PDA

View Full Version : Eerste Gitaar



Fideley
3 juli 2007, 11:07
Daar ik een sterk vermoeden heb dat ik niet de eerste ben die deze vraag stelt heb ik even teruggebladert naar andere topics hierover maar ik vond het niet direct terug, dusjah.

Anyway, enige tijd geleden heb ik een lijstje opgesteld van tien dingen die ik voor mijn dertigste wil realiseren (nog 9 jaar). Eén daarvan was elektrische gitaar leren spelen. Daar ik nog nooit een gitaar heb vast gehad ken ik er bijgevolg niets van en vroeg ik me af of jullie me wat raad konden geven over welk soort, model,... gitaar jullie mij aanbevelen.

Dank

Mithrandir
3 juli 2007, 11:20
We hebben een subforum voor electrische gitaren, daar hoort deze vraag thuis en daar verplaats ik hem dus naar toe.

Welkom trouwens! :)

Nevaratoiel
3 juli 2007, 11:25
Wat voor muziek wil je spelen? En wat wil/kun je eraan uitgeven?

En welkom op het forum.

steph
3 juli 2007, 11:36
Gitaarles? :chicken:

Welkom!
Je valt je nooit een bult aan een 1965 Strat of 1959 LesPaul met een Marshall plexi.
Ik weet jouw budget natuurlijk niet, maar als het goed moet zijn....

Fideley
3 juli 2007, 11:59
Daar het mijn eerste gitaar is en ik ook nog niet weet of het me zal bevallen wilde ik graag onder de 250 euro blijven, gewoon een gitaar die ideaal is om mee te leren spelen maar nog niet bedoeld is om (nu al) op rock werchter te staan.

Nevaratoiel
3 juli 2007, 12:04
Daar het mijn eerste gitaar is en ik ook nog niet weet of het me zal bevallen wilde ik graag onder de 250 euro blijven, gewoon een gitaar die ideaal is om mee te leren spelen maar nog niet bedoeld is om (nu al) op rock werchter te staan.Misschien is een epiphone Les Paul Special wel wat voor je is dan. Mij is verteld dat dat een prima gitaar is om mee te beginnen. Daarom heb ik hem zelf ook besteld. Hij is zo ongeveer rond de 200 Euri. Vind ik zelf wel een mooie prijs. Maar ja, da's mijn mening.

Kim Wilson
3 juli 2007, 12:07
Een Epiphone Les Paul is inderdaad een goeie beginnersgitaar. Maar het is er wel één die bij je moet passen. Het ligt er dus erg aan wat voor muziek je ermee denkt te gaan maken. Is dat rock, metal, blues, jazz....

steph
3 juli 2007, 12:11
Daar het mijn eerste gitaar is en ik ook nog niet weet of het me zal bevallen wilde ik graag onder de 250 euro blijven, gewoon een gitaar die ideaal is om mee te leren spelen maar nog niet bedoeld is om (nu al) op rock werchter te staan.
En deze prijs is waarschijnlijk zonder versterker en kabels etc?

Fideley
3 juli 2007, 12:31
Een Epiphone Les Paul is inderdaad een goeie beginnersgitaar. Maar het is er wel één die bij je moet passen. Het ligt er dus erg aan wat voor muziek je ermee denkt te gaan maken. Is dat rock, metal, blues, jazz....

vooral pop en rock

@ Steph: Ik vermoed van wel :) dus als jullie daarrond ook wat tips kunnen geven...

LaurentB
3 juli 2007, 13:37
Een niet al te dure en toch heel aardig klinkende versterker is de Roland Cube 30 watt. 200 euro of zoiets.
Probeer qua gitaren wat verschillende soorten en modellen uit. Zo'n Epiphone Les Paul heeft een vetter geluid, voor vervormd spelen klinkt dat wat strakker, maar bijvoorbeeld een Stratocaster model of Telecaster (van b.v. Squier) klinken helderder. Voor cleane geluiden soms wat fijner.

BLOK182
3 juli 2007, 13:38
Ik zou iets pakken van London City (die stratocasters en telecasters zijn prima voor het geld), met een klein ampje erbij voor thuis, Roland Cube 15 bijvoorbeeld.

BB-G
3 juli 2007, 14:34
Om binnen het budget te blijven en toch nog degelijk materiaal te hebben:

Jij kan het beste 2-de hands materiaal zoeken.

Mag het iets meer zijn dan 250€?

Dan ging ik op zoek naar deze zaken (rekening houdend met het feit da't allemaal niet te duur moet worden):

London City (fender of tele modellen) of een Richwood (LP modellen, gouden logo, eerst deftig testen) gitaar (250€)
Line 6 Spider III of Roland Cube 30 versterker (200€)
Geen effecten nodig? (of toch niet dadelijk) Epiphone Valve Junior (150€)

Wel alles eerst eens proberen.

nickbongers
3 juli 2007, 14:36
kijk ook eens naar vox. die hebben ook de betere kleine transistorversterkertjes.

verder idd een london city of een richwood. mss een goede/fijne squier?

edit: ik ben anderhalf jaar geleden voor een richwood lp + marshall 15watt gegaan. nooit spijt van gehad :). nu heb ik nog nooit een echte gibson vast gehad, maar ik vind mn gitaartje verschrikkelijk fijn :).

BB-G
3 juli 2007, 14:50
kijk ook eens naar vox. die hebben ook de betere kleine transistorversterkertjes.

verder idd een london city of een richwood. mss een goede/fijne squier?

edit: ik ben anderhalf jaar geleden voor een richwood lp + marshall 15watt gegaan. nooit spijt van gehad :). nu heb ik nog nooit een echte gibson vast gehad, maar ik vind mn gitaartje verschrikkelijk fijn :).

Ik heb nu al wel degelijk een echte Gibson vastgehad (studio, studio premium plus, standard, classic) en moet eerlijkheidhalve zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben van m'n Richwood RE-129 (kostprijs 300€), ik heb door op de "echte" te spelen ineens ook 't probleem gevonden waarom ik m'n Richwood in eerste instantie niet super vond: zeer slechte afstelling, daarom ga ik een van de dagen deze eens binnensteken bij een luthier. (het geluid en de feel kwamen redelijk in de buurt van de Gibson LP studio premium plus)

Als je de RW zou nemen moet je er wel rekening mee houden dat het kan zijn dat je ooit wel eens een PU-wissel zou willen doen.

Disclaimer: Voor alle mierenneukers die dadelijk de RW willen beginnen afkraken: LET OP; ik heb niet gezegd dat de RW even goed is als een echte Gibson! maar 't is verdomme toch een goei gitaarken)

Als ik opnieuw van nul zou moeten starten met een beperkt budget zou 'k niet te lang nadenken om de Richwood LP en de Epiphone Valve Junior te nemen (wel met PU-upgrade).

Blend
3 juli 2007, 18:29
vooral pop en rock

@ Steph: Ik vermoed van wel :) dus als jullie daarrond ook wat tips kunnen geven...

London City heeft mooie versterkers. Ben even het serienr etc kwijt, heb voor de mijne 130 euro betaalt. 20 watter, je kan er hele leuke dingen mee doen.

Kris

grayfink
3 juli 2007, 18:34
Deze gitaar:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000oM6g1qFg?Ca talogVideo=&ProductUUID=hiXVqHzli4cAAAESIux_Z_HA&CatalogCategoryID=m3bVqHzmhlkAAAERyZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Dit ampje: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000oM6g1qFg?Ca talogVideo=&ProductUUID=xaLVqHzlUYMAAAESbOB_Z_G9&CatalogCategoryID=w2vVqHzmGiUAAAERvZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Kan je zeker wel een jaar mee vooruit.

gnoeontheboard
3 juli 2007, 22:04
Een niet al te dure en toch heel aardig klinkende versterker is de Roland Cube 30 watt. 200 euro of zoiets.
Probeer qua gitaren wat verschillende soorten en modellen uit. Zo'n Epiphone Les Paul heeft een vetter geluid, voor vervormd spelen klinkt dat wat strakker, maar bijvoorbeeld een Stratocaster model of Telecaster (van b.v. Squier) klinken helderder. Voor cleane geluiden soms wat fijner.


Aangezien ik fervent London City fan ben:

De LC comet (telecaster) of Spitfire (stratocaster), ideaal en in de kwaliteitsrange van de beter Mex Fenders ( als ik de verhalen van de kenners mag geloven )
Deze zijn een stuk beter dus dan de Squiers die even duur zijn.

Bart_Blueprint
4 juli 2007, 11:15
Deze gitaar:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000oM6g1qFg?Ca talogVideo=&ProductUUID=hiXVqHzli4cAAAESIux_Z_HA&CatalogCategoryID=m3bVqHzmhlkAAAERyZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Dit ampje: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000oM6g1qFg?Ca talogVideo=&ProductUUID=xaLVqHzlUYMAAAESbOB_Z_G9&CatalogCategoryID=w2vVqHzmGiUAAAERvZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Kan je zeker wel een jaar mee vooruit.

Zeker de leukste thuis :seriousf:

AvengedSevenfold
7 juli 2007, 21:45
Welkom op het forum :satisfie:

ArcBeetle
8 juli 2007, 18:59
Mijn eerste gitaar was een Fender Squire.
Ben nu van plan om een Ibanez RG550L te kopen :speed:

Greetz Diaz.

vierkant_blokhoofd
8 juli 2007, 20:55
ik ben begonnen met een stagg L300BK les paul (215 eur), deze gitaar speelt heel fijn vind ik, en ik speel er nu al 2 jaar op:D en ik heb een Roland Cube 15 amp.. mooi clean geluid en dat ding blaast behoorlijk hard voor een 15 watt versterker! dit is mij aanbevolen om mee te beginnen trouwens.

iwamoto
8 juli 2007, 21:00
ik kan nu ingaan op bovenstaande post, maar men weet toch wel dat een stagg heerlijk klinkt als hij knispert in de open haard, mijn eerste gitaar was trouwens een music all in strat, vreselijke gitaar zoals hij kwam, en pas na veel modificatie fijn speelde, niet snel daarna kwam de RG, nog steeds mijn favo, hoewel ik ook een handgebouwde PRS aan de muur heb

ThrusT
8 juli 2007, 21:08
Beste wat je doet als beginner is naar een grote winkel gaan, met een ruim assortiment, een gitaar kiezen binnen je prijsklasse en voelen hoe die jou ligt.
Das bij iedereen anders.


Maar om toch nog iets te zeggen :
Ik heb al veel goeds over de Yamaha Pacifica 112 reeks gehoord, voor je geld krijg je heel wat gitaar.Veelzijdige gitaar met humbucker. Zitten rond de €200 denkik, in Duitsland althans.
http://zoom.thomann.de/thomann/jpeg/images/144757.fpx/600_600_0_0_0c25_0c33.jpg
En als versterker een Roland Cube 15 ofzo, zoals al gezegd.

Mvg

Fideley
31 juli 2007, 18:51
He uiteindelijk een gitaar en toebehoren gekocht:

Gitaar: Cort kx5
Versterker: Marshall MG15CDR

Wat denken jullie ervan?
En heeft er iemand ervaring met zelf gitaar te leren spelen via internet ofzo? Welke site of welk boek raden jullie aan?

mvg