PDA

View Full Version : Les Paul knoppen verzinken



BJA
1 juli 2007, 19:26
Hallo,

Ik heb een nieuw setje knoppen voor mijn Johnson Les Paul Custom replica aangekregen maar ik ben op een probleem gestoten. De knoppen passen doordat het een archtop body is niet recht op recht op de body.

Hier enkele foto's:

http://oude url

http://oude url

http://oude url

Je kan zien dat ze schuin staan en daardoor kan ik ze niet volledig open en toe draaien zonder dat ze klem komen te zitten op de body.

Nu wou ik ze verzinken maar hoe ga ik best te werk? Hoe zorg ik ervoor dat ze recht te staan komen?

Alvast bedankt voor tips!

jurgensteffens
1 juli 2007, 19:57
Ik zou het niet verzinken, de kans dat je je lak verknalt is erg groot... Dan kun je ze beter wat hoger op de as zetten, en dan een klein stukje vilt eronder...

DarknessAwaits
1 juli 2007, 22:13
Je zou in de control cavity een klein beetje hout kunnen weghalen zodat de asjes wat verder de gitaar steken. Is dat wat je bedoelt? Hogerop de asjes zetten is geen optie zeker?

BJA
1 juli 2007, 23:14
Hogerop de asjes zetten is niet echt een optie, er is niet genoeg ruimte voor... En de asjes zelf hoger laten uitsteken is ook niet echt wat ik zoek. Want dan staan de knoppen nog niet 'mooi' op de body...

charlotte
1 juli 2007, 23:17
Hey BJA,

Ik zou ze idd beter niet verzinken,als je dat wil moet je gelijk de hele top opnieuw in de lak zetten,wil het weer mooi worden.
WatDarkness zegt is misschien de beste optie, in de cavity wat hout weghalen, zodat de potmeter as verder naar buiten komt.

groetjes Charlotte :lp:

BJA
1 juli 2007, 23:57
Hey Charlotte,

Zijn er geen andere manieren mogelijk om het wat beter te laten functioneren? Hetgeen me echt stoort is dat ik de knoppen niet helemaal open en dicht kan draaien als ze schuin op de body zitten. Voor de rest valt het kwa looks wel mee...

wietse
2 juli 2007, 06:23
Zijn er geen andere manieren mogelijk om het wat beter te laten functioneren? Hetgeen me echt stoort is dat ik de knoppen niet helemaal open en dicht kan draaien als ze schuin op de body zitten. Voor de rest valt het kwa looks wel mee...

wordt je al meerder keren gezegd.
de knoppen iets hoger op de asjes zetten zodat die volledig vrijdraaien, en hiervoor kan het zijn dat je in de controlcavity wat hout weg moet halen om de asjes wat hoger te krijgen als die nu daar te kort voor zijn.
of je moet aan de onderkant van de knoppen gaan vijlen zodat je op die manier meer ruimte maakt.

BJA
2 juli 2007, 09:55
Ja, dat ga ik eerst proberen natuurlijk. Het blijft wel spijtig dat de knoppen dan een stuk van de body af staan.

Nielsje
2 juli 2007, 10:52
Je had het van te voren aan zien kunnen komen, omdat de body van een les paul bol is. Je zou het gat kunnen vullen, en dan misschien een nieuw gat boren zodat de as exact haaks op op je body staat, maar dit is verdomd lastig, wil je niet alles beschadigen, maar dan kan je knoppen wel gewoon lekker ronddraaien....

een andere optie is natuurlijk om gewoon nooit je knoppen dicht te draaien :)

BJA
2 juli 2007, 11:08
Of zoiets? Dit schoot me net te binnen:

http://users.telenet.be/ss1984/johnson/TONEPOTS.JPG

Waarbij het rode gedeelte dan een opvulling is tussen het hout en de pot zelf dat ervoor zorgt dat het hele boeltje kantelt. Zo zou ik dan ook voor elke knop apart de kanteling kunnen aanpassen en zou de knop toch loodrecht op de staafjes zitten zodat draaien perfect lukt.

nu nog bedenken wat ik er tussen kan steken.

Kim Wilson
2 juli 2007, 11:10
Dan kun je makkelijker iets weghalen. Lijkt me ook degelijker.

BJA
2 juli 2007, 12:39
Ja, beide opties lijken me beter dan het echt verzinken van de knoppen. Eens zien wat het beste is wanneer ik thuis ben. Misschien met de dremel wat hout wegnemen, maar dan is er altijd kans dat je teveel wegneemt. En dat is dan weer het voordeel van zo'n schuine vulling tussen de pot en het hout...

DarknessAwaits
2 juli 2007, 13:19
Of zoiets? Dit schoot me net te binnen:

http://users.telenet.be/ss1984/johnson/TONEPOTS.JPG

Waarbij het rode gedeelte dan een opvulling is tussen het hout en de pot zelf dat ervoor zorgt dat het hele boeltje kantelt. Zo zou ik dan ook voor elke knop apart de kanteling kunnen aanpassen en zou de knop toch loodrecht op de staafjes zitten zodat draaien perfect lukt.

Dan staan ze waarschijnlijk wel een beetje schots en scheef op je body he... Want het bovenblad is gebold en niet afgeschuind, dus iedere pot zal z'n eigen hoek krijgen.

cas121
2 juli 2007, 13:35
En dan zou je ook het gat waar de schacht van de potmeter doorgaat opnieuw moeten boren, want dat moet je dan ook in die hoek zetten, anders krijg je die pot er nooit schuin in.

BJA
2 juli 2007, 13:55
En dan zou je ook het gat waar de schacht van de potmeter doorgaat opnieuw moeten boren, want dat moet je dan ook in die hoek zetten, anders krijg je die pot er nooit schuin in.
True, maar dat is maar een miniscuul werkje denk ik.

Sterik
2 juli 2007, 14:46
kan je niet gewoon de knoppen zelf bijveilen?
of heeft gewoon niemand dat gezegd omdat het een heel dom idee is....

GeofJackon
2 juli 2007, 14:51
Ja waarom had nog niemand dat voorgesteld? Een setje knoppen is makkelijker nieuw te kopen dan dat je ff hout terug bij kan 'toveren'

Nielsje
2 juli 2007, 15:17
kan je niet gewoon de knoppen zelf bijveilen?
of heeft gewoon niemand dat gezegd omdat het een heel dom idee is....

Nou, ze worden er absoluut niet mooier van
Bovendien moet je ze alle 4 dan wel ff strak 'bijvijlen'.. Ik zou dat op de draaibank doen.
Maar als je dan toch gaat draaien, draai dan meteen volledig nieuwe op je eigen smaak....

BJA
2 juli 2007, 15:55
Ik kan ze zeker bijvijlen, alleen draaien ze dan niet goed om hun as gezien ze tegen een helling opdraaien en één kant van de knop dan altijd langer zal zijn.

Kim Wilson
2 juli 2007, 15:56
Nee, recht afvijlen. De knop lager maken, zorgen dat ie rondom vrijloopt.

Noid
4 juli 2007, 23:46
Nee, recht afvijlen. De knop lager maken, zorgen dat ie rondom vrijloopt.Dan lopen we mijns inziens weer tegen het feit aan dat de knoppen boven de body uitsteken. BJA geeft aan dat hij dat niet mooi vindt.
@BJA je geeft de door jou gewenste oplossing al: of iets opvullen, of met de bolling mee iets weghalen in de cavity van de pot. Daardoor kan de as van de pot "loodrecht" op de bolling komen te staan, waardoor de knop niet meer aan zal lopen bij verdraaien. Zoals DA aangeeft zullen de knoppen dan wel relatief ten opzichte van elkaar iets uit het lood staan, maar dat zal optisch waarschijnlijk wel loslopen.

Nielsje
5 juli 2007, 00:23
Mjah...

je zou natuurlijk ook een Gibson 'The Paul' kunnen kopen, die hadden volgens mij geen bolling, gewoon een platte top...

of gewoon andere knoppen! dat is handig!