PDA

View Full Version : boventonen



Dreamer
2 juli 2007, 13:39
In dit liedje (http://www.youtube.com/watch?v=TU7wZkyGIKc) (bon jovi - wanted dead or alive) hoor je op 2:43 de solo beginnen.
Hier hoor je zo van die hoge 'boventonen'.
Mijn vraag: hoe speel je die?

grtz

bass blom
2 juli 2007, 13:59
dat wordt dacht ik pinchen genoemd
met een bepaalde manier je plectrum wat meer langs de snaar drukken

artnaz
2 juli 2007, 14:16
Dat doe je door met de zijkant van je duim de snaar ligt aan te raken tijdens het aanslaan met het plectrum. Alsof je iets fout doet...:D

Veel oefenen, en het hangt ook van de positie van de aanslag af. Dus kijk of het bijv. dichter bij de neck beter lukt.

MizZoo
2 juli 2007, 14:17
zijn idd pinch-harmonics. Ik doe het zelf door met m'n duim de snaar aan te raken. Plectrum een heel klein stukje tussen m'n vingers uit laten steken.

Edit: wat Artnaz zei, dus :satisfie:

Bl44t44p
2 juli 2007, 15:31
Zoekeeeee op dit forum op "pinch harmonics". Hele Bijbels over geschreven.

Qitaar
2 juli 2007, 15:47
Hoe krijg ik eigenlijk over het algemeen die vorm van tonen? Ligt dat aan de gitaar of de versterker?

jasper159
2 juli 2007, 15:55
huh?
Bassblom en artnaz zeggen het toch, het is een soort techniek door je snaren aan te slaan met plectrum, op een speciale manier. Check youtube voor 346541352424 lessen ervoor.
Ligt dus aaan geen een van de twee.

Of begrijp ik je vraag niet goed?

Qitaar
2 juli 2007, 15:56
Maar mijn elektrische gitaar klinkt meer als een akoestische... :P Niet dat het me uitmaakt, maar wil het weleens proberen.

jasper159
2 juli 2007, 15:57
Wat bedoel je precies met "klinkt meer" ?

Qitaar
2 juli 2007, 16:02
Als ik ga spelen op m'n gitaar is het geluid ongeveer gelijk aan een akoestische gitaar... Alleen heel erg vesterkt.. Maar ik zou wel eens willen weten hoe je die tonen krijgt, zoals in dat filmpje.. :P

Wickerman
2 juli 2007, 16:19
Wat voor versterker heb je ? Je bedoeld toch niet dat je geen distortion op je versterker hebt ?

jasper159
2 juli 2007, 16:26
Ik snap er geen hol meer van.

Wickerman
2 juli 2007, 16:43
Maar mijn elektrische gitaar klinkt meer als een akoestische... :P Niet dat het me uitmaakt, maar wil het weleens proberen.

@ Jasper; ik denk dat ie bedoeld dat hij een 'clean only'-amp heeft, geen distortionkanaal dus, al kan ik me dat moeilijk voorstellen.

Qitaar
2 juli 2007, 18:46
Ik gebruik geen officiële versterker, ik gebruik eigenlijk gewoon een soort van Radio met speakers erop. :p Maar maken de tonen de versterker uit? Ik bedoel niet de hoogte of laagheid van tonen maar hoe het klinkt. Sorry dat ik wat onduidelijk ben. :p
Maar zoals je in dat filmpje hoort, hoor je echt van die elektrische gitaar tonen, ik heb meer een soort tonen van een akoestische gitaar die ik door m'n versterker hoor.
Wat doet een distortion knop eigenlijk?
(Ik ben nog helemaal nieuw in de wereld van gitaren, maar ik vermaak me er heel goed mee! :) )

Bl44t44p
2 juli 2007, 19:07
In het geval van pinch harmonics heeft de versterker zeker invloed. Op akoestische gitaar zijn ze wel mogelijk, maar ze zijn veel makkelijker te maken/horen met distortion, en dan vooral véél gain wanneer je ze nog aan het leren bent.

Het verhaal over overdrive/distortion/gain laat ik even aan iemand anders over ;)

jasper159
2 juli 2007, 19:07
Distortion geeft een hard/zwaar effect.
Bvb, bij metallica: Nothing else matters is clean gespeeld, master of puppets is met distortion.
Dat is het in HEEELE grote lijnen :)

Qitaar
2 juli 2007, 19:17
Ik snap het, is het misschien mogelijk dat ik de gitaar aansluit op m'n pc en via daar met een distortion werk? Is hier dergelijke software voor?

Wickerman
2 juli 2007, 20:18
Daar is bepaalde software voor, maar zelfs met de beste geluidskaart gaat het nog op niks lijken; laat staan dat het je computerboxen te goed komt...

Heb je eventueel geld voor een echte gitaarversterker ? Ik heb voor 85 euries een vrij goede marshall beginnerversterker kunnen kopen. Als je een echt band-volume wilt halen ga je vanzelfsprekend wel wat meer moeten spenderen...
Ik zou willen vragen welke gitaar je hebt maar dan vrees ik dat de mod dit topic moet verhuizen...

artnaz
2 juli 2007, 20:23
Misschien iets á la Line6 Toneport of Zoom G2.1u (zie sig...:p)? Maar dan heb je dus wel een redelijke (audio)-versterker nodig. Ik weet niet hoe de kwaliteit is van je radio-versterker?

Of je koopt natuurlijk gewoon een normale gitaarversterker, wat Wickerman al zegt...

Qitaar
2 juli 2007, 20:23
Dat zou ook kunnen, maar kan je misschien bepaalde software opnoemen? Ik vind het volume goed zoals het bij me zelf klinkt.. :p Is het misschien mogelijk in Fruity Loops Studio?

Wickerman
2 juli 2007, 20:26
Line 6 heeft goede (lees ook; dure) software. Het dure eraan is dat ze eigelijk nutteloos zijn zonder bepaalde hardware van line 6. Zoek bijvoorbeeld de toneport of Pod eens op.

Ik hoop dat dit niet tegen de forumregels indruist; www.musicstore.de

artnaz
2 juli 2007, 20:28
De Line6 Toneport gebruikt Gearbox als software. Maar dat moet je dus ook kopen, en ik weet niet hoe de kwaliteit is als je direct (zonder Toneport) je gitaar in de computer prikt...

En je moet toch wel redelijke computerboxen hebben hoor...;)

Ikzelf heb mijn Zoom G2.1u zo aangesloten, dat mijn pc en mijn gitaar over de goddelijke 5.1 surround van mijn versterker gaan...:rockon: Geen geouwehoer met de knoppen van de versterker meer, veel compacter, en dat het geluid van de pc/DVD/CD uit tegelijk dezelfde boxen komt als de gitaar vind ik werkelijk prachtig klinken!

Wickerman
2 juli 2007, 20:43
Maar vind je het zelf niet handiger om ook een versterkercombo te hebben ? Ik raad een beginner iig aan om het geld in een gewone, klassieke versterker te steken :p

Qitaar
2 juli 2007, 20:48
Ik wil eerst even proberen hoe het met de computer klinkt, en anders wil ik een versterk erbij doen? Als ik dat ga doen, watvoor prijzen heb je dan als toch wel iets wilt hebben waar je goed op kan spelen? Waar je dus gewoon echt van die tonen op kan hebben die ze in dat filmpje hadden. :p

Wickerman
2 juli 2007, 20:57
-300 euries voor de POD (dat is dus hardware met software)

-700 voor de toneport; das ist enkel hardware meer die heeft veel meer aansluitmogelijkheden.

De toneport kan je zeker weten op een aparte box, cab(inet) aansluiten
Van die pod ben ik niet zeker dat je die mogelijkheid hebt.

De toneport is ook nog eens een 19 inch-processor. Dwz dat je die later met andere 19inchers in een behuizing kan gooien. Wat dan een volwaardige versterker maakt.

MizZoo
2 juli 2007, 20:57
Als ik jou was zou ik gewoon een versterker kopen. De Roland Cubes beginnen al bij een eurootje of 100 dacht ik. Niks mis mee. Maar daar moet je maar even zelf naar zoeken.

Dreamer
2 juli 2007, 20:58
Die tonen moeten normaal op elke versterker gespeeld kunnen worden (aangezien het een techniek met je vingers is ;))

Voor thuis een vox AD15VT ofzo (ben bevooroordeelt heb zelf een vox :cooler: )
anders een Cube en ach ja, zoveel andere mogelijkheden;) mss eens opzoeken met de 'search-functie' van dit forum.

Ps.: Wil je echt DIE sound van bon jovi (dus van dat liedje) moet je kijken richting fender, want je ziet in het filmpje dat ze over fender-versterkers spelen. Maar dan moet je toch al een groot budjet hebben, dus niet echt van toepassing

grtz

MizZoo
2 juli 2007, 20:59
-700 voor de toneport; das ist enkel hardware meer die heeft veel meer aansluitmogelijkheden.


Typvoutje? De toneport UX1 is €129, en die nieuwe Toneport GX is zo rond de 70-80 euro.

Wickerman
2 juli 2007, 21:03
Typvoutje? De toneport UX1 is €129, en die nieuwe Toneport GX is zo rond de 70-80 euro.

Verkeerd geloerd, ik heb de prijs van de pre-amp bekeken; mijn fout. :satisfie:

Qitaar
2 juli 2007, 21:47
Hoe duur is een versterker dan met Distoration met toch een klein beetje goede kwaliteit maar ook niet te duur.

Wickerman
2 juli 2007, 21:51
200 euries ongeveer

Qitaar
2 juli 2007, 22:32
Dat vind ik toch wat te duur, is er echt niets goedkopers met distortion?

Wickerman
2 juli 2007, 22:44
85 euro heb ik betaald voor mijn allereerste marshall; goedkoper moet je echt niet gaan.

-=JEROEN=-
3 juli 2007, 00:29
voor distortion heb je helemaal geen versterker nodig, die heb je al, toch, ook al is 't misschien geen marshall

voor 25€ heb je toffe behringer effecten pedalen

van overdrive tot ultra drive, van distortion tot mega metal

http://www.feedback.nl/?id=26&a=36

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/behringer-to800_350_fffef1_75.jpg

wat hierbij heel belangrijk is:
wat voor geluid zoek je, probeer ze dus allemaal uit!
vraag een verkoper om voor te doen wat je er allemaal mee kan!
en koop er goede kabels bij!

Wickerman
3 juli 2007, 11:35
voor distortion heb je helemaal geen versterker nodig, die heb je al, toch, ook al is 't misschien geen marshall


Ik wil je niet tegenspreken, maar hij speelt over een radio, dat klinkt volgens mij niet echt goed. Laat staan dat je daar nog eens een distortionpedaal gaat voorhangen, dan is het volgens mij helemaal om zeep. :satisfie: .

jasper159
3 juli 2007, 12:20
Dus, een beginnersversterkertje kopen, echt, binnen een paar maanden (weken) ben je die radio kotsbeu.

Wickerman
3 juli 2007, 13:01
Inderdaad, en waarom ? Dan ga je stiekem de klanken van je grote helden willen nabootsen of met andere gitaristen meespelen, dat kan die radio dus niet trekken.
Once again; ga naar de dichtsbijzijnde gtaarboer, en vraag welke (beginners)versterkers hij heeft, speel er eens over en oordeel over de klank/prijs, je gaat er geen spijt van hebben.

Qitaar
9 juli 2007, 16:06
Misschien ben ik er een beetje laat mee, maar ik denk er dus over om zo'n pedaal te nemen met distortion. Maar is het zo dat je bij een pedaal gewoon distortion instelt en het werkt? Of moet ik bijvoorbeeld met m'n voet de hele tijd op dat ding zitten? :p

Guitarmania
9 juli 2007, 16:13
Indrukken en het werkt... Is niet als een wahwah of zo...

Qitaar
9 juli 2007, 16:16
Dus gewoon alles instellen naar keuze, gitaar aansluiten, pedaal indrukken en spelen? Zoja wat zou dan een goed pedaal zijn, dus met mooi tonen. Met tonen zoals rock, die je ook vaak hoort in solo's. (Dit zal misschien wel een veelgestelde vraag zijn, maar ik ben net in de gitaarwereld. :p)

Wickerman
9 juli 2007, 16:17
Je gaat er spijt van hebben

1 Keer klikken en je kan gaan rondspringen en gitaarstunts uithalen, nog een keer en hij staat af.

Wat doet die pedaal ? Je sluit je gitaar erop aan met een kabel (duh...) en vanuit de pedaaluitgang ga je met een andere kabel (zucht...) naar je versterker. Of naar je radio, in dit geval.
Je kan hem laten werken op een 9 volt-batterij of op een adaptor, met het logisch gevolg dat een batterij afneemt in kracht en een adaptor niet.

Distortionpedalen worden door 99% van de gitaristen alleen opgezet als de versterker (radio-.-) op clean staat, dat akoestische geluid dat jij beschreef. Let wel, als je radio een beetje 'verstoord' klinkt (niet 100% clean dus) gaat de klank van je pedaal ook niet helemaal zijn zoals het moet.

Een goed(koop) merk is line6, die raad ik aan omdat ze vrij goedkoop zijn; waarschijnlijk ga je de rest van je geld in een versterker willen pompen.

Betere en duurdere merken zijn Digitech en Boss, gewaagd aan mekaar, beestig goede pedalen.

Roy K.
9 juli 2007, 16:17
1 Keer indrukken is genoeg. Maar voor jou situatie is een Roland cube echt ideaal. Goedkope versterkers, maar met een goed geluid (zit ook distortion ed op). Kwaliteit/prijs verhouding is gewoon heel erg goed. Je hebt ze al voor ik geloof EU 85 of 100.

Jeroensnake
9 juli 2007, 16:17
Ik zou met mijn voeten gewoon op de grond blijven staan, en bijvoorbeeld de zanger aan je effecten doosjes laten klooien. Die heeft toch genoeg handen en voeten vrij. Dan kun je bijvoorbeeld niet alleen gebruik maken van de grote aan/uit knop (meestal 1 keer drukken, de zanger hoeft niet continu iets in te drukken. Zou ook erg raar staan: een bandje waarbij 1 iemand de hele tijd bezig is met de distortion "vast" te houden) maar ook alle andere knopjes die te klein zijn om redelijk met je voet te bedienen. Ga naar de dichtsbijzijnde gitaarboer, en vraag welke (beginners)effectenpedaaltjes hij heeft, speel er eens over en oordeel over de klank/prijs, je gaat er geen spijt van hebben...

______________
someone hit
the repeat
button
[T]
someone hit
the repeat
button
[T]
someone hit
the repeat
button
[T]

Wickerman
9 juli 2007, 16:17
Guitarmania was me dus voor :p

Wickerman
9 juli 2007, 16:18
1 Keer indrukken is genoeg. Maar voor jou situatie is een Roland cube echt ideaal. Goedkope versterkers, maar met een goed geluid (zit ook distortion ed op). Kwaliteit/prijs verhouding is gewoon heel erg goed. Je hebt ze al voor ik geloof EU 85 of 100.

Duizend keer gezegd hoor, maar hij wilt gewoon geen amp.

Jeroensnake
9 juli 2007, 16:21
Ik heb trouwens ook geen amp.
Wel een leuk pedaaltje (zoom 505)
Kun je zo in je radio of pc duwen ...
________________
hit that button
hit that button
hit that button
hit it, hit it, hit it
do it again, just do it.

Wickerman
9 juli 2007, 16:36
Ik heb trouwens ook geen amp.
Wel een leuk pedaaltje (zoom 505)
Kun je zo in je radio of pc duwen ...

Met alle respect natuurlijk, maar geef toe;
Als je de keuze kon maken tussen een degelijke beginnersamp (overigens MET een degelijke dist.) of een pedaal om distortion op je radio te kunnen spelen zou je toch voor de amp gaan ?

Jeroensnake
9 juli 2007, 17:47
Kijk, spijt is natuurlijk een groot woord.
Maar, ieder redelijk normaal denkend mens zou meteen (na 2 keer na denken) een amp kopen. Om maar iemand te qouten "das gewoon logisch".
Eigenwijsheid blijf je hebben. Geen spijt, geen amp,
wel een Squier Strat uit China ...
(en gelukkig nog wat andere instrumenten)
________________
[........................]