PDA

View Full Version : Hoe wordt ik een goede top40/top100/showband/bruiloftsband-GITARIST??



Johnny Ramone
5 juli 2007, 00:10
Hoe wordt ik een goede top40/top100/showband/bruiloftsband-GITARIST??

Na jarenlang te hebben geklungeld zit ik nog steeds zonder band en zonder betaalde baan. Ik heb geld nodig en het enige wat ik kan is een beetje gitaarspelen. Nu heb ik het idee dat een top 40/top 100 enz...-bands, geld opleveren, na een optreden ga je naar huis met minimaal 100 euro in je zak, daarom mijn belangstelling daarvoor.

Weet iemand van jullie hoe ik een kans kan maken zo'n band te vinden, en hoe ik een kans maak om daar aangenomen te worden?

Als mijn oproep in de verkeerde rubriek staat dan mijn oprechte verontschuldiging hiervoor.

Fumi SG
5 juli 2007, 00:23
Je komt al een eind verder als je de werkwoordsspelling onder de knie hebt!:hippie:

Johnny Ramone
5 juli 2007, 00:27
Je komt al een eind verder als je de werkwoordsspelling onder de knie hebt!:hippie:

Ik heb maar tot mijn 14e op school gezeten, dat wort duz moeijlijk.

Nevaratoiel
5 juli 2007, 00:39
Met een beetje gitaarspelen kom je er denk ik niet. Mag ik vragen hoe oud je bent en hoe lang je al gitaar speelt? Heb je lessen gehad of heb je het jezelf aangeleerd?

De ervaring leert dat bijna iedereen een baan kan vinden, al is het niet altijd wat je leuk vind. Ik zou me niet zo vastpinnen op dat je persé geld wilt verdienen met het gitaar spelen. Misschien zou het helpen als je eens een bandje gaat vormen (forums, clubs, misschien een idee?) en dan een beetje samen spelen en pas over heel wat tijd eens te gaan kijken of je ergens kan optreden. In the meantime misschien een idee om serieus een normale baan te zoeken en het gitaarspelen voorlopig als hobby te houden.

Johnny Ramone
5 juli 2007, 00:53
Met een beetje gitaarspelen kom je er denk ik niet. Mag ik vragen hoe oud je bent en hoe lang je al gitaar speelt? Heb je lessen gehad of heb je het jezelf aangeleerd?

De ervaring leert dat bijna iedereen een baan kan vinden, al is het niet altijd wat je leuk vind. Ik zou me niet zo vastpinnen op dat je persé geld wilt verdienen met het gitaar spelen. Misschien zou het helpen als je eens een bandje gaat vormen (forums, clubs, misschien een idee?) en dan een beetje samen spelen en pas over heel wat tijd eens te gaan kijken of je ergens kan optreden. In the meantime misschien een idee om serieus een normale baan te zoeken en het gitaarspelen voorlopig als hobby te houden.

Bedankt voor alle advies en antwoorden.

Ik ben 42 jaar en speel al 27 jaar gitaar, ik heb een half jaar les gehad toen ik 15 was, het meeste heb ik mezelf geleerd.

Ik heb nog nooit voor langere tijd een baan gehad, een band wel, maar dat is wel enige jaren geleden.

Gitaarspelen is het enige wat ik kan en daarom misschien het enige waar ik geld mee kan verdienen.

Zou het een goed idee zijn om contact op te nemen met artiestenbureaus, of moet je daar heel goed voor zijn?

heinz3110
5 juli 2007, 01:10
Hm. Eén woord: discipline. Top 40 betekent dat je goed wat nummers van anderen uit je hoofd kent(of wilt leren spelen) en dat ook leuk vind om te spelen.

Ik persoonlijk vond het op het laatst ongeinspireerd hoereren. Wat dus eigenlijk betekend dat ik er dus niet genoeg discipline en doorbijtvermogen voor had om het leuk te blijven vinden. En ik ben erg eigenwijs.

Nu heb ik ook 12 banen en dertien ongelukken gehad, dus ik snap je ook wel weer een beetje. En ben toevallig ook 42. En ben op dit moment mijn leven aan het reorganiseren en experimenten met wat ik kan ,wil , en moet. Het zal wel een midlifecrisis zijn :D Ook al voel ik me daar goed onder hoor :D

Maar één ding houd ik vast: als ik weer een baantje heb, doe ik dat omdat ik het leuk vind, maar wel wat de functie (en baas) van mij verlangt(en weet dat ook wel weer aardig binnen bepaalde grenzen naar mijn hand te zetten). Gitaarspelen, componeren , bandjes en alles wat daarbij komt bepaal ik zelf. Daar mag en wil ik eigenwijs in zijn. Mijn muziek. Mijn opvatting.

En als je echt makkelijk geld wilt verdienen: ga op straat spelen. Is wel hard werken , maar als je het leuk brengt op de juiste plek kan het nog wel eens leuk wat opleveren. Succes.

heinz3110
5 juli 2007, 01:18
Artiestenbureaus: probeer het, zou ik zeggen. Als je goed genoeg bent, en dat ook weet te verkopen....je weet het maar nooit.

(alhoewel een aardig baantje makkelijker te vinden is, vind ik)

steph
5 juli 2007, 09:27
Hoe wordt ik een goede top40/top100/showband/bruiloftsband-GITARIST??

Na jarenlang te hebben geklungeld zit ik nog steeds zonder band en zonder betaalde baan. Ik heb geld nodig en het enige wat ik kan is een beetje gitaarspelen. Nu heb ik het idee dat een top 40/top 100 enz...-bands, geld opleveren, na een optreden ga je naar huis met minimaal 100 euro in je zak, daarom mijn belangstelling daarvoor.

Weet iemand van jullie hoe ik een kans kan maken zo'n band te vinden, en hoe ik een kans maak om daar aangenomen te worden?

Als mijn oproep in de verkeerde rubriek staat dan mijn oprechte verontschuldiging hiervoor.
Meestal zoeken ze gitarist/zanders, dan maak je al wat meer kans. Je spelen en spullen op orde hebben, gewoon al een stuk of 50 nummers kennen die altijd wel gedaan worden.
Vergis je niet, het is hard werken, helemaal als de band ook zelf de p.a. doet. Je bent er als eerste en als laatste weg. doet de band niet zelf p.a. heb je het een stuk makkelijker, maar verdien je minder.
Heb zelf ook als prof gespeeld, soms geweldig, soms zwaar klote!

prs
5 juli 2007, 12:48
Verplaatst naar 'Muzikanten diversen'!

hugo123
5 juli 2007, 13:01
Hm. Eén woord: discipline. Top 40 betekent dat je goed wat nummers van anderen uit je hoofd kent(of wilt leren spelen) en dat ook leuk vind om te spelen.

Ik persoonlijk vond het op het laatst ongeinspireerd hoereren. Wat dus eigenlijk betekend dat ik er dus niet genoeg discipline en doorbijtvermogen voor had om het leuk te blijven vinden. En ik ben erg eigenwijs.

Nu heb ik ook 12 banen en dertien ongelukken gehad, dus ik snap je ook wel weer een beetje. En ben toevallig ook 42. En ben op dit moment mijn leven aan het reorganiseren en experimenten met wat ik kan ,wil , en moet. Het zal wel een midlifecrisis zijn :D Ook al voel ik me daar goed onder hoor :D

Maar één ding houd ik vast: als ik weer een baantje heb, doe ik dat omdat ik het leuk vind, maar wel wat de functie (en baas) van mij verlangt(en weet dat ook wel weer aardig binnen bepaalde grenzen naar mijn hand te zetten). Gitaarspelen, componeren , bandjes en alles wat daarbij komt bepaal ik zelf. Daar mag en wil ik eigenwijs in zijn. Mijn muziek. Mijn opvatting.

En als je echt makkelijk geld wilt verdienen: ga op straat spelen. Is wel hard werken , maar als je het leuk brengt op de juiste plek kan het nog wel eens leuk wat opleveren. Succes.
Dat heb ik eens met een vriend gedaan in 2 uur hadden we 40 euro!


hugo

heinz3110
5 juli 2007, 13:40
Ja precies. Dat bedoel ik. :) Goede plek, goede uitstraling en dan kan straatspelen best lonend zijn hoor :) (...en ontzettend leuk vind ik :D )

FruscianteFan
5 juli 2007, 14:04
Dat heb ik eens met een vriend gedaan in 2 uur hadden we 40 euro!


hugoMaar op zich, moet je er geen vergunning voor hebben?

heinz3110
5 juli 2007, 14:16
ligt aan de stad waar je in speelt. Soms kan je gewoon spelen. En anders speel je net zolang door totdat je blauw ziet naderen. Of je houd je van de domme als ze je aanspreken.

Ik heb het destijds zo vaak gedaan (met een groepje , in mijn eentje verdien ik niks :D ) in Nederland en Belgie... je zegt dat je van niks weet, en gaat gewoon een paar straten verderop spelen. Of je duikt een kroeg in en vraagt of je de mensen een beetje mag vermaken. Lekker ook als het regent :)

Johnny Ramone
6 juli 2007, 14:09
Ik wil niet op straat spelen, ik wil mijn muzikale idealen opzij zetten en gewoon in zo'n schijtbruiloftsorkest spelen. Metname vanwege het geld en misschien ook wel vanwege de professionele instelling van dat soort bands. Iedereen is er altijd, kent zijn partijen en geen touwgetrek over de stijl muziek, gewoon trailer park shit gemend met de homo top100 en een vleugje feministische onvalwassenheid.

Ik zal eens kontakt opnemen met een aantal artiestenbureaus en vragen wat ik het beste kan doen om dat "niveau" te bereiken.

Iedereen bedankt voor alle adviezen.

Maurice_732
6 juli 2007, 16:28
Ik heb maar tot mijn 14e op school gezeten, dat wort duz moeijlijk.
Hoe krijg je dat voor elkaar?

heinz3110
6 juli 2007, 16:53
Ik wil niet op straat spelen, ik wil mijn muzikale idealen opzij zetten en gewoon in zo'n schijtbruiloftsorkest spelen. Metname vanwege het geld en misschien ook wel vanwege de professionele instelling van dat soort bands. Iedereen is er altijd, kent zijn partijen en geen touwgetrek over de stijl muziek, gewoon trailer park shit gemend met de homo top100 en een vleugje feministische onvalwassenheid.


:seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zo te zien beje der helemaal klaar voor !

telecastermaster
6 juli 2007, 18:42
D'r heeft in de Musicmaker ooit een artikel over in gestaan.
Wat ik me er nog vagelijk van herinner:

- Zorg voor een goed universeel (gitaar)geluid dat je aanpast aan de songs. (dus niet alles met je Marshall toren wegblazen)
- Je hoeft de songs niet helemaal perfect na te spelen maar wel datgene wat de song karakteriseerd (een bepaald riffje of baspartij, zoals b.v. in Radar Love)
- Zorg dat je de laatste hits ook kunt spelen.
- Wees sociaal en op tijd

En nog een zooitje van dat soort tips.
Zal nog eens kijken of ik 'm kan vinden.

Johnny Ramone
6 juli 2007, 23:11
Hoe krijg je dat voor elkaar?
5 verschillende scholen tussen mijn 12e en 14e, vrijwel nooit een les bijwonen tenzij het godsdienst of gymastiek was, altijd stoned zijn en klaslokalen opblazen en/of in de fik steken. Opeens bestaat er dan geen leerplicht meer. In Nederland bestaat er voor alles een vrijstelling, als je maar poen hebt of een stuk uitschot bent. Dus begon ik maar met gitaarspelen op mijn 14e en beperkte ik mijn criminele activiteiten. Helaas door mijn gebrek aan onderwijs, gebrek aan algemene ontwikkeling, sociale gestoordheid, enz... heb ik nooit een kans kunnen creëren in het echte leven, zelfs niet in gitaarland.

Johnny Ramone
6 juli 2007, 23:13
D'r heeft in de Musicmaker ooit een artikel over in gestaan.
Wat ik me er nog vagelijk van herinner:

- Zorg voor een goed universeel (gitaar)geluid dat je aanpast aan de songs. (dus niet alles met je Marshall toren wegblazen)
- Je hoeft de songs niet helemaal perfect na te spelen maar wel datgene wat de song karakteriseerd (een bepaald riffje of baspartij, zoals b.v. in Radar Love)
- Zorg dat je de laatste hits ook kunt spelen.
- Wees sociaal en op tijd

En nog een zooitje van dat soort tips.
Zal nog eens kijken of ik 'm kan vinden.

Goede en handige tips! Bedankt!

Nevaratoiel
6 juli 2007, 23:29
5 verschillende scholen tussen mijn 12e en 14e, vrijwel nooit een les bijwonen tenzij het godsdienst of gymastiek was, altijd stoned zijn en klaslokalen opblazen en/of in de fik steken. Opeens bestaat er dan geen leerplicht meer. In Nederland bestaat er voor alles een vrijstelling, als je maar poen hebt of een stuk uitschot bent. Dus begon ik maar met gitaarspelen op mijn 14e en beperkte ik mijn criminele activiteiten. Helaas door mijn gebrek aan onderwijs, gebrek aan algemene ontwikkeling, sociale gestoordheid, enz... heb ik nooit een kans kunnen creëren in het echte leven, zelfs niet in gitaarland.Dat heb je dan best goed gedaan. En dat bedoel ik niet in positieve zin. Je leven op een zodanige manier verpesten dat je niet eens een normale baan meer kan vinden...

Johnny Ramone
6 juli 2007, 23:43
Dat heb je dan best goed gedaan. En dat bedoel ik niet in positieve zin. Je leven op een zodanige manier verpesten dat je niet eens een normale baan meer kan vinden...

Ja het is triest, en afgezien van het vinden van een simpele baan, kan ik met al mijn gitaartalent en mijn mooie high-end gitaarspullen geen band vinden, zels niet een band zonder visie.

Ja, ik ben een echte loser!

Azrael
6 juli 2007, 23:45
Ik snap er ook niks van. Is dit nu een grapje? Met zo'n instelling kom je namelijk kort gezegt helemaal nergens........ook niet in een band dus wat wil met dit topic bereiken? Begin eerst je leven op orde te krijgen als dit allemaal waar is en ga dan pas verder werken met bandplannen. Bandjes zijn niet makkelijk.....ik heb nog geen noot live gespeelt ergens en toch een hoop geklooi gehad met mijn huidige band.

Nevaratoiel
6 juli 2007, 23:46
Ja, ik ben een echte loser!Tis dat je het zelf zegt.

Johnny Ramone
6 juli 2007, 23:53
Ik snap er ook niks van. Is dit nu een grapje? Met zo'n instelling kom je namelijk kort gezegt helemaal nergens........ook niet in een band dus wat wil met dit topic bereiken? Begin eerst je leven op orde te krijgen als dit allemaal waar is en ga dan pas verder werken met bandplannen. Bandjes zijn niet makkelijk.....ik heb nog geen noot live gespeelt ergens en toch een hoop geklooi gehad met mijn huidige band.

Ik hoop door deze topic een beeld te krijgen of een bruiloftsband/top41 enz misschien iets voor mij is.

Helaas ben ik en anderen een beetje afgedwaald.

sorry daarvoor.

Primitive
9 juli 2007, 23:41
Er zijn al zoveel bruiloft en disco bandjes, met daarnaast nog honderden andere coverbandjes die hier en daar een keer optreden.
Ik denk wel dat het "makkelijkste" geld halen in Nederland met een coverband is maar dan is het nog rete moeilijk om er van te kunnen leven en met de instelling die je hebt dat je het eigenlijk allemaal klote vind en ze homo top 100 ga je het echt niet redden.

Voordat je echt kan leven van een coverband ben je toch echt al wel een tijdje bezig en moet je een goede naam hebben en dan is het volgens mij nog steeds moeilijk om er echt van te kunnen leven.

Rinze
10 juli 2007, 09:52
Ja het is triest, en afgezien van het vinden van een simpele baan, kan ik met al mijn gitaartalent en mijn mooie high-end gitaarspullen geen band vinden, zels niet een band zonder visie.

Ja, ik ben een echte loser!

Ach, je bent niet de enige hoor :satisfie: . Uit mijn tijd in muzikantenland kan ik me herinneren dat er nogal wat outcasts rondliepen (ikzelf inclusief, al ben ik dan wel afgestudeerd, ik was ook altijd stoned etc). De helft van de mensen waar ik mee gespeeld heb waren zo gek als een cent, maar hadden wel talent. Eentje heeft het tot drummer van een landelijk bekende band geschopt, terwijl hij destijds regelmatig niet op repetities verscheen en dan bijvoorbeeld in het bloemperk van zijn moeder zijn roes uit lag te slapen.

Niet iedereen heeft zijn leven keurig op de rails, ik in ieder geval niet. Loser? Ik weet het niet, ik denk dat een heleboel mensen die ik ken met een keurige baan, gezin, consumptiedrift en drie vakanties per jaar er ook niet echt gelukkiger op worden (bij hun thuis is het in ieder geval vaak niet zo gezellig, brr). Sinds kort weet ik dat het bij mij voor een groot deel aan een psychische stoornis ligt dat ik niet kan aarden in het normale leven, zo heeft een ieder zijn reden denk ik.

Maar goed: voor het werk dat jij wilt gaan doen moet je inderdaad wel "echt werken" en professioneel zijn. Daarmee maak je van je hobby je werk. Misschien iets om over na te denken, ik ken een aantal mensen van vroeger die daardoor hun hobby kwijt zijn geraakt. Tenzij je het echt heel graag wilt zou ik inderdaad een gewoon baantje zoeken en met de muziek lekker verder klooien.

Trouwens: ik heb ook moeite om een bandje te vinden, het lijkt wel of iedereen covers of blues speelt hier in de buurt. Dus je bent ook daarmee niet de enige.

Succes!

future2future
10 juli 2007, 13:51
Los van alle school perikelen concentreer ik me even op de vraag van de topic starter.

Om te beginnen moet je, zoals zo vele al gezegt hebben, het leuk vinden om te doen. Met de verkeerde instelling ga je na 3 weken met een kop als een donderwolk naar de gig.

Zorg dat je gewoon kan spelen! Er zijn zoveel middelmatige cover/partijen bandjes dat je gewoon echt moet kunnen spelen om er boven uit te komen, als je zorgt dat je spel, en de rest van de band, in orde is dan zijn er al weer meer mogelijkheden.

Zorg dat je gear in orde is: Goede sounds geinsprireerd door het nummer wat je speelt, dus geen fender twin clean tijdens een Lukather solo ;)

Johnny Ramone
10 juli 2007, 13:54
Ja hier ben ik weer, de werkschuwe luie hondekop! haha

Nee, ik wil er niet van leven, mijn wijfie heeft al een baan en bovendien heb ik nog een stel kinderen hier rondhuppelen. Ik zoek een aanvulling op het gezinsinkomen, daarbij denk ik aan ongeveer 4 keer per maand spelen en hoop er per maand 400 euro netto aan over te houden.

Ik heb de laatste jaren veel in cover/hobby-bands gespeeld, puur voor de "lol", maar meestal als je met een voorstel komt voor een nummer dan wordt er vaak gezegd: "het publiek zal dit zeker niet waarderen". Nou, als ik toch alleen muziek moet gaan spelen wat anderen leuk vinden dan kan ik net zo goed in een feestband gaan spelen en er geld voor gaan vragen, dan is mijn vrouw ook een keer blij!

Ik ben al bezig met map "de feestband top100-nummers", als ik het een beetje ken ga ik serieus bands/boekingburo's benaderen.

future2future
10 juli 2007, 13:56
Ja hier ben ik weer, de werkschuwe luie hondekop! haha

Nee, ik wil er niet van leven, mijn wijfie heeft al een baan en bovendien heb ik nog een stel kinderen hier rondhuppelen. Ik zoek een aanvulling op het gezinsinkomen, daarbij denk ik aan ongeveer 4 keer per maand spelen en hoop er per maand 400 euro netto aan over te houden.

Ik heb de laatste jaren veel in cover/hobby-bands gespeeld, puur voor de "lol", maar meestal als je met een voorstel komt voor een nummer dan wordt er vaak gezegd: "het publiek zal dit zeker niet waarderen". Nou, als ik toch alleen muziek moet gaan spelen wat anderen leuk vinden dan kan ik net zo goed in een feestband gaan spelen en er geld voor gaan vragen, dan is mijn vrouw ook een keer blij!

Ik ben al bezig met map "de feestband top100-nummers", als ik het een beetje ken ga ik serieus bands/boekingburo's benaderen.

Ff een vraagje: wat gebruik je dan qua gear?

Johnny Ramone
10 juli 2007, 23:11
Ff een vraagje: wat gebruik je dan qua gear?

Mijn Gear is basic, maar wel goed, al vraag ik me nu af of ik niet beter een G-System zou moeten aanschaffen:

1 Fender Strat
1 Fender Tele
1 Akoestische Seagull met PU

1 Fender Twin '57

En een pedalenbak:
http://i195.photobucket.com/albums/z159/JohnnyRamone_photos/DSC03126.jpg

By the way, ik kan met mijn Twin, Strat en een overdrivepedaal, heel goed een Steve Lukather solo neerzetten. Steve had in zijn beste dagen ook een Strat met een bescheiden versterking.

Maar ik weet wel dat veel bands niet zitten te wachten op iemand met spullen zoals de mijne, daarom overweeg ik ook de aanschaf van een G-System of een versterker met van die voorgeprogrammeerde geluiden, hoe heet dat merk nog weer??

Alvast bedankt voor de goede adviezen.

steph
11 juli 2007, 11:29
By the way, ik kan met mijn Twin, Strat en een overdrivepedaal, heel goed een Steve Lukather solo neerzetten. Steve had in zijn beste dagen ook een Strat met een bescheiden versterking.

Zover ik weet had Luke in zijn beste dagen een Gibson Les Paul met een Fender deluxe reverb (hold the line, Rosanna, Africa), daarna de Bob Bradshaw periode met superstrats, idd. zijn beste periode met bescheiden versterking en een Les Paul!
Dus geen strat!

Johnny Ramone
11 juli 2007, 12:52
Zover ik weet had Luke in zijn beste dagen een Gibson Les Paul met een Fender deluxe reverb (hold the line, Rosanna, Africa), daarna de Bob Bradshaw periode met superstrats, idd. zijn beste periode met bescheiden versterking en een Les Paul!
Dus geen strat!

Hold The Line een gibson, Rosanna en Africa een rode(of bruine) Strat met zwarte slagplaat en EMG PU. Als je naar Toto IV luistert dan hoor je ook duidelijk een Strat-sound in deze nummers, verder speelt hij ook nog een tele, gibson LP en Schecter gitaren op andere nummers van Toto IV, en ook nog een aantal Marshall's en mischien ook een Soldano??

Maar wat ik belangrijker vind is er achter te komen wat ander feestband-gitaristen gebruiken, en wat ze zeker niet gebruiken en waarom.

future2future
11 juli 2007, 18:04
Ik vind dat je een mooie set pedalen hebt, dat zou ik zeker zo laten. Je kan eventueel overwegen om er een 19" bij te kopen voor de meer digitale sounds. Iets als een G-force ofzo. OF een paar Line 6 pro's.

Met een strat kan je al heel veel basic sounds coveren, misschien is een humbucker bij de brug wel slim.

BeeJee
11 juli 2007, 19:21
Gewoon die set houden. Trust me (ik speel zelf in zo'n coverband). Een paar goede basissounds en je eigen gevoel/talent is veel belangrijker dan iedere gitaarsound van ieder nummer 'nailen'.

Butcher
12 juli 2007, 09:30
Om te beginnen... ik zie geen stem pedaal op je pedalboard ;)

Wat zowel sounds als skills betreft, enige versatiliteit en dicipline is een vereiste. Je wilt een lied in ere houden, want uiteindelijk wil je potentieel publiek het nummer horen, niet jouw interpretatie. Iemand schreef eerder dat je een nummer niet noot-voor-noot hoeft te spelen, waar ik het in principe wel mee eens ben, maar tegelijkertijd ben ik het persoonlijk spuugzat om Top40 bands te zien die de accoorden van een nummer geleerd hebben, maar per definitie te lui zijn om zich met details bezig te houden. Een solo hoeft niet noot-voor-noot te zijn, maar houdt een improv relevant tot de muziek en in de stijl van het orgineel.

Mr.Bluesbreaker
12 juli 2007, 10:24
Gear maakt een stuk minder uit dan je denkt.
Met de dingen die je nu hebt kom je al een heel end, misschien ergens een keer een humbucker in de brug gooien als je dat nog niet hebt.

Ik gebruik een hele oude eenkanaals Marshall over een 4*12 en een Valvetech combo voor het clean met een effectsloop, waar ik soms delay en chorus in hang. Daar plug ik een PRS, Tele of Les Paul in. Akoestische gitaar met DI direct naar de mengtafel terug over de monitoring. Dit gebruik ik ook in een top 100 band, en ik red me er makkelijk mee.

steph
13 juli 2007, 14:14
Maar wat ik belangrijker vind is er achter te komen wat ander feestband-gitaristen gebruiken, en wat ze zeker niet gebruiken en waarom.

Kijk dan eens op de site bij bijv. Viking entertainment, staan legio prof. top100bands op, check foto's. Sommige lossen het op met Line6 Podpro en inears, sommige gebruiken een Mesa setup (triaxis, eindtrap en een fx 19"), voor mij is een 3 kanaals Marshall genoeg met minimale effecten, tele, les paul en ovation.

Wat ik nooit zie zijn, Orange amps, squiers, Gretsch, Martin, motion.
Je ziet, het maakt niet uit welke prijsklasse, een Martin is te duur om mee te slepen 3x per week, een motion valt uit elkaar en klinkt niet. Een Gretsch is een gave gitaar maar totaal niet allround, gitaristen die ervan leven kunnen echt wel een fender betalen ipv een squire, orange amp is niet veelzijdig.
Eigenlijk heel logisch allemaal.
Wat ik de laatste tijd minder zie zijn buikkasten, moet je ook niet willen op een bruidloft van 50 personen. Gewoon compact en veelzijdig spul.

Dan iets anders, het intresseert geen hond wat jij bij hebt als ze mee zingen, springen, lallen of inhaken!!!!!!!!!

Johnny Ramone
13 juli 2007, 23:29
Kijk dan eens op de site bij bijv. Viking entertainment, staan legio prof. top100bands op, ......

Ik heb gekeken en moet zeggen dat daar erg goede bands bij staan, ik zou al bijna zeggen dat het toch te hoog gegrepen is voor mij, maar ik weet ook wel dat ik met een goede voorbereiding een heel eind kom. Er zijn hoogstwaarschijnlijk niet veel gitaristen die alles meteen kunnen spelen, en ook eerst 1 en ander moeten bestuderen. Ik probeer een map te maken met de 100 meest gespeelde nummers, en deze uit te zoeken en regelmatig te repeteren. Als ik dan een auditie mag doen dan laat ik gewoon mijn map zien en zeg kies maar wat.

Wel grappig op de site van Vinking Entertainment staat een band die op mij trouwdag zou spelen, maar helaas belden ze 's middags af. De zanger was ziek geloof ik, en de zangeres kon niet alle nummers in haar 1tje zingen, dan zing je toch het halve repertoire 2 keer zoiets..? Als dat nu profeesioneel is, dan hoef ik niets te vrezen!

j.augustus
18 juli 2007, 11:21
Ik wil niet op straat spelen, ik wil mijn muzikale idealen opzij zetten en gewoon in zo'n schijtbruiloftsorkest spelen. Metname vanwege het geld en misschien ook wel vanwege de professionele instelling van dat soort bands. Iedereen is er altijd, kent zijn partijen en geen touwgetrek over de stijl muziek, gewoon trailer park shit gemend met de homo top100 en een vleugje feministische onvalwassenheid.

Ik zal eens kontakt opnemen met een aantal artiestenbureaus en vragen wat ik het beste kan doen om dat "niveau" te bereiken.

Iedereen bedankt voor alle adviezen.

Je schrijft er wel respectloos over.Je moet het ,om het vol te houden ,leuk vinden en uitdagend.En als mensen jou 150 euro of meer betalen is het niet erg gepast om te denken trailerparkshit.
Ik denk dat je het niet volhoud zo.Soms mag je niet tussen de gasten doorlopen en je moet een satijnen overhemd aan .Op het moment dat je bruiloften gat doen is het werken .Als je een gewone baan niet aankan kun je een bruiloften band ook niet aan.Ik ben soms op de snelweg bijna in slaap gevallen .IK was zondag zo moe dat ik niet eens de energie meer had om mij aan te kleden.

Ik heb t gedaan toen mij kinderen nog erg klein waren.Je staat op interessante locaties feesten en trouwerijen.En je krijgt er flink voor betaalt .Soms hebben mensen de dag van hun leven en als ze uit hun dak gaan van de vengaboys nummers OK toch.Of je staat te spelen voor een stel criminelen die zakken vol geld hebben.En als je dan om 3 uur nog een uur speelt kun je gewoon een rug van ze krijgen.

Ik vind die muziek zeker geen kunst(ik hou van led zeppelin- oudere LP's Rainbow-rising en Queen),maar er zitten gewoon ook erg goede nummers tussen en je moet die nummers gewoon wel goed vinden om t te spelen,denk ik.

Als je zo'n amusements orkest wil doen,moet je echt hard zijn ,vergis je daar niet in.Harder als voor een geregelde baan met een salaris en waaar de premies al ingehouden worden.Want de belasting dienst gaat t ook niet leuker voor je maken.

Johnny Ramone
18 juli 2007, 23:04
Je schrijft er wel respectloos over.Je moet het ,om het vol te houden ,leuk vinden en uitdagend.En als mensen jou 150 euro of meer betalen is het niet erg gepast om te denken trailerparkshit.
Ik denk dat je het niet volhoud zo.Soms mag je niet tussen de gasten doorlopen en je moet een satijnen overhemd aan .Op het moment dat je bruiloften gat doen is het werken .Als je een gewone baan niet aankan kun je een bruiloften band ook niet aan.Ik ben soms op de snelweg bijna in slaap gevallen .IK was zondag zo moe dat ik niet eens de energie meer had om mij aan te kleden.

Ik heb t gedaan toen mij kinderen nog erg klein waren.Je staat op interessante locaties feesten en trouwerijen.En je krijgt er flink voor betaalt .Soms hebben mensen de dag van hun leven en als ze uit hun dak gaan van de vengaboys nummers OK toch.Of je staat te spelen voor een stel criminelen die zakken vol geld hebben.En als je dan om 3 uur nog een uur speelt kun je gewoon een rug van ze krijgen.

Ik vind die muziek zeker geen kunst(ik hou van led zeppelin- oudere LP's Rainbow-rising en Queen),maar er zitten gewoon ook erg goede nummers tussen en je moet die nummers gewoon wel goed vinden om t te spelen,denk ik.

Als je zo'n amusements orkest wil doen,moet je echt hard zijn ,vergis je daar niet in.Harder als voor een geregelde baan met een salaris en waaar de premies al ingehouden worden.Want de belasting dienst gaat t ook niet leuker voor je maken.

Bedankt voor je welgemeende goede adviezen.

Spelen in een feestband zie ik als een serieuze baan en zet daarbij mijn muzikale ambities opzij, dus dat betekent voor mij dat het niet belangrijk is of ik de muziek wel leuk vind. Er zitten soms echt wel leuke nummers bij, maar vaak worden die om zeep geholpen met een nieuw arrangement, meestal bedacht door de toetsenist, en met geen oor voor gitaarpartijen.

Als ik ga spelen in een feestband dan wil ik geld verdienen, dus ik moet iets verkopen, een muzikale avond naar de wens van de klant. Ik zal nooit proberen om mijn mening over muziek daar in te betrekken.

Een "gewone" baan is voor mij niet weggelegd, ik kan niet zoveel en ben te oud. Soms heb ik wel een baan, maar ik word al weer snel ontslagen omdat mijn werk nergens op lijkt.

Jouw adviezen, en ook die van anderen, helpen mij bij een goede voorbereiding en leiden hopelijk ook tot het gewenste resultaat.

Bedankt!

appyhaan
19 juli 2007, 16:54
Bedankt voor je welgemeende goede adviezen.

Spelen in een feestband zie ik als een serieuze baan en zet daarbij mijn muzikale ambities opzij, dus dat betekent voor mij dat het niet belangrijk is of ik de muziek wel leuk vind. Er zitten soms echt wel leuke nummers bij, maar vaak worden die om zeep geholpen met een nieuw arrangement, meestal bedacht door de toetsenist, en met geen oor voor gitaarpartijen.

Als ik ga spelen in een feestband dan wil ik geld verdienen, dus ik moet iets verkopen, een muzikale avond naar de wens van de klant. Ik zal nooit proberen om mijn mening over muziek daar in te betrekken.

Een "gewone" baan is voor mij niet weggelegd, ik kan niet zoveel en ben te oud. Soms heb ik wel een baan, maar ik word al weer snel ontslagen omdat mijn werk nergens op lijkt.

Jouw adviezen, en ook die van anderen, helpen mij bij een goede voorbereiding en leiden hopelijk ook tot het gewenste resultaat.

Bedankt!

Muzikale ambities zijn er niet voor om op zij te leggen lijkt me. Zou ook zonde zijn, wordt je denk ik doodongelukkig van. Mocht je gaan spelen in een goedlopende feestband dan kun je die ambities heus wel houden. Wat betreft de arrangementen die om zeep worden geholpen door toetsenisten, dat vind ik wel heel erg snel oordelen voor iemand die advies vraagt over dit soort/stijl band. Als ik jou was zou ik maar zo snel mogelijk iets zoeken, een aantal audities doen enzovoort. Spelen in een goedlopende feestband doe je niet zo snel. Vraagt wel enige ervaring, contacten enz. Gewoon veel spelen en een groot/breed repertoire opbouwen. Daarnaast kan het geen kwaad om ook enige zangkwaliteiten op te doen en het zingen van koortjes(2e/3e stem). Dat wordt echt gezien als een meermaarde, en dat is het ook. Spullen voor mekaar hebben kan ook geen kwaad en op tijd komen en je aan de afspraken houden.

steph
20 juli 2007, 09:08
Dat van die contacten klopt idd. wel, had vorig jaar in een week tijd vier :o telefonische aanbiedingen. En ze kwamen overal vandaan.
Dat van die takke einden rijden herken ik wel, van Hannover terug naar Waalwijk (voor Engelse militairen), echt geen kattepis, kom je 9.00uur thuis, kleine blij dus ff opblijven, buiten 30 graden, dus slapen doe je bijna ook niet, dag d'r op sta je weer op een bruidloft.
Maar ik had het voor geen goud willen missen.

Braindead
21 juli 2007, 17:16
Heb je al wel eens overwogen om gewoon met een band eigen nummers te maken of in ieder geval muziek die je leuk vind? Als je een beetje leuk kunt spelen ( en die kans is groter als je dat doet/speelt waar je plezier in (talent voor)hebt) dan kun je ook best een paar honderd per maand verdienen denk ik. Je moet dan wel bereid zijn te reizen en je moet een beetje naamsbekendheid hebben.
Je zegt wel dat je al wel veel bands hebt gedaan waar soms gebrek aan motivatie of professionaliteit zat, maar heb je dan gewoon niet de verkeerde mensen getroffen? Die zullen er net zo goed in top 40 bandjes zijn als in andere bandjes lijkt mij.