PDA

View Full Version : Guild twaalfsnaren



Liefhebber
2 juli 2007, 14:58
In mijn achterhoofd zit al lang het verlangen om nog eens een goede Guild twaalfsnaar te bezitten.
Ik vind Guild een wat mysterieus merk. Het is al een oud Amerikaans gitaarmerk, tegenwoordig gevoerd door Fender. Altijd het gevoel dat ze een beetje in de verdrukking zijn gekomen tussen Gibson en Martin. Ze hebben fanatieke adepten gehad(oa. Richy Havens, J. Cash en Tim Buckley voor de zes snaren)
Als je het hebt over twaalfsnaren dan denk je altijd aan Guild! Ik hoor dit ook vaak van andere gitaristen. Wat is nou zo speciaal aan deze gitaren?
Zijn op dit forum Guildbezitters van twaalfsnarigen en wat is hun ervaring met deze gitaren?

chris c
2 juli 2007, 18:42
Ik heb heel lang op een zessnarige Guild uit de jaren 70 gespeeld (ooit 2de hands gekocht), en ik begrijp wel waarom ze voor 12-snarigen goed kunnen zijn. Het zijn zware gitaren, stevig gebouwd. Sommige klinken heel mooi, vooral de dreadnoughts. Ze spelen wel wat stug, met hun dikke hals en hiel. Op een 12-snarige Guild heb ik nog nooit gespeeld (behalve een van de recente Chinese GAD modellen, maar die zijn qua klank echt niet te vergelijken met de Amerikaanse).
Ik vermoed dat ze een niche gezocht hebben tussen de 2 groten, en zich daarom op 12-snarigen hebben toegelegd die in standaardstemming gespeeld konden worden.
Maar tegenwoordig zijn er wel meer merken die heel goede 12-snarigen bouwen.

Liefhebber
2 juli 2007, 23:40
Het gekke is dat als je nou kijkt naar nummers in de pop, etc. geschiedenis waarin een twaalfsnaar een grote rol speelt het altijd een Guild is!
Zag zondag jl. die jongen van Supertramp solo spelen op een Guild twaalfsnaar bij dat teartrekkende Diana concert in Wembley Stadium. Vond het toch wel mooi.

northernlake
3 juli 2007, 00:02
Inderdaad... oude Guilds zijn bijzonder gewild. Ik heb er zelf nog geen bespeeld, maar mijn volgende gitaar wordt een 12-snarige en ik ga wellicht proberen er een te pakken te krijgen. Wellicht kun je een navraag doen bij Hans Moust. Hij is Mr. Guild, naar ik begrijp, en heeft ook het belangrijkste Guild boek op zijn naam staan. En hij zit in Breda!
http://www.guitarchives.nl/guitarsgalore/

Liefhebber
4 juli 2007, 18:42
Thanks Northernlake en hij is het tweede deel aan het schrijven!

Blend
7 juli 2007, 19:53
Heb je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=9209) niet iets aan?

Liefhebber
8 juli 2007, 01:30
Heb je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=9209) niet iets aan?
Dank je Blend! En... we missen GM!

Blend
9 juli 2007, 17:36
Dank je Blend! En... we missen GM!

Hij had inderdaad hier nog moeten zijn...


Kris

ieme
9 juli 2007, 20:16
Ik ben ook al lange tijd erg gecharmeerd van de guild 12 snaar, vele bespeeld en ook die van Brian May die hij de laatste tour met Queen en Paul Rodgers gebruikte in mijn handen gehad... Toch ben ik (omdat ik hem ook veel live gebruikte) voor de Taylor 355 gegaan, goedkoper en speelde soepeler... de klank is nagenoeg t zelfde als de Guilds alleen is het bij 12 snaren nog duidelijker dan bij 6 snaren dat je ze pas kan vergelijken als je ze naast elkaar hebt en dan ook met t zelfde setje snaren die net zo oud als elkaar zijn! ;)