PDA

View Full Version : Boss SD1



sambofan
4 juli 2007, 12:07
Ik heb m'n oog laten vallen op de Boss SD1, maar voordat ik 'm ga proberen zou ik toch eens willen weten of het echt wat toevoegt om een pedaaltje voor je transistorcombo te gooien

Speeddemon
4 juli 2007, 12:17
Ik heb m'n oog laten vallen op de Boss SD1, maar voordat ik 'm ga proberen zou ik toch eens willen weten of het echt wat toevoegt om een pedaaltje voor je transistorcombo te gooien
Zou ik niet doen. Probeer een Boss OD-3.

JeroenSchaaf
4 juli 2007, 12:50
Richie Sambora gebruikt hem of niet.. die sd-1? hij gebruikt het om zijn geluid op te pepen voor de solo's.

Speeddemon
4 juli 2007, 12:53
Richie Sambora gebruikt hem of niet.. die sd-1? hij gebruikt het om zijn geluid op te pepen voor de solo's.
Richie Sambora gebruikt zeer waarschijnlijk geen transistorbak en mogelijk heeft ie er nog een dikke EQ achterhangen ook (om 't verlies aan laag te compenseren).

Als boost is de SD-1 leuk bij wollig/warm klinkende buizenamps; daar worden ze strakker van. Maar als stand-alone overdrive is ie ruk en als boost op een transistoramp doet ie z'n werk niet goed. Een transistorversterker overstuurt een stuk minder muzikaal, dan een buizenamp, als je er een dergelijke (SD-1, TS9, OD-3, BD-2, DOD 250) boost voor zet.

JeroenSchaaf
4 juli 2007, 13:06
Nee hij gebruikt geen transistor versterker!

op dit moment gebruikt die vaak zij Diezel Herbert, of zijn oude bekende de Marshall JCM 800.

Een kameraad van me gebruikt wel een sd-1 op zijn transistor versterker. maar of dat nou echt lekker klinkt....

Qua equiliazer .. weet ik zo niet!

sambofan
4 juli 2007, 13:11
ik maak hier dus uit op dat de SD1 ruk is :P maar is het bij transistorversterkers uberhaupt nuttig om er een pedaaltje voor te zetten ??

Kim Wilson
4 juli 2007, 13:11
Nee hij gebruikt geen transistor versterker!

...
Maar de TS wel. ;)



Ja, het heeft wel nut om een pedaal voor je transistoramp te hangen, je moet alleen wel opletten op welke je gaat gebruiken. Als ik jou was, zou ik met je amp en gitaar naar een muziekzaak gaan en gewoon wat pedalen uitproberen.

JeroenSchaaf
4 juli 2007, 13:12
en nee de sd-1 is opzich niet ruk.. tis maar net wat je mooi vind!

marc_o
4 juli 2007, 14:03
ghehehe.....



Welkom op het forum, maar in deze context is TS TopicStarter. in een hoop andere gevallen is het inderdaad TubeScreamer, maar dan zetten ze er een 9, 10, of 808 achter..

jimihattricks
4 juli 2007, 14:23
ik maak hier dus uit op dat de SD1 ruk is :P maar is het bij transistorversterkers uberhaupt nuttig om er een pedaaltje voor te zetten ??

nou, de SD1 is zeker niet ruk in combinatie met een buizenamp (als die al aan het oversturen is)..

ik heb zelf een tijdje een SD1 over mijn roland-cube gebruikt, en had toen al vrij snel door dat het meer een booster is dan iets anders.. echter; ik kreeg er toen wel een paar lekkere Arctic Monkey spank-sounds uit :)

JeroenSchaaf
4 juli 2007, 15:46
topic starter,.... ik had het kunnen weten... :listen: mijn exuses!

jaap-regelink
4 juli 2007, 21:52
ligt eraan wat voor muziek je speelt. als je hardrock speelt en metal kun je deze beter niet kopen. SD-1 geeft redelijk warme Overdrive, maar voegt niet veel drive toe.. meer een Blues-pedal (alhoewel ik daar een blues-overdrive voor zou nemen). boosten wíl , maar niet uitstekend. gooi je hem over je versterker heen als je al overdrive aan hebt dan krijg je één bak ruis welke heel snel gaat rondzingen. de vraag is dus. speel je harde muziek , koop dan gewoon een od-3. zachtere muziek is ie wel geschikt.

Speeddemon
4 juli 2007, 23:14
ligt eraan wat voor muziek je speelt. als je hardrock speelt en metal kun je deze beter niet kopen.
Wel als je een goeie buizenamp hebt, en Kerry King of Zakk Wylde heet.

Zij gebruiken 'm dan ook als boost en NIET als stand-alone overdrive.

Maar goed, de OD-3 is in alle opzichten beter, ook als boost.

Davidian
5 juli 2007, 10:37
Ik gebruik die van mij voor die post-rock akkoorden.

In mijn evaring laat ie de akkoorden "heel" en dat zocht ik. En ik heb hem voor 35 euro meegenomen.

Ik zal wel eens kijken of ik binnenkort een sample kan bakken.

sambofan
6 juli 2007, 14:08
zou tof zijn !

sambofan
6 juli 2007, 14:13
kan ik die OD3 trouwens ook naast m'n overdrive van de versterker gebruiken ? Dus de versterker overdrive niet op een al te hoog level en dan de OD als aanvulling ? Bij mijn RAT lukt dat nl. niet maar ik heb wel eens iemand gezien die met een tubezone een prachtig geluidje kreeg uit zijn transistor bak op die manier

Davidian
6 juli 2007, 20:40
http://media.putfile.com/test-86-60

Btw ben je fan van Sambo de vechtsport?

Rormo
7 juli 2007, 22:33
Ik vind die SD1 wel lekker. Kan je distortion net wat dikker laten klinken of een beetje crunch geven aan je clean. Ook om solos te boosten werkt ie goed, hoewel ik daar een GE7 voor gebruik.

Mitch
7 juli 2007, 22:47
Even terug naar het begin:
-heeft het zin een overdrive pedaaltje vóór een transistorversterker te zetten ?
Ja, kan prima, maar er gelden andere wetten da bij buizenversterkers.
-Is de SD1 hiervoor geschikt ?
Zoals Speeddemon al zei: de SD1 haalt wat laag weg, wat bij transistorversterkers niet zo lekker klinkt. Wat warmer klinkende/vollere drives werken prima. Zelf heb ik goede ervaringen met de Carl Martin Hot Drive n Boost voor milde crunch en voor lekkere midy leads werkt de Ibanez Tube King erg goed.
Disclaimer: voor op een buizebak vind ik de HD'nB niet zo lekker, de Tube King op sommige wel en op sommige niet. :satisfie:

Davidian
8 juli 2007, 15:20
Die test van mij was DI trouwens.

Leek me wel zo handig om het meest pure geluid te geven.

Trevorstark
18 juli 2007, 20:36
De SD1 verdient beter: in combinatie met een strat en een vox ac30 klinkt de SD 1 ge-wel-dig. Transparant en subtiel, classic rock... Kortom, verre van ruk...

jimihattricks
18 juli 2007, 21:18
De SD1 verdient beter: in combinatie met een strat en een vox ac30 klinkt de SD 1 ge-wel-dig. Transparant en subtiel, classic rock... Kortom, verre van ruk...

wat ik al zei; het pedaal komt alleen tot zijn recht voor een buizencombo, maar doet het op die plek dan ook echt niet slecht (toch zijn er imo wel betere en/of veelzijdigere overdrives te vinden, maar niet voor 35 euro :))

Saf
18 juli 2007, 21:40
ik combinatie met een ander pedaal is de sd-1 juist magnifiek. Heb er ook eentje en hij klinkt echt best gaaf .Maar ligt er inderdaad ook aan wat voor een scheur je zoekt.

heb en hele zwik scheurtrapkastjes maar die ds-1 hoord bij de top drie. Er gaat overigs natuurlijk niets boven de danelectro daddy-o.