PDA

View Full Version : jcm 800 meer bas geven



jollesietsma
4 juli 2007, 10:13
Ik heb een jcm 800(100w horizontale input) Ik heb de buitenste 2 eindbuizen eruit gehaald en heb nu een ''2 pitter''. Het high kanaal vind ik qua geluid super. Ik mis echter bas. Ik heb de precence knop al uit de bas op 10 en de treble op 3. Ik heb twee speakerkastjes ieder 2x12 inch. De onderste is half open en de bovenste is dicht(later gedaan om meer bas te verkrijgen) met veel glaswol erin. Toch heeft het niet echt geholpen.

In de dichte kast zitten 2 greenbacks(16ohm parallel) in de open kast zitten 2 crate speakers(16ohm parallel)

Mijn output imp. heb ik nu staan op 8 ohm. (Toen ik nog een 4 pitter had stond de imp. op 4 ohm)

vraag:
Wat kan ik doen om het geluid meer bas te geven?

Kim Wilson
4 juli 2007, 10:14
Het glaswol eruit halen. Bij gitaarcabs wordt het natuurlijke geluid van de cab ook gebruikt om je geluid te maken. Een gitaarcab moet leven, jij hebt hem helemaal dood gemaakt.

rocker_71
4 juli 2007, 10:30
EQ ertussen met meer bas.

Mitch
4 juli 2007, 10:36
Glaswol eruit.
G12H30's kopen.
Input cap veranderen (modden).
Catalinbread Sagrado POblano ervóór plaatsen (clean boost die ook je laag oppept en strakker maakt).

Dude
4 juli 2007, 11:40
Glaswol eruit.
G12H30's kopen.
Input cap veranderen (modden).



Glaswol ben ik het mee eens... weg er mee !

G12H-30's ..... ik snap niet waarom iedereen er zo over te spreken is. In een 4x12 config ben ik het met je eens maar ik heb een tijd een 2x12 gehad en in studio of huiskamer klinkt het geweldig maar tijdens een bandsituatie klinkt het compleet ruk. Ontzettend dun en iel.. niks bassig. Openback, closed back maakt niet uit... die speakers moeten iig niet in een 2x12 kast.
Heb het hier wel over de reissues he, de orginele heb ik geen ervaring mee.

Input cap, op mijn 800 is inderdaad een weerstandje los geknipt bij een van de input jacksockets. Wellicht is dat wat je bedoelt ? Als je topicstarter in zijn amp wil knippen kan ik wel even een fotootje posten hiervan.

Mitch
4 juli 2007, 11:43
Input cap = ingangs condensator, geen weerstandje. Als je die er helemaal uitlaat is er misschien te veel laag, een andere waarde erin solderen is een wat subtieler verschil.

Ik heb trouwens een Heritage H30 in een open back 1x12 en dat ding blaast als een idioot. :cooler:

Dude
4 juli 2007, 11:52
precies... maar dat is niet de reissue toch ? Ik heb die reissue ook in een 1x12 cab gehad en dat was echt waanzinnig. Alleen in een bandje kwam het niet mee.

Kim Wilson
4 juli 2007, 11:54
Ik heb de G12H30 in mijn cab zitten, de oude 55Hz gevallen. No way dat die dingen dun en iel klinken, hoor! Vraag Bert maar eens, die heeft met zijn 18 watt zelfbouw even over mijn cab mogen blazen. Dat was echt niet iel.

Dude
4 juli 2007, 11:57
Dat zijn niet de speakers waar het nu over gaat hans,

Kim Wilson
4 juli 2007, 11:59
Mitch zei dat ie G12H30 moet kopen. Er is niet specifiek over de RI gesproken. :)

Mitch
4 juli 2007, 12:03
Je hebt oude G12H30's (al dan niet met een resonantie frequentie van 55Hz), reissues, Anniversary Edition en Heritage.

ben79
4 juli 2007, 12:11
een cab met V30's of een veel goedkopere oplossing die ik gebruikte D&ddario Light Top heavy bottom snaren, werkt echt super en kost je bijna niks

Unicron
4 juli 2007, 12:38
EDIT: beter eerst de ander genoemde dingen proberen

Chris Winsemius
4 juli 2007, 12:39
Ik heb een jcm 800(100w horizontale input) Ik heb de buitenste 2 eindbuizen eruit gehaald en heb nu een ''2 pitter''. Het high kanaal vind ik qua geluid super. Ik mis echter bas. Ik heb de precence knop al uit de bas op 10 en de treble op 3. Ik heb twee speakerkastjes ieder 2x12 inch. De onderste is half open en de bovenste is dicht(later gedaan om meer bas te verkrijgen) met veel glaswol erin. Toch heeft het niet echt geholpen.

In de dichte kast zitten 2 greenbacks(16ohm parallel) in de open kast zitten 2 crate speakers(16ohm parallel)

Mijn output imp. heb ik nu staan op 8 ohm. (Toen ik nog een 4 pitter had stond de imp. op 4 ohm)


Net andersom: je versterker zou nu op de 2 ohm stand gezet moeten worden maar die zit er niet op. Spakers anders aansluiten, beide in serie.
Gebruik je dan 1 kast (32 ohm) dan de 16 ohm stand gebruiken en bij 2 kasten de 8 ohm stand.


vraag:
Wat kan ik doen om het geluid meer bas te geven?

(Misschien eerst de correcte impedantie proberen.)
Ik zou eerst andere speaker(s)(kasten) proberen.
Het laag of vetheid subtiel laten tweaken in de preamp (niet te veel: wordt het modderig en ook het hoog verandert dan).
Etc.

Wat voor gitaar gebruik je, welke effekten, welke muziekstijl?

pol
4 juli 2007, 13:41
Bassen liggen meer aan de cab dan aan de amp, een stock jcm800 heeft normaalgezien bas genoeg, of er is iets mis mee. lampen trekken heb ik ook al geprobeerd, en dit moet je nu net niet doen als je meer bassen wil.


Zet er eens een bassige 4 x 12 onder, (orange/mesa/diezel; etc...) dit gaat veel meer en beter resultaat geven dan wat waardes in de amp veranderen.

En ook, staan je speakercabs wel in fase met mekaar ? Als dit niet het geval is heb je zowiezo een heel dun geluid.

Yamhammer_71
4 juli 2007, 14:12
Een JCM 800 meer bas geven?

Waarom ga je niet op zoek naar een andere speaker-kast waar genoeg bas in zit? Ik zou niet zomaar aan je JCM 800 gaan kloten om alleen ietsjes meer bas te krijgen...er zijn vast andere, minder risicovolle opties om het gewenste resultaat te bereiken.
Probeer bijvoorbeeld eens je elementen wat lager te zetten zodat ze al wat minder strak klinken.

DeiDRagonas
4 juli 2007, 16:50
Dat was precies t eerste wat ik ook dacht.... JCM800 met te weinig bass?? Als dat ding niet stuk is zou ik gewoon eens gaan zoeken naar goede nwe speakers....

Rinze
4 juli 2007, 17:27
Glaswol uit die kast, andere kast proberen of de condensator die op de volumepot zit bij de ingang eruit knippen. Deze zorgt ervoor dat je minder bas krijgt als je de preamp verder dichtdraait, zou dus in principe alleen uitmaken wanneer je je pre-gain niet voluit zet. Ik heb het destijds in mijn JCM800 ook gedaan en daarna kon de bassist naar huis :cheerup:

Dude
4 juli 2007, 17:38
Moet het ding er helemaal tussenuit ? ik kan me bij de mijne namelijk herinneren dat 1 van de pootjes is losgeknipt maar hij dr dus met het andere pootje nog wel aan vast hangt... volgens mij probleemloos ?

Chris Winsemius
4 juli 2007, 18:00
Pol z'n suggestie is 'n goeie!!! Eerst checken of de speakers niet uit fase staan tov. elkaar.

Bright-cap loshalen: minder hoog en mid-hoog maar niet meer bas, wel geeft het 'n wat vettere en warmere sound. I.p. is 1 pootje lossolderen voldoende maar helemaal los is betrouwbaarder.

Glaswol/etc.: afhankelijk v/d constructie v/d kast/etc. Hoeft niet voor minder bas te zorgen imho.

Rinze
4 juli 2007, 18:24
Pol z'n suggestie is 'n goeie!!! Eerst checken of de speakers niet uit fase staan tov. elkaar.

Bright-cap loshalen: minder hoog en mid-hoog maar niet meer bas, wel geeft het 'n wat vettere en warmere sound. I.p. is 1 pootje lossolderen voldoende maar helemaal los is betrouwbaarder.

Glaswol/etc.: afhankelijk v/d constructie v/d kast/etc. Hoeft niet voor minder bas te zorgen imho.

Ik had vroeger (jaja) een London City kast die niet veel laag gaf, bleek een complete matras in te zitten, toen ik die er uit haalde had ie veel meer bas. Nou was dat natuurlijk wel wat anders dan een beetje glaswol, maar goed. Met die cap kreeg ik toch echt het idee dat ie meer bas had, als je op een JCM800 normaal de gain op drie hebt staan krijg je een telefoonsound, na het losknippen had ie veel meer druk "onderom". Dat snap ik dan toch niet... :chicken:

Chris Winsemius
4 juli 2007, 18:30
Ik had vroeger (jaja) een London City kast die niet veel laag gaf, bleek een complete matras in te zitten, toen ik die er uit haalde had ie veel meer bas. Nou was dat natuurlijk wel wat anders dan een beetje glaswol, maar goed. Met die cap kreeg ik toch echt het idee dat ie meer bas had, als je op een JCM800 normaal de gain op drie hebt staan krijg je een telefoonsound, na het losknippen had ie veel meer druk "onderom". Dat snap ik dan toch niet... :chicken:

Die LC-kast was gewoon gebruikt als opbergkist voor de groupie-bewerk-matras :)
Zelf gebruik ik 'n bepaalde mod voor speakerkasten met oa. dempingsmateriaal die wel voor meer, dikker, strakker, vetter laag zorgt.

Die cap-truuk:
doordat er minder hoog in je geluid zit lijkt het er op dat je meer bas en mid krijgt. 't Gaat om het effect (!) maar technisch gezien (gaap!) wordt er geen extra bas toegevoegd.

Rinze
4 juli 2007, 19:13
Die LC-kast was gewoon gebruikt als opbergkist voor de groupie-bewerk-matras :)
Zelf gebruik ik 'n bepaalde mod voor speakerkasten met oa. dempingsmateriaal die wel voor meer, dikker, strakker, vetter laag zorgt.

Die cap-truuk:
doordat er minder hoog in je geluid zit lijkt het er op dat je meer bas en mid krijgt. 't Gaat om het effect (!) maar technisch gezien (gaap!) wordt er geen extra bas toegevoegd.

Ach so... :satisfie:

jerome
4 juli 2007, 23:59
Mss zijn je voorbuizen op?

jollesietsma
6 juli 2007, 17:43
Net andersom: je versterker zou nu op de 2 ohm stand gezet moeten worden maar die zit er niet op. Spakers anders aansluiten, beide in serie.
Gebruik je dan 1 kast (32 ohm) dan de 16 ohm stand gebruiken en bij 2 kasten de 8 ohm stand.



(Misschien eerst de correcte impedantie proberen.)
Ik zou eerst andere speaker(s)(kasten) proberen.
Het laag of vetheid subtiel laten tweaken in de preamp (niet te veel: wordt het modderig en ook het hoog verandert dan).
Etc.

Wat voor gitaar gebruik je, welke effekten, welke muziekstijl?

les paul s met 2 scheurpedalen. Een komt uit AMerica (Chad Mods) bouwt op verzoek Boss pedaaltjes om
nummer 2 is de tube factor.

Joe perry sound/clapton cream/black crowes/gibbons Ik krijg overigens wel complimenten over mijn geluid maar mis zelf die bas.

Die 2 ohm klopt niet volgen mij. Bij de standaard versterker(4 buizen) kom ik per speakerkast uit op 8 ohm(16/16parallel)
Dus twee kasten van 8 ohm maakt 4 ohm. Dit ohmage moet ik verdubbelen als ik de twee eindpitters er uit heb gehaald, toch??

jollesietsma
6 juli 2007, 17:49
Bassen liggen meer aan de cab dan aan de amp, een stock jcm800 heeft normaalgezien bas genoeg, of er is iets mis mee. lampen trekken heb ik ook al geprobeerd, en dit moet je nu net niet doen als je meer bassen wil.


Zet er eens een bassige 4 x 12 onder, (orange/mesa/diezel; etc...) dit gaat veel meer en beter resultaat geven dan wat waardes in de amp veranderen.

En ook, staan je speakercabs wel in fase met mekaar ? Als dit niet het geval is heb je zowiezo een heel dun geluid.

Ik check met een 9 volt batterij altijd even of de speakers allemaal de zelfde kant opobewegen bij een korte schok.
En by ythge way ik gebruik die speakerkasten al jaren enze zijn in combinatie met mijn koch en fender wel prima!

jollesietsma
6 juli 2007, 17:53
Glaswol uit die kast, andere kast proberen of de condensator die op de volumepot zit bij de ingang eruit knippen. Deze zorgt ervoor dat je minder bas krijgt als je de preamp verder dichtdraait, zou dus in principe alleen uitmaken wanneer je je pre-gain niet voluit zet. Ik heb het destijds in mijn JCM800 ook gedaan en daarna kon de bassist naar huis :cheerup:
Ik hebdie gain knop altijd minimaal aan staan(bijna clean)
Vertel eenwat meer over die volumepot??
jolle

Chris Winsemius
6 juli 2007, 17:57
les paul s met 2 scheurpedalen. Een komt uit AMerica (Chad Mods) bouwt op verzoek Boss pedaaltjes om
nummer 2 is de tube factor.

Joe perry sound/clapton cream/black crowes/gibbons Ik krijg overigens wel complimenten over mijn geluid maar mis zelf die bas.

Die 2 ohm klopt niet volgen mij. Bij de standaard versterker(4 buizen) kom ik per speakerkast uit op 8 ohm(16/16parallel)
Dus twee kasten van 8 ohm maakt 4 ohm. Dit ohmage moet ik verdubbelen als ik de twee eindpitters er uit heb gehaald, toch??

OP DE VERSTERKER ZELF: VERLAGEN!!!

Ik begreep uit je eerdere posting dat je twee 8 ohm cabs zou gebruiken. Als je twee 16 ohm cabs gebruikt met maar 2 eindbuizen zou je de 4 ohm stand op de amp zelf "moeten" gebruiken.

Zoals Pol al poste: check even de fases v/d cabs.

Welke eindbuizen zitten er in, zijn ze goed gebiased en welke pre-amp-buizen? Hou oud zijn de voedings-elko's?

Bovenstaand is de "basis"... Mocht het daarna nog onvoldoende zijn qua bas (probeer zowiezo ook andere speakers/kasten) dan wordt het tijd voor 'n bezoekje aan 'n amp-modder.

pol
6 juli 2007, 18:32
Ik hebdie gain knop altijd minimaal aan staan(bijna clean)
Vertel eenwat meer over die volumepot??
jolle

gain laag over de high input ? Dan is het normaal dat de amp dun klinkt. toch maar laten modden dan.

Waarom gebruik je de low input dan niet met de gain omhoog, zal een stuk vetter klinken zo als op de high met de gain laag.

jollesietsma
8 juli 2007, 16:45
Gisteren heb ik de twee buitenste buizen weer teruggeplaatst. Nu heb ik weer 4 eind buizen. Ik heb de versterker op een speakerkast met twee 8 ohm (parallel) celestions geprobeerd(g12m70). De imp op de jcm gezet op 4 ohm.

Op het low kanal met de gain open krijg ik meer bas. Ik vind dit kanaal wel aardig maar weinig karakteristiek. Op het high kanaal blijft de bas weg. Zelfs met de gain open. De buizen zijn allemaal prima. Kan het aan de potmeters liggen.Die geven allemaal erg weinig effect, zeker als ik het vergelijk met mijn fender of koch.
Op mijn tube factor houd ik de voiceknop helemaal naar links(uit) ik houd van een open scheur geen distortion.

-Heineken-
12 juli 2007, 20:25
Ehr... Die buitenste 2 buizen er terug inzetten? Algemeen bekend dat die 100 watters meer "bottom" hebben en die 50 watters iets sneller "oversturen". Zitten ook andere trafo's in. Maat van me met een 2203 heeft hetzelfde gedaan met z'n buizen van z'n 2203 (100w. naar 50w.) omdat ie dacht dat ie op lagere volume's dan beter zou klinken, heeft niks anders gehad dan problemen met zekeringen en trafo, en klinkt ook lang niet zo goed als mijn 2204(50w.) Ze klinken allebei k@t op huiskamer volume's, en qua volume gaan ze even (snel té) hard hoor, maakt niks uit. 2203 klinkt gewoon iets beter "crancked" en 2204 iets beter "break-up"

Chris Winsemius
13 juli 2007, 18:53
+1!

Waarschijnlijk waren de eindbuizen in die 2203 al behoorlijk heet gebiased en/of was de impedantie-mismatch vergeten en met 2 eindbuizen minder, zonder iets bij te stellen, wordt de biasing dan nog heter....
Als het circuit hetzelfde is ds dan is 50 Watt NAUWELIJKS zachter dan 100 Watt, er zitten bij Marshalls wel verschillen in het circuit als je 50 en 100 Watters vergelijkt, de voedingsspanning in 100 Watters is meestal beduidend hoger dan die van 50 Watters sinds de 2e helft v/d jaren 70.

Standaard hebben de 2204s en 2203s "net wat hogere mastervolume-standen" nodig om "echt tot leven te komen". Vooral bij de 2204s hebben betere uitgangstrafo's 'n zeer goede invloed op de kwaliteit v/d sound op praktisch elk volume (standaard circuit, eventueel wat subtiele tweaks) en/maar 'n zgn. post pi mv kan bij beide modellen er voor zorgen dat je ook op lagere volume-nivo's "IRL kunt rocken".

Lexvandoef
13 juli 2007, 19:02
over die PPIMV, die is echt heel erg handig. Ik heb dus vandaag net mijn JMP 2203 met PPIMV terug, en wow. Je hebt op bejaardentehuis volume een lekkere scheur, goed genoeg om thuis te oefenen met een lekker geluid. Op repetitiehokvolume wordt het allemaal nog beter, echt die druk van alles op 10 met een dusdanig volume dat de hele band in balans is. Op gigvolume nog niet getest, komt nog. Maar, als je een 2203 hebt, en je wilt er meer uit halen dan wat je nu hebt, dan zou ik het echt overwegen om er eentje in te laten zetten. Bij mij zittie trouwens ipv van de presence regelaar, ik heb er nog even over getwijfeld het wel te doen, omdat ik dan 3 volumecontrols zou krijgen :rockon: Het lijkt veel, maar hij gaat dan een beetje als een vintage modern werken. De normalen master voor gain en druk in het geluid, en de preamp voor gain en helderheid en het gewone laag. En dan de PPIMV voor algehele volume. Werkt erg smooth. Ik heb er trouwens ook een of andere maffe midregelaar in zitten, lekker groot bereik en verandert echt de smoel van je geluid, van midboosted Marshall tot een beetje midscooped geluid. Ik was er al blij mee, maar nu heb ik, voor mij, DE marshall sound gevonden. Met alle dank aan Chris.