PDA

View Full Version : Vraag aan ampbouwers/modders mbt 'de oude versies klinken beter'...



Speeddemon
4 juli 2007, 17:28
Ik lees heel vaak dat 'de oude' ... beter klinken. JCM800's, Plexi's, Hiwatts, Blackface Fenders, etc.

Maar het moet toch mogelijk zijn om een reissue van een bepaalde amp dusdanig te modden/verbouwen, dat ie gewoon exact zoals de originelen is, of mis ik iets?

Ik zat net effe in het Hiwatt topic te neuzen, waar de zin 'de oude klinken veel beter' ook regelmatig viel. Dan denk ik 'koop een nieuwe, mod hem met top-onderdelen en zorg dat je de SOUND van de oude krijgt, maar dan wel up-to-date/ruisvrij en degelijk'. Een hoop oude amps ruisen nl. als de ziekte.

:???:

Chris Winsemius
4 juli 2007, 17:34
100% hetzelfde is utopie (en die oude verschilden onderling meestal ook behoorlijk) maar 't is absoluut mogelijk ruim 95% v/d "vibe"/sound te behalen door mods en/of onderdelen te vervangen.

Speeddemon
4 juli 2007, 17:38
100% hetzelfde is utopie (en die oude verschilden onderling meestal ook behoorlijk) maar 't is absoluut mogelijk ruim 95% v/d "vibe"/sound te behalen door mods en/of onderdelen te vervangen.
Maar zit die 5% dan tussen de oren, of zijn bepaalde zeer belangrijke componenten/onderdelen gewoon niet meer te krijgen?

Want in mijn simpele beleveniswereld (zoals ik het met die FA-1's gedaan heb), is het een kwestie van exact nabouwen. Zelfde PCB-layout, zelfde componenten erin en gaan. Het lijkt me sterk dat de soldeertin van Jim Marshall een fairy-dust gehalte heeft. Wat ik me wel kan voorstellen, is dat oude amps 'agen', wat met een versgebouwde clone niet 1-2-3 na te doen is.

Rutger
4 juli 2007, 17:41
Ik vermoed dat het vooral de prijs is die het verschil maakt.
Als je nu eenzelfde versterker met dezelfde onderdelen en volgens hetzelfde proces bouwt (handmatig), dan ben je al gauw tweemaal zoveel kwijt, als dat je gewoon een oudje koopt met E100 aan nieuwe buizen en een servicebeurt

Speeddemon
4 juli 2007, 17:47
Ik vermoed dat het vooral de prijs is die het verschil maakt.
Als je nu eenzelfde versterker met dezelfde onderdelen en volgens hetzelfde proces bouwt (handmatig), dan ben je al gauw tweemaal zoveel kwijt, als dat je gewoon een oudje koopt met E100 aan nieuwe buizen en een servicebeurt
Ik heb het niet zo zeer om van scratch iets te bouwen; want een one-off behuizing, chassis en frontplate laten maken kost dan onevenredig veel.

Maar stel, ik koop een re-issue Hiwatt of JCM800, en ik wil dat ie zo vet klinkt als hun legendarische vaders... dan moet dat toch mogelijk zijn, door 'm te modden (caps, resistors, OT, buizen, etc.)?

Chris Winsemius
4 juli 2007, 17:50
Die 5% zit inderdaad in oude onderdelen en aging.

Zelf gebruik ik bij bouw en mods moderne onderdelen zo dat ik (bijna) zeker weet dat het te reproduceren is in de toekomst.

Het is ook zo dat door vroegere produktie-manieren (onderdeeltje op?, andere pakken!) er ook behoorlijk verschillen tussen oude amps v/h zelfde model/type zitten.

Elfjes/etc., zelf straal ik alléén op dinsdagen in :D

Lexvandoef
4 juli 2007, 17:56
Elfjes/etc., zelf straal ik alléén op dinsdagen in :D

Vandaar dat je nu aan het gitaarnetten bent en niet aan mijn JMP zit :satisfie: :rockon: :hippie:

Chris Winsemius
4 juli 2007, 18:08
Vandaar dat je nu aan het gitaarnetten bent en niet aan mijn JMP zit :satisfie: :rockon: :hippie:

:) Woensdagmiddag: printplaat versterker Lex omgbouwd, nog "even" verder met de vastgeroeste elko-houders....
(De onderkant v/d print was in het verleden behoorlijk "omgebouwd"....)

Lexvandoef
4 juli 2007, 18:15
:) Woensdagmiddag: printplaat versterker Lex omgbouwd, nog "even" verder met de vastgeroeste elko-houders....
(De onderkant v/d print was in het verleden behoorlijk "omgebouwd"....)

Ist zo erg? :dontgeti:

En daar gaat dus mijn ingestraalde amp he :hippie:, ik vermaak mij ondertussen trouwens prima met mijn nieuwe AC15 hoor :cooler:

1959SLP
4 juli 2007, 18:26
Heej èh, wel ff een nummertje trekken hè Lex :)

Hoever staat t met mijn JMP Chris? Elco`s zullen nu toch onderhand wel binnen zijn right?

Lexvandoef
4 juli 2007, 18:27
Heej èh, wel ff een nummertje trekken hè Lex :)

Hoever staat t met mijn JMP Chris? Elco`s zullen nu toch onderhand wel binnen zijn right?

Pff, CMW heeft geen klagen, en volgens mij was ik toch lekker eerder :satisfie: :hippie:

Chris Winsemius
4 juli 2007, 18:31
Pff, CMW heeft geen klagen, en volgens mij was ik toch lekker eerder :satisfie: :hippie:

Ray was eerder...

En nou ophouden met posten, ik wil verder solderen...

Lexvandoef
4 juli 2007, 18:40
Ray was eerder...

En nou ophouden met posten, ik wil verder solderen...

Haha, mijn excuses, ik wordt altijd een beetje melig/vervelend als ik over een paar minuten moet oefenen met mijn band :hippie:

Realeigo
4 juli 2007, 20:24
Als we toch bezig zijn met zeuren mbt Chris, Hoe zit het met mijn trafo's?
Heb heel erg veel zin om volgende week zaterdag ze komen ophalen. Dan kan ik Eindelijk na vele maanden niks doen dan toch Eindelijk mijn versterker afmaken! :rockon:


Staat hiero dus al dikke 2-3 maanden een 1960 cab met een halfafgebouwde jcm800 en mijn mg15 gaat steeds valser klinken van de jaloersheid dus het moet echt niet langer duren ;)

1959SLP
4 juli 2007, 21:12
Als we toch bezig zijn met zeuren mbt Chris, Hoe zit het met mijn trafo's?
Heb heel erg veel zin om volgende week zaterdag ze komen ophalen. Dan kan ik Eindelijk na vele maanden niks doen dan toch Eindelijk mijn versterker afmaken! :rockon:


Staat hiero dus al dikke 2-3 maanden een 1960 cab met een halfafgebouwde jcm800 en mijn mg15 gaat steeds valser klinken van de jaloersheid dus het moet echt niet langer duren ;)

pff, 2-3 maanden.......zeurzak!! :D

Speeddemon
4 juli 2007, 21:19
On topic, aub. Persoonlijke business met Chris kan ook via de PM.

Eko
4 juli 2007, 22:35
DE ouwetjes klinken inderdaad vaak beter. Echter , als ouwe zak , ze waren vroeger vaak legendarisch onbetrouwbaar. Orange , London City , Vox. Ik heb er wat gehad met storingen , vlammen ( echt waar!) en of het vreten van buizen bij het leven.
Tegenwoordig zijn er heel goede , nagebouwde , amps. Alleen dat willen de meesten niet belaten. Goede voedingen en goede speakers kosten handen vol geld. Een Bassman `57 van Fender ( nieuw ) kost 1200-1300 euries. Een handgebouwde ,van een goede bouwer , met goede onderdelen kost bijna het dubbele. Wat zoek je ? Wat ben je bereid te betalen?
Veelal klinken die ouderen beter omdat door de jaren heen van alles is teruggelopen in kwaliteit. De speakers hebben magneten die minder zijn , voedingen zijn slechter. De remedie is vaak , open zetten! Wanner klinkt een buizenbak beter ? Juist als hij verder open gaat. Dus openzetten die nieuwe dingen.