PDA

View Full Version : Mesa Boogie Formula Pre Amp



habberdoedas
3 juli 2007, 12:33
Ik heb er al eens eerder last van gehad. Op het lead kanaal (od2) van de Formula heb ik weer een enorme storing/ratel/brom. Om gek van te worden. Heb alles weer eens los gehaald en de buizen nagezien alle kabels doorgemeten en alles een voor een opgebouwd........het probleem blijft. Op het cleane kanaal en het od1 kanaal is alles netjes stil. Heb hem al eens naar de winkel terug gebracht maar daar wist de buizengoeroe ook niks byzonders te vinden. Enig idee wat dit zou kunne zijn. Alvast Thanx voor tips.

dkvisser
27 juli 2007, 11:32
is dit probleem al opgelost? Zo ja, hoe?

habberdoedas
27 juli 2007, 14:25
Afgelopen maandag in het oefenhok had ik geen brom meer op het 2e lead kanaal. Ik denk dat ik eens met mijn Formula naar een goede buizendokter moet. En misschien een hele nieuwe set buizen erin. Heb de Formula al van af het begin dat hij op de markt kwam dus een keertje de buisjes vervangen zal wel nodig zijn...........misschien dat die brom dan ook weg is...

dkvisser
27 juli 2007, 15:14
Tja, dat klinkt aannemelijk. Volgens Mesa Engineering gaan buizen normaal gesproken 10 (?) jaar mee. Zij testen ze met hun RoboTube machine, en kunnen de verwachte levensduur daarmee aangeven, korter dan 10 (?) jaar komt niet uit de fabriek !

"We have a very sophisticated computer - based tube testing system (nicknamed "Robotube") that matches and measures tubes over seven important parameters. It can even predict which tubes are likely to have a shortened lifetime -- even though they work perfectly during the test."

Overigens, wat kost een buis eigenlijk?

habberdoedas
7 augustus 2007, 11:09
De preamp buizen van mijn Mesa Formula moeten vervangen worden. Gisteren tijdens het oefenen op zowel lead 1 en 2 nog al wat last van rare bijgeluiden en een lichte brom. Terwijl het cleane kanaal mooi stil is. Heb ff voorzichtig op de preampbuizen getikt met een potloot en dat klonk niet goed. Rinkeltje hier rateltje daar. Dus vervangen. Maar heeft iemand nog een tips waar ik op moet letten bij het vervangen van de preamp buizen. Er zitten nu Mesa Boogie Standaard 12AX7s in. Nu heb ik wel wat op het Boogie Board forum gelezen over andere preampbuizen oa. Tung-Sol reissue 12AX7 of JJ ECC83S of Penta Labs 12AX7C of Shunguang 12 AX7C9 of Sovtek 12AX7LPS maar kan je zomaar ander merken buizen gebruiken?

Ibanez RuleZ
7 augustus 2007, 11:11
je kan alle merken ecc83 (12AX7) buizen gebruiken. ligt er aan wat je wil, want elke buis heeft een ander geluid. ik ben op zich wel te spreken over JJ.

harrald

habberdoedas
7 augustus 2007, 14:42
Er zitten vijf preampbuizen in de Formula preamp. Nu zie ik dat er diverse type zijn. In mijn Formula zitten vijf 12AX7S. Als ik de manual van de Formula kijk staat er bij gebruikte preampbuizen vijf maal 12AX7A vermeld.
Verder heb ik al gelezen op het Mesa Boogie Forum Board dat je kan expirimenteren met preampbuizen. Dus ze beinvloeden je sound. De Formula heeft clean/lead 1/en lead2. Welke preampbuis is dan het beste voor het clean en welke voor lead 1 kanaal en welke voor lead 2 van de Formula.