PDA

View Full Version : Akoestische-leek & APX serie



BartL
4 juli 2007, 22:51
Avond,
Ik ben van plan een akoestische gitaar aan te schaffen om misschien in een band te bebruiken en om thuis misschien wat op te nemen. Nou ben ik echt een verschrikkelijke leek in de wereld van de akoestische gitaar en heb geen idee waar te beginnen. Mijn eerste ingeving was om te kijken naar de Yamaha APX serie. In deze serie alleen al zie ik door de bomen het bos niet meer. Als ik op "Yamaha APX..." zoek vind ik (bijvoorbeel) de APX-5, APX-5a en APX-500. Zou iemand me kunnen vertellen wat de verschillen is tussen deze verschillende APXen?

Goed, mijn budget voor een 2dehands electro-akoestische gitaar is ongeveer 300 euro. Waarschijnlijk niet echt veel, maar ik zie dat er redelijk wat in deze prijsklasse worden aangeboden. Verder hoeft de gitaar onversterkt niet geweldig te klinken, daarvoor issie electro... Wat zijn goede "starters" modellen die jullie me aan kunnen raden?

Mocht ik er uiteindelijk eentje vinden, wat raden jullie me dan aan om erbij te kopen? Ik hoor van sommige mensen dat ze een simpel DI boxje tussen de gitaar en de PA doen. Ook hoor ik van mensen dat ze er niets tussen doen. Ik heb ook al iets gelezen over de Boss AD-5 (bijvoorbeeld). Wat is volgens jullie het beste voor goed, maar basic geluid?

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en stel ik geen vraag die al 623 mensen gesteld hebben. Ik heb de zoekfunctie gebruikt! :)

Alvast hartstikke bedankt.

Bart

Blend
4 juli 2007, 23:30
Haha, ondanks je 3.000 posts geldt ook voor jouw: kijk gerust even rond op dit forum, info genoeg!

Liefhebber
5 juli 2007, 00:52
Menneke, gewoon een APX-je kopen, inpluggen in de pa en niet meer op dit forum komen!!!

M Kactus
5 juli 2007, 11:26
Avond,
Ik ben van plan een akoestische gitaar aan te schaffen om misschien in een band te bebruiken en om thuis misschien wat op te nemen. Nou ben ik echt een verschrikkelijke leek in de wereld van de akoestische gitaar en heb geen idee waar te beginnen. Mijn eerste ingeving was om te kijken naar de Yamaha APX serie. In deze serie alleen al zie ik door de bomen het bos niet meer. Als ik op "Yamaha APX..." zoek vind ik (bijvoorbeel) de APX-5, APX-5a en APX-500. Zou iemand me kunnen vertellen wat de verschillen is tussen deze verschillende APXen?

Goed, mijn budget voor een 2dehands electro-akoestische gitaar is ongeveer 300 euro. Waarschijnlijk niet echt veel, maar ik zie dat er redelijk wat in deze prijsklasse worden aangeboden. Verder hoeft de gitaar onversterkt niet geweldig te klinken, daarvoor issie electro... Wat zijn goede "starters" modellen die jullie me aan kunnen raden?

Mocht ik er uiteindelijk eentje vinden, wat raden jullie me dan aan om erbij te kopen? Ik hoor van sommige mensen dat ze een simpel DI boxje tussen de gitaar en de PA doen. Ook hoor ik van mensen dat ze er niets tussen doen. Ik heb ook al iets gelezen over de Boss AD-5 (bijvoorbeeld). Wat is volgens jullie het beste voor goed, maar basic geluid?

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en stel ik geen vraag die al 623 mensen gesteld hebben. Ik heb de zoekfunctie gebruikt! :)

Alvast hartstikke bedankt.

Bart

300€ is niet écht veel, maar is toch al heel behoorlijk om tweedehands te gaan spelen. Als ik me niet vergis zijn de APX1 de reisgitaartjes, de 3 zijn veelgebruikte lower-end gitaren, de 5 is de middenklassen en de 9 is de topklasse. Ik weet dat het in stijgende lijn gaat, alleen weet ik de precieze verschillen niet.
En als je een gitaar hebt met eq, kan je zeker gewoon DI, zo doe ik het toch. Ploink, en spelen maar :).

Maar waarom wil je enkel kijken naar de Yamaha APX-serie ? Is er geen Seagull, Ibanez (heb ik zelf), Cort, Richwood, Blueridge... gitaar die je ook kan bekoren ? Ik zeg niet dat die APX-serie slecht is, helemaal niet, maar opties is wat een luxeleven zo mooi maakt!

LaurentB
5 juli 2007, 11:47
Ik zou zeker nog wat andere merken proberen, die hierboven al genoemd werden. Die goedkopere, compacte Yamaha's hebben akoestisch erg weinig klank, vind ik. En akoestisch goed geluid is toch leuk als je onversterkt wat voor jezelf zit te spelen.

Met een DI in de PA klinkt inderdaad heel behoorlijk, als de geluidsman tenminste verstand van zaken heeft.

jaap50
5 juli 2007, 21:24
Hé Bart, vergeet niet ook naar de Ovations te kijken. Ik heb bijvoorbeeld een mooie Celebrity te koop en die kost echt nog geen € 300,00.
Het gaat er natuurlijk ook om welke gitaar je het beste ligt, en hoe die droog klinkt. Een Ovation waar ik echt een fan van ben, klinkt onversterkt gewoon een beetje zachter maar dat komt door zijn materiaal natuurlijk. Alleen het bovenblad trilt. Daar staat dan tegenover dat de bolle kast i.c.m. de bracing het geluid van alle kanten richting het klankgat stuurt. Maar het volume is wat minder. Versterkt is ie echter geweldig, Ovation was dan ook één van de eersten die zich hiermee bezig hield.

BartL
6 juli 2007, 13:16
Heren en dames,
Dank voor de reacties tot dusver.

@M Kactus: Ik wil zeker naar andere merken kijken {staat inderdaad niet helemaal duidelijk in mijn inleidende post}, heb ik ook wel gedaan...maar heb geen idee waar te beginnen. Daarom de vraag naar concrete modellen, hetgeen het zoeken misschien wat makkelijker maakt. Ik heb wel eens goede dingen gelezen over Seagull S6.

@LaurentB: Akoestische geluid maakt echt niets uit, daar heb ik al een andere gitaar voor...deze heeft echter geen EQ en ik wil niet in een band met microfoon gaan klooien. Dus hij hoeft echt alleen versterkt goed te klinken.

BartL
6 juli 2007, 13:17
Haha, ondanks je 3.000 posts geldt ook voor jouw: kijk gerust even rond op dit forum, info genoeg!
Zonder concrete modellen in mijn hoofd is het lastiger zoeken dacht ik, maar ik zal nog maar eens rondkijken :)

PS Die 3000 posts zijn voor 't grootste deel te vinden bij de versterkers & pedalen ;)

M Kactus
6 juli 2007, 13:25
Heren en dames,
Dank voor de reacties tot dusver.


Uit de "review" stickies:
-Seagull S6
-Lag Summer
-Blueridge BR63

En vergeet ook niet eens te snuffelen op de sites van:
-Cort
-Yamaha
-Ibanez AEL/AEG/AEF (verschil in dikte, dus akoestische diepte)

Er zijn best wel wat merken, maar er vallen er altijd al een paar af, op gebied van specs of van looks.
Voor 300€ zou je al deze gitaren toch tweedehands moeten vinden.

Die Seagull heb ik zelf al bespeeld, en die beviel me wel erg, moet ik zeggen, zelfs voor zo'n lelijkerd ;)

Wausser
6 juli 2007, 14:17
ik heb zelf een APX 500 en ben er zeer tevreden mee.

Hoewel ik zelf ook geen verstand heb van western/akoustische gitaren vond ik deze goed spelen en ik vond persoonlijk de klank mooi.

Maar het beste is gewoon naar de winkel gaan en kijken wat je bevalt, bredere hals of niet, een grote klankkast etc.

ReinoutV
6 juli 2007, 16:52
Er hangt sinds vanmiddag een inruil Yamaha APX5a in Guitar Center in Wierden. Deze gitaar is perfect voor hetgeen jij beschrijft. Klinkt versterkt bijzonder goed en heeft, vanwege de kleinere klankkast, minder last van feedback dan 'volledige' modellen. Ik weet niet precies wat deze moet kosten, maar ze is nog in perfecte staat.

peter_heijnen
7 juli 2007, 08:47
@LaurentB: Akoestische geluid maakt echt niets uit, daar heb ik al een andere gitaar voor...deze heeft echter geen EQ en ik wil niet in een band met microfoon gaan klooien. Dus hij hoeft echt alleen versterkt goed te klinken.
Als het voor in je band is zou je ook kunnen overwegen een piezo in je elektriche gitaar te laten inbouwen. Klinkt voor live helemaal niet idioot en je kunt tijdens het spelen van elektrisch naar akoestisch switchen.

Wausser
7 juli 2007, 10:23
bedoel je zoiets?

http://youtube.com/watch?v=wI8e8LU4yHU

BartL
7 juli 2007, 10:31
Inderdaad al gedacht aan een piezo. Ik heb mijn oog gisteren ook al laten vallen op een elektrische met piezo, misschien ga ik daar achteraan...

Edit: Hoe geloofwaardig klinkt zo een piezo eigenlijk over het clean kanaal van een "gewone"-elektrische-gitaar-versterker? Volgens mij gebruikt Borland hem gewoon over zijn amp (Zit een beetje een randje aan zijn geluid, niet?)