PDA

View Full Version : Tijd voor nieuwe gear!



Markie!
4 juli 2007, 22:31
Beste mensen,

Na een jaar wat gekloot te hebben met mijn squier affinity een cort akoestische gitaar (met element) en een dramatische versterker vind ik het nu tijd dat een frisse door mijn muzieklandschapje gaat waaien. Naar mijn idee en ook naar dat van andere mensen heb ik een positieve ontwikkeling doorgemaakt. Dat ik elke dag mijn gitaar 2 uurtjes in de handen heb zal hier zeker mee te maken hebben. Ik ben van plan om een gitaar en een versterker aan te schaffen. (Het liefst nieuw!)

Om jullie niet met teveel problemen op te zadelen heb ik me de laatste weken grondig verdiept in dit wereldje.

BUDGET: 500 euro, maar hier zit nog een klein beetje rek in...

MUZIEKSTIJL: Britpop (Oasis, Kasabian, The Verve, Editors, Rifles etc.)

LICHAMELIJK: Rechts, met kleine handjes


De keuze is gevallen op één van de volgende drie gitaren, en waarom...

"Epiphone Les Paul Standard Cherry Sunburst"
http://www.thomann.de/thoiw7_epiphone_les_paul_standard_cherry_sunburst_ prodinfo.html
PLUS:
Les Paul model heeft me altijd wel aangetrokken. Vooral de Epiphone les pauls doen me denken aan Oasis in de beginjaren (Supersonic).

MIN:
De prijs geeft me erg weinig ruimte in verdere investeringen en je ziet steeds minder les pauls in de britpop scéne.

"Ibanez AF75"
http://www.groove-factory.nl/catalog/ibanez-af75-p-3751.html?osCsid=6d74dfe7f576c21b2402bbb98789aecc
PLUS:
De prijs is zeer aantrekkelijk en ook verscheidene reviews klinken positief. Tevens doet hij me denken aan de nieuwere britpopbands die veel gebruik maken van gitaren met een f-sleutel.

MIN:
Die f-sleutel is dan meteen ook zijn minpunt, hij ziet er naar mijn idee zo nep uit. Ook zie ik bij bands die binnen mijn stijl vallen nooit een Ibanez gitaar opduiken.

"Epiphone DOT E-335"
http://81.169.170.65/beyers/catalog/product_info.php?products_id=4003250
PLUS:
Deze gitaar heeft op dit moment mijn voorkeur, omdat de looks mij erg aanspreken. De meeste britpop bands verschijnen tegenwoordig met een gelijksoortige gitaar op het podium (Moke, Paul Weller, The Rifles... Wel met duurdere modellen neem ik aan).

MIN:
Deze gitaar schijnt een dikke hals te hebben en weet dus niet of dit gunstig is voor mijn kleine handjes. Tevens ben ik niet op de hoogte van de prestaties van een semi-akoestische gitaar.


De Amps...

Na wat research op dit forum heb ik me de volgende 3 versterkers op een rijtje gezet waarbij de cube 30 een lichte voorkeur heeft (gemak?, prijs, Brit Combo, Tuner)

Line 6 Spider III 30 watt
Vox AD30VT
Roland Cube 30x


Ik hoop dat ik met het bovenstaande (uitgebreide) verhaaltje kan rekenen op deskundige hulp, want voor mij is deze wereld nog een tamelijk groot doolhof. Ook hoop ik op normale reacties en zou het prettig zijn als ik snel wat knopen kon doorhakken....

Alvast Bedankt!

gothax
4 juli 2007, 23:08
Ik zou niet teveel naar andere bands kijken maar meer op het geluid letten. Dat een andere band op dat model speelt hoeft niet te betekenen dat jouw gitaar dadelijk ook zo gaat klinken :) Dus.. heb je al enig idee wat voor sound je zoekt?

Balthazar
4 juli 2007, 23:24
Ik zou niet teveel naar andere bands kijken maar meer op het geluid letten. Dat een andere band op dat model speelt hoeft niet te betekenen dat jouw gitaar dadelijk ook zo gaat klinken :) Dus.. heb je al enig idee wat voor sound je zoekt?
Volgens mij zoekt hij een britpop sound ;)

Les paul heeft imo niet dat sappige britpop geluid.
zo'n dikke jazzbak ook zeker niet, een beetje distortion en het gaat piepen en loeien. hoewel ik dat wel een lekker gitaartje vind.

ES-335 lijkt mij echt ideeal, de hals is wel aan de dikke kant, maar niet zo breed.
alleen ik vind zelf het verschil in kwaliteit en prijs tussen de epi en de gibson niet super; de gibson is te duur, de epi dot is ( vind ik hoor ) niet goed genoeg voor het geld. kijk ns naar de Epiphone Sheraton, ook een 335 kopie, alleen imo iets beter. Telecasters vind ik ook superlekkere britpop gitaren. bijv. fender japan of mexico. ( veel britpop bands spelen gebruiken dan ook de combi es-335 / tele )

kwa amps, ik zou zelf iets doorsparen en een buizenversterker kopen;
van bijvoorbeeld Vox, Orange of Marshall.

Rocketman
4 juli 2007, 23:33
Sheraton 2e hands heb je voor zo'n 450. Ik heb er al een tijd 1 te koop maar wil er toch niet vanaf dus ik zal mijn sig veranderen. Zien er prachtig uit en typische britpop gitaar volgens mij. Voor amp lijkt het me de moeite om ook even the Vox Pathfinder te bekijken. Kosten geen moer en je haalt er volgens mij ook een behoorlijke britpop sound uit.

En waarom nieuw ? Ik zou met zo'n budget echt voor 2e hands gaan.

gothax
4 juli 2007, 23:33
ja ik dacht vraagt het eens want het begrip Britpop is redelijk ruim.. dat gaat van Franz Ferdinand tot Oasis en dat zijn toch 2 totaal verschillende stijlen :)

Goeiemorguh
4 juli 2007, 23:33
LC comet met een vox ad30vt lijkt mij een mooie combi. Ik raad zoiezo de vox aan kwa amp, de vox ac15/30 modellen zijn echt geweldig en er zijn ook heerlijke geluiden uit de andere modellen te halen (alleen de highgain modellen vind ik niet super maar daar ben je niet zo in geintereseerd lijkt me?). De LC comet (en spitfire) heeft iig een lekkere dunne hals dus dat is misschien wel wat voor jou dan?

Rocketman
4 juli 2007, 23:35
Ja een Vox AC15 is een geweldige amp (mijn fav. amp) maar kost 600 euro dus valt volgens mij redelijk buiten het budget. (tevens test nieuwe sig)

Lexvandoef
4 juli 2007, 23:58
Hij bedoelt waarschijnlijk de AC15/30 modellen op de Vox Ad30VT. Maar in het echt issie zeker wel lekker hoor. :rockon:

Luke-wannabe
5 juli 2007, 00:05
Ik zou voor de Dot gaan. Of misschien voor de Dot Studio, dan heb je meer rek in je budget. De les paul klinkt simpelweg 'te dik' voor britpop ben ik bang..
Qua amp zou inderdaad een ampje uit de VOX valvetronix serie volstaan.

Rocketman
5 juli 2007, 01:33
@Lexvandoef; oh ja slecht gelezen van mij zeg. Ga me schamen. Maar nu ik hier toch ben: ik adviseer echt een testje van de pathfinder als amp en een Sheraton hoor. Sheraton in ieder geval. Zeker vergeleken met een Dot.

Is toch veel mooier dan een Dot.......
http://www.beatles-revival.cz/fotky/Sheraton.jpg

Luke-wannabe
5 juli 2007, 02:14
Ja maar hij heeft 500 euro voor Amp en Gitaar, en die Sheraton kost alleen al 400-450 euro. Ik weet niet of jij een goede amp weet voor 50 euro :p

Rocketman
5 juli 2007, 02:16
Er zit een klein beetje rek in volgens topicstarter en de Pathfinder kost iets van 120 euro nieuw.

Luke-wannabe
5 juli 2007, 02:17
Die Vox Pathfinder? Da's volgens mij 3 keer niks :chicken:

Rocketman
5 juli 2007, 02:19
oh ? ken je die dan ?

Rocketman
5 juli 2007, 02:28
Heb er zelf 1, gebruik hem als backup bij gigs. Heb ik ook al een paar gigs mee gedaan.

Maar neem het niet van mij aan; http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Vox/Pathfinder_15R-01.html .

Ik geloof niet dat er veel versterkers op harmonycentral staan waar ze zo enthousiast over zijn. En kost geen drol.

Luke-wannabe
5 juli 2007, 02:29
Hm.. Dan heb ik een ander ding voor ogen denk ik..
Maar hoe kan een amp van 120 euro hard genoeg zijn voor op het podium??

Rocketman
5 juli 2007, 02:33
PA, monitor en het ding hoog opstellen. Dan lukt het nog wel zonder monitor.

Rocketman
5 juli 2007, 02:35
ik kan er ook niks aan doen dat zo'n goedkoop ding zo goed is. Maar ik zuig het niet uit mijn duim. Check de reviews op het net maar.

grayfink
5 juli 2007, 08:08
Ik zou eerst eens een betere versterker kopen. Bij voorbeeld de Roland Cube, die haalt een heel volwassen geluid uit een 10" speaker. Daarna even doorsparen voor een betere gitaar. Die Squier is niet zo slecht, die voldoet nog wel even. Die LP zou ik niet nemen voor britpop sound, en die Ibanez ook niet, dat is toch echt een jazzgitaar. Die Epiphone ES lijkt mij de beste keus van de drie. Al zou ik toch even doorsparen voor b.v. een sheraton. Als je die tweedehands koopt moet je goed letten op de elektronica. Een krakende potmeter vervang je niet zomaar. Er zit geen plaatje op de achterkant die je er even afschroeft. Het kan natuurlijk wel, je moet alleen even een gitaartech/luthier met gyneacologische kwaliteiten vinden.

frekie
5 juli 2007, 12:10
Ik heb net in een lokale gitaarzaak even een Dot beetgehad, niet echt uitgeprobeerd. Dezelfde dikke ronde nek, dezelfde dunne fretjes als mijn Richwood RE400 van 270 euri nieuw. Epi beweert op de site glashard dat hun Chinese fabriek alleen voor Epi werkt maar ik betwijfel dat. De RE400 kan je al voor 250 of minder nieuw scoren, ik zag laatst een 2dehandsje met Gibson mechanieken en DiMarzio's. Het feit dat men de moeite neemt om zo'n gitaar up te graden zegt al iets. Ik heb met mijn RE400 met Duncans diverse repetities, jams en optredens gedaan, geen probleem.
Ibanez artcore ES335 kloon is misschien ook leuk voorhet geld. Dikke jazzer zou ik niet nemen, kan je niet mee scheuren.

frekie
5 juli 2007, 12:19
RE-400 bij Peter Johanzen voor zegge en schrijve 209 euri :speed:

http://www.peterjohanzen.nl/richwood_electrics.htm

steph
5 juli 2007, 12:32
Epiphone dot335 en Epiphone valvetronic (zo heten ze toch?), heb je denk ik een mooi britpop soundje voor weinig

Roro92
5 juli 2007, 12:39
Ik zeg in ieder geval: OASIS <3

Die gitaren zien er wel vet uit :) En toch houd ik het zelf bij bas <3

jimihattricks
5 juli 2007, 12:50
dit zou ik doen:

- London City Telecaster
- Fender Nocaster Pickups erin
- Epiphone Valve Jr.
- Digitech Bad Monkey
- Digitech Digiverb of Digidelay

(ben geen digitech-fan, maar die bad monkey moet een goeie (+ goedkope) TS kloon zijn...)

zoek alles 2ehands en je houdt volgens mij nog geld over!

gnoeontheboard
5 juli 2007, 13:13
LC Comets zijn er bijna niet 2e hands, in ieder geval niet dat je er iets op wint, ik heb er zelf ook lang naar gezocht.
Nieuw krijg je ze ook al vanaf 215.

Mensen willen ze gewoon niet kwijt, denk ik.

oscarito
5 juli 2007, 14:01
LC Comets zijn er bijna niet 2e hands, in ieder geval niet dat je er iets op wint, ik heb er zelf ook lang naar gezocht.
Nieuw krijg je ze ook al vanaf 215.

Mensen willen ze gewoon niet kwijt, denk ik.
ik heb er ook een gezien van 199,00 euro's

EuroCinema
5 juli 2007, 14:33
Over britpopsounds: Oasis klinkt enorm vol, een muur van geluid, terwijl FF of Bloc Party het moeten hebben van felle, in elkaar hakende gitaarpartijen. Groot verschil. Vuistregel: ga voor sound 1 voor een gibson-achtige en voor sound 2 voor een fender-achtige. Met een tweedehands Boss DS-1 en een transistoramp moet je een eind kunnen komen, zkeer voor sounds van type 2.

Een London City Comet, lijkt me de beste keuze kwa nieuwe gitaren. Zet er eventueel een andere slagplaat op (zwart of tortoise op een zwarte tele oid) als je er cooler uit wilt zien.

Ik zou echter voor tweedehands gaan, liefst van een beetje obscuur merk. Meer waar en veel meer uitstraling voor je centen. En het is niet zo obvious dat je een goedkope gitaar hebt :-) Kijk bijv. eens op http://www.deplug.nl/

Jay75
5 juli 2007, 15:00
Hey ik heb misschien nog wel een leuke gitaar voor je, een mooie Epi begin jaren 70 ES-copy, als je interesse hebt mail me maar even:

Goeie smaak man! OASIS RIFLES etc!

Jeroenisleuk@hotmail.com

Orgasmocaster
5 juli 2007, 16:24
Niet zo moeilijk...
Agile AS-820 Union Jack
349 $

http://www.rondomusic.net/photos/electric/as820unionjack6a.jpg
http://www.rondomusic.net/photos/electric/as820unionjack4a.jpg

q-elvis-p
5 juli 2007, 18:06
hoi ik heb die vox ad30vt gehad. en is echt een fantastische versterker. uit de drie waaruit je wilt kiezen is volgends mij dat de beste!... rond de 200 nieuw dus houd je nog wat over voor een gitaar... aangezien je al een singlecoil hebt zou ik voor een humbucker gaan... epiphone maakt goede gitaren en zijn tweedehands niet duur!
scheelt een hoop en oudere modellen zijn vaak beter dan nieuwe (begin jaren 90...)

ik hoop dat er wat aan hebt.

(ps kijk even of je een footswitch er bij kan krijgen... super handig!!!!)

Markie!
8 juli 2007, 13:40
Sorry voor mijn late reactie, maar had geen tijd meer...

Bedankt voor jullie eerste reacties, ik ben al een stuk verder in het maken van mijn keuze...

De volgende twee gitaren zijn afgevallen:

- Ibanez AF75
- Epiphone Les Paul Standard

Er blijft dus nog een gitaartje over, te weten: Epiphone "Dot" ES-335...
Hier staat die voor een leuke prijs: http://81.169.170.65/beyers/catalog/product_info.php?products_id=4003250

Er is echter een probleem! Door jullie reacties is mijn oude liefde voor een telecaster weer opgewekt. Het is voor mij moeilijk om een keuze te maken tussen de "Dot" en een willekeurige telecaster.

Hier heb ik echter weer jullie hulp bij nodig, wat is namelijk een goede keus voor een telecaster:

- London City Comet
- Squier
- Richwood (Ik zie modellen voor 99 euro en 150 euro)

Nu weet ik dat de meeste forumleden mij de Comet adviseren, maar als ik uiteindelijk voor de "dot" kiezen is het dan aan te raden om over een tijdje een Richwood voor 99 euro "voor erbij" te pakken?

-----

Na jullie reacties gelezen te hebben, is de keus van de versterker gemaakt, het word:

- Vox AD30VT
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-189782.html

Hier in een mooi bundel pakketje incl. footswitch! Het lijkt me ook wle een mooie prijs of is die ergens nog goedkoper te krijgen...


Ik hoop weer op een aantal bruikbare reacties!!!

Squier4ever
8 juli 2007, 14:00
Sorry voor mijn late reactie, maar had geen tijd meer...

Bedankt voor jullie eerste reacties, ik ben al een stuk verder in het maken van mijn keuze...

De volgende twee gitaren zijn afgevallen:

- Ibanez AF75
- Epiphone Les Paul Standard

Er blijft dus nog een gitaartje over, te weten: Epiphone "Dot" ES-335...
Hier staat die voor een leuke prijs: http://81.169.170.65/beyers/catalog/product_info.php?products_id=4003250

Er is echter een probleem! Door jullie reacties is mijn oude liefde voor een telecaster weer opgewekt. Het is voor mij moeilijk om een keuze te maken tussen de "Dot" en een willekeurige telecaster.

Hier heb ik echter weer jullie hulp bij nodig, wat is namelijk een goede keus voor een telecaster:

- London City Comet
- Squier
- Richwood (Ik zie modellen voor 99 euro en 150 euro)

Nu weet ik dat de meeste forumleden mij de Comet adviseren, maar als ik uiteindelijk voor de "dot" kiezen is het dan aan te raden om over een tijdje een Richwood voor 99 euro "voor erbij" te pakken?

-----

Na jullie reacties gelezen te hebben, is de keus van de versterker gemaakt, het word:

- Vox AD30VT
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-189782.html

Hier in een mooi bundel pakketje incl. footswitch! Het lijkt me ook wle een mooie prijs of is die ergens nog goedkoper te krijgen...


Ik hoop weer op een aantal bruikbare reacties!!!

van richwood heb je 2 series, de standaard serie (99€) en de vintage (150€). je kunt de vintage herkennen aan het gouden logo. deze zijn veel beter dan de standard series.

zou daarom dan ook die 50€ dan niet besparen maar gewoon zo'n vintage erbij kopen. en ja natuurlijk heeft dat zin als jij dat wilt!

Mitch
8 juli 2007, 15:53
Van de hele Epiphone lijn vind ik de Dot echt de minste broeder en sowieso vind ik de semihollows van Epiphone niet geweldig. Er zijn gewoon merken als Richwood die voor mij gevoel een iets betere klank leveren voor minder geld.
Die Epi's klinken vaak zo modderig op 't halselement en ik heb niet het idee dat dat alleen maar aan het element zelf ligt...

Kijk, het ligt er gewoon een beetje aan wat je verder doet. Als je zegt: ik treed al regelmatig op zou ik zeggen: stop al je geld in een AC15 en werk de zomer lekker door voor een goede gitaar, maar als je óf voor jezelf speelt óf alleen nog maar repeteert dan zou ik eerst investeren in een goede gitaar.
Een merk dat zeer oké is in die prijsklasse is Indie, die heb ik nog niet voorbij zien komen in je lijstje.

Markie!
8 juli 2007, 18:05
Een forum is een geweldige bron van informatie, maar iedereen heeft zijn eigen mening over verschillende producten en dat maakt mijn keuze erg moeilijk. Ik heb besloten dat ik de telecaster in een later stadium ga kopen en nu een keus moet maken tussen twee verschillende ES-335 modellen.

Namelijk:

- Epiphone Dot
- Richwood RE-400

De verschillende reacties op dit forum geven aan dat Richwood een merk is dat een goede kwaliteit aflevert. In de vorige reactie lees ik dat de dot een mindere gitaar is dan de Richwood. Ik weet het even allemaal niet meer...

Het grote voordeel van de Richwood is zijn prijs, ik heb dan nog de ruimte voor een goede strap en allerlei andere accessoires. Hij zal dan wel van goede kwaliteit moeten zijn.


Volgende vraag: zoals eerder aangegeven ga ik de VOX AD30VT aanschaffen. Nu heb ik gehoord dat het niet word aangeraden om een pedaaltje of multi-fx aan een moddeling versterker te hangen, is dit waar?

Verder zou ik graag de goedkoopste gitaar webshops willen hebben met betrouwbare levertijden...

Alvast bedankt!

Brammibal
8 juli 2007, 18:51
He trouwens..
Ik zal eerst de gitaren gaan voelen in een winkel. Je moet zoon ding staand bespelen! Vergelijk is het speelgemak staand, vergelijk een epiphone les paul, epiphone sg, een telecaster en zoon dot is en je zal merken dat er een gigantish verschil is. Als je ooit gaat oefenen/optreden met je band is het heel belangerijk dat die staand lekker speelt.

Dit wordt naar mijn idee te vaak over het hoofd gezien, maar is ongelofelijk belangerijk.

Markie!
8 juli 2007, 20:24
Nog een vraag:

Wat is eigenlijk het nut (dus hoe werkt een...) midi pedaal? Heb op internet wat gezocht maar kan geen concreet antwoord vinden...

Verder zoek ik nog mensen die ervaring hebben met de Richwood en de Epiphone gitaar om zo mijn keuze te vergemakkelijken.

Markie!
9 juli 2007, 12:16
? ?

q-elvis-p
12 juli 2007, 00:36
Nog een vraag:

Wat is eigenlijk het nut (dus hoe werkt een...) midi pedaal? Heb op internet wat gezocht maar kan geen concreet antwoord vinden...

Verder zoek ik nog mensen die ervaring hebben met de Richwood en de Epiphone gitaar om zo mijn keuze te vergemakkelijken.

indd gewoon even alles proberen inde winkel kwa gitaren... ibanez heeft ook een hoop in jou budget (en vaak een goede hals). niet besparen op je gitaar voor accesoires... meest noodzakelijke krijg je er mischien wel bij.

vox goede keus!!!

***
volgens mij (maar niet zeker):
midi laat instrumenten met computers of andere instrumenten communiceren...zo'n pedaal levert net als een toetsenbord input voor bijv pc ofzo...
***