PDA

View Full Version : Vraag: wiring Tele met P90 en Humb (SC size)



Meneer I.
4 juli 2007, 11:21
Ik wil wat experimenteren met mijn zelfbouw Tele. Deze heeft momenteel GFS Hot Lead pickups, dit zijn Humbuckers in SC formaat en deze zijn splitable. Nu vind ik dat het splitten van de neck PU niet zoveel zin heeft en dat de PU wel goed is maar wel wat karakter mist die een standaard tele met een SC PU wel heeft.

Nu wil ik een P90 in de neckpositie gaan zetten en de bridge humb laten zitten maar wel split-baar houden. Nu kwam ik het volgende schema tegen op de Seymourduncan site en ik vroeg me af of dit goed bruikbaar is icm een P90, of dat er beter 500K pots in moeten?
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/tele_1hum_1sing_pushpull.html
Nog een B-vraag: welke P90 adviseren jullie (GFS any good?).

Orpheo
4 juli 2007, 11:28
ja hoor die werkt als je een splitbare brughum wilt, en een singlecoil in de hals.

let echter op: een p90 pas niet in een normale singlecoilplaats van en tele. dan moet je frezen.

Meneer I.
4 juli 2007, 12:35
Ok bedankt Orpheo, ik vroeg het me af omdat humbuckers over het algemeen met 500K pots werken en SC met 250K.

Iemand nog ideëen over het te gebruiken P90 element?

Ik zag bij Tonefactory dat die de Duesenberg en Kluson P90's voert. Iemand hier ervaring mee?

De gitaar wordt prive veel gebruikt voor de wat stevigere rock, maar in de band spelen we voornamelijk veel Soul, Funk en Dance classics.
Het brug element voldoet prima voor funk en distorted solo's zeker met de splitoptie. Voor de smooth licks, riffs en light-distorted-chords lijkt de P90 neck mij een prima kandidaat.

Yannicks
4 juli 2007, 19:28
Grappig, ik loop met precies het zelfde idee rond, en ook dezelfde vraag :P Zijn die kluson's iets of is zonde van je geld?

(wel lekker goedkoop namelijk ;) )

Meneer I.
4 juli 2007, 23:42
Zo, ik ben even aan het freubelen geweest en heb de volgende schakeling bedacht. De 5-way-super-switch zit nu al in mijn tele en deze kan ik optimaal benutten, zie schema:

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/Tele-P90-Humb-5waysuper.jpg

Volgens mij klopt ie zo, kan iemand het even verifiëren? 'T is nl al wat laat...(voor mijn doen)

Chris Winsemius
4 juli 2007, 23:51
500k pots werken over het algemeen zeer goed met P90s en HBs...
(Oude Gibsons hadden 500k pots met HBs en met P90s).

Tone-cap zou ik zelf veranderen naar 22nF...

G.G.
5 juli 2007, 00:31
let echter op: een p90 pas niet in een normale singlecoilplaats van en tele. dan moet je frezen.

redelijk simpele ingreep aangezien een tele een slagplaat heeft. Heb recent op de tele van B2_the_a (tele zonder slagplaat) een P90 fresing gedaan. Stuur hem eens een berichtje, hij kan je waarschijnlijk een hoop ervaringen vertellen, ook omtrend bedrading, wat wel werkt en wat niet.

nopster
5 juli 2007, 10:20
500k pots werken over het algemeen zeer goed met P90s en HBs...
(Oude Gibsons hadden 500k pots met HBs en met P90s).

Tone-cap zou ik zelf veranderen naar 22nF...

Ik heb van mijn fat tele onlangs alle elektronica veranderd. Een P94 in de hals ipv vd originele HB, en de pots heb ik naar 250k veranderd. Tone-cap ook 22nF genomen. De P94 en de SC klinken heel goed samen, wat ik vd HB en de SC niet kon zeggen.

Meneer I.
6 juli 2007, 12:31
Ik zal het even navragen by B2-the-a over welk merk P90 element hij heeft gebruikt en welk aansluitschema. Ik zal de antwoorden voor de volledigheid hier even posten.

Zit een P90 element trouwens altijd vastgeschroefd op de body, of wordt dit ook wel zwevend gedaan zoals bijv een strat element?

G.G.
6 juli 2007, 12:35
Ik zal het even navragen by B2-the-a over welk merk P90 element hij heeft gebruikt en welk aansluitschema. Ik zal de antwoorden voor de volledigheid hier even posten.

Zit een P90 element trouwens altijd vastgeschroefd op de body, of wordt dit ook wel zwevend gedaan zoals bijv een strat element?

B2_the_a heeft een WSC en die is direct in het hout geschroefd, waarschijnlijk met een klein stukje schuimrubber als spacer ertussen.

Meneer I.
9 juli 2007, 11:42
element zit met de bijbehordende schroefjes vast in de body (wel schuim eronder)

ik gebruik 250 k pots, aangezien het beide enkelspoels zijn, indien je een brug humbucker gebruikt kan je het beste 500 k pakken

klinkt erg lekker!!! alleen ben ondertussen verwent met een les paul en dot :P
kopen?

Net contact gehad met B_2_the_a en hij heeft inderdaad het element in de body geschroefd met schuimrubber als spacers (is dit eigenlijk standaard nodig bij P90 elementen?).

Ik ga het proberen na mijn vakantie met de 500k pots en het schema zoals hierboven getekend. Ik weet nl niet of het wel zin heeft om bv een humbucker samen met een P90 te selecteren, ach het zal trial and error worden.
Mocht het P90-Humb gemengde geluid niet bevallen dan overweeg ik om beide elementen gescheiden middels een dubbele potmeter te regelen. Dus zoiets als een dubbele 250k/250k pot met de P90, en een dubbele 500k/500k pot met de humbucker. Drie standen schakelaar, met P90 - Humbucker SC - Humbucker Full.