PDA

View Full Version : Een vraagje over GP5



blominski
4 juli 2007, 11:40
Hallo iedereen,

Ik zit al enkele dagen mijn kop te breken over een vraag die ik heb omtrend Guitar Pro 5.
Nu schrijf ik een partituur en wil die digitaliseren met GP5 maar nu komt het, mijn partituur begint met een opmaat (begint dus niet op de eerste sterke tel, onvolledige beginmaat waarbij de ontbrekende tellen worden aangevuld via de laatste maat van het stuk) nu krijg ik de opmerking van GP5 dat ik dus met 2 onvolledige maten zit (eerste en laatste).
Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Bjorn.

InternEd
4 juli 2007, 20:57
Ik ken 't programma niet, maar moet je niet voor de opmaat een rust (of meerdere) zetten zodat 't voor het programma een volledige maat wordt?

Wickerman
4 juli 2007, 21:06
Moet je niet met een bijna lege maat beginnen ? Dus je eerste maat (4/8 )opvullen met rusten en dan op tel 8 de eerste slag doen ?

Kan er naast zitten, heb het programma ook niet.

blominski
4 juli 2007, 22:40
Moet je niet met een bijna lege maat beginnen ? Dus je eerste maat (4/8 )opvullen met rusten en dan op tel 8 de eerste slag doen ?

Kan er naast zitten, heb het programma ook niet.

Ik zal er even dieper op ingaan op die opmaat.
Een opmaat wordt tamelijk veel gebruikt in klassieke stukken (ben dan zelf ook een klassieke gitarist).
De eerste tel van de eerste maat (maar bij een opmaat wordt deze niet gezien als de eerste maat, de eerste maat in dit stuk begint vanaf de eerste hele maat) is geen sterke tel.
Dus als je een stuk hebt in de maat van vier en de opmaat bestaat bv uit twee achtste noten (op de vierde tel, is dus een lichte tel) worden de ontbrekende notenwaarden om het stuk te laten kloppen geschreven in de slotmaat in ons vb dus 3 kwartnoten, 1halve + 1 kwart, een gepunte kwart + 1 achtste, enz.
Dus bij een opmaat kan je die twee achtste noten niet laten voorafgaan door rusten want dan schrijf je de maat vol (op de eerste sterke tel komt een rust) en dan heb je geen opmaat meer maar een neermaat.

Ik hoop dat jullie iets wijzer geworden zijn ik ben namelijk niet zo goed in dingen uit te leggen.

Bjorn

blominski
4 juli 2007, 22:56
Ben dus ook niet goed in aandachtig dit onderwerp lezen :seriousf:
Als ik eens goed jullie antwoorden lees blijkt dat jullie toch wel weten waar ik het met mijn opmaat over heb, zou beter eens wat vroeger in m'n bed kruipen met mijn slaapkop.
Zal het morgen eens (na een goede nachtrust) proberen om de opmaat en slotmaat op te vullen met rusten ('t is wel onorthodox maar als dat kutprogramma geen opmaat kent kun je wel niet anders)

Greetz en slaapwel,

Bjorn.

MazeMouse
5 juli 2007, 11:58
Simpel een maat die volgens Guitar Pro niet "vol" is (rusten of noten) wordt ook als zo aangeduid. Als het geen invloed heeft op hoe het klinkt kun je dat rustig negeren :)
Een maat van 1/4 als opmaat naar de rest moet dus ook voor die hele tel gevuld zijn (desnoods met rusten)

Kim Wilson
5 juli 2007, 12:00
Je moet zorgen dat je maat vol is, wat hier al meer gezegd is. Dus als je op de 4e tel wilt beginnen, moet je 3 tellen rust erin zetten.

hidde630
5 juli 2007, 12:45
de maat is vol..huhuhuh :)

blominski
5 juli 2007, 15:14
Okee bedankt jongens,

Heb de veranderingen aangebracht in GP5 en dat klinkt al veel beter.
Dus bij deze is de maat vol ( ;) @hidde630) en is deze topic opgelost.

Bedankt,

Bjorn.

joachim240277
26 september 2008, 11:22
Hallo Blominski,

Ik weet niet of je er ondertussen al uit bent, maar ik heb ook een hele tijd zitten kloten met die opmaat in guitarpro.
Met het invoegen van rusten om zo de maat vol te krijgen is niet echt een oplossing.
Wat als je herhalingen hebt etc. dan klinkt dat ook niet echt lekker.
De oplossing is volgens mij simpel.
Je kunt per maat de maatsoort veranderen.
Dus stel dat je een opmaat hebt van een kwart noot, dan moet je voor je opmaat een maatsoort van 1/4 pakken.
je volgende maat stel je dan in op 2/4 of 3/4 whatever.
Volgens mij is er geen andere oplossing.

Groeten Joachim