PDA

View Full Version : Emg Zakk Wylde (Installatie?) Probleem



meul
4 juli 2007, 01:49
Ik weet niet of dit het goede subforum is voor deze vraag. ik laat dit maar even aan de mods over.

Ik heb net een nieuwe set emg's zakk wylde gekocht.
ze klinken alleen als prut. maar wel op zo'n manier dat het lijkt alsof er iets niet goed is.

configuratie 81 brug, 85 neck

Het opvallendste probeem is dat het lijkt alsof de elementen heel weinig gain en distortion hebben. ook klinken ze in het hoog (solospel) erg hol en wollig, alsof de toonregeling een beetje dicht staat. ook hoor je plectrum aanslag nauwelijks. In het laag, bijv slag partijen is dit minder hoorbaar. ik vind het moeilijk deze sound te omschrijven. aangezien deze elementen, vooral de 81 juist bekend staan om de juist schel achtige sound heb ik het gevoel dat er iets niet klopt met misschien de bedrading of schakelaar. ook lijkt de toon regeling amper te reageren als de volume pod open staat, als je deze terug draait tot de helft lijkt de toonregeling beter te gaan werken

De schakelaar is een 3 standen dimarzio switch. ik heb de elementen ook verwisselt van positie maar probleem blijft. ik ben bekend met de emg's in mijn charvel model 6 en weet uit ervaring dat emg's wat vlakker klinken op bepaalde vlakken dan passieve elementen maar dit lijkt toch echt anders. ik kan haast me niet voorstellen dat dit gewoon de sound van de elementen is.

Ik weet dat het een vage omschrijving is maar ik moet toch wat.
is er misschien iemand die dit probleem herkend en weet waar ik zou kunnen gaan zoeken?

alvast bedankt,
Jan

Orpheo
4 juli 2007, 03:33
probeer eens een nieuwe batterij

meul
4 juli 2007, 08:06
probeer eens een nieuwe batterij

Bedankt, voor de volgende reacties, ga er gemakshalve maar even van uit dat de elementen er niet op zijn kop inzetten. de batterij vol is, en het gitaarsnoer niet uit de kauwgumballen automaat getrokken is.

Kim Wilson
4 juli 2007, 08:08
Bedankt, voor de volgende reacties, ga er gemakshalve maar even van uit dat de elementen er niet op zijn kop inzetten. de batterij vol is, en het gitaarsnoer niet uit de kauwgumballen automaat getrokken is.
Rustig maar. Je zal niet de eerste zijn die overal aan gedacht heeft, behalve de batterij. :)

fred dons
4 juli 2007, 08:45
je hebt de potmeters ook naar 25k vervangen toen je de ZW's installeerde ?

meul
4 juli 2007, 08:58
@ Kim, ik ben rustig ;-) ik probeer alleen ff de oplossingen voor dummies te tackelen. begrijp als ik het zo terug lees dat het wat gefockt kan overkomen. dit is niet de bedoeling

@ fred, ja de meegeleverde potmeters zijn geinstalleerd, de 25 k's.
wel hebben we, doe het samen met iemand, de oude jack gebruikt. ik heb begrepen dat je een stereo jack nodig hebt. maar die schijnen standaard in de meeste ibanesjes te zitten. dit gaan we nog checken, maar het is een 3 pool. dus dat lijkt toch een stereo jack.

el loco
4 juli 2007, 08:59
Ik ken het probleem, heb hetzelfde gehad met de installatie van een EMG81 in m`n Jackson. Het kan ook aan slecht gesoldeerde verbindingen liggen.
Dat kun je controleren door het dekseltje aan de achterkant los te maken, gitaar aansluiten en aanslaan, dan met je vingers aan de draden rommelen. Luister wat er met het geluid gebeurd, bij mij zat er een slechte verbinding en dat kostte erg veel gain. Na wat klooien en hersolderen klinkt ie als een klok!

In ieder geval het proberen waard!

pgm10th
4 juli 2007, 09:32
Ik ken het probleem, heb hetzelfde gehad met de installatie van een EMG81 in m`n Jackson. Het kan ook aan slecht gesoldeerde verbindingen liggen.
Dat kun je controleren door het dekseltje aan de achterkant los te maken, gitaar aansluiten en aanslaan, dan met je vingers aan de draden rommelen. Luister wat er met het geluid gebeurd, bij mij zat er een slechte verbinding en dat kostte erg veel gain. Na wat klooien en hersolderen klinkt ie als een klok!

In ieder geval het proberen waard!

Dan ga ik me er ook maar even mee bemoeien., heb probleem is, dat we nog aan het testen zijn.
En het gaat hier om een Ibanez RG model, met een slagplaat waar alles in vast gezet is.
Er is geen dekseltje aan de achter kant dus dat "vingers aan de draden rommelen" is geen optie.
Maar wel een goed idee voor andere modellen.

Dat zal dus toch opnieuw solderen worden denk ik!!!!
Maar mochten er nog toch meer ideeën komen, graag posten.

bentium
4 juli 2007, 09:36
hoe dicht staan de pickups bij de snaren?


actieve emg pickups hebben zeer laag magnetisch veld, waardoor ze bijna aan de snaren moeten plakken

als je een pickup lager zet (verder weg van de snaren) dan begint alles wolliger te klinken

meul
4 juli 2007, 09:39
Dan ga ik me er ook maar even mee bemoeien.

Gezellig :-)

pgm10th
4 juli 2007, 09:43
hoe dicht staan de pickups bij de snaren?


actieve emg pickups hebben zeer laag magnetisch veld, waardoor ze bijna aan de snaren moeten plakken

als je een pickup lager zet (verder weg van de snaren) dan begint alles wolliger te klinken

Ook al na gekeken, er van af (dieper de body in), of er boven op (naar de snaren toe) maakt geen verschil.

Gek genoeg, hoor je het verschil van de tone knop pas goed, als je de volume pot iets meer dicht draait.
Zelf zou ik het meer in de hoek van de tone pot zoeken.
Ook omdat de weerstand die door EMG tussen beide pots gesolderd was, te "nauw" op elkaar stond voor een RG pickguard, heb ik deze los moeten maken en moeten verlengen.
Zo dat er meer "afstand" tussen de pot's kon komen.
Wel weer, zo als op de diagram de weerstand op de juste manier op de pot vast gemaakt. dus ik verdenk het eerder in die hoek.

Maar blijft gissen

meul
4 juli 2007, 09:49
hoe dicht staan de pickups bij de snaren?


actieve emg pickups hebben zeer laag magnetisch veld, waardoor ze bijna aan de snaren moeten plakken

als je een pickup lager zet (verder weg van de snaren) dan begint alles wolliger te klinken

Het is alsof de sound afgeknepen word.

de twee 25K podmeters, de toon en volume pod, zijn verbonden met een condensator. omdat de afstand tussen de pods te kort was om in mijn slagplaat te zetten is de condensator verlengd door er een draadje tussen te solderen. hij is erg kort gesoldeerd om beschadiging voor de condensator te voorkomen. ik weet niet wat de condensator voor invoeld kan hebben op de gain, distortion, volume, maar ik vermeld het toch maar even.

pgm10th
4 juli 2007, 09:50
even voor de duidelijkheid, dit is het diagram dat we gebruiken.
http://lh4.google.nl/ghostonastring/RotQjeV3k1I/AAAAAAAAAAs/4xcoB-ER7to/emg.jpg?imgmax=912

meul
4 juli 2007, 09:54
Ik stap maar ff uit dit topic, anders word het een beetje verwarrend denk ik. bij deze neemt pgm10th het van me over.

DarknessAwaits
4 juli 2007, 10:19
Heb je geen foto van de bedrading zelf? Dat zou nogal eens wat kunnen verduidelijken. Nu is het alleen maar gissen.

Even nog wat giswerk dan:
1. Is de aarde van de pickups goed gesoldeerd?
2. Heb je op je output niet aarde en hot verwisseld?
3. Heb je ook de toonpot doorverbonden aan aarde?

pgm10th
4 juli 2007, 10:26
Heb je geen foto van de bedrading zelf? Dat zou nogal eens wat kunnen verduidelijken. Nu is het alleen maar gissen.

Even nog wat giswerk dan:
1. Is de aarde van de pickups goed gesoldeerd?
2. Heb je op je output niet aarde en hot verwisseld?
3. Heb je ook de toonpot doorverbonden aan aarde?

Ja ik heb foto's, maar zit nu op mijn werk, kan ff kijken voor een upload vanavond.
en je rest punten, zijn wel dingen waar ik zeker nog naar wil kijken

pgm10th
4 juli 2007, 10:35
Heb je geen foto van de bedrading zelf? Dat zou nogal eens wat kunnen verduidelijken. Nu is het alleen maar gissen.

Even nog wat giswerk dan:
1. Is de aarde van de pickups goed gesoldeerd?
2. Heb je op je output niet aarde en hot verwisseld?
3. Heb je ook de toonpot doorverbonden aan aarde?

Ik hoor net dat jij ook een prestige met emg's hebt, klopt dat?

DarknessAwaits
4 juli 2007, 12:48
Dat is 100% accuraat ;), meul heeft me al toegevoegd op msn.

pgm10th
4 juli 2007, 12:57
Dat is 100% accuraat ;), meul heeft me al toegevoegd op msn.

ok, ik d8 al zo iets.
Ik ga vanavond eens kijken hoe en wat.
Foto's en zo.
Misschien helpt het iets.
Maul vertelde me al dat je een Ibz had met EMG's wireing zal het zelfde gegaan zijn.

Heb jij zelf die set er in gezit?

DarknessAwaits
4 juli 2007, 18:03
Jep die set heb ik er zelf ingezet. (Dat rijmt ook nog eens).

Je hebt als het goed is foto's van de wiring in je (reguliere) mailbox.

pgm10th
5 juli 2007, 07:52
@ DarknessAwaits - nog bedankt voor de foto's, en zo

@ all - Ok, Status......

Wat ik gister gedaan heb is het "verleng"gedeelte op die Cap (zekerign)vervangen, maar dat maakte geen verschil.

Toen nog maar even naar de Jack bedrading gaan kijken, maar die kan maar op 1 manier, op alle andere combinaties.....geen signaal at all.
Dus die weer gedaan zoals hij zad.

Ook had ik ergens gelezen, dat je de "buiten" bedrading, die je van die hums op je volume pot moet zetten, niet op elkaar vast moet maken, maar naast elkaar, zo dat ze niet "direct" met elkaar in verbinding stonden.
Dit was in de 1e instantie wel ons geval, want zeg zelf.......volume pot is ook metaal en staan ze dus ten aller tijden met elkaar in verbinding.
Wel een waar indirect, en als ik ze op elkaar zet is dat direct.....maar dat zou geen verschil moeten maken, zou je zeggen.

Anyway,
Toch maar even los gemaakt, en naast elkaar vast gezet, zonder dat ze onderling "direct" contact met elkaar hadden.
Maar geen succes que verschil in sound. (zo als ik al verwacht had)

Toen maar de Tone knob er tussen uit gehaald, en alles wat daar op zad naar de volume gezet.

Die was met succes, en de gitaar klinkt al beter dan dat hij ooit (met de EMG's) gedaan heeft.

Alleen zijn we er nog niet geheel over te spreken, en is er twijfel.
Is het nou de sound dat die EMG's geven, en moeten we stoppen met zoeken.......of is er toch iets anders.

Want het blijft vreemd te noemen, dat als je die Tone er tussen uit haald er meer attack op je tonen zit, want zo veel doet die tone niet in de configuratie zo als hij was.

Wat ik wil gaan doen is, een hele nieuwe set van tone volume er in gaan zetten.
Daar na mocht dat nog geen verschil maken, de switch er uit halen, en er neen nieuwe in stoppen.

En maar weer verder zoeken.

meul
6 juli 2007, 11:44
Nou, we zijn er een soort van uit. Even een verslagje, je weet nooit wie er tegen het zelfde probleem gaat aanlopen en wie weet helpt dit topic dan een beetje.

Waarschijnlijk ging er iets mis in de bedrading op de switch in combinatie met een condensator waarvan de pootjes het metaal tape op de onderkant van de slagplaat raakte.
Om rotte componenten uit te sluiten zijn we de elementen direct gaan aansluiten op de volume pod. Zonder switch en tone toen bleken de elementen in orde te zijn.

Hierna hebben we de originele tone pod weer terug gezet. Het probleem was weer terug.
Het afgeknepen hoog was waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Hoogst waarschijnlijk was dit het weg ebben van de voeding op de elementen. Na een tijdje spelen leek het signaal weg te vloeien. Ik ben geen elektronicus maar ik heb zelf het idee dat de condensator kortsluiting maakte op het metaal tape waardoor de stroom van de batterij via aarde afvloeide.

Omdat we het zat waren hebben we een nieuwe tone pod plus nieuwe switch ingebouwd. De condensator hebben we geïsoleerd en toen was alles in orde. Dus waar het nu precies lag is een beetje vaag.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de tone pod er uit te laten omdat deze toch iets van het signaal leek weg te halen. Dus niet foutief maar kwestie van wat je beter vind klinken. De tone pod leek toch iets invloed te hebben op de sound van de elementen maar ook een licht verlies van signaal op te leveren. Of dit theoretisch logisch is weet ik niet maar ik was niet de enige die het hoorde.

Verder voor de geïnteresseerden.. Ik heb even kort gestoeid met de 81 en 85 in de brug positie. De 81 in de brug heeft gewoon wat meer metal dan de 85 op slagpartijen met mutes. Voor solo is de 81 behoorlijk vlak vooral in het hoog, plectrum aanslag is niet al te best hoorbaar, voor fusion achtige legato spelers misschien juist interessant. De 85 in de brug is voor solospel gedetailleerder en heeft meer dynamiek neigt meer naar een passief element qua toon. Voor slagpartijen met palmmutes is de 85 wat minder Pantera als je hem los hoort maar het zit er wel. ik wil dit zelf nog graag horen in band setting. Ik heb zelf niet direct het idee dat de 85 vetter of dikker klinkt dan de 81. wat mij betreft is het echt een totaal ander element qua klank en eigenschappen. Hij lijkt veel erg op de brug Emg humbucker in mijn Charvel model 6.

J

Corporal
7 juli 2007, 08:21
Zit met hetzelfde probleem.

Aan de houtsoort zou het niet mogen liggen bij EMG's. In de Gibson klinken de EMG's super, in de Jackson precies heel wat minder shred, punch, sustain etc. Groot verschil is dat de Gibson door de gitaarboer en de Jackson door mezelf 'bewerkt' is :D. Dus zal ik daar terug moeten aanbellen denk ik...

Nu kon ik toch moeilijk met een nieuwe -nog in verpakking- ZW set uit de Music Store (€ 170,00) komen aandraven als de gitaarboer die dingen zelf verkoopt aan € 125,00 per stuk...

Ik denk er trouwens aan om die tonepot eruit te (laten) halen, ik gebruik dat toch nooit. Dan kan die al zeker geen troubles meer veroorzaken :)

DarknessAwaits
7 juli 2007, 11:08
Aan de houtsoort zou het niet mogen liggen bij EMG's.

Leuke misvatting is dat. Maar als we even logisch gaan nadenken; hout is van invloed op de toon+boventonen/timbre die de snaren weergeven waarom zou dit dan niet merkbaar zijn met EMG's en wel met passieve elementen?