PDA

View Full Version : sitar



siddharth
4 juli 2007, 12:03
hallo, mijn naam is Siddharth en ik bespeel al jaren de sitar. Als er mensen zijn die meer van dit instrument willen weten of het willen leren dan kunnen ze contact met mij opnemen. Zie ook www.myspace.com/siddharthkishna :)

gnoeontheboard
4 juli 2007, 12:21
Wauw, nu weet ik ook meteen wat ik in de clip van de stones op youtube zag :D
http://www.youtube.com/watch?v=-j4XSAX7bWg

welkom enzo, ik denk wel dat je mensen kunt vinden hier die het ook spelen

RolandT
5 juli 2007, 00:14
Hoi Siddharth, ik heb een tijdje geleden een Sitar gekocht in Chennai. Mijn probleem is dat ik het ding niet eens kan stemmen (mijn gitaar is eenvoudig, 6 snaren en electronische tuner; zo'n sitar heeft 19 snaren)
http://www.10pont.net/sitar.jpg

siddharth
5 juli 2007, 10:27
hallo Roland,

Ik begrijp dat het lastig is om de sitar te stemmen. De sitar moet namelijk ook gestemd worden op de "Raga" waarin gespeeld wordt. Zoals je misschien weet wordt er op de sitar Raga muziek (noordindiase klassieke muziek) gespeeld. Deze muziek is puur melodisch en niet harmonisch. Je kunt dus geen akkoorden spelen en de sitar heeft altijd een grondtoon of toonaard, meestal ergens tussen de C# en D.
Het beste is om de sitar een keer door iemand te laten stemmen die kan spelen. Wellicht zijn er in Belgie wel mensen (even googelen). Het moet je echt een keer uitgelegd worden want anders bestaat de kans dat de dunne resonatie snaren zullen breken.

hendrix2
5 juli 2007, 12:26
Dag Siddharth,
welkom op het forum hier.
Altijd leuk iemand te hebben die wat meer weet over een iets minder gewoon instrument.
Ik had nog een vraagje gesteld ivm sitars in dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92521

mvg,
Kenneth

Tristan
5 juli 2007, 12:57
Hoi Siddhart,

Sitar, tof man, ik hou wel van dat instrument, ik heb je even toegevoegd bij onze MySpace...
Ik heb trouwens ook nog een tijdje in Rotterdam gestudeerd, we kregen ook Muziekgeschiedenis les waar op een dag iemand wat kwam vertellen over Klassieke Indiase muziek, heel indrukwekkend...
Veel plezier op dit forum...

Groetjes Tristan

Das Schaap
5 juli 2007, 13:09
Welkom ! :)

Ik vind het vet eens iemand hier die zo'n instrument beheerst.
Ben gek van veel van die muziek. Je noemde net Noord Indiase muziek al, ben je ook bezig met Zuid Indiase ? :hippie:

Rocketman
6 juli 2007, 01:06
Klinkt goed die myspace. Ik krijg er honger van (hou erg van indiaas eten).

siddharth
6 juli 2007, 14:26
bedankt allen. Ik beoefen echt alleen noordindiase klassieke muziek. De zuidindiase is weer een wereld apart. Hey Tristan, dan heb je zeker ook les gehad van Erica de Wijs.

Tristan
7 juli 2007, 03:12
Euhm, misschien wel heel eventjes, maar ik weet niet precies meer wat zij deed, of was zij het die de Muziekgeschiedenis lessen coordineerde?

Ik heb trouwens nooit helemaal begrepen wat het verschil tussen Noordindiase en Zuidindiase muziek was, in de Zuidindiase muziek wordt toch ook gebruik gemaakt van raga's?

siddharth
9 juli 2007, 10:42
De zuidindiase en noordindiase muziek zijn inderdaad beide gebaseerd op het ragasysteem. De noordindiase muziek is echter gebaseerd op 10 "oer" raga's en de zuidindiase op 72. Verder zijn er enorme verschillen in de wijze van benadering en uitvoering waarbij in de noordindiase muziek meer nadruk op improvisatie binnen de context van de raga bestaat, terwijl de zuidindiase muziek veel meer bestaat uit vaste composities. De verschillen zijn verder bijna teveel om op te noemen.

Tristan
9 juli 2007, 15:05
Hmm, wordt in Rotterdam dan voornamelijk lesgegeven in de Noord-Indiase Klassieke muziek?
Improviseren vind ik ook heel leuk, dus ik begrijp de keuze daarvoor wel... :D

Het is zo'n andere manier van muziekmaken, ik vind het heel tof, ergens is het voor ons westerlingen ook wel weer vreemd dat je als het ware je hele leven bezig kan zijn met het spelen van 10 verschillende 'nummers' (raga's)...
Ritmisch is de Indiase muziek zo complex en tegelijkertijd is het ook zo gecontroleerd dat het gewoon ontzettend veel kunde en discipline vereist voordat je er echt vrij in bent, dat begrijp ik wel...

siddharth
9 juli 2007, 15:51
In Rotterdam inderdaad alleen noordindiase klassieke muziek. Die 10 "oer-ragas" zijn eigenlijk dus alleen basis raga's. Daaruit zijn er weer vele honderden raga's voortgekomen. Deze zijn ontwikkeld door oude meesters. Trouwens dat improviseren klinkt heel vrij, maar is sterk gebonden aan regels. Deze wijze van musiceren is als een groeiproces. Je moet volwassen worden en dat duurt jaren.

Tristan
9 juli 2007, 16:37
Ik dacht al wel dat er meer raga's waren...
Ik wist ergens ook wel dat het improviseren in de Indiase Klassieke muziek sterk gebonden is aan regels, daarom kost het denk ik ook zoveel discipline en tijd voordat je daar echt vrij in bent...
Ergens vind ik dat wel jammer aan de Klassieke Indiase muziek, het feit dat er zoveel regels zijn...
Ik denk dat het bijvoorbeeld ook te gek kan zijn in verschillende crossovers, bijvoorbeeld met muziekstijlen waarin wel harmonieen voorkomen of bijvoorbeeld met vrijere vormen van improvisaties en soundscapes en dergelijke...

siddharth
9 juli 2007, 17:26
Er wordt met name veel aan Cross over gedaan. Soms met succes (Shakti met Zakir Hussain en John McLaughlin bijvoorbeeld) maar ook minder succesvol. Ik ben ervan overtuigd dat naarmate je je eigen muziek beter beheerst, je beter in staat zult zijn om succesvolle cross overs te maken, dus vrijer zijn. Daar zijn enkele voorbeelden van in India.

Als je Indiase raga's speelt, zul je je moeten houden aan de regels van die raga's want in die raga's schuilt juist de kracht van deze muziek naast de technische beheersing van je instrument. Natuurlijk zou je je eigen raga's kunnen maken en daarbij zelf je regels kunnen bepalen. Maar er zijn nog zoveel raga's onbekend, in vergetelheid geraakt. In een leven kun je nooit alle raga's beheersen.