PDA

View Full Version : Brug zadel hoogte schroeven. (hulp gevraagd)



rhcp_schipper
4 juli 2007, 10:50
Hallo,

Ik heb via marktplaats een tijdje geleden een setje compensated brugzadels gekocht(allparts), en deze erop laten zetten. Maar nu ondervind ik een probleempje.

Dat probleem is, dat ik vind dat de schroeven voor het instellen van de hoogte van de zadels, te hoog uit de zadels steken. Vooral as je de snaren wilt palmmuten bijvoorbeeld.

Is hier wat aan te doen?

Ik heb vox humana gemaild over dit probleem, en die zeiden mij dat ik het best een stukje van de te lange schroef kan afvijlen? Is dit een goede oplossing, of zijn er betere ideeen?

Het zijn originele allparts brugzadels, maar die verkopen volgens mij geen kortere afstelschroefjes die passen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Tim

bert k
4 juli 2007, 10:54
Kan je een foto van die schroefjes posten? Het is niet zeker of je de onderkant of de bovenkant moet afvijlen. Als je de bovenkant afvijlt zit je opeens zonder gleufje, en dat is lastig.

Luke-wannabe
4 juli 2007, 11:10
Gewoon afvijlen idd.

Antoon
4 juli 2007, 11:25
Je bedoelt neem ik aan Telecaster zadels. Ik had dat probleem ook en ik heb de onderkantjes afgevijld. De onderkanten van die boutjes zijn rond. Ik heb wel gezorgd dat ik die ronde vorm er weer opnieuw in vijlde heb nadat ik ze korter had gemaakt. Dat kan een lastig klusje zijn. Als je het niet erg vindt om het inbus-gaatje op te offeren kun je ook de bovenkat afvijlen/afzagen en daarna er weer een schroefgleufje in vijlen/dremelen. Je behoudt op die manier de ronde onderkant van de boutjes

rhcp_schipper
4 juli 2007, 11:39
Bedankt voor alle goede inbreng.

De bovenkant afvijlen lijkt mij sowieso geen goed plan, want zoals bert k zei, zit je zonder gleufje. Dat word dan lastig afstellen.

Ik heb even gekeken, en de onderkant van de shroefjes zijn gewoon recht, en het zijn dus niet van die schroefjes die een beetje in een punt aflopen.

Dus gewoon van de onderkant wat afvijlen zeggen jullie?

En wat is de beste manier om de shroefjes af te vijlen? gewoon met een doodgewone vijl, of is er misschien is beters/slimmers?

En hoe kan ik zorgen dat de schroefjes mooi recht blijven na het afvijlen? (de onderkant bedoel ik dan)

Antoon
4 juli 2007, 11:53
Ik heb ze in een tang gepakt (met doekje ter bescherming van de schroefdraad en toen voorzichtig tegen de bandschuurmachine (met fijne schuurband) gehouden. Dremel gaat ook (zowel afschuren als afslijpen). IJzerzaag zou ik niet nemen tenzij je ze daarna weer mooi recht kunt vijlen (is lastig klusje omdat je zo weinig grip hebt op het boutje en het materiaal behoorlijk hard is). Als je klaar bent is het een idee om de afgevijlde kanten te polijsten met bijv. commandant (ook weer met het boutje in een tang)