PDA

View Full Version : body van massief maple.



j.augustus
4 juli 2007, 19:31
Ik ben van plan een body te gaan maken van massief maple.

Wie heeft hier ervaring mee?

ik heb er een 24 fret maple nek voor.
Er komt een floyd tremolo op en de body zal een sharkform gaan krijgen.
En ik denk dat ik er Seymour duncan live wires opzet.

Het moet een gitaar worden high gain en toch veel definitie.

rinaldo
4 juli 2007, 19:39
een bodie van massief maple word niet vaak gedaan omdat maple een harde zeer dichte houtsoort is waardoor de klank van je gitaar waarschijnlijk schel en kil gaat worden, en zeker als je het gaat combineren met een maple neck.

maar goed het is jouw ding dus als je persee voor maple wilt gaan moet je het vooral doen, maar de kans is groot dat hij niet erg mooi gaat klinken.

j.augustus
4 juli 2007, 19:49
Ik heb een telecaster van hard essen met een maple nek.

Daarin een multibucker dimmarzio(is een fast track en een chopper op een print )die kan alle sounds aan ,met een cool rail parallel bij brug.

Het kan misschien wel te fel worden.Misschien toch met basswood of zo.


DAt bevalt goed.

snits
6 juli 2007, 15:48
Denk dat het vooral iets te zwaar is en dus niet zo comfy tijdens een gig

crywolf
8 juli 2007, 12:10
De enige gitaar die ik heb gehoord met een full maple body was de valley arts van Steve Lukather op de master sessions video. Klonk erg goed maar misschien zijn de EMG's veel meer klank bepalend voor die gitaar.

Javaca
8 juli 2007, 23:08
Rickenbackers hebben een full-maple body.

heinz3110
9 juli 2007, 00:53
... ik kan me iets herinneren dat de eerste strats ook een maple body hadden?
Lijkt mij wel tof , in inder geval.

j.augustus
9 juli 2007, 01:47
Ik had nog een gitaar liggen met een massieve maple body,een telecaster met een quarterpounder.

Ik wist niet eens meer dat ik die gitaar had.Gewicht valt mee ,is wel een beetje zwaar.

Om er EMG 's in te zetten is wel een goede tip .EEn 85 element of zo denk ik .

fred dons
9 juli 2007, 08:34
ik heb een stuk of 8 full maple strats en contrary to popular belief klinken die niet dun en scherp
het geluid is wel fel maar dus niet dat scherpe waar je trommelvliezen van gaan bloeden
ook valt bij mij het gewicht mee maar ik heb wel eens een Fender Jorgenson maple strat in handen gehad en die was loodzwaar (scheelt dus per stuk esdoorn)
Alle George Lynch modellen van ESP (en ltd) zijn btw ook massief maple

fred dons
9 juli 2007, 08:35
en oh ja Jos mijn telefoon doet het weer ! (fijn intern + bellen van KPN)

Orpheo
9 juli 2007, 13:04
ik heb die full maple gitaren bij fred getest, en ze hebben een heel fijn geluid! het is een pittig, pinnig geluid, met een redelijk agressief laag. het geeft vooral een gefocussed geluid. Vandaar dat dat op les pauls zit; niet om hoog 'te geven' ofzo, maar om 't geluid meer te focussen en 't strakker te maken.

rinaldo
11 juli 2007, 21:11
oke, heb altijd gedacht dat een gitaar van compleet maple erg schel zou gaan klinken, dat blijkt dus niet waar te zijn, maar ik denk wel dat je het verschil goed kunt horen met een mahonie plank bv.

mischien is het ook een kwesie van smaak, ik heb bv een strat met maple hals en een met pallisander toets, en het verschil is duidelijk te merken, die met maple hals is feller van klank.

fred dons
12 juli 2007, 08:25
inderdaad er is een duidelijk verschil met mahonie maar het is alsof de esdoorn body meer definieerd is, er is wel meer "hoog" maar het is een prettig hoog terwijl het laag ook nog gewoon aanwezig is
ik zal een maple gitaar niet voor alles gebruiken maar zeker voor een strat of superstrat vind ik het perfect hout

jimihattricks
12 juli 2007, 16:52
hey ja, ik was er ook sceptisch over, maar laatst een neck-through all maple telecaster gehoord en klonk eigenlijk wel heel prettig.. ik moest er wel even aan wennen, het is een heel gefocused geluid, met een gebrek aan dynamiek - maar dan op een bruikbare manier.. ik denk overigens wel dat de sound van een all-maple gitaar staat of valt met de pickup-keuze, en denk dan bv eerder aan EMG's dan aan vintage single-coils

AvU
12 juli 2007, 23:09
Het kan dus wel. Maar je hebt netzoals bij mahonie, verschillende soorten esdoorn. Als je bijvoorbeeld de Europeese esdoorn gebruikt zal het wel een stuk minder schel klinken.

grt. Arjan

fred dons
13 juli 2007, 08:13
valt mee, ik heb rock maple maar ook de zachtere soorten en ook bij de zachtere soort hou je dat gefocusde geluid, maar er zijn inderdaad bij de verschillemde esdoornsoorten wel verschillen in geluid te duiden

(btw deze is nogal vintage ingericht en daar past all maple gek genoeg ook nog bij http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=57&page=8&ktw=e44287db94af0757758634590577f400&sid=r4wz5d969bbc462a235023b07dbf98ff )

j.augustus
13 juli 2007, 13:52
Ik denk dat t het geluid op een les paul scherp maakt komt doordat t een dun stuk hout is (13 mm) Ik denk dat ,als je het half om half gebruikt, het een stuk beter gebalanceerd zal gaan klinken.Ik vind het persoonlijk bij een les paul niet geweldig mooi.Het is toch echt van een acoustische gitaar afgeleid.En met pick ups gaan sommige aspecten gewooon uitvergroot worden.

Ik ben er denk ik wel uit.Ik ga een full maple superstrat maken(met quilt top) met een all maple nek en met Seymour live wire pick-ups .Een metal en een enkele spoels.Dat wordt toch wat veelzijdiger.Zo'n enorme harde humbucker is te eenzijdig denk ik.

cas121
13 juli 2007, 13:58
Volgens mij is het 2 x zo dik op een les paul

fred dons
13 juli 2007, 13:59
Jos, ik heb net 12 nekken van Erik gekocht (voor weinig) ze moeten alleen nog wel gefret worden en zijn wel allemaal met een rio toets maar dat vind ik
beter staan ten opzichten van een maple body
bel me vanavond even (mijn mobiel is gecrashed en ik ben je nummer kwijt maar ik heb ook nog een massieve flame maple body liggen die nog verder uitgefreest moet worden

fred dons
13 juli 2007, 14:00
Volgens mij is het 2 x zo dik op een les paul
nee hoor dat lijkt maar zo

cas121
13 juli 2007, 14:07
Ik duik vanavond weer even de boeken in, want ik meen het recent toch nog ergens gelezen te hebben. Ik dacht in beauty of the burst (ok... bij LP denk ik aan '59)

Heb net ook een flame maple billet binnen van 5 cm dik, dacht van "aha precies goed voor 1 mooie carve top" (jammer want de dunnere billets heb ik laten liggen)

fred dons
13 juli 2007, 15:05
ik kom op omgeveer 1,6 cm uit, een prs (die een dikkere top heeft zit op het dikste punt op ongever 1,9 cm )
maar ik zei al het lijkt optisch heel dik totdat je de top los hebt en dan is het maar een smal plakje

het is hier goed te zien, dit stuk maple wat ik aan deze nek heb gelijmd was 1 mm dikker dan de kop, van dat zelfde stuk maple heb ik deze tele gedaan
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=101&page=13&ktw=5352377b4f2fcc4d69e3c217f77811cf&sid=r4wz5d969bbc462a235023b07dbf98ff
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=26&page=4&ktw=526fea3483315d4a3def43e7fe14aef1&sid=r4wz5d969bbc462a235023b07dbf98ff

cas121
13 juli 2007, 15:13
aha, ja das wel te zien idd... Ik geloof je meteen, maar ik ga vanmiddag wel even een element uit een LP studio schroeven, even meten.

Het jammere is wel dat ik laatst nog wat mooie flame maple billets (2A)heb laten liggen omdat ze volgens mij te dun waren, waren ps < 30 euro.

jimihattricks
13 juli 2007, 15:14
die zebra sc-hummer op die tele is grappig zeg..! Fred, waar heb je die vandaan? DiMarzio?

j.augustus
13 juli 2007, 15:25
Ja ,bij een les paul is t dikste punt 1,5 /1,6 mm .
Bij de brug,bij het brugelement is t zo'n 1,3 /1,4 mm.

Ik denk dat je het voor het geluid beter half om half kunt doen.Laatst nog gespeeld met een gitarist met een vintage les paul,met echte oude elementen.

En ik was toch niet zo kapot van t geluid.En vooral niet van het geluid.Wij speelden ,zeg maar ,met een van AC/DC geluid tot UFO achtig.En het was eeen vreselijk fluitconcert.Ik vond het hals element wel mooi(clean dan en zelfs clean gierde het rond.

Ik bel je vanavond even FRED.

cas121
13 juli 2007, 15:30
Ja ,bij een les paul is t dikste punt 1,5 /1,6 mm .
Bij de brug,bij het brugelement is t zo'n 1,3 /1,4 mm.

HoHo nu heb je het over fineer... :D

j.augustus
13 juli 2007, 15:58
HoHo nu heb je het over fineer... :D

HIHI ja ,slip of the tongue ik bedoel natuurlijk centimeter.

Ik heb nogal een zware griep ,vandaar.

fred dons
13 juli 2007, 16:16
die zebra sc-hummer op die tele is grappig zeg..! Fred, waar heb je die vandaan? DiMarzio?

ja leuk he, ik ben even op zoek van welke site die komt (ik heb hem ergens in de VS gekocht)

cas121
13 juli 2007, 19:51
ok my bad... in mijn LP issie 13 mm bij het brugelement, en in beauty of the burst staat ook 1/2" op het diepste punt...

back on track, sorry.

guitarnijboer
15 juli 2007, 02:03
Ik heb een oude Gibson S-1 van alleen maar maple: Body uit 3 delen maple, neck (3 delen maple met daarop een toets van maple) Loodzwaar en bikkelhard hout. Maar echt een super geluid wat ik in geen enkele gitaar ooit ben tegen gekomen! Onversterkt klinkt ie al vrij hard terwijl het een solidbody gitaar is. De hele gitaar trilt als je een akkoord aanslaat. Je voelt gewoon wat je speelt!

Het hele ding is verbouwd door Dick Dijkman (frets, stemknoppen, lak hals, nieuwe slagplaat) de electronica heb ik zelf gedaan. De elementen kunnen gesplit en hij heeft een no load toneregeling waardoor je erg veel geluiden kunt maken

Elementen: seymour duncan TB4 (brug) en een Jazz (SH2).

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/M5110035.jpg

fred dons
15 juli 2007, 09:03
cool. die originele Bill Lawrence pups waren inderdaad nogal "bijzonder"ik kan me voorstellen dat je die vervangen hebt :D
Chris Degarmo van Queensrych had er 1 in het zwart waar hij een floyd op had laten zetten en zo eentje wil ik nog wel eens hebben

j.augustus
15 juli 2007, 12:34
cool. die originele Bill Lawrence pups waren inderdaad nogal "bijzonder"ik kan me voorstellen dat je die vervangen hebt :D
Chris Degarmo van Queensrych had er 1 in het zwart waar hij een floyd op had laten zetten en zo eentje wil ik nog wel eens hebben

Zo'n gitaar had een gitarist waar ik mee speelde ,alleen dan een mahony body.Daar heb ik toen de brug van vervangen.Ik vond de hals goed spelen.Maar er zaten 3 enkelspoel elementen op.Ik wist niet dat zij ook in maple te krijgen waren.Dat zal inderdaad wel beter klinken.

j.augustus
3 augustus 2007, 21:16
Het is uiteindelijk een maple superstrat geworden.Een george lynch model begreep ik achteraf(sprak de kenner).

Eerst had ik er Seymour duncan live wire metal en classic single coil ingezet.
De single coil vond ik schirtterend klinken.Zelden een mooier geluid gehoord.

maar de metal live wire is,na een eerste indruk niet bruikbaar voor mij.Het is een harmonic galore.Wel totaal over de top.Zelfs met 500 k aan weerstanden ertussen is t het nog steeds niet.

Ik heb er nu een Seymour duncan george lynch ingedaan en een Fender lace sensor.Maar de lace sensor gaat er in ieder geval weer uit.met een paar opnames gebruikt en de G lynch SH12 klinkt best goed.Maar het Lace sensortje is mij te zacht.Misschien een Cool rail parallel of zo.

Iemand suggesties.????

guitarnijboer
3 augustus 2007, 23:42
Het is uiteindelijk een maple superstrat geworden.Een george lynch model begreep ik achteraf(sprak de kenner).

Eerst had ik er Seymour duncan live wire metal en classic single coil ingezet.
De single coil vond ik schirtterend klinken.Zelden een mooier geluid gehoord.

maar de metal live wire is,na een eerste indruk niet bruikbaar voor mij.Het is een harmonic galore.Wel totaal over de top.Zelfs met 500 k aan weerstanden ertussen is t het nog steeds niet.

Ik heb er nu een Seymour duncan george lynch ingedaan en een Fender lace sensor.Maar de lace sensor gaat er in ieder geval weer uit.met een paar opnames gebruikt en de G lynch SH12 klinkt best goed.Maar het Lace sensortje is mij te zacht.Misschien een Cool rail parallel of zo.

Iemand suggesties.????

Jb en Jazz Hb van seymour D