PDA

View Full Version : Demo opgenomen!



Ries Peters
2 juli 2007, 13:53
Mijn band en ik hebben vorige vrijdag en zaterdag een demo opgenomen in de Pitstudio in Weert! En dit is het resultaat! Hou wel in je gedachten dat we het in een sessie van 12uur in band situatie hebben opgenomen ipv de gebruikelijke en betere ;) aparte opname methode. Hierdoor zitten er nog een paaar kleine foutjes in maar ik vind de kwalieit nog goed dus bij deze!:

http://www.myspace.com/callingdrgonzo

Geef je mening! Tussen twee haakjes ik ben de leadgitarist van de band ;)

schizo910
2 juli 2007, 14:07
Op zich wel leuk. Het is niet mijn ding maar dat mag jullie pret niet drukken. Ik vind alleen de zanger erg storend, te hard aanwezig en een verschrikkelijke uitspraak.

Slevin
2 juli 2007, 14:09
Ben ik het mee eens, wel tof gespeeld maar die zang kan echt niet :(

Han S
2 juli 2007, 14:59
Mijn band en ik hebben vorige vrijdag en zaterdag een demo opgenomen in de Pitstudio in Weert! En dit is het resultaat! Hou wel in je gedachten dat we het in een sessie van 12uur in band situatie hebben opgenomen ipv de gebruikelijke en betere ;) aparte opname methode. Hierdoor zitten er nog een paaar kleine foutjes in maar ik vind de kwalieit nog goed dus bij deze!:

http://www.myspace.com/callingdrgonzo

Geef je mening! Tussen twee haakjes ik ben de leadgitarist van de band ;)

Ik vind het een lekker bandje en ik ga geen waardeoordelen geven, daarvoor is het te zeer afhankelijk van je persoonlijke smaak. Maar ff puur technisch: waarom denk je dat de 'aparte' methode beter zou zijn geweest? IMHO hadden de fouten alleen maar ernstiger geworden omdat jullie nu al behoorlijke timingproblemen hebben bij de tempowisselingen. In de snellere stukken gaat of de drummer te langzaam of de rest jaagt, maar het is verre van strak.

Dat zou als je eerst de drums zou hebben opgenomen alleen maar erger zijn geworden, nu klinkt tenminste nog als een band. Weliswaar een band die nog de puntjes op de I moet gaan zetten, maar het klinkt wel als een geheel. Als je in dit stadium voor de opnamemethode gaat die de grote professionele jongens hanteren, kon je wel eens behoorlijk op je muil gaan. Bovendien kost je dat veel meer tijd en tijd is geld.

En nu we het over tijd hebben, waarom doe je een sessie van twaalf uur? Het is buitengewoon vermoeiend zoals je zult hebben gemerkt en dan kun je veel beter twee sessies doen van zes uur dan één van twaalf.

Maar, ik vind het een leuke band en het geluid bevalt me wel.

Bl44t44p
2 juli 2007, 15:38
Zonder gein, in welke taal zingt jullie zanger?

Verder wel leuk, niet echt mijn smaak. Gitaren klinken meer dan oké (zowel sound als spel), wel erg vlakke mix...

Roebbeke
2 juli 2007, 21:01
Gitaren zijn mooi gespeeld, maar de zang vind ik toch maar raar (rare uitspraak enzo)

Ries Peters
2 juli 2007, 21:44
Bedankt voor de reacties! Over de uitspraak hebben jullie inderdaad wel een punt :P maarja verder is het natuurlijk ook puur smaak.


Maar ff puur technisch: waarom denk je dat de 'aparte' methode beter zou zijn geweest?

En nu we het over tijd hebben, waarom doe je een sessie van twaalf uur? Het is buitengewoon vermoeiend zoals je zult hebben gemerkt en dan kun je veel beter twee sessies doen van zes uur dan één van twaalf.



Ik dacht gewoon dat de aparte methode voor betere kwaliteit en dergelijke zorgde, niet dat ik er zo veel verstand van heb natuurlijk!

En ik heb het verkeerd gezegd, we hebben vrijdag 5 uur opgenomen en zaterdag de resterende 7 uur. 12 uur aan een stuk zou zeker te lang zijn geweest ja.

Han S
2 juli 2007, 22:22
Bedankt voor de reacties! Over de uitspraak hebben jullie inderdaad wel een punt :P maarja verder is het natuurlijk ook puur smaak.



Ik dacht gewoon dat de aparte methode voor betere kwaliteit en dergelijke zorgde, niet dat ik er zo veel verstand van heb natuurlijk!

En ik heb het verkeerd gezegd, we hebben vrijdag 5 uur opgenomen en zaterdag de resterende 7 uur. 12 uur aan een stuk zou zeker te lang zijn geweest ja.

Okay dan, goegedaanjochie, nooit te lange sessies maken want de laatste drie a vier uur doe je niets meer wat de moeite waard is.

Wat dat een voor een opnemen betreft: het is voor de technicus lekker veilig als hij alles helemaal schoon op tape of disk zet, kan hij er mee doen wat hij wil. En zo leren de aankomende technici het ook op de instituten.

Maar of het voor de (onervaren) muzikant ook zoveel beter wordt is zeer de vraag, want de muzikant is gewend om met zijn maten samen te spelen, zowel in de oefenruimte als op het podium. En het is buitengewoon lastig om op een eerder opgenomen drumtrack in te spelen met je gitaar. Vocalen is een ander verhaal, maar drums, bas en gitaar vormen de basis en dat grooved wel of het grooved niet.

Ik heb zeer ervaren profs in de studio gehad die gewoon een drumpartij opnieuw deden op de al opgenomen bas en gitaren, gewoon over hun eerder opgenomen drums heen en met tape is het of/of, niet en/en. Hij wou zijn partij overdoen en dus moest zijn bestaande partij er af omdat het op 10 sporen stond. En hij zette dus wel een betere partij neer, dat lukt maar weinigen.

Anyway, als je als technicus een hele band tegelijk in één ruimte gaat opnemen, moet je leren omgaan met overspraak, je moet weten welke microfoon je waarvoor moet gebruiken. Wat je er voor terug krijgt is een band die klinkt als een echte band, met feel, groove, swing of hoe je het ook wilt noemen. Orkesten, bigbands, jazzbands, koren etc worden altijd in een keer opgenomen, dus waarom zou het met rock, metal en aanverwante artikelen niet kunnen?

Nee man, jullie hebben het goed gedaan, kost minder tijd en geeft sneller een goed resultaat, het een voor een opnemen gaat vaak buitengewoon moeilijk en vaak moeten dingen keer op keer opnieuw, wat tot irritatie en frustratie leidt.

jonesd
4 juli 2007, 16:31
Ik kan mij aansluiten bij wat al eerder gezegd is. De drummer "zweeft" iets teveel voor mij.

Misschien is het interessant om hem de volgende keer met een clicktrack te laten meespelen. Het is dan wel aangewezen dat hij dit thuis voorbereid (gewoon metronoom met hoofdtelefoon) want dit is voor de meeste drummers niet evident in het begin.

Han S
4 juli 2007, 17:30
Ik kan mij aansluiten bij wat al eerder gezegd is. De drummer "zweeft" iets teveel voor mij.

Misschien is het interessant om hem de volgende keer met een clicktrack te laten meespelen. Het is dan wel aangewezen dat hij dit thuis voorbereid (gewoon metronoom met hoofdtelefoon) want dit is voor de meeste drummers niet evident in het begin.

Hoe doe je dat met die tempowisselingen?

jonesd
4 juli 2007, 17:37
Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Er zitten inderdaad zeer veel tempowisselingen in.

In ieder geval lijkt het mij voor de drummer zowieso interessant om thuis te oefenen met clicktrack om strakker te leren spelen (zoals wij in Antwerpen zeggen: "hij zou beter ne metronoem in ze gat steke" ;) )

Ries Peters
4 juli 2007, 19:36
Ik zal het eens voorstellen ;)

Han S
4 juli 2007, 19:49
Is mooi, maar het ligt niet alleen aan de drummer, het probleem ligt aan de hele band dus ook de gitaristen. Probeer met je gitaar maar eens een strakke riff te spelen op een clicktrack en neem dat op met je putertje. Luister daarna aandachtig naar de strakheid en het zal je verbazen hoe moeilijk het is om retestrak te spelen. Je kunt drummers niet altijd de schuld geven.

taylor
5 juli 2007, 10:06
t is niet iets waar ik nou voor t plezier na luister:)
maar goed jullie zullen allemaal nog wel jong zijn, t is wel goed je leert ook onzettend veel van die fouten die je nu maakt als je verder gaat in muziek.dus opzich wel aardig gedaan.