Bovendien beschadig je de tolex veel eerder dan dat systeem dacht ik.

Maar ik heb m'n wieltjes er gewoon onder, en nooit problemen mee gehad, wel een keer in de zoveel tijd ff checken of ze goed vast zitten.

Als je wil dat ze blijven vast zitten: locktight

of als je iets minder permanents wil: gastape (dat witte spul wat je gebruikt als je waterleidingen aanlegt.)

elton
5 juli 2007, 16:35
klinkt als zelfde systeem. alleen elke keer als er gewicht op komt dan zie je dat die houdertjes er al weer uit worden getrokken.

p

pol
5 juli 2007, 21:54
de onderkant is gewoon van berkenmultiplex, de baffle en achterplaat zijn mdf bij marshallcabs.

maestro_nl
6 juli 2007, 10:51
Handvaten van plastic vs metaal heeft met de stijfheid van de kast te maken.
Zet maar eens een 1 mm te lang balkje in ja cab klem tussen de frontbaffle en de back voor min of meer hetzelfde effect.

Wieltjes wel of niet toepassen heeft zeker invloed. Zonder wielen
geeft meer (boomy?) lowend. Op schuimrubber zetten is het andere uiterste.

2x12 verticaal of horizontaal neerzetten maakt ook uit overigens!

Echt, je hoeft er geen 'rocketscientist' voor te zijn om het te bedenken, uit te proberen en zelfs je oma hoort het verschil...
Anyway, lekker testen maar niet vergeten dat sound uit je vingers komt ;-)

heinz3110
6 juli 2007, 11:26
Hm. Als je m gebruikt bij optredens bij kroeg x of y, buurtcentrum a of b , zal ie weer anders klinken omdat de ondervloer anders is. En niet te vergeten akoestiek, en al die vervelende fans die je geluid dempen , maar dat terzijde.:)

(Doet mij een beetje audiofiel overkomen hoor. Die kopen meestal dure zooi en zitten dan in een huiskamer waar akoestisch gezien geen eer aan valt te behalen en dus hun dure spulletjes echt niet tot hun recht komen. Ergo: )

Wieltjes is dan erg handig. Tenzij je m in je slaapkamer laat staan.