PDA

View Full Version : Samenklinkende akkoorden



deusrules
4 juli 2007, 19:51
Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar verschillende akkoorden die goed klinken als ze tegelijkertijd worden gespeeld. Naar mijn weten moet dit kunnen, en zal hier vast een naam voor zijn. Maar tot op heden daar nog niks over kunnen vinden. Wellicht kan hier iemand mij verder helpen, met suggesties.

Alvast bednakt!

Grt!

-=JEROEN=-
4 juli 2007, 20:08
edit:

ik had je vraag verkeerd gelezen

Jeroensnake
4 juli 2007, 21:41
Ik vind akkoorden stapelen wel een mooie term. Progressie is volgens mij weer net wat anders, maar het heeft er ongetwijfeld mee te maken. In een C toonsoort klinkt een Eb bovenop een F (bijvoorbeeld op de piano het F akkoord met de linkerhand, en Eb met rechts) best leuk om vervolgens over te gaan in G. En dan om het af te ronden bijvoorbeeld een B op dat G akkoord, net voordat je terug springt naar C. Is het trouwens niet zo dat hoe verder de akkoorden uit elkaar liggen (groter verschil in toonhoogte), hoe makkelijker ze te combineren zijn ... ? Is maar een gedachte ....

___________________
Zag laatst iemand
op de midden-
weg hoog en
laag jumpen

-=JEROEN=-
5 juli 2007, 01:37
edit:

ik had de vraag verkeerd gelezen

heinz3110
5 juli 2007, 02:17
2 akkoorden stapelen maakt weer 1 akkoord , lijkt me..

Dus een C met een F maakt... C6sus4 ???
etc,etc.

Toch...? :dontgeti:

-=JEROEN=-
5 juli 2007, 11:12
2 akkoorden stapelen maakt weer 1 akkoord , lijkt me..

Dus een C met een F maakt... C6sus4 ???
etc,etc.

Toch...? :dontgeti:
sus betekent dat je de terts vervangen hebt, in het geval van C met een F er over, zit de terts er nog steeds in: c e g + f a c

door een F over een C te spelen, voeg je een f (4 of 11) en een a (6 of 13) aan het C akkoord toe, je zou het dus C6add4 kunnen noemen, of C6/11

je kan het ook andersom zien: een F met extra e (7) en g (9), dus Fmaj9 :soul:

heinz3110
5 juli 2007, 11:26
Weer wat geleerd :) Ben meteen mijn theorie aan het opfrissen met je tutorials.
Helder beschreven. " O ja, zo was het ,ja" ...door de loop der jaren heb ik wat termen door elkaar gegooid, geloof ik :confused:

Jeroensnake
5 juli 2007, 11:51
Ik moet zeggen dat ik dat stapelen van 2 akkoorden makkelijker vind. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nogal vaak achter de piano zit ... met twee handen. Wat ik doe zie en hoor ik toch wel, geen tijd om tussendoor te bedenken welke moeilijke akkoorden- en toonsoortcombinaties allemaal voorbij komen.



_________________________________
"Remember to always think twice"
Just twice, no more ...

SteveM
5 juli 2007, 13:01
Volgens mij is het geen stapelen van akkoorden, maar gebruik je toevoegingen en alteraties die dan min of meer toevallig een andere drieklank vormen.
Als je een C (C E G) akkoord met een Eb (Eb G Bb) erbovenop speelt, heb je dus eigenlijk gewoon een C7#9: C E G Bb D# (-10 voor de puristen).
Als je een C (C E G) met een G (G B D) erbovenop speelt heb je een Cmaj7/9: C E G B D.
Zo zijn er veel mogelijkheden te bedenken, vooral wanneer je de kwint van het onderste akkoord weglaat. Ik zou het echter wel benaderen als een uitbreiding van het oorspronkelijke akkoord en niet als een multi-akkoord of gestapelde akoorden.
Ook voor solo's zijn dit interessante gegevens: op een C akkoord kun je heel lekker G-pentatonisch spelen bijvoorbeeld.

-=JEROEN=-
5 juli 2007, 18:16
C met een 7 en 9 heet volgens mij Cmaj9

/9 of add9 gebruik je wanneer er juist geen 7 aanwezig is


Weer wat geleerd :) Ben meteen mijn theorie aan het opfrissen met je tutorials.
Helder beschreven. " O ja, zo was het ,ja" ...door de loop der jaren heb ik wat termen door elkaar gegooid, geloof ik :confused:
weer iemand blij gemaakt, altijd fijn :hippie:

SteveM
5 juli 2007, 20:29
Dat probeer ik dus net uit te leggen: akkoorden die samen klinken zijn dus eigenlijk 1 uitgebreid akkoord en zijn toevallig te ontleden als C met Eb bijvoorbeeld.
Overigens is Cmaj7/9 een prima notatie voor het akkoord C E G B D

taylor
6 juli 2007, 10:05
dat noemen ze geloof ik polytonale akkoorden officieel(lekker belangrijk:-) dus 2 akkoorden in 1 of bedoel je dat niet?

Jeroensnake
6 juli 2007, 11:41
Is dat niet het combineren van twee toonsoorten (polytonaal) ? Maar goed, progressie, akkoorden stapelen, moielijke namen en dergelijke hebben de vraag in ieder geval nog niet beantwoord. Nu vraag ik mij alleen af of de topicstarter slechts voorbeelden wil, of een soort systeem waarmee hij akkoorden kan "matchen". (tip, verhaal, gezin, kinderen, vriendjes, sterrenbeelden, iq-test en dat alles projecteren op de muziektheorie ... ?)

Dus, deusrules, al wat opgeschoten? Zo nee, wat wil je eigenlijk precies weten en/of doen? Zo ja, namens iedereen graag gedaan!

____________
one and one
makes two.
two is one
1 + 1 = 1
all is one

taylor
6 juli 2007, 11:52
twee toonsoorten is bi-tonaal ook lekker belangrijk :-)

-=JEROEN=-
6 juli 2007, 12:25
oh wacht, nou vat ik em, hahaha, had de vraag verkeerd gelezen, ik dacht dat hij op zoek was naar akkoord reeksen

dat noemen ze inderdaad polytonaal

een aantal voorbeelden die ik ken:

powerchords met veel distortion klinken vet, een Em7 met veel distortion klinkt blubberig, speel je met 2 gitaristen 2 verschillende powerchords: E5 (e b) en G5 (g d) dan speel je samen e g b d = Em7 en dat klinkt alles behalve blubberig

ik was ooit bezig nummers van bijv joe satriani uit te werken en zo kwam ik een keer flying in a blue dream tegen, en daar speelt een akoestische gitaar zoiets van x34032 x34030, en mn gitaarleraar destijds vertelde me dat dit een polytonaal akkoord was, een C en een D samengevoegd

ik speel wel eens met wat vrienden in een cover bandje, en om de dingen wat interessanter te maken, zonder ze hele moeilijke akkoorden te leren spelen, laat ik ze samen verschillende akkoorden spelen, zo speelt de één een G akkoord en de ander een Am, en samen spelen ze dan een Am11 (a c e + g b d)

Guitarmania
7 juli 2007, 21:14
Misschien is dat iets dat mijn hersencellen doen, maar ik zie tonen en akkoorden als een kleur. Een a is geel, een b is oranje en een c is lichtblauw. En als ik die tonen hoor zie ik instantly die kleuren. Maar als ik ga stapelen dat schieten die kleuren in elkaar over. Dat ' probleem' heb ik ook met slashchords (omkeringen).

Als je een Es legt over een C of wat dan ook, dan onttrek je zo'n akkoord zijn ' kleur' .

Wat ik zou willen weten van Jeroen is, waar hij deze trucs uithaalt. Een coverband, schreef je. Maar welke songs doe je dat bij? En wat voor consequenties heeft dat voor het schema? En de oplossingen?

-=JEROEN=-
8 juli 2007, 01:42
je kan dit bij zo veel nummers toepassen, hangt er wel vanaf of het een aanvulling is of niet

neem als vb roxanne van the police

één van die gasten waar ik mee speel, is niet zo goed in barré akkoorden, dus laat ik hem dit spelen:

xxx333 xxx231 xxx786 xxx565 xxx543 xxx566 (565) (335) xxx333

de ander speelt eigenlijk alleen powerchords, die laat ik dit spelen:

355xxx 133xxx x688xx x577xx x355xx 133xxx 355xxx

samen spelen ze dan:

Gm F6 Ebmaj7 Dm7 Cm Fsus4 (F) (Gm/9) Gm

gorgasm
8 juli 2007, 10:48
ja ik denk idd als je de tertstoonladder van een noot afloopt dat je t wel op je bestaande akkoord kan gooien(bv D: d fis a c e g b)
dus blijf je kort gezegd weer in jezelfde toonaard spelen. Je kan ook wisselen van toonaard(mensen met n culturele bagage zullen wel namen kennen)maar daar ken ik nix over.

Een pure gok, bij C groot en D groot is Em t enige gemeenschappelijke akkoord, dus kan je dit wel gebruiken