PDA

View Full Version : verschil 6L6 en EL34 (MESA-roadster head)



ben79
1 juli 2007, 15:53
Hey,

Ik heb nu enige tijd men raodster en ben er super tevreden mee.
Ik heb al enkele optredens gedaan met groepen met een gewone rectifire en telkens hoor ik weer waarom ik men roadster heb en niet de korrelige std rectifier.
Wat de std rectifiers wel hebben is een diepere low-end vind..
Ligt dit aan de instellingen of ligt dait aan het feit dat ik 6L6 heb ipv EL34?
Wat zou er aan men geluid veranderen als ik EL34's in men roadster steek?
Wordt het geluid dan beter in de low end of moet ik dan inboeten op de rest van men prachtig geluid en wordt het dan korreliger?

Chris Winsemius
1 juli 2007, 16:00
Verschillen liggen aan de verschillende circuits, voedingen en trafo's.

Verschillen tussen 6L6 en EL34 zijn +/- subtiel, wat warmer en middiger met EL34s, verwacht er gewoon niet te veel van imho, 't gross v/d sound wordt door andere dingen bepaald.

PeeVee
1 juli 2007, 20:12
EL34's klinken wezenlijk anders dan 6L6'en. Er zit al veel verschil tussen verschillende merken buizen van één type laat staat tussen twee (wezenlijk andere) types. 6L6 is typische Amerikaanse buis en klinkt ook zo, denk aan het typische Fender geluid zoals iedereen dat kent van b.v. een Twin Reverb: warm wollig met mooi helder hoog. EL34 / 6CA7 is een typische Europese buis; wat strakker, wat rechter, wat meer mid en wanneer ie in de crunch gaat wat vuiler en gemener, denk aan typische Engels (blues)rock. Ook de karakteristiek wanneer je ze flink op de tenen gaat steen is wezenlijk anders. 6L6'en blijven relatief lang clean maar wanneer ze op een bepaald moment gaan klippen, dan is het qua volume ook helemaal op. EL34's gaan al wat eerder klippen maar trekken vanaf dat punt toch nog aardig door in volume.

Gevoelsmatig lijken EL34's harder te gaan dan 6L6'en. Dat is niet echt zo, maar komt beetje door voorgenoemde verschillen. Ik heb overigens EL34's gehoord die erg dicht komen bij gangbare 6L6 sound en heb ook wel weer 6L6en gehoord die wat flirten richting UK. Dat dan weer wel. Als je nu tevreden bent over je sound: dan gewoon lekker laten zo! Buizen maken letterlijk (en figuurlijk) je sound en zijn daarom van essentiëel belang voor je amp. Al stop je er nog zulke dure speakers in of een peperdure overhype-te Mercury Magnetics output trafo, het heeft weinig zin wanneer je fluteindbuizen gebruikt. Feitenlijk het crap-in-crap-out principe. Investeer dus liever in goede (NOS) eindbuizen, die gaan jaren mee (ik speel op 40 jaar oude RCA blackplates) in plaats van allerlei vintage-remake-hypes. Als het bij de bron (eindbuizen) niet goed zit, dan wordt het nooit wat.

ben79
1 juli 2007, 20:26
hey bedankt voor de toelichting, wat is het verschil bij high gain?

Nocki
2 juli 2007, 05:08
Hoi,

Zelf heb ik een Roadster head met 2 2x12 recto cabs. Ik speel hierover met Gibson gitaren.
Sinds het begin dat ik de versterker had was ik op zoek. hij klonk niet als een standaard recto en daar was ik blij mee. maar inderdaad zat er haast geen laag in en dat fizzy geluidje bij high gain in het top hoog maakte me gek.
Ik speel nu al weer een half jaar emt EL 34 in de eindtrap en dat maakt me gelukkig.
Met 6l6 leek de amp de speakers niet te kunnen "vullen" alsof het niet echt lekker bij elkaar paste ofzo. Nu dat er el34 in zit is de amp niet britser gaan klinken maar wel wat warmer zonder de mesa sound kwijt te zijn. het midden gebied is ook verschoven waardoor de amp net even wat lekekrder reageert.

Ik haal ze er niet meer uit. in de preamp zitten JJ buizen en een EHX op V1. alle buizen zijn V1 kwaliteit buizen en waar gebalanceerd meot zit er een gebalanceerde. dit heeft echt voor een verandering gezorgt. de standaard mesa buizen zijn bagger.

wat voor mij ook zorgde voor een lekkerder geluid is dat ik mn fxunit (rocktron intellifex)(heb je nodig bij een boogie, elke andere unit zuigt je tone weg.) op een laag volume zet. FXloop staat dus gewoon lekker open op de amp zodat de fxloop net niet gaat oversturen (JJ v1 buis voro de fxloop) en dan de inttellifex het in en uit volume redelijk laag. (op een kwart) nu kan ik de preamp en poweramp lekker open gooien en komt die bottomend opeens heerlijk omhoog zetten. het heeft me een jaar geduurt maar nu is het er!

super amp... maar wel even leren kennen inderdaad. ik vindm alleen mooi met EL34. terwijl ik altijd amps had met 6l6...

NOcki

ben79
2 juli 2007, 11:49
Nocki, waar woon je eigenlijk? lijkt me leuk om de twee eens naast elkaar te horen..

ACSlater
2 juli 2007, 12:16
Ik heb een 1 op 1 vergelijking kunnen doen met mijn Silver Jubilee. Ik heb zelf een met EL34 buizen maar deze moest eens voor reparatie. Ik kreeg toen een exact hetzelfde model SJ mee naar huis als tijdelijke vervanging. Bij deze versterker had ik een mooier en voller clean maar het tweede kanaal klonk erg matig. Er bleken dus 6L6 eindbuizen in te zitten.
Het schijnt dat Slash voor zijn cleane geluid Marshall's met 6L6 buizen gebruikt. Weet alleen niet meer waar ik dat heb gelezen/gehoord.

Nocki
6 juli 2007, 23:38
Zo... weer terug van vakantie...

Ik woon in Terneuzen, in Zeeland. op ongeveer 50km van Antwerpen... :)

maar ik zal zorgen voor stevige koffie!
Nocki

drap
6 juli 2007, 23:43
Het schijnt dat Slash voor zijn cleane geluid Marshall's met 6L6 buizen gebruikt. Weet alleen niet meer waar ik dat heb gelezen/gehoord.

Volgens mij heeft ie daar een aan KT88 buizen aangepaste JCM800 voor. Ik heb hier nog ergens een Marshall special liggen van één of ander gitaarblad, ik kan 'm alleen ff niet zo snel vinden. Daar stond het volgens mij in.

ieme
7 juli 2007, 13:00
Wil wel graag eens zo'n roadster testen, de verschillen tussen de recto's zijn al zp groot, ik heb de laatste jaren de Rectoverb, 2 kanaals Dual, 3 kanaals Dual en de 3 kanaals Triple gehad, en ze klinken allemaal anders!

Nocki
7 juli 2007, 23:54
de roadster is heel anders dan alle andere rectos
het zou een leuke amp voor je kunnen zijn al moet ik zeggen dat ie minder dynamisch is dan andere amps die je al gewend bent
wel is hij dynamischer dan de andere recto;s

Nocki
9 juli 2007, 13:55
Hier nog een kleine tip om de amp meer ta laten ademen en het laag wat voller en mooier te krijgen.

Ik gebruik een Intellifex die ik eerst zo had afgesteld dat het input en output volume zo goed mogelijk afgesteld stonden zodat er geen volume en geluids verschil was tussen het geluid met of zonder intellifex.

Hierdoor stond de amp dus redelijk zacht (op normaal repetitie niveau met een lekker doorslaande drummer is nog aardig zacht te noemen) Bepaalde sounds die ik zocht en vooral een mooier laag heb ik nooit echt kunnen vinden waardoor ik lang heb lopen zoeken. andere cabs, open/closed back, andere buizen en andere gitaren en pre preamp fx heb ik al geprobeerd maar nooit met rusultaat. Nu heb ik de intellifex met het in en out volume vvrij laag staan waardoor de amp volumes (kanaal en poweramp volumes) wat lekkerder open kunnen. hierdoor is de amp beter gaan klinken. ook de preamp volumes van de kanalen zijn nu beter te regelen en is heel de amp lekkerder gaan klinken. ook komt ie nu beter door de mix heen en kan de amp de cabs helemaal "vullen" wat ik hiervoor miste.

dus speel daar eens mee. ik weet dat het lijkt op het knijpen van het volume en dat je er normaal geen resultaat mee krijgt maar bij deze combinatie roadster en intellifex lukt het me en heb ik echt mn sound gevonden...

succes!

Nocki