PDA

View Full Version : Mixertje kopen of niet?



Chroxy
5 juli 2007, 13:50
Een tijdje neem ik veel gitaarstukken op; handig voor mijn band zodat ze weten hoe/wat en egwoon leuk om te experimenteren.

Eerst dit ik dit simpelweg doro mn gitaar in mijn V-amp te pluggen en dan mijn laptop (line-in) in. -> niet zo'n super geluid.

Nu heb ik een Boss GX-700 zo geprogrammeerd dat ik hem live eventueel als backup kan gebruiken (zonder speakersim maar over een clean kanaal) en dit klinkt al veel beter.

Nu is het dus:
Gitaar -> Boss (voor effecten/distortion) -> clean kanaal V-amp (voor speakersim) -> laptop... al vele malen beter!

ook heb in de line-out (speakersim) van mn Marshall DSL geprobeerd; leuk, maar niet beter dan bovenstaande methode.

Ik heb nog een vrij goeie microfoon liggen en nu bedacht ik me; waarom koop ik geen mixertje en jaag ik deze mijn laptop in.. -> das het beste toch?

Wat kan ik dus het beste doen om een beter geluid te krijgen..?

bert k
5 juli 2007, 14:00
Ik denk dat je beter een goeie geluidskaart kan kopen. De kaarten in een laptop klinken gewoonlijk tamelijk kut. Kijk eens naar diverse USB-doosjes.

Chroxy
8 juli 2007, 15:49
dus zo door blijven gaan (en geen mixer kopen) en dan een goede USB geluidskaart kopen..? Welke merken/types zijn goed? ik zie op marktplaats prijzen varieeren van 20 euro tot vele malen hoger.

bert k
8 juli 2007, 16:14
Als je in je eentje opneemt kom je bijna vanzelf bij een Toneport van Line6 uit, daar kom je ver mee. Ik heb helaas zelf geen ervaring met het ding, maar het krioelt hier van de mensen die er erg blij mee zijn.

RolandT
8 juli 2007, 19:41
Ik gebruik nu alleen maar de Boss Micro (http://www.thomann.de/de/boss_micro_br.htm), geen gedoe meer met USB en computer. Gewoon gitaarkabel in de Boss Micro en je kan beginnen opnemen. Je kan op verschillende sporen opnemen, drums erbij zetten en voor je 't weet heb je een hit :)

Chroxy
9 juli 2007, 00:35
bedankt voor de reacties, maar ik weet niet of het goed duidelijk is.

Ik wil graag mijn gitaargeluid vanuit mijn versterker opnemen met een microfoon en deze mijn laptop injagen (al dan niet met een mixer of mijn huide v-amp en dan eventueel met een nieuwe USB geluidskaart).

De Toneport lijkt me enorm interessant, maar ik zou eventueel ook graag wat drum/zang/bas willen opnemen (meerdere sporen dus).. dat lukt dus niet met dit apparaatje?

De Boss is ook handig; alleen meteen met mn gitaar het apparaatje in zeg je? dan heb ik dus niet mijn eigen versterkergeluid.

bert k
9 juli 2007, 09:14
Dat van die microfoon had ik een beetje overheen gelezen... Maar dat gaat ook met een Toneport, er zit een micingang op. Die Boss is ook handig, ik heb hem zelf ook. Maar daar zit alleen een mini-jack micingang op, moet je weer met verloopsnoertjes werken. En geen fantoomvoeding, dus geen condensatormics.

Mixertje is natuurlijk de goedkoopste oplossing, die heb je al voor een dikke 50 euro.

RolandT
9 juli 2007, 09:41
De Toneport lijkt me enorm interessant, maar ik zou eventueel ook graag wat drum/zang/bas willen opnemen (meerdere sporen dus).. dat lukt dus niet met dit apparaatje? Meerdere sporen lukt perfekt met de Boss (daarom heb ik hem gekocht). Eerst speel je gitaar zet die op spoor 1, dan neem je je bas zet dit op spoor 2 enz... Als je natuurlijk de hele band wil opnemen -gelijktijdig- heb je een mixer nodig. Ik heb een mixer (een oudere versie) van Yamaha (http://www.thomann.de/de/yamaha_mg_124_cx.htm)


De Boss is ook handig; alleen meteen met mn gitaar het apparaatje in zeg je? dan heb ik dus niet mijn eigen versterkergeluid.Nee ik gebruik een micro als ik mijn (buizen) versterkergeluid wil opnemen en niet de emulaties van Boss. (Ik vind de Boss wel beter klinken dan mijn v-amp)