PDA

View Full Version : Problemen met EL34 van Electro Harmonics



nicoverduin
15 januari 2003, 22:34
Bij een kennis van mij is onlangs in een Fender Vibrolux, een van de EL34'ers van EH naar de eeuwige jachtvelden gegaan met enige verlaat oud en nieuw vuurwerk.
Ik heb de buizen getest in een VT-7A buizentester, en een van de buizen gloeit niet meer maar werd nog wel warm. Er was echter geen sluiting aanwezig tussen de onderdelen. De EL34'ers waren pas zo'n 2 jaar oud. Wel erg kort voor EH's.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?
Nico

aadplagiaat
15 januari 2003, 23:50
De aanhef doet erger vermoeden dan het waarschijnlijk is. Een EL34 van EH zal gewoon een robuust ding zijn zoals de rest van de merken of labels. Ik gok op een slecht exemplaar (kan tenslotte gebeuren) of een verkeerde bias. Bij een verkeerde bias kan de buis te heet worden (echt te heet) en roodgloeiend de geest geven (zou jij ook doen).

Al
16 januari 2003, 02:14
"een Fender Vibrolux, een van de EL34'ers"

Ha Nico. Ik neem aan dat je weet dat EL34 meer gloeistroom trekken dan 6L6 buizen. dat kan een probleem zijn. De Vibrolux heeft dezelfde PT heeft als de Vibrolux reverb, kortom een PT die gespecificeerd is voor 6*AX/AT en 2*6L6. Dat trekt samen zo'n (6*0,45A + 2*0,9A) 4,5A. Met EL34 komt dat op(6*0,45A + 2*1,6A) 5,9A, zo'n 33% procent overbelasting. Dat kan als een PT hard moet werken (en dus heet wordt) een probleem zijn. Mocht het echter om een Vibrolux gaan dan zijn er geen buizen voor de galm aanwezig en is het plaatje met EL34 5A. Lijkt me binnen een veilige marge. Je zou evt. niet met "volle bak" hoeven te draaien maar, indien niet gebruikt, de buizen van het normal channel en de vibrato verwijderen en 0,9A terugverdienen.

--> EL34's kunnen onder volle belasting qua vermogen zo'n 40% verder doorpakken vergeleken met 6L6. Een risico voor de OT (en volgens mij mede oorzaak van het er vaker uitknallen van de OT bij Marshalls) Ik heb wel gemerkt dat de EH EL34 wat minder vermogen levert dan andere EL34's.

--> De buisvoet moet iets aangepast worden bij gebruik van EL34's in een voor 6L6 gespecificeerde versterker. Pin 1 moet aan aarde. In een Fender komt op die pin het signaal binnen en is de roosterweerstand gemonteerd.

--> Ik zou eerder een oude Fenderamp iets overbelasten dan een nieuwe.

"van EH naar de eeuwige jachtvelden gegaan"

Mijn ervaring:

6V6-regelmatig
EL34-incidenteel
6L6-geen problemen

Al