PDA

View Full Version : instellingen rectifier



ben79
1 juli 2007, 15:57
welke instellingen gebruiken jullie op je rectifier en voor welke sound?
Hoe krijg je de rectifier zo vet mogelijk met veel bottem

Corporal
1 juli 2007, 16:02
Vb. orange channel : treble zo goed als dichtdraaien, mid op 11:30. Rest naar keuze...

ben79
1 juli 2007, 16:59
ik heb een roadster, en heb dus geen orange kanaal, maar ik zal het eens proberen op het 3e of 4e kanaal...

xmichielx
2 juli 2007, 10:39
veel mensen weten niet dat de rectifier super vet kan klinken..het ding moet alleen erg hard.
Hoe je het beste geluid haalt uit een mesa boogie dual/triple rectifier:
-koop een thd hotplate (liefst 16 ohm)
-koop een goed 4 X 12 vintage 30 cab (mesa zelf of bijv laboga)
-zet de thd hotplate tussen je amp en je cab (let op het juiste ohmage!)
-zet je mesa aan en zet hem snoeihard (helft van je volume knop - echt ontiegelijk hard dus) => hierdoor gaan de buizen lekker warm worden en werken
-zet de gain lekker open, veel presence, genoeg mid, ietsje meer bass en trebel als de mid en gaan!
-de thd hotplate op -12 of -8 db zetten en je hebt een verzadigd dik mesa geluid op normaal volume!

je kan dit op zich met elke andere amp doen maar mijn mesa triple rectifier (kanaal op rood en spongy optie voor de power) is gewoon heel dik en vet amerikaans scheur geluid.

Iceman
2 juli 2007, 11:26
Laat 'em biassen. Recto's staan standaard erg koud.

ben79
2 juli 2007, 11:55
Ik heb een bogner 4 x 12 V30 gekocht en dit doet al heel erg veel..
Misschien EL 34 s erin ipv 6L6?

xmichielx
2 juli 2007, 14:50
Laat 'em biassen. Recto's staan standaard erg koud.

dan krijg je nog steeds niet dat vette geluid..het zal iets vetter worden maar je moet een mesa nog steeds ver open zetten wil je hem echt lekker laten saturaten/oversturen..
Ik heb zelf een dual rectifier,5150 en mr hector hot biassed gehad/heb maar alle amps moesten nog steeds redelijk hard om te oversturen..

Dit is gewoon een simpele quick win om toch een meesterlijk vet geluid uit je mesa rectifier te halen..het kost een thd hotplate maar dan heb je wel echt heerlijk vol en vet geluid..

andoni
2 juli 2007, 16:15
dan krijg je nog steeds niet dat vette geluid..het zal iets vetter worden maar je moet een mesa nog steeds ver open zetten wil je hem echt lekker laten saturaten/oversturen..
Ik heb zelf een dual rectifier,5150 en mr hector hot biassed gehad/heb maar alle amps moesten nog steeds redelijk hard om te oversturen..

Dit is gewoon een simpele quick win om toch een meesterlijk vet geluid uit je mesa rectifier te halen..het kost een thd hotplate maar dan heb je wel echt heerlijk vol en vet geluid..
Heeft dit een grote invloed op de levensduur van de lampen van een Recto? Er zitten er namelijk nogal wat in als je op tube rectifier speelt :)

xmichielx
2 juli 2007, 17:34
ja je zal ze meer gebruiken maar juist omdat de standaard buizen cold biassed zijn maakt het volgens mij niet zo uit..je moet ze zoiezo na elk jaar vervangen (als je veel gigged).
Maar dat kan je beter een expert vragen..ik vind iig het geluid erg goed..de rectifier is veel veller en meer gecompressed en klinkt als een dikke productie amp..ala first blood,testament etc..
Ik gebruik wel een laboga 4 X 12 vintage 30 cab er onder en een mayones setius mahoney gitaar met emg81 in de brug..maar het geluid is super dik!

andoni
2 juli 2007, 18:07
ja je zal ze meer gebruiken maar juist omdat de standaard buizen cold biassed zijn maakt het volgens mij niet zo uit..je moet ze zoiezo na elk jaar vervangen (als je veel gigged).
Maar dat kan je beter een expert vragen..ik vind iig het geluid erg goed..de rectifier is veel veller en meer gecompressed en klinkt als een dikke productie amp..ala first blood,testament etc..
Ik gebruik wel een laboga 4 X 12 vintage 30 cab er onder en een mayones setius mahoney gitaar met emg81 in de brug..maar het geluid is super dik!
Wel, ik heb een week geleden een Dual Recto met 2x12 Bogner Oversized cab met V30's besteld, en ga eens kijken hoe dat klinkt bij mij thuis. Ik speel niet op band volume thuis maar meestal kan ik toch vrij lekker blazen. Ik zal het zoiezo een tijdje met de simpele setup LP (standaard Burstbuckers) -> Recto -> Bogner 2x12 doen en kijken hoever ik daarmee kom op een dergelijk volume. Mijn DSL100 klinkt niet even goed op dit niveau als op bandvolume (iets meer fizz en minder sustain), maar ik heb nog niet echt de nood gevoeld om een Hotplate oid. Zal eens kijken wat de Recto doet als hij binnen is. Argh, dat wachten :/

xmichielx
2 juli 2007, 18:24
ik ben erg te spreken over de thd hotplate..sommige zeggen dat die wat van je geluid snoept nou ik merkte er niks van, sterker nog: mijn geluid werd gewoon vetter, meer punch en toch het wel bekende mesa korrel geluid...:)

Als je trouwens een amp zoekt die ook die mesa spit heeft en op bedkamer volume moet kunnen spelen: de laboga mr hector!
die heeft die spit en kan op 50 wat spelen..erge dikke aanrader! scheelt ook enorm veel geld!

chennie
2 juli 2007, 18:46
minder gain, minder bass, meer toooooooooone.

Speel zelf eigenlijk alleen op vintage mode. gain rond 12-1 uur, treble 3, mid, 11-12, bass 11-12, presence 9-10.

1x c90
2x v30 in zelfbouw oversized cab.

Veel bottom, veel scheur en een fijne leadtone zowaar.
Minder gain en minder bass, geeft minder korrelig en meer strak. Hotplate ? Mijn versterker komt met een goede master volume. Lage volumes, je EQ beter afstellen ;) Buizen te koud ? mwah. die discussie ga ik niet in.

Rectifiers met 6L6. Einde discussie.

xmichielx
2 juli 2007, 19:57
ja elke instelling is voor iedereen weer anders..en of je in een band setup speelt of niet..die korrel wil ik juist hebben..dat is de mesa korrel wat hem zo kenmerkt..
heb me gain helemaal open en geeft mij juist de punch die ik wel nodig heb met metal en gedempte stukken..het maakt me geluid mooi af en tja minder gain..waarom? ik hoor alles perfect en het geluid is dik dus waarom minder doen? (en ja ik speel in een band setup met een gitarist,bassist,drummer en zanger en deze setup cut door de mids als een malle..)
geluid is voor iedereen weer anders..ik preferreer deze settings omdat het defintie heeft en blaast.(juist dat geluid wat ik verwacht van een mesa..)
en gebruik ook de stock 6l6..

chennie
2 juli 2007, 21:31
...heb me gain helemaal open...


ieeeuw :P




....

Rwin
3 juli 2007, 00:07
minder gain, minder bass, meer toooooooooone.

Speel zelf eigenlijk alleen op vintage mode. gain rond 12-1 uur, treble 3, mid, 11-12, bass 11-12, presence 9-10.

1x c90
2x v30 in zelfbouw oversized cab.

Veel bottom, veel scheur en een fijne leadtone zowaar.
Minder gain en minder bass, geeft minder korrelig en meer strak. Hotplate ? Mijn versterker komt met een goede master volume. Lage volumes, je EQ beter afstellen ;) Buizen te koud ? mwah. die discussie ga ik niet in.

Rectifiers met 6L6. Einde discussie.

Eensch, ik heb in die van mij (met 4x12 rectocab) ook eerder teveel bas dan te weinig.

Anyway, ik gebruik wel de modern stand (think Godsmack) en wel als volgt:

Gain: 1 uur/half2 (meer is echt niet nodig)
Presence 2 uur/ half 3
Volume: 9 uur
Bass 10uur/half 11
mid: (hier zit de truc) op 2 uur
Treble op 1 uur/half 2.

Heb Stock 6L6
Verder is het belangrijk dat ie op BOLD staat (voor het moderne strakke geluid) en op siliconrectifier (niet de buizenrectifier)

Mastervolume op half11/11uur uur. (is allemaal wel repetitie/ gig stand.) Maar goed, wat moet je anders met een rectifier, die ga je niet in de huiskamer beluisteren :D

Rwin

ben79
3 juli 2007, 11:52
dus eigenlijk meer eindversterker dan voorversterker?
Ik dacht hoe meer voorversterker, hoe vetter..

chennie
3 juli 2007, 12:33
Nee het is een mix tussen beide. Voor en Eind versterker bepalen het geluid en beide heb je nodig voor het geheel. Maar dat wil niet natuurlijk niet zeggen dat je van beide evenveel nodig hebt.

Sommige zweren bij meer eind dan voor en anderen weer andersom. Het is een kwestie van smaak.

xmichielx
3 juli 2007, 12:46
precies..en dat geldt voor elke knop: gain,treble,presence,bass,mid,volume :) (spongy,bold,vintage,diode etc.)

Ik vind de amp geweldig..hij klinkt standaard vet maar niet vet genoeg..na wat sleutelen kan je er een monsterlijk geluid uit halen (mits goeie cab en gitaar).

ben79
3 juli 2007, 17:56
heb er een bogner 4x12 V30 bij en een Gibson LP Custom dus daar zal het niet aan ontbreken..
Ik vrees dat ik steeds meer en meer wil.
In vergelijk met onze andere gitarist zen amp is dit al een monster maar toch wil ik hem nog verder krijgen..
De knopjes zijn inderdaad gevoelig, ik vrees dat ik nog wat moet uitzoeken.
Er is toch ook zo een rackding waar je nog meer bottom mee krijgt niet?

Dus El 34 daar krijg je niet perse een veteer geluid uit, gewoon anders?

wat ik dus bedoel is een 5150 kan niet aan men geluid tippen, een gewone rectifier klinkt helemaal niet zo goed als men roadster (mijne is smother, minder droog) maar sommige rectifiers hebben soms net iets meer ballen..

Rwin
4 juli 2007, 00:08
...maar sommige rectifiers hebben soms net iets meer ballen..


Speel je op zoveel verschillende rectifiers of... zie en hoor je andere gitaristen op rectifiers spelen. Ik gok dat laatste, en ik denk niet dat je zomaar die situaties kan vergelijken.

Denk aan wat voor een: plectrum, snaren, pickups, gitaarhout, kabel, pedaaltjes, speakerkabel, cab werden er gebruikt etc? En last but not least, wat voor een vingers hadden die gitaristen ;)

dml
4 juli 2007, 07:04
minder gain, minder bass, meer toooooooooone.

Speel zelf eigenlijk alleen op vintage mode. gain rond 12-1 uur, treble 3, mid, 11-12, bass 11-12, presence 9-10.

Veel bottom, veel scheur en een fijne leadtone zowaar.
Minder gain en minder bass, geeft minder korrelig en meer strak. Hotplate ? Mijn versterker komt met een goede master volume. Lage volumes, je EQ beter afstellen ;) Buizen te koud ? mwah. die discussie ga ik niet in.

Rectifiers met 6L6. Einde discussie.

+1. Ik gebruik alleen de Mesa Recto 4x12 std (dus oversized), de ballenbak bij Ikea is er niets bij.

ben79
4 juli 2007, 12:08
ben al een beetje aan het proberen geweest en heb ondervonden dat meer treble een vetetr geluid geeft geeft, vreemd, en nog vreemder: ipv bas helemaal open wat minder bas geeft ook meer...
Het zal dus blijven zoekn zijn naar het geluid..

Oh ja,
Wat een versterker, 4 superkanalen en je kan er acht alles mee van superclean naar een klein randje een een megareverb naar een super High Gain, alels kan je ermee..
En bijHigh Gain klinkt ie echt zo goed...
Ik heb al zoveel amps gehad en ik mistte altijd wel iets maar nu heb ik echt een superamp met supergeluiden.
Alleen nog wat zoeken naar de ideale setting om em zo vet mogelijk te laten klinken...
wat me ook opvalt is dat ie eigenlijk wel meer tot zen recht komt met P.A.
Dan klinkt ie echt vetter dan enige andere amp.
Ik ben ook eens aan het kijken geweest naar al de details van die andere gitaristen met rectifiers.
Ik heb zeker een vettere (of even vette cab) betere kabels, maar het enige verschil is dat ik een men LP custom en men SG std elementen heb..
Ik ga eens proberen in men SG EMG's te zetten...
Iemand een idee wat die dingen kosten?
en kan ik dan nog clean spelen?

xmichielx
4 juli 2007, 12:41
EMG's doen het perfect op een high gain amp (mesa,koch,engl,framus,peavey,laboga) maar check ff of je een emg 81 wilt gebruiken of een emg 85..de emg 81 heeft iets meer gain en meer hoog en past misschien beter op de wat basserige mesa rectifier amp..
Maar zoals gezegd: probeer het uit.
Clean is er ook goed mee te doen..niet het beste van het beste maar zeker goed genoeg voor een high gain amp met high output humbuckers..

andoni
4 juli 2007, 13:38
ben al een beetje aan het proberen geweest en heb ondervonden dat meer treble een vetetr geluid geeft geeft, vreemd, en nog vreemder: ipv bas helemaal open wat minder bas geeft ook meer...
Het zal dus blijven zoekn zijn naar het geluid..

Oh ja,
Wat een versterker, 4 superkanalen en je kan er acht alles mee van superclean naar een klein randje een een megareverb naar een super High Gain, alels kan je ermee..
En bijHigh Gain klinkt ie echt zo goed...
Ik heb al zoveel amps gehad en ik mistte altijd wel iets maar nu heb ik echt een superamp met supergeluiden.
Alleen nog wat zoeken naar de ideale setting om em zo vet mogelijk te laten klinken...
wat me ook opvalt is dat ie eigenlijk wel meer tot zen recht komt met P.A.
Dan klinkt ie echt vetter dan enige andere amp.
Ik ben ook eens aan het kijken geweest naar al de details van die andere gitaristen met rectifiers.
Ik heb zeker een vettere (of even vette cab) betere kabels, maar het enige verschil is dat ik een men LP custom en men SG std elementen heb..
Ik ga eens proberen in men SG EMG's te zetten...
Iemand een idee wat die dingen kosten?
en kan ik dan nog clean spelen?
Neit lullig bedoeld, maar heb je de handleiding al gelezen? Bij Mesa amps wordt meestal haarfijn uitgelegd wat het effect van elk knopje is. Een voorbeeld bij Rectifiers is als je meer gain gebruikt, de voicing wat donkerder wordt. Dergelijke dingetjes in het achterhoofd houden terwijl je tweakt kan je misschien helpen.

dml
4 juli 2007, 18:23
En daarbij komt dat de ene potmeter de andere behoorlijk beïnvloedt.

ben79
6 juli 2007, 12:44
Gisteren eens gestart met de instellingen zoals hier eerder omschreven en jawel het std recifier sound, mooi..
Alleen hou ik niet zo van de std rectifier sound en dus ben ik terug een beetje gaan draaien, en nu man wat een sound heb ik...
Al de power van een rectifier maar dan nog vetter en veel voller en toch de ballen van een rectifier en zelfs meer....
Het grote verschil met men vorige instellin is inderdaad het rectifier (diode of lampen)knopje...
het ligt dus echt aan details he....
Verschil kan ook wel zijn dat ik nu ook met een LP Custom speelde ipv met SG special...

bass blom
6 juli 2007, 12:52
LP is vetter dan SG zeker weten!

anyway.. RECTO RULEZ

andoni
6 juli 2007, 13:07
Gisteren eens gestart met de instellingen zoals hier eerder omschreven en jawel het std recifier sound, mooi..
Alleen hou ik niet zo van de std rectifier sound en dus ben ik terug een beetje gaan draaien, en nu man wat een sound heb ik...
Al de power van een rectifier maar dan nog vetter en veel voller en toch de ballen van een rectifier en zelfs meer....
Het grote verschil met men vorige instellin is inderdaad het rectifier (diode of lampen)knopje...
het ligt dus echt aan details he....
Verschil kan ook wel zijn dat ik nu ook met een LP Custom speelde ipv met SG special...
Welk gebruik je nu dan? De tube rectifier of de diode rectifier?

Morgen kan ik mijn Dual Recto gaan halen, ben benieuwd :)

Rwin
6 juli 2007, 18:49
Gisteren eens gestart met de instellingen zoals hier eerder omschreven ...
Het grote verschil met men vorige instellin is inderdaad het rectifier (diode of lampen)knopje...
het ligt dus echt aan details he....


Ha mooi!
Ik gok dat je hem nu op siliconDiode hebt staan?

ben79
6 juli 2007, 19:27
ik kna kiezn tss diode en rectifier tracking en heb em op diode staan

ben79
6 juli 2007, 19:29
ik kankiezn tussen recto tracking en diode, hij staat nu op diode

Rwin
6 juli 2007, 20:51
Biertje erbij?

ieme
6 juli 2007, 22:45
Vb. orange channel : treble zo goed als dichtdraaien, mid op 11:30. Rest naar keuze...


zou je dat nou wel doen?

Corporal
7 juli 2007, 07:59
En daarbij komt dat de ene potmeter de andere behoorlijk beïnvloedt.

Waarheid als een koe. Kleine wijzigingen aan de settings van een Mesa geven een heel andere sound, in tegenstelling tot veel andere gelijkaardige amps... Met dat gegeven ben je wel een tijdje zoet om je 'ultimate sound' uit die bak te halen. Reden waarom een Mesa bij veel mensen tegenvalt als ze hem in de shop in vijf minuten voor de eerste keer uittesten :D


zou je dat nou wel doen?

Proberen kan geen kwaad hé. Hij gaat er niet van kapot hoor :sssh: