PDA

View Full Version : Waar komt de inspiratie vandaan?



steeph
23 november 2001, 15:57
Waarom, oh waarom zijn de meeste mensen op dit soort forums van die metalshit achtige muziekliefhebbers/makers. Ik druk me een beetje flauw uit, maar zijn er in hemelsnaam ook GITARISTEN die naar Sophia, the Godmachine, Radiohead, the Verve, Adorable, Perfect Circle, Tool of Cellophane luisteren? En vervolgens daar hun inspiratie vandaan halen?

Jimi Hendrix
24 november 2001, 12:02
Ik ben geen metalshit gitarist en luister ook beslist niet naar de verve en dat soort dingen.
Echt inspirirend is pas Bartók, Messiaen, Stravinsky en dat soort muziek.

taylor
24 november 2001, 14:51
echte metal luister ik ook nauwelijks maar die bands die jij op noemt is ook niet echt iets waar je tegenop kijkt dus.....(bedoel qua spel)

ik hoef niet echt te luisteren naar 1 band om inspiratie te krijgen meestal ga ik gewoon wat spele en dan komt het vanzelf of niet.

john the dope
26 november 2001, 00:39
Op 2001-11-24 11:02, schreef Jimi Hendrix:
Ik ben geen metalshit gitarist en luister ook beslist niet naar de verve en dat soort dingen.
Echt inspirirend is pas Bartók, Messiaen, Stravinsky en dat soort muziek.



Coltrane, Beethoven en Slayer op een avond: dat is inspiratie. Beetje Kaplan-chaos levert zeker wat op. Of het er beter op wordt? Mwa, beter, best, bestens...

Dila
26 november 2001, 09:22
nirvana unplugged in ny werkt heel inspirerend :razz:

steeph
26 november 2001, 10:47
Ok leuk die reacties!

Ik begrijp dat het woord inspiratie een beetje verkeerd geplaatst is. Ik bedoel ook meer waar luister je graag/vaak naar. Ik denk dat inspiratie toch voorkomt (onbewust?)uit de muziek waar je naar luistert. En ja ach kwa gitaarspel enzo...nee het is geen hoogstaande techniek die je hoort/ziet. Het gaat voor mij ook meer om de intentie die het uitstraalt; de dynamiek, de energie en de emotie!

Mensen! gegroet!

taylor
26 november 2001, 12:51
luister (hard)rock/blues/fusion/ voornamelijk.

dus gitaarwerk.

ik zeg ook niet dat geen inspiratie op doe bij andere ik denk dat je bij elke gitarist wel kunt horen waar die naar geluisterd heeft.

sleep_to_saturate
26 november 2001, 12:59
Inspiratie komt niet uit andere bands, het komt uit de onderbewuste gevoelens waar je je op het moment mee bezig houdt.
Het lijkt alsof de andere bands je inspireren maar eigenlijk raken ze nou net juist die onderbewuste gevoelens zodat ze naar boven komen en je een grotere drang krijgt om ze uit te drukken en in ons geval met behulp van muziek.
En of dat nou metal of emorock is maakt niet uit. Dat ligt persoonlijk.

Voor spreekuur, mail naar... hahahha..
Let maar niet op mij hoor het is weer maandag ochtend. :grin:

steeph
26 november 2001, 13:40
Errug theoretisch, maar wel mee eens.

Dila
26 november 2001, 16:03
heb je het woordenboek erbij gepakt sts? :razz:

Anavrin
26 november 2001, 16:48
Op 2001-11-26 12:40, schreef steeph:
Errug theoretisch, maar wel mee eens.

IDD !!!

anoniem
26 november 2001, 17:01
?????????????IDD, STT. OPP?

Dila
26 november 2001, 17:19
idd=inderdaad, sts=sleep to saturate opp=weet ik ook nie :razz:

steeph
26 november 2001, 17:22
opp...iets met penissen..."You say OPP, I say you know me" een of andere lauwe rapper

Kitaarhiero
29 november 2001, 17:57
Inspiratie komt uit de LIEFDE (zwijmelzwijmel)...

Andere muzikanten kunnen heel goed inspireren, soms doen ze dat iets teveel bij bepaalde muzikanten en da's jammerrrrr.

Ik laat me door vanalles inspireren....door literatuur, Eten, Drinke (BIER!!!), liefde, school, geld, oorlog...hupsakee, inspiratie.

moretel
4 december 2001, 14:08
Inspiratie tot het maken van eigen nummers of gewoon nieuwe dingen uitproberen haal ik vaak uit bands als smashing pumpkins, placebo. Om nieuwe techniek op te doen geven gitaristen als SRV, Satriani genoeg impulsen voor de inspiratie.
Inspiratie is niets anders dan bezieling, en dan wordt zelfs Frans Bauer goed, zoals hij zingt gelooft hij er echt in.

Gman
20 december 2001, 23:00
Op 2001-12-04 13:08, schreef moretel:
en dan wordt zelfs Frans Bauer goed, zoals hij zingt gelooft hij er echt in.

Ja maar ik niet. Hup Fransje. Voorzanger van de jostiband. :-\

Tim
21 december 2001, 16:45
ik luister naam anussen

Kitaarhiero
27 december 2001, 12:41
Hoor ik nou een kudde lama's schijten?

bonecollector
23 januari 2002, 18:05
Metal rules, ik ben er trots op en als een ander dat niet vind moet diegene dat ff lekker voor z'n eigen weten. Het is maar goed ook dat er zoveel verschillende soorten en stijlen muziek zijn. Het zou geen ene klote moer aan zijn als we allemaal naar sophia of the godmachine zouden luisteren. En daar onze inspiratie uit moeten halen.
En over inspiratie gesproken, ik doe dat met death of children of bodom. En dat vind ik leuk. Lekker Püh!!!!

Kitaarhiero
24 januari 2002, 20:09
zo! dat zal ze leren!

bonecollector
24 januari 2002, 20:19
Sorry hoor maar ik moest het gewoon ff kwijt.

denniseindhoven
24 januari 2002, 20:28
Ja, precies, dat is het mooie met muziek: als jij een hekel hebt aan bepaalde bands: je hoeft er niet naar te luisteren. Zo is er voor Frans Bauer echt wel een publiek, net als voor Morbid Angel (maar ergens heb ik het idee dat die elkaar niet zo vaak tegenkomen :wink:). Oh ja, het ging over inspiratie: mijn inspiratie haal ik uit vooral dingen die indruk op mij maken en ook boeken over muziektheorie, hoe verschillende akkoorden met elkaar in relatie staan. Dan knip je er een paar achter elkaar en ga je ermee aan de gang...dat vind ik het leukst eigenlijk. Teksten laat ik het liefst aan iemand anders over.

Jeroen
25 januari 2002, 21:15
Coldplay...... Geweldige muziek! Luisteren jullie dat wel eens? Geen patserige gitaarsolo's of iets dergelijks. Gewoon mooie gitaarklanken keurig op het geheel afgesteld. precies waar het nodig is. Daar haal ik nou mijn inspiratie uit. Als ik daar dan ook nog wat mee deed zou het helemaal leuk zijn. Ik weet het, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die deze band slap en zoutloos vinden, maar ik vind het echt geweldig! (kijk verder dan snelle gitaartechnieken)
mzzls!

Yorrit
26 januari 2002, 17:17
ja, daar ben ik het nou mee eens, coldplay is echwel goed. lekkere relaxte, mooie liedjes..

gangsta
27 januari 2002, 15:03
mijn inspiratie: SRV, santana, clapton(cream), hendrix.

Kitaarhiero
27 januari 2002, 17:27
Mijn inspiratie... da's Dila, zonder twijfel :wink:

dirkw83
30 januari 2002, 13:32
K's choice
Coldplay
Nirvana - Unplugged -
REM
Staind
Lifehouse
Eric Clapton

Allemaal echt fantastisch! En ook allemaal geen top 40 rotzooi.

moretel
4 februari 2002, 14:13
De inspiratie om steeds weer meer te oefenen om beter te worden is verschillend van week tot week. De laatste tijd veel optredens gezien en sommige daarvan geven weer voldoende eenergie om weer een stap hoger te komen.

PeArLjAm
4 februari 2002, 18:44
Op 2002-01-30 12:32, schreef dirkw83:
K's choice
Coldplay
Nirvana - Unplugged -
REM
Staind
Lifehouse
Eric Clapton

Allemaal echt fantastisch! En ook allemaal geen top 40 rotzooi.

Nou de helft daarvan heeft zeker in de top 40 gestaan maar goed. Trouwens dat zegt nog niet dat ik de muziek niet goed vind, k heb nirvana unplugged ook, net als break the cycle van staind en zooi van coldplay.

mzzls

Kitaarhiero
5 februari 2002, 23:07
Op 2002-01-30 12:32, schreef dirkw83:
K's choice
Coldplay
Nirvana - Unplugged -
REM
Staind
Lifehouse
Eric Clapton

Allemaal echt fantastisch! En ook allemaal geen top 40 rotzooi.


Nou, dat is Lifehouse zeker wel met hun zouteloze nummers, bah... Lifehouse... teveel naar Creed geluisterd.

dirkw83
7 februari 2002, 12:08
Niet helemaal mee eens maar goed; jij kunt ook niet alles weten he :smile:.
Seriously though, je kunt wel gelijk hebben maar de reden waarom de zanger schrijft vind ik in ieder geval niet commercieel.

kleinduimpje
12 februari 2002, 12:51
Niemand hier met inspitatiebronnen als Jimi of Stevie Ray Vaughan???

Kitaarhiero
12 februari 2002, 14:00
Die zullen we nooit kunnen evenaren :sad:

Yorrit
12 februari 2002, 14:57
ja, maar je kan et wel proberen :smile:. (ok, er zijn betere manieren om je tijd weg te gooien :smile:)

moretel
12 februari 2002, 16:20
Op 2002-02-12 11:51, schreef kleinduimpje:
Niemand hier met inspitatiebronnen als Jimi of Stevie Ray Vaughan???


Ik ben nu zo'n beetje alle cd's van SRV en aanverwanten aan het beluisteren en heb besloten om me meer op de blues te richten de komende 10 jaar.
Tegen die tijd ben ik 50 en kan dan tot mijn hoop ik 100 de blues spelen.

Verstand komt pas met de jaren :smile:

Kitaarhiero
12 februari 2002, 18:36
Je kan potdorie NU de blues al spelen!

het enige wat je nodig hebt is een gitaar en de juiste toonladders en akkoorden.

voor de blues HOEF je niet SRV ofzo te zijn, je moet je hart volgen. de blues is een gevoel. het is tevens iets tussen 2 personen, een man en een vrouw, een werkgever en een werknemer, kind en ouders enzovoort.

jeetje, wat ben ik de blues aan het afbakenen... in zekere zin... de blues kent geen grenzen.

moretel
12 februari 2002, 21:58
Maar gitaartechnisch toch erg interessant.
Verschillende loopjes en slagjes, turnarounds etc. Genoeg oefenstof voor jaren.
ik ben altijd rock georienteerd geweest en heb wel blues gespeeld maar toch altijd maar half.

Kitaarhiero
12 februari 2002, 22:07
Ja OK daar heb je gelijk in

dirkw83
18 februari 2002, 17:03
Blues lijkt me ook erg tof. Iets voor wanneer ik al wat meer gevorderd ben maar aan degenen die het al kunnen: I wish I had your rechterbrainhelft (he Moretel).

Kitaarhiero
24 februari 2002, 13:44
blues kun je zó... A/A/A/A/D/D/A/A/E/D/A/A//

Zo speel dat maar een paar keer... da's de blues in puur muzikale vorm.

dirkw83
24 februari 2002, 15:26
Oh is dat al blues??? Maar dat hebben we al vaak genoeg gebruikt voor een jam sessie...nou ja, valt gitaarspelen toch mee :wink:

Kitaarhiero
24 februari 2002, 18:38
ja precies... en nu een beetje een solo er overheen doen :razz:

dirkw83
24 februari 2002, 22:00
mmm, daar komen de moeilijkheden; ik ken daar de frets niet voor. 15e fret op B, bijvoorbeeld, ik zou niet weten welke noot dat is. Is daar geen ezelsbruggetje voor???

Yorrit
24 februari 2002, 22:25
aah, ga toch weg met je solo's :smile:. nergens voor nodig :smile:

Kitaarhiero
24 februari 2002, 22:41
bij de 12e fret begint de hals als het ware opnieuw... dus 1,5 tonen hoger dan b is...
C#.

maar je kunt ook gewoon rond de 5e fret soleren hoor :wink:

dirkw83
25 februari 2002, 11:19
Nee, dat is volgens mij D maar ik kan het mis hebben :smile:

Soleren rond de 5e fret, da's een goed plan, dat kan ik wel doen. Ik merk ook dat ik daar beter en mooier terecht kan dan op het einde van de hals.

Kitaarhiero
25 februari 2002, 12:33
ow ja D... je heb gelijk... er zit nl geen zwarte toets tussen B en C (op een piano)...

dirkw83
26 februari 2002, 11:35
evidently not. Wil ik ook nog wel eens kunnen, piano. Mm, ach, soleren gaat wel maar bij mij is het meer een opeenvolging van noten omdat ik niet weet wat ik speel. Ik bedoel, over het algemeen klopt het wel als je maar minstens twee frets tussen twee noten laat. Niet altijd, maar vaak wel en aders ff benden. Ik moet alleen nog zelf kunnen bepalen of het mineur of majeur wordt en die dingen ga ik leren door veel in mijn hoofd te stampen denk ik.

sleep_to_saturate
26 februari 2002, 13:07
He dirk, als je nou de bluesladder leert, kan je in ieder geval bijna overal doorheen soleren.
In A:

(E) 5-----x----x----8------------------------
(B) 5-----x----x----8------------------------
(G) 5-----x----7---(8)-----------------------
(D) 5-----x----7-----------------------------
(A) 5----(6)---7-----------------------------
(E) 5-----x----x----8------------------------

Een beetje benden bij bepaalde noten en het klinkt al aardig.. :smile:

dirkw83
26 februari 2002, 13:26
Dus eerst een A11 akkoord, dan - wat betekenen die kruisjes? (ik zie ze weleens in een tab maar meestal sla ik dan gewoon nog eens aan) en dan de rest? Wat speel ik dan, toch niet toevallig dat typische blues ding?

Kitaarhiero
26 februari 2002, 14:00
eh... het is gewoon een schema van de noten die je kunt gebruiken... en die kruisjes zijn de noten die je niet gebruikt dus

dirkw83
26 februari 2002, 14:14
Oh ja! Hey, bedankt mensen! Ik ga er gelijk mee aan de slag!! Thx!

geertenno
13 juli 2002, 17:08
mijn inspiratie:

Nirvana

en ook wel:
Millencolin
Anti-flag
Puddle of Mudd