PDA

View Full Version : Mijn nieuwe aanwinst [Ibanez Artcore inside]



Kim Wilson
2 juli 2007, 22:05
Dan nu officieel, met nieuwe foto's. Het is dus een Ibanez AFS75TD-TQ, bouwjaar weet ik niet. Hij ziet er echt als mieuw uit, behalve dan dat hij belachelijk verkleurd is. Daar kwam ik achter toen ik de snaren ging vervangen en me de brug om de oren kwam. Die zit dus compleet los. De volgende keer maar snaar voor snaar vervangen. :D

Met die nieuwe snaren is het ontstemmen ook een stuk minder. Hij klinkt goed, lekker vet. Een beetje wollig en weinig attack, met name op de drie dikke snaren, maar misschien komt dat door de snaren. Er zit nu .010 op, met een set .011 klinkt ie wellicht iets strakker.

Foto's dus:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0518.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0526.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0525.jpg

Kim Wilson
2 juli 2007, 22:07
En de rest:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0522.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0520.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0524.jpg

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/IMG_0519.jpg

rhcp_schipper
2 juli 2007, 22:12
Erg mooi gitaartje! Zoiets zit ik ook nog op te gassen! Echt super gaaf.

ijzerbroot1
2 juli 2007, 22:12
Mooi ding hoor
En ja, ik ben afgunstig............................


gefeliciteerd!!!

Kaboemba
2 juli 2007, 22:23
Was dat lelijke rooie ding naast die mooie gitaar ?

Blend
2 juli 2007, 22:25
Ik vind die strat er ook wel cool uitzien! Strakke slagplaat! Wat is 't voor 'n beestje?

InternEd
2 juli 2007, 22:36
Mooi ding! Geen foto van onder de brug? ;)
Wel apart volgens mij een houten brug.

Sjel
2 juli 2007, 22:52
Mooi ding! Geen foto van onder de brug? ;)
Wel apart volgens mij een houten brug.

Houten brug? Je bedoelt waarschijnlijkt de voet die onder de brug zit. Die is meestal van hout hoor (er zijn enkele uitzonderingen).

Maar hier is de brug wel degelijk van metaal.

Luke-wannabe
2 juli 2007, 22:55
Ja mooi setje zo! Te gek ding!

InternEd
2 juli 2007, 23:01
Houten brug? Je bedoelt waarschijnlijkt de voet die onder de brug zit. Die is meestal van hout hoor (er zijn enkele uitzonderingen).

Maar hier is de brug wel degelijk van metaal.
Ja, die voet bedoel ik.

Dweezman
2 juli 2007, 23:10
schön! congratz!

gothax
2 juli 2007, 23:48
mooie kleur! :) have fun!

hadv
2 juli 2007, 23:57
Erg mooi gitaartje! Zoiets zit ik ook nog op te gassen! Echt super gaaf.
check de plug, laatst op zo een gespeeld, spotgoedkoop vanwege de kleur (195 euri)

grayfink
3 juli 2007, 06:49
Heb je hem nou al op fatsoenlijk volume/bandmaster geprobeerd?

bart_g
3 juli 2007, 07:12
Cool ding man! Gefeliciteerd!

Kim Wilson
3 juli 2007, 07:26
Thanx, allen. Ik ben er ook zeer blij mee! :)

Ik vind die strat er ook wel cool uitzien! Strakke slagplaat! Wat is 't voor 'n beestje?
Da's een MIJ Std. met een cream perloid slagplaat.



@Grayfink:
Nee, nog niet voluit kunnen testen, helaas. Wel even over het setje gespeeld, en het klinkt wel heel goed, niet overdreven bassig, maar wel dik. Een sound met ballen! 14 juli hebben we weer een optreden staan, dan zal ik hem eens flink aan de tand voelen. Misschien wordt het wel mijn main gitaar. :)



@InternED:
Hoezo, onder de brug? Of wou je de originele kleur weten? :D
Ik schrok me gek toen ik de laatste snaar eraf haalde, dondert ineens de hele brug naar beneden! :o

grayfink
3 juli 2007, 07:39
De tune-o-matic wordt voor zover ik weet door de snaarspanning op zijn plaats gehouden. Dat hij los zit is dus normaal. Jij hebt toch ook een LP gehad voor je strat? Dan heb je altijd de snaren 1 voor 1 vervangen denk ik:)

Kim Wilson
3 juli 2007, 07:48
Ja, ik heb idd ook een LP gehad (goed onthouden! ;) ). En nee, daar haalde ik ze er ook allemaal tegelijk af. En ik wist dat de brug los op de studs lag. En dat had ik bij die Ibanez dus ook verwacht. Maar toen kwam de brug inclusief studs en houten voet ook mee naar beneden, dat zit compleet los van de body. En daar had ik effe niet op gerekend. :D

grayfink
3 juli 2007, 07:56
Ah, op zo'n fiets. Daar had ik inderdaad ook niet op gerekend. En ik onthoud veel te veel. Er zijn neuronen in mijn hersenen waarin details zijn opgeslagen van forumleden -zoals dat ze koud brood met pure hagelslag eten- die voor mijn dagelijks leven totaal nutteloos zijn om te weten.

SimonS
3 juli 2007, 09:39
Met die nieuwe snaren is het ontstemmen ook een stuk minder. Hij klinkt goed, lekker vet. Een beetje wollig en weinig attack, met name op de drie dikke snaren, maar misschien komt dat door de snaren. Er zit nu .010 op,
In mijn ervaring lag dat voornamelijk aan het feit dat de elementen niet zo heel erg goed zijn. Waren bij mijn Artcore ook behoorlijk duf/wollig, alsof ze het karakter van de gitaar extra wilden benadrukken.

Kim Wilson
3 juli 2007, 09:45
In mijn ervaring lag dat voornamelijk aan het feit dat de elementen niet zo heel erg goed zijn. Waren bij mijn Artcore ook behoorlijk duf/wollig, alsof ze het karakter van de gitaar extra wilden benadrukken.
Gek is dat, toen ik Grayfink's Artcore testte over mijn amp, had ik dat gevoel helemaal niet. En ze hebben allebei dezelfde type elementen...

Tips voor andere elementen? Ik wil (denk ik) geen P90's, omdat onze andere gitarist al een ES135 met P90's heeft. Ik heb goeie verhalen gehoord over GFS, maar is dat omdat ze echt goed zijn, of zijn ze relatief goed vanwege de belachelijk lage prijs? Ik wil namelijk wel gewoon goeie pickups. Duncan's o.i.d.

Luke-wannabe
3 juli 2007, 09:49
GFS is prima hoor! Kun je je geen buil aan vallen.
Edit: Lekker een paar van die 'Filtertrons' erin. Lijkt me wel passen bij deze gitaar.

BLOK182
3 juli 2007, 10:47
Gefeliciteerd, mooie hollowbody! Mooie foto's ervan geknipt ook:-) Blijft de 'bigsby'een beetje lekker gestemd? Die houten brug kwam bij mij ook ineens los toen ik lekker slim alle snaren deraf haalde haha, kennelijk gebeurt zoiets elke hollowbody-rookie:-)

Kim Wilson
3 juli 2007, 11:22
Gefeliciteerd, mooie hollowbody! Mooie foto's ervan geknipt ook:-) Blijft de 'bigsby'een beetje lekker gestemd? Die houten brug kwam bij mij ook ineens los toen ik lekker slim alle snaren deraf haalde haha, kennelijk gebeurt zoiets elke hollowbody-rookie:-)
Thanx! Ik vind hem ook erg mooi. Mijn vrouw vindt hem echt superlelijk, vooral de kleur. Die had liever dat ik een sunburst had gekocht. Maar ja, die stond niet te koop voor 250 Eu inclusief koffer, en deze wel. :D

De foto's zijn gisteravond gemaakt met een simpele Canon Powershot compactcamera, zonder flits. Witbalans had iets anders gemoeten (staat standaard op "bewolkt", maar dat is wel wat aan de gele kant). Maar dat boeit niet, het gaat er ook om hoe ze gemaakt zijn, en ik ben er zelf ook erg tevreden over. :)

Er zaten bagger-ouwe snaren op toen ik hem kocht, volgens mij een set .011. De vorige eigenaar had die gitaar al een jaar of 4 en heeft de snaren nog nooit vervangen. Hij was dus ook nauwelijks te stemmen, en als ik de bigsby gebruikte, hoorde ik het in de topkam. Met de nieuwe snaren erop heb ik er geen last meer van. Ik heb hem even gesmeerd en nu loopt ie weer lekker. Wel moet ik hem even terug helpen als ik hem naar beneden heb geduwd. Hij komt net niet in de oorspronkelijke positie terug. Maar als je daaraan gewend bent, moet dat geen probleem meer zijn.

LaurentB
3 juli 2007, 11:40
Ja, ik heb idd ook een LP gehad (goed onthouden! ;) ). En nee, daar haalde ik ze er ook allemaal tegelijk af. En ik wist dat de brug los op de studs lag. En dat had ik bij die Ibanez dus ook verwacht. Maar toen kwam de brug inclusief studs en houten voet ook mee naar beneden, dat zit compleet los van de body. En daar had ik effe niet op gerekend. :D

Dat is bij veel hollow bodies zo. Maar de eerste keer dat ik dat bij die van mij merkte zat ik ook wat raar te kijken, ja :)

Orpheo
3 juli 2007, 12:12
Gek is dat, toen ik Grayfink's Artcore testte over mijn amp, had ik dat gevoel helemaal niet. En ze hebben allebei dezelfde type elementen...

Tips voor andere elementen? Ik wil (denk ik) geen P90's, omdat onze andere gitarist al een ES135 met P90's heeft. Ik heb goeie verhalen gehoord over GFS, maar is dat omdat ze echt goed zijn, of zijn ze relatief goed vanwege de belachelijk lage prijs? Ik wil namelijk wel gewoon goeie pickups. Duncan's o.i.d.

ik heb een setje gfs elementen (crunchy paf brug, filtertron mid, vintage paf hals) in mijn gibson LP custom gezet, en ben daar zeer zeer tevreden over! de sound die ik probeerde te halen met de burstbuckers, dimarzio's, seymour duncans en BKP's, kreeg ik met die gfs'jes. ben er zeer blij mee, het is een absolute aanrader.

Dweezman
3 juli 2007, 12:15
Thanx! Ik vind hem ook erg mooi. Mijn vrouw vindt hem echt superlelijk, vooral de kleur.

vrouwen moeten niet zeiken.

Kim Wilson
3 juli 2007, 12:17
ik heb een setje gfs elementen (crunchy paf brug, filtertron mid, vintage paf hals) in mijn gibson LP custom gezet, en ben daar zeer zeer tevreden over! de sound die ik probeerde te halen met de burstbuckers, dimarzio's, seymour duncans en BKP's, kreeg ik met die gfs'jes. ben er zeer blij mee, het is een absolute aanrader.
Ik zoek iets meer attack dan wat ik nu heb (als ik al wat anders zou gaan kopen). Het moeten heldere pickups zijn. Niet teveel output, niet te dof/wollig, niet te schel (SD JB vind ik te schel, PAF '59 te wollig, althans in een Epi LP). Gewoon een dikke vette klank met redelijk veel mids. En met een directe attack. Kan ik dat krijgen bij GFS?

Kim Wilson
3 juli 2007, 12:18
vrouwen moeten niet zeiken.
Dat vond ik ook. :)

bass blom
3 juli 2007, 12:18
nou wat die kleur betreft ben ik het 100% met je vrouw eens :D

Dweezman
3 juli 2007, 12:21
wijf! ;-)

123456789

bass blom
3 juli 2007, 12:23
http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/lalala.gif

Orpheo
3 juli 2007, 13:10
Ik zoek iets meer attack dan wat ik nu heb (als ik al wat anders zou gaan kopen). Het moeten heldere pickups zijn. Niet teveel output, niet te dof/wollig, niet te schel (SD JB vind ik te schel, PAF '59 te wollig, althans in een Epi LP). Gewoon een dikke vette klank met redelijk veel mids. En met een directe attack. Kan ik dat krijgen bij GFS?

ja hoor, kan makkelijk. moet je even kijken bij de 'retrotron' serie. ik denk dat je moet kijken bij de memphis-serie, of de nashville (zo heet ie volgens mij...). en anders de fat paf.

Lexvandoef
3 juli 2007, 14:12
Jep, GFS is inderdaad gewoon goed. De Fat Pafs zijn trouwens wel redelijk higj output hoor, ze zitten in mijn epi les paul en ze klinken goed, strak, vol en lekker direct. Maar ze hebben veel meer output dan de Gibson classic '57's in mijn orville by gibson les paul.

Waarom heb je trouwens GFS's in je les paul custom zitten? geen BKP fan meer?

Kim Wilson
3 juli 2007, 14:17
Ik hoef op zich niet meer output. Het moet lekker vet klinken, da's alles. Als het harder moet, geef ik mijn amp wel een extra slinger. :D

Ik zat zonet even te kijken op de site. Die MEAN-90's leken me wel wat. Of idd de FAT PAF's (ik heb het idee dat de Vintage 59 te wollig klinken). Hoe werkt dat eigenlijk, bestellen bij GFS?

Lexvandoef
3 juli 2007, 14:31
Mean 90's zijn P90 achtige elementen in een humbucker behuizing he.

Het bestellen gaat erg makkelijk trouwens, wel met creditcard. Je krijgt het binnen een week thuis gestuurd.

Kim Wilson
3 juli 2007, 14:33
Ja, ik weet dat het P90's zijn. En ik weet het ook nog niet zeker wat ik moet doen. Misschien eerst de nek-pu vervangen door een P90. Of voorlopig nog helemaal niks...

Wie weet trouwens het verschil uit te leggen tussen alnico en ceramic pups?

Orpheo
3 juli 2007, 15:18
Jep, GFS is inderdaad gewoon goed. De Fat Pafs zijn trouwens wel redelijk higj output hoor, ze zitten in mijn epi les paul en ze klinken goed, strak, vol en lekker direct. Maar ze hebben veel meer output dan de Gibson classic '57's in mijn orville by gibson les paul.

Waarom heb je trouwens GFS's in je les paul custom zitten? geen BKP fan meer?

jawel, ben zeker nog wel BKP fan, maar mijn portemonnee is dat even niet :D als ik in al mijn gitaren bkp's ga zetten, kan ik net zo goed n nieuwe gitaar kopen, en daar gfs inzetten. ook goed, vandaar. het verschil in tone is imo geen 250 euro per set extra waard....

Kim Wilson
30 augustus 2007, 16:05
BUMP!

Ik ben nog steeds een beetje aan het zoeken naar een setje pickups. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

De gitaar is van zichzelf vrij dof, unplugged zijn vooral de drie dikke snaren erg dof. Nu zullen pickups vast geen wonderen doen, maar ik gok dat er t.o.v. de stock elementen nog wel wat winst te halen valt.

Ik zoek dus elementen die helder en dik klinken, maar niet wollig en donker. Ik wil geen P90's, maar echte humbuckers met een medium output. Deze had ik gevonden bij GFS, die staan denk ik wel mooi:
http://store.guitarfetish.com/dr180vivohug.html

Het verhaaltje klinkt ook goed, maar ze zullen natuurlijk nooit hun eigen spul afkraken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze pups, of die mij nog een ander setje kunnen adviseren?

Kakihara
30 augustus 2007, 20:05
Ik zou ook eens bij Bill Lawrence (http://www.billlawrence.com) gaan kijken, die heeft vast ook wel iets dat bij je past. Bovendien kan je hem rechtstreeks, via e-mail, vragen stellen, zeggen wat je precies wil. Wat ik over hem op het net lees, is uitsluitend positief en zowel metalheads en rockers als jazzcats en bluesers bestellen bij hem. Nadeel is dat de leveringstijd wat langer is als die van pakweg Seymour Duncan en DiMarzio, maar daar staat dan weer tegenover dat je voor een setje Bill Lawrences evenveel betaalt als voor 1 SD of DM.