PDA

View Full Version : Ibanez Beginnersgitaar ?!



Aeonis
1 juli 2007, 17:55
Ik ben van plan om samen met een kameraad te gaan beginnen met het bespelen van een electrische gitaar. Ik heb al veel rondgekeken naar beginnersgitaren en ben uiteindelijk bij Ibanez uitgekomen vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding. Mijn budget is 200€ (voor de gitaar). Echt hoger mag het nie worden, aangezien de accessoires dr ook nog bovenop komen. (en ik maar een arme student ben ;P)

Nu heb ik met name de volgende gitaren op het oog:

- Ibanez GAX30
- Ibanez GSA60
- Ibanez GRG170DX

De GAX30 vind ik, als ik alleen naar uiterlijk kijk, echt verre de mooiste van de drie (!) en de GRG170DX de minst mooie (omdat ie zo plat is). Maar ondanks dat, is het geluid natuurlijk de belangrijkste factor (alhoewel ik ook niet op een lelijke gitaar wil spelen hehe)

Ik wil zowel "clean" als "hard" kunnen spelen en denk hierbij bv aan bands als 3 doors down (kryptonite)/nickelback en vooral greenday, sum41/good charlotte, blink182 (dus rock/punk)

De GAX30 heeft 2 humbuckers en een 3way pickup switch, dus deze gitaar zal het minste veelzijdig zijn in het geluid? (hij past wel ideaal in mn budget, en laat qua geld iets meer ruimte over voor bijvoorbeeld een versterker).. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je met het geluid van de GAX30 toch nog behoorlijk wat kanten uit kunt (veelzijdigheid) of dat je er eigenlijk alleen maar hardrock/metal mee kan spelen. (mede omdat hij geen single coils heeft) of bekijk ik dit verkeerd? Verder heeft hij een fixed bridge ipv tremolo..

De GSA60 heeft 1 humbucker en 2 single coils met een 5way pickup switch. Waar ik wel een beetje bang voor ben is de distortion (tremolo) hendel, ik denk dat ik deze vrijwel "nooit" ga gebruiken en heb ook gelezen dat hij soms "out of tune" valt.

De GRG170DX heeft 2 humbuckers (neck/bridge) en een single coil in het midden, met een 5way pickup switch. Dit model heb ik me nog het minst in verdiept, omdat mn voorkeur richting de GAX30 en de GSA60 valt.

Maakt het verder nog echt veel uit dat ze geen vaste brug hebben (op de GAX30 na) - (qua hoe snel ze ontstemmen) en dat ze van agathis of basswood zijn gemaakt? Wel heb ik gelezen dat men erg tevreden is over de neck van deze gitaren (zeer goede kwaliteit voor het geld)..

Wat kunnen jullie me over deze gitaren vertellen?, mede zodat ik mijn keuze wat makkelijker kan maken. Ook lees ik wel eens iets over "floyd" rose tremolo's of zoiets.. is dat hier van toepassing en zo ja, is dat positief of negatief?

Bij voorbaat dank!

johns
1 juli 2007, 19:30
Ik heb een GAX 75. Dát is een prima ding in ieder geval. En bij gitaren uit deze prijsklassen zie ik liever een vaste brug, want de gemiddelde goedkope tremolo is redelijk onbruikbaar.

WILLEM.FZR
1 juli 2007, 20:57
Koop een 2e hands .. je krijgt spijt van die goedkope shit

johns
1 juli 2007, 21:06
Je hebt het hier wel over ibanez he? ;)

De GAX-30 ken ik niet, maar van de 75 weet ik dat ie redelijk bomvast is. Doet niet onder voor een Epiphone Les Paul standaard iig.

Aeonis
1 juli 2007, 21:39
Hehe.. echt goedkope shit vind ik dit niet.. het schijnen behoorlijk degelijke gitaren te zijn en zeker voor het geld. Natuurlijk is het een goedkoop gitaartje, maar om het dan ook meteen shit te noemen :)

Maar zoals ik al aangaf vind ik 2de hands maar niks, heb liever een (dan maar iets mindere) nieuwe.

En johns, kan je nog veel kanten uit met het geluid? De GAX heeft maar 3 standen.. bridge humbucker/neck humbucker en bridge + neck. Als je een andere stand kiest, heb je dan ook een heel ander soort geluid? En kan je er goed punkrock op spelen, maar bv. ook de hogere tonen van bv john petrucci mee halen? Of is dit echt een typische metal gitaar?

Laat ik het anders zeggen, ik heb niet altijd zin om te rocken.. af en toe een rustiger nummertje is ook wel leuk :)

Ik ga binnenkort sowieso ff naar een winkel om de GAX30 te beluisteren, probleem is alleen dat ze hem waarschijnlijk niet in het assortiment hebben. Ze zullen hem dan moeten bestellen..

DarknessAwaits
1 juli 2007, 21:56
Bij de GAX is het wel een nadeel dat 'ie 2 humbuckers met 3 standenschakelaar heeft, als je 'm echt allround zou willen gaan gebruiken. Dan zou een singlecoil(-stand) toch ook wel fijn zijn.

Ik zou voor eerder voor de GSA60 gaan, sowieso qua model (maar dat is natuurlijk persoonlijk), maar ook vanwege de combinatie van humbucker en singlecoils. Tremelo is in principe eenvoudig vast te zetten met een blokje hout, dus als je daar niet bang voor bent hoef je je keuze er niet van af te laten hangen.

johns
1 juli 2007, 23:01
Mja, blijft de vraag of je singlecoil wilt hebben. Een GAX is gewoon een recht toe rechtaan 2 humbucker gitaar. Ik vind 'm veelzijdig genoeg in ieder geval, clean of overstuurd.

DarknessAwaits
1 juli 2007, 23:57
Mja, blijft de vraag of je singlecoil wilt hebben.

Klopt, dat is heel persoonlijk. Ik kan niet zonder bij wijze van spreke, anderen kunnen er niets mee.

Aeonis
2 juli 2007, 10:59
Hmm.. Ik heb er nog een nachtje over geslapen en ben tot een hele andere conclusie gekomen..

Ik zat er aan te denken dat de GAX30 eigenlijk perfect voor mij zou zijn als hij nog een single coil in het midden had, of een 5way pickup switch (met 2 humbuckers) had ipv 3way. Ik ben dus gaan zoeken naar een Ibanez met een vaste brug, 2 humbuckers of 2 humbuckers + single coil en een 5way pickup switch..

Ik heb besloten om mn budget te verhogen naar 300 euro. Ik zit nu te denken aan het volgende model:

Ibanez RG321MH - Deze gitaar heeft een betere vaste brug, 2 kwalitatief betere humbuckers met een 5 way pickup switch, dus meer mogelijkheden, en hij is van Mahoganey hout gemaakt (ipv Agathis of Basswoord), ik heb gehoord dat dat een wereld van verschil maakt, qua degelijkheid en geluid.

Zie hier de gitaar:

http://img220.imageshack.us/img220/7649/rg321mhze4.jpg

En de pickup mogelijkheden:

http://img220.imageshack.us/img220/8494/pickupswitchyf8.jpg

Wat kunnen jullie me vertellen over de RG321MH? ben ik hiermee echt veel beter af (met het verschil van 100 euro)?

M.v.g. Thijs
En bedankt voor alle reacties!

DarknessAwaits
2 juli 2007, 13:42
Dikke plus voor de 321, als je het beetje extra wat je uit moet geven niet erg vindt heb je hier een betere gitaar aan.

Gitaro
2 juli 2007, 14:59
Heil RG321, een van de beste opties voor starters! Je hebt goed je huiswerk gedaan :D

Aeonis
2 juli 2007, 18:47
Is er trouwens nog een verschil tussen RG321 en RG321MH? Want je kom beide namen tegen, op forums en webwinkels e.d.. Of staat mh voor mahoganey of iets dergelijks?

gnoeontheboard
2 juli 2007, 23:25
die code erachter staat vaak voor een kleur.


Moet het per sé Ibanez zijn?

De LC hurricane II heeft ook 2 humbuckers en een 5 standen switch.
Bovendien staan LC bekend om zijn "bang for the buck".

bij house of music in dordrecht hebben ze m voor 299.
Dat is GEEN geld voor de gitaar die ik mag geloven dat het is. ( Moeilijke zin voor : kijk daar eens naar! )

http://www.thehouseofmusic.nl/2007hurricanelc.jpg
(Ik geloof echter dat dit de Hurri 3 is omdat op de 2 en de 4 een tremolo zit en op de 3 niet. En dit is amber-burst en die kan je niet op de hurri 2 krijgen. )

Aeonis
4 juli 2007, 17:39
Mensen..

Ik heb vandaag een RG321MH in de handen gehad, en een epiphone (SG 400 geloof ik.. zelfde prijsklasse).. en nog wat andere gitaren..

Maar ik vond de RG321MH verreweg de fijnste.. hij lag beter in de hand.. ik vond de neck fijner en het geluid is ook precies wat ik zoek!

Het word voor mij dus de RG321MH en waarschijnlijk een Roland 30 Cube X.
Weet iemand nog wat te vertellen over deze versterker en wat is ongeveer de prijsklasse? Hij koste bij de zaak geloof ik ongeveer 200 euro.

LaurentB
4 juli 2007, 18:38
Ik vind die versterker een goede keuze. Niet te duur voor een beginner maar wel degelijk heel behoorlijk klinkend.