PDA

View Full Version : Fender Decall



FTI
4 juli 2007, 14:08
Hoi mensen,

Ik heb zelf geen fender (en ook geen tijd om naar een muziekwinkel langs te lopen). Maar ik zoek er wel een.

Wie weet of de Fender Logo op de headstock een sticker of gewoon een print is? En, kan je de logo ook afkrabben?

Soms zie ik fender gitaren te koop waar de Fender Logo of de naam bijv. stratocaster deels afgekrabt is. Ik vraag me dan natuurlijk af of ze origineel zijn.

Alvast bedankt voor je antwoord.

fred dons
4 juli 2007, 14:18
afhankelijk van het bouwjaar en of het een reissue is (en zo ja uit welk land) kan de decal over of onder de lak zitten, indien over de lak is hij nogal kwestbaar en kan makkelijk beschadigt worden

Yamhammer_71
4 juli 2007, 14:21
Hoi mensen,
Soms zie ik fender gitaren te koop waar de Fender Logo of de naam bijv. stratocaster deels afgekrabt is. Ik vraag me dan natuurlijk af of ze origineel zijn

Op marktplaats komen regelmatig zulke Fenders voor omdat ze dan waarschijnlijk oud en veel gebruikt zijn. Dat is een verklaring voor het 'afgekrabte' logo. Oude/vintage Fenders zijn ook niet goedkoop, vaak minimaal rond de 1000 euro. Als je zo'n Fender via marktplaats wilt kopen, zou ik je eerst goed laten adviseren waar je op moet letten (ik ben geen Fender-kenner).
Het voordeel van rondsnuffelen in muziekzaken is dat je gewoon een nieuwe Fender kan aanschaffen zonder dat daar aan is gekloot...dus geen afgekrabte logo's.

FTI
4 juli 2007, 14:33
Hoi bedankt voor de reacties.

Ik wil ooit een 52 Telecaster US RI aanschaffen vandaar de vraag.

met vriendelijke groet,

silenus
4 juli 2007, 14:49
Via de serienummer, bij Fender dacht ik op de headstock, ken je anders ook iets te weten komen...
P.S.: vraag 't anders eens op http://www.fenderforum.com/forum.html
kwestie van details...

steph
4 juli 2007, 15:03
Hoi bedankt voor de reacties.

Ik wil ooit een 52 Telecaster US RI aanschaffen vandaar de vraag.

met vriendelijke groet,
Bij deze gitaar zit de sticker over de lak, en niet eronder, dus kan beschadigt zijn.

Eko
4 juli 2007, 22:16
Als je wil weten of een `52 origineel is ( of een ander type). Iedere hals en body is voorzien van stempels en/of merken. Iedere Fender heeft een serienummer. Alle nummers zijn terug te zoeken op Fender.com. Kijk bij resources en productdating .
De nummers en datering op de hals is te zien als hij gedemonteerd is. Als je de hals los hebt kijk je onder aan de hals waar de halspen zit. De body heeft een nummer/datering in de halspocket. Over het algemeen houden verzamelaars aan dat er maar 3 maanden verschil mag zitten tussen de datering van hals en body. Een gitaar is hooguit 6 weken onderweg in de fabriek. ( Zagen , frezen , lakken en assemblage). Als veiligheid geld de marge van 3 maand.
Als je niet zeker bent en de gitaar te goedkoop is om waar te zijn : AFBLIJVEN! Meestal is je eerste gevoel goed. Anders , neem een gitarist mee die er wel meer van weet , of beter nog :
Koop vertrouwd , koop bij een goede , lokale, dealer.

Slevin
4 juli 2007, 22:57
afhankelijk van het bouwjaar en of het een reissue is (en zo ja uit welk land) kan de decal over of onder de lak zitten, indien over de lak is hij nogal kwestbaar en kan makkelijk beschadigt worden

Meneer heeft genoeg gitaren, ja dat mag ook wel :) :p

fred dons
5 juli 2007, 08:17
Meneer heeft genoeg gitaren, ja dat mag ook wel :) :p
en door gebrek aan ruimte heb ik nogal wat beschadigde decals :D

heavy-metal-thunder
5 juli 2007, 21:51
Als je wil weten of een `52 origineel is ( of een ander type). Iedere hals en body is voorzien van stempels en/of merken. Iedere Fender heeft een serienummer. Alle nummers zijn terug te zoeken op Fender.com. Kijk bij resources en productdating .
De nummers en datering op de hals is te zien als hij gedemonteerd is. Als je de hals los hebt kijk je onder aan de hals waar de halspen zit. De body heeft een nummer/datering in de halspocket. Over het algemeen houden verzamelaars aan dat er maar 3 maanden verschil mag zitten tussen de datering van hals en body. Een gitaar is hooguit 6 weken onderweg in de fabriek. ( Zagen , frezen , lakken en assemblage). Als veiligheid geld de marge van 3 maand.
Als je niet zeker bent en de gitaar te goedkoop is om waar te zijn : AFBLIJVEN! Meestal is je eerste gevoel goed. Anders , neem een gitarist mee die er wel meer van weet , of beter nog :
Koop vertrouwd , koop bij een goede , lokale, dealer.

ja, maar de tele 52RI heeft GEEN serial op de neck, maar wel op de brug. En dat laatste kan je makkelijk wijzigen.
let op details:
- zijn het vintage tuners
- zijn de pu's origineel
- zit er een tweed case bij, evt. tags
- bekijk een echte in een winkel grondig en let op details (hoeveel vijsjes i/d slagplaat, welke frets, voelt de neck hetzelfde aan????