PDA

View Full Version : Stemapparaatje!?



Lies
4 juli 2007, 16:52
Hoi Hoi,

Even een vraagje. Mijn gitaar is steeds zo vals als ik weet niet wat..
het zal wel aan mij liggen want dat stemmen duurt echt een eeuw, ik ben er dan ook niet zo goed in.. oefening baart kunst? Nou bij mij dus niet!
De oplossing leek mij simpel gewoon eventjes een stemgevalletje halen, maar toen ik net in Utrecht was ging ik even naar de Dirk Witte waren die dingen uitverkocht ik mogt morgen terug komen.. naja irritant.
Dus ik ging maar even kijken op internet, maar ze hebben zo veel..
wat is nou handig en wat niet?
kunnen jullie me hiermee helpen?

Thnx,
Liefs, Lies

Pais
4 juli 2007, 17:02
oefening baart kunst? Nou bij mij dus niet!

Oefening baart zeker kunst! Maar als je nooit op een zuivere gitaar speelt, dan leer je het nooit. Als je dus een stemkastje hebt, kun je het beste wel steeds proberen op gehoor te stemmen, en het daarna controleren en herstellen waar nodig met behulp van je stemkastje.

Lies
4 juli 2007, 17:22
Oefening baart zeker kunst! Maar als je nooit op een zuivere gitaar speelt, dan leer je het nooit. Als je dus een stemkastje hebt, kun je het beste wel steeds proberen op gehoor te stemmen, en het daarna controleren en herstellen waar nodig met behulp van je stemkastje.

Daarom wil ik er ook eentje aanschaffen.
Maar ik weet niet welke/wat voor een?

robert-gitarist
4 juli 2007, 18:09
Wat is je budget?
En wil je zn stemkastje of een stempedaal?
Stemkastje heb je van Korg (de GT-3) een van geloof 3 tientjes. Die is erg goed.
Ibanez heeft dacht ik ook wel aantal goeie stemkastjes. Bezuinig niet te veel op een stemapparaat. Sommige mensen kopen van die dingen van 10 euro en komen tot de conclusie dat ze hun gitaar niet op stemming krijgen etc..

Pais
4 juli 2007, 18:10
Ehm... gewoon een stemapparaatje voor een gitaar? Zoveel verschil zit er vast niet tussen.

Wouter^^
4 juli 2007, 18:22
Ik heb voor 20 €uro een Hartke HT12 gekocht en ik kan hem aanraden. echt een fijn apperaatje

Rocketman
4 juli 2007, 19:31
Bedieningsgemak maakt wel verschil uit..... zo heb ik ooit een apparaatje gehad waar bij je met een knop moest schakelen tussen de verschillende snaren. Dan moest je als het ware tegen je apparaatje zeggen "zo ik ga nu de lage E stemmen" - knop op de lage E stand, "zo en dan ga ik nu de A stemmen" - knop op de A stand.

VERSCHRIKKELIJK irritant was dat.

Gewoon een apparaatje wat klein en stevig is, wat zelf raadt welke snaar je probeert te stemmen, en het is helemaal mooi als ie een microfoontje heeft waardoor je hem niet eens hoeft in te pluggen. De meeste apparaatjes hebben dat maar dan bij voorkeur wil je er 1 waarbij dat perfect werkt. En die bestaan.

Er zijn er heel veel verschillende, ze kosten allemaal bijna niks en duur is niet altijd beter. Zo dat was mijn "advies".

Laser
4 juli 2007, 21:18
Online tuners kan je in het begin helpen, bvb

http://www.worldguitar.com/tuner.html

Maar die geeft de afwijking niet aan.
Ik raad een goedkoop Boss toestelletje aan, of iets vergelijkbaars; iets wat met LED tjes de afwijking en de juiste toon aangeeft.
Het moet niet duur zijn om goed te werken.

Een chromatische tuner helpt je wanneer je een gitaar in een andere stemming wil zetten. Als er dan nog een metronoompje in zit 'tik tik tik tik') dan is dat meegenomen om te leren ritme houden.

Nu: vooruit met de geit, kopen dat ding en spelen maar.

Eko
4 juli 2007, 22:23
Ik heb er meerdere. De beste vind ik :

Als pedaltuner een Boss TU-2 heerlijk betrouwbaar. Mute als je stemt ( schakelt je geluid uit)en is goed af te lezen , ook op het podium bij slecht verlichting. Hoger en lager stemmen is goed mogelijk.

Als losse tuner : Een Korg. dat is in dit geval een clip die je op de kop van de gitaar klemt/zet. Hij is te gebruiken bij tal van instrumenten. Voordeel is dat hij geen signaal afneemt maar reageert op trilling. Ook deze is hoger en lager te zetten. nadeel: Geen lichtje. Op een podium slecht af te lezen en relatief duur ( 50 euries) Ze zijn er tegenwoordig ook goedkoper en met licht!!

Spitfire
4 juli 2007, 22:29
Voor thuis als je de beschikking hebt over een microfoon/snoertje van je versterker naar je pc:

http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html

Metalheath
5 juli 2007, 17:23
Stemapparaten van korg zijn altijd goed :D

energydrinker
9 juli 2007, 10:02
ik heb deze zaterdag binnen gehad: http://feedback.nl/?id=55&b=TU80

erg fijn ding, stemt heel precies naar mijn mening

CharlesP61
10 juli 2007, 10:02
Ik heb een eenvoudige van Mainmusic.nl voor 25,- en doet het super.
Afgelopen weekeinde een Ovation gekocht waar er eentje in de preamp zit en beide blijken gelijke toon te stemmen.

Hendriks
13 juli 2007, 13:12
Ik heb een Intellitouch gekocht , heb je geen snoertje voor nodig , je klemt hem op de kop van je gitaar en stemmen maar , deze reageert op trillingen , geschikt voor alle snaar instrumenten en onder alle omstandigheden , dus ook tijdens repetities als er een drummer zit te beuken en je niet op gehoor kunt stemmen.

Roro92
13 juli 2007, 13:43
Die APtuner komt best dicht in de buurt, en werkt ook met een microfoon, dus je heb geen kabel nodig of zo.