PDA

View Full Version : Hoeveel vervorming gebruiken jullie ?



strat58
1 juli 2007, 13:28
Hoi hier ben ik echt benieuwd naar hoeveel vervorming gebruiken jullie ?
Ik zelf gebruik de vervorming van een Real Tube Driver dat is ongeveen 1 1/2 Tube Screamer (iets meer gain dan een normale).
IK heb de de Crunch Box gebruikt maar dat was weer te veel de Blues Pro zat meer in de richting. Zelf hou ik van een geluid waarbij ik toch nog met mijn volume knop het nodige kan regelen, ik speel met Fender SR en Marshall Bluesbreaker. Nou ik ben benieuwd naar de reacties.
Peace Strat58

drap
1 juli 2007, 13:35
Dit is een mooie vraag voor ons aller Yamhammer :seriousf:

Ikzelf gebruik niet erg veel scheur. Less is better wat mij betreft. Ik gebruik een Digitech DF7 voor alleen een lichte overdrive en gooi er een Pro Co Rat overheen voor het wat zwaardere werk. Allebei zijn vrij licht ingesteld en vooral heel middig. Ik krijg echt de kriebels van zo'n gescoopte brei, wat je tegenwoordig nogal vaak hoort.

Speeddemon
1 juli 2007, 13:50
ik speel veel heavy metal (GEEN death/black takkeherrie!), en dan is het
modded DOD 250 (gain 11 uur, volume max.) + H&K Tubefactor (Factor 2, gain op 2 uur, voicing op 1 uur, volume op 11 uur).

Moet het iets ronder (minder aggressief) klinken, dan gaat m'n Ibanez CP9 aan ipv de de DOD 250, vóór de Tubefactor.

Speel ik meer hardrock, dan is het weer DOD 250, maar op de Tubefactor gain op 9 uur. Op die manier is Factor 1 ook net ietsje zachter dan Factor 2, wat voor AC/DC achtige dingen heel lekker werkt.

Rude Perception
1 juli 2007, 14:11
Gain van m'n marshall dsl 401 op 3 (od1), met daaroverheen als het moet beuken een Zakk wylde overdrive, Gain tussen 1 en 2 uur. Dit is mijn '3 kanaals' opstelling, als ik veel verschillende geluiden nodig heb in 1 set (funk/rock-achtig bandje). Met m'n andere band is het gewoon gain op 7 (punkrock). Als ik metal speel gaat de gain terug naar 3 en zet ik hem op od2. Maar die booster heeft zo'n volumeboost dat schakelen tussen od1 en od2 de hele mix naar de klote helpt. Daarom is die zakk wylde overdrive m'n 3de kanaal.

interessander
1 juli 2007, 14:26
Zo ongeveer, de precieze afstelling hangt van de gebruikte gitaar af.

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/mesasettings.jpg

Swan
1 juli 2007, 14:27
twee fuzzes + boost over n crunchy buizenamp

heinz3110
1 juli 2007, 14:52
Pregain meestal op 7 (2 uur), standje Higain, op mijn Peavey Studio Pro 112 (zeg maar de wat lichtere versie van de Bandit Transtube.). Meer een hardrock/heavymetal geluid, dus geen scoped mids en/of teveel bas . En zo kan ik met mijn volume op gitaar van zz top, angus young, tot zakk wylde, zoiets.
Merk wel dat er vaker minder distortion nodig is om evengoed te kunnen knallen.
Misschien ben ik toch wat beter geworden in al die jaren :)

dunnoaname
1 juli 2007, 16:45
Standaard een tubescreamer met gain minimaal en volume max op een cleane buizenamp, en als het moet rocken schakel ik het lead kanaal in wat wel redelijk wat gain heeft. Denk aan slash-achtige sologeluiden. De TS staat dus altijd aan eigenlijk, alleen niet bij funk, dan heb ik een comp aan en bij jazz niets, of de tubescreamer met tone beetje dicht en volume iets meer dan unity gain.

zeppo
1 juli 2007, 16:50
twee fuzzes + boost over n crunchy buizenamp
Ah, beetje jazzy, daar hou ik ook wel van :rockon:

Swan
1 juli 2007, 17:01
jazzy?? haha...ehh moet je even de link in mn sig tjekken voor de sound die dat oplevert...

Realeigo
1 juli 2007, 17:41
Boss DS-1 met de gain op 10

Kim Wilson
1 juli 2007, 17:59
Weinig. Als de zaal groot genoeg is, haal ik het meeste uit de amp zelf. En de Blues Driver staat op 10 uur.

Lord Abortion
1 juli 2007, 18:08
Pickups met behoorlijk wat output, door een TubeScreamer (gain 4, level 6), door het leadkanaal van de Dragon (gain 7). De eq steekt redelijk wat mids, maar vooral highs in de sound. Presence staat meestal zelfs helemaal open.

Qua gain genoeg dus in mijn "normale" setup. Ik vind vooral de compressie erg prettig, en de redelijk scherpe sound.

Dirk_Hendrik
1 juli 2007, 18:37
Weinig. Als de zaal groot genoeg is, haal ik het meeste uit de amp zelf. .

Dus? Dat is ineens geen vervorming?

Maar voor mezellef,
Zoveel als het nummer of het specifieke stuk uit het nummer nodig heeft.

Dastard
1 juli 2007, 18:41
Ik moet zeggen dat de Gain van mijn Marshall Jackhammer helemaal open gaat, met veel bas en mid erin.
Vroeger was ik gek op de B-channel van mijn JCM-900 stack, daar ging de gain ook helemaal open, maar tegenwoordig vind ik dat weer net iets te weinig gain.
Ook speelde ik heeeel vroeger op een Ibanez Soundtank "60's fuzz" en daar ging ook mijn gain helemaal open.

Tupelo
1 juli 2007, 19:00
Depends.

Vox staat clean.
Eigenlijk voortdurend clean boost op mijn Jekyll & Hyde aan om het volume wat te peppen.
Wanneer ik dan hard aansla begin ik wat cruch te krijgen.
Echter wanneer ik gain wil, dan ga ik voor de volle mep, dus opengeschroefde Fender Blender erover of het Hyde kanaal met gain vol open.
Soms nog wha erover of de elementen van mijn Blade actief.

Ik heb het graag extreem eigenlijk.
Beetje gain bestaat niet voor me.

De combinatie Fender Blender, Lipstick (actief) of cleanboost is trouwens geweldig.
Klinkt alsof alles over zijn nek gaat, of de boel het niet meer trekt en alles stuk is.
Ontzettend brakke sound, maar op een manier die ik bijzonder weet te waarderen.
Zit een hoorbare cutoff in.

Lipstick & Blender heerschen! :jam:

vulvasonic
1 juli 2007, 19:05
Daar kan ik maar moeilijk een antwoord op geven.
De vetste en rauwste vervorming krijg je in een band met twee of drie gitaristen en dan allemaal tegen het cleane aan.

Als enige gitarist heb je meer gain nodig, maar dat mag dan weer niet ten koste gaan van de definitie.
En dan heb je nog de verschillende gain stages voor verschillende doeleinden binnen de muziek (randje, meer, flink knallen, solo, snoeiharde solo). EN (niet te vergeten) de stijl die je aanhangt.
O ja, je manier van spelen.

Er zijn niet voor niets duizenden versterkers en scheurpedalen op de markt. :)

Fuhgawz
1 juli 2007, 19:07
Gain van het scheurkanaal van Laney AOR meestal net iets over de helft. Dat scheurt op zich al behoorlijk hard! Voor leadstukken nog ondersteund door een Boss OD-3 met volume open en gain rond 10-11 uur.

Kim Wilson
1 juli 2007, 23:12
Dus? Dat is ineens geen vervorming?

...
Dat zeg ik toch niet? Maar ik heb geen od-kanaal of master volume of zo. Die Bandmaster heeft maar één kanaal. Als ik geluk heb, kan ik die de vervorming indraaien. Maar dat is slechts een randje.

Thom TK
2 juli 2007, 01:02
Alles uit mijn amp (ENgl E530) met gain op max.
Ik zit er echter nog aan te denken er een booster/distortion voor te gooien met de gain iets minder op de Engl.

arjanb01
2 juli 2007, 07:59
Alles haal ik uit de amp (koch studiotone), gain op 10 en de presets van mn g-major doen de rest. Crunch preset-preset voor de powercords-preset voor de solo's (iets meer volume en compressie dan de ritme preset).
Geen boosters nodig dus.

DeiDRagonas
2 juli 2007, 08:44
In principe heb ik vier geluiden...

Clean: kanaal 1 van de amp komt op een helemaal clean geluid zodat ik met mn hardste aanslag nog steeds geen crunch doe ontstaan.

Clean+tubescreamer: De gain op de TS09 staat volluit, de level op 12 uur en de tone net iets over de helft. Dit geeft een redelijke overdrive die met het terugdraaien van je volume mooi opschoond.

Distortion: kanaal 2 van de amp komt op een redelijk heftige distortion. Vaak op standje 7 ongeveer. Met treble iets terug gedraaid en mid en bass iets over de helft.

Distortion+tubescreamer: De instellingen op de TS09 blijven altijd hetzelfde. Dit geeft een heerlijk solo sound met een eeuwigdurende sustain zoals Gary Moore. Ook heerlijk controleerbare feedback.

Grt Roy.

EuroCinema
2 juli 2007, 09:29
Cleane transistoramp, blues driver met gain op nul, soms geboost door tubescreamer met gain op nul. Soms gebruik ik een rat met de gain op negen uur. (Jaja, jazz)

Rutger
2 juli 2007, 09:38
Van sprankelend clean tot flinke oversturing, maar het blijft in de categorie 'overdrive'

Daarvoor gebruik ik een 1-kanaals Fender lampenbak met attenuator, al dan niet i.c.m. een MI-Audio Blues Pro als boost, en voor het ruige werk een "Marshall-in-a-box" van G2D. Die laatste is een 2-traps overdrive, met de gain op max.

NB: sinds kort aangevuld met een Fuzz Factory voor het extremere werk :) Maar bovengenoemde setup is de basis

rjong999
2 juli 2007, 20:12
Bogner The Fish op het Brown Channel met de gain op 4, noise gate en compressor ervoor, klein beetje dual delay en reverb er achter. Banaan gaat.

Ik probeer steeds ebwust de gain terug te draaien tot het echt onplezierig speelt, en dan weer een klein beetje verder open. Het is vooral een kwestie van wennen, met minder gain ga je gewoon beter spelen om hetzelfde geluid te krijgen, je haalt de compressie als het ware uit je vingers. Uitleggen gaat niet.

Ik heb op Berklee een keer een clinic met Holsworth gedaan (absolute aanrader voor je zomervakantie: gitaarclinics op de summerschool in de VS) , die zei dat minder gain de pad tot geluk was, maar dat je voor die tijd eerst heel veel met gain gekloot moet hebben ("first few years of your life you just fuck around a lot with your gain settings - when you grow up you realise that the path to happiness lies in a very low gain setting"). Ik denk wel dat dat klopt, kijk ook maar eens naar de relatieve lage gain settings van Vai, Satriani en EvH.

jasper159
2 juli 2007, 20:14
De distortionknop van mijn MXR dist + op ongeveer 12uur en de toneknop van m'n gitaar een tikkeltje opengedraait.
Dit is wanneer ik maar wat blues zit te spelen op mezelf, anders is het uiteraard aanpassen aan de stijl die ik op dat moment speel

Mufftin
2 juli 2007, 21:42
okee ik heb 3 gain kanalen.

op mijn london city het clean die vaak crunch wordt omdat ik hard blijf aanslaan.

mijn od1 kanaaal de gain tussen 12 en 2, voor de punk sound ala new found glory, gewoon een lekker laag ritme geluid met een best zwaar geluid.

mijn 0d2 kanaal is mijn crunch kanaal geworden met iets extra, kortom midden gain, beetje ac/dc geluid maar net wat zwaarder.

Mijn ds-2 voor de dikke extra gain of voor mijn old skool geluid voor sommige intro's en bridge stukjes. Beetje te fuzz te veel gain zeg maar.

als ik dit alles over mijn stratocaster speel heb ik ongeveer de helft van de gain voor alles. Wat dunner en ielliger

Ash ketchum
3 juli 2007, 22:58
Fender transistor amp clean, alle scheurgeluiden komen uit pedalen. Een Marshall Bluesbreaker clone met mods met gain op 5 uur, level staat op unity gain. Voor de extra sustain en/of cleanboost een gemodde ibanez CP-9. Deze zorgt ook voor een iets scherper geluid. En voor een over de top lead geluid een gemodde electra distortion achter de bluesbreaker.

Lennert
4 juli 2007, 11:45
M'n amp staat altijd op clean, vintage voicing (relatief meer highs) Voor metal rythm gebruik ik dan m'n Zoom tri-metal met de gain op 1 uur en t volume op 10 uur. Voor solo's gebruik ik m'n metal muff met gain op 5 uur (9) icm DE-7(lichte echo setting), supercomp en soms de boost van de Morley Power Wah Boost. Voor rock/bluesrock gebruik ik de metal muff met gain wat lager en het halselement van van m'n LP met het volume op 4 ofzo.

Jorisch
4 juli 2007, 14:05
ik heb een fender frontman 212R transistor op clean en ik gebruik een turbo RAT

Distortion staat bijna helemaal open en filter op 4 uur ofzo

volume staat normaal (even hard als bypass)

Verder speel ik op een stratocaster en hierdoor krijg ik een heel strak rock geluid

ideaal voor mijn bandje

ik zit nog te denken om er een tremble booster of zoiets bij te doen voor lead stukken

Lexvandoef
4 juli 2007, 14:13
Het varieert nogal. Ik gebruik mijn Vox als clean en crunch, dan boost ik hem met een Bad monkey, gain daarvan op 1 uur ongeveer. De echte OD maak ik met mijn Marshall JMP 2203, en dan van ongeveer standje 5 tot 10 op de preamp (gain).

thieske
4 juli 2007, 14:15
ik gebruik in onze eerste set(beatle band weetjewel) drie soorten boost, een treble booster voor de vroege rock and roll solo's(I saw her standing there) een sho die een mini-randje geeft voor "cleane" solo's (all my lovin) en een ts9 met gain op nul en vol op driekwart op die lekkere beatle intro's (day tripper)

In de tweede set moet het allemaal iets ruiger en warmer, dan schroef in mn ts9 een klein tikkie hoger, met gain op een kwart en volume iets lager voor slagpartijen(back in the ussr) mn mi-audio blue boy doet de slagpartijen en licks voor ruigere nr's met gain en tone op 12uur en vol net over de helft(hey bulldog revolution en helter skelter) alleen bij helter skelter trap ik bij de solo ook nog de ts9 aan om een lange sustain te houden en echt lekker door te scheuren..
als ik solo's tussendoor moet doen met weinig gain(het blijven de beatles natuurlijk) doe ik dat met mn ts9 die ik eventueel ff een tikkie boost met mn sho die redelijk zuinig staat afgesteld(in tegenstelling tot de eerste set)


p.s. voorbeelde van mn sound met meeste vervorming:
(ik ben de leadsound en het oranje pakje)
http://www.youtube.com/watch?v=HGZ6iWN5SCQ

pff als ik er zo over nadenkt word er best veel getrapt...

Pun
4 juli 2007, 23:00
Clean van de amp (logisch), distortion van de pedalen.

Big Muff, staat meestal bijna helemaal open, alleen voor de solo boost en 1 nummer gaat hij naar slechts 9 uur.
DS-1, staat altijd helemaal open.
Sansamp Original, staat meestal helemaal open, alleen voor 2 nummers naar 3 uur.
Crush Zone, hier heb ik aardig wat verschillende settings, voor de gain boost staat hij helemaal open, voor de andere settings: 2 uur, 12 uur en 9 uur.

Verder doe ik er ook nog wel geregeld aan om verschillende distortions tegelijk aan te trappen.

Het lijkt me tamelijk onnodig te zeggen dat ik nogal veel feedback en herrie dingen doe, gezien de settings :)

ColourofFire
11 juli 2007, 19:48
Meestal de gain van men Engl thunder op het crunch kanaal iets onder de helft, en dan een EHX double muff ervoor met de single muff mode op de helft. Is bijna mijn geluid, alleen die double muff ruist als een idioot, dus die is vanaf vandaag vervangen door een Zvex fuzz factory, ga er dit weekend ff lekker voor zitten om mijn geluid in de nieuwe setup te vinden, denk dat ik de gain dan ook een stukje omlaag gooi. EQ --> mids drie kwart, highs rond de helft, bass iets onder de helft, de highs worden door die muff enorm omhoog gestuwd, wat een ander nadeel van dat pedaal is.

vox
11 juli 2007, 19:56
zo ongeveer (http://valvetronix.net/valvetronix/rock/accurate-ac-dc-tone/details_422.html)

msschien denk je erg clean maar dit geeft een lekkere luide crunch

JvD.
12 juli 2007, 01:35
ik gebruik een uber metal pedaal, en heb zo veel gain dat ik nog net kan tappen met sustain.

Murdock
12 juli 2007, 19:51
Gebruiik alleen het crunch kanaal van mijn Peavey 5150, die ik staan heb op
7 klinkt dan mooi transparant ,zodat als ik het volume van mn gitaar terug draai
een redelijk clean geluid heb.Verder boost ik dit kanaal met een Maxon od808
licht ingesteld, of een Boss DS1[gemod] iets zwaarder ingesteld

www.inhaze.nl
classic rock band

Saf
12 juli 2007, 20:58
speel normaal aleen clean bas. in een side project speel ik uber vervormde gitaar. ziet mijn set up er als volgd uit.

Digitech bad money tube overdrive
BOSS DS-1 distortion
Ibanzex TS-1 tube screamer
BOSS SD-1 super overdrive
Ibanez SML Super metal


En dan mijn holy grail wat betreft vervorming

een danelectro daddy-o

Kan ik vel verschillende vervormingen krijgen en een mega bas vervorming en heerlijke feedback als je alles tegelijk aanzet. Speel overigs over een Sound city mark 3 custom built top over een 2 x 15"" fender bassman 50 speakerkast.

MarkV
12 juli 2007, 21:09
Cleane kanaal op mijn Peavey Classic 30 (dus praktisch geen oversturing, behalve als die erg hard staat) met continue een Ibanez (Keeley modded) TS9 Deluxe (Classic TS setting) op standje 9. Klassieke rock en blues tonen.

Voor solo's schakel ik over naar mijn overdrive kanaal op de versterker (gain op 7) met de TS nog steeds aan.

En als het echt moet (sustain) schakel ik op het cleane kanaal de Big Muff erbij (standje: zo laag mogelijk (7 uur))

Dweezman
12 juli 2007, 21:11
basis:Vox AC-30 brilliant channel+SHO+DNA Virtual Tube als basissound. Van clean naar crunch door mate van aanslaan.

drive: +Emma ReezaFRATzitz (loop A)

solo: +DNA GainfXXker (loop B)

mayhem: Zvex FF (Vexter)


Gain fXXker en FF: véél gain...

AART
30 augustus 2007, 21:19
Mesa Mark IV: Gain op 8 en pull fat. Drive op 7, net een tandje minder dan de meeste metal spelers, ik vind het zo iets rauwer en vetter met iets meer defenitie en iets strakker.

GeofJackon
31 augustus 2007, 12:29
k heb geen pedaal, maar de gain op de amp staat nooit hoger dan 6

MarkS
1 september 2007, 00:38
Ik heb een 3 tal pedalen voor verschillende sounds:
Mesa V-Twin voor zingende romige overdrive: drive 11 uur, bass 10 uur, mid 11 uur, treble 1 uur, presence 1 uur, master 1 uur. Zowel Blues als Lead mode.

Boss DS-1 (MIT '89 early transition model, eigenlijk gewoon MIJ) mijn absolute favoriet: Tone 10 uur, level 1 uur, dist helemaal dicht. Heerlijke transparante ACDC achtige crunch.

GLX HM-100 (MT-2 rip-off) voor chugga en zware riffs: level 12 uur, bass vol open, treble 12 uur, mid freq 11 uur, mid level 12 uur, dist 12 uur.

schizo910
1 september 2007, 12:36
Pffff, ik gebruik van niets tot heel veel.... hangt net van het nummer af.

Als ik de vervorming niet uit mijn amp haal (Koch Multitone), komt het uit een HWA Fuzz, EHX Metal Muff of Boss SD-2...

Speeddemon
1 september 2007, 16:57
En niet zomaar een HWA Fuzz, Skiets.

Hij heeft zelfs een eervolle vermelding in m'n afstudeerscriptie gekregen. :)

Oh, en mijn gain gaat van zoveel:
http://www.squealer.net/_media/acdc/biografien/portraet_malcolm.jpg

tot ongeveer zoveel:
http://blog.nau.com/wp-content/uploads/2007/05/Nigel%20rocking.jpg

:cooler:

Butger
3 september 2007, 10:33
Die laatste heeft duidelijk iets te veel gain gebruikt :D

lampz
3 september 2007, 17:28
Voor normaal gebruik zet ik m'n Koch Powertone II op kanaal 2, met de gain op 3,5 (is een redelijke crunch). Voor heftiger werk gaan we naar kanaal 3, met de gain op 3,5. Dit alles met een Stratocaster, dus het blijft allemaal lekker vol tone ipv een naaimachine. Daarnaast gebruik ik voor het Peppers-clean soundje m'n het clean van m'n Koch met een Fulltone OCD ertussen (met weinig gain). Deze gebruik ik ook nog wel eens om de twee overdrivekanalen van m'n Koch nét ff dat schopje te geven... Oja, en in de extreme gevallen komt er een Zvex Fuzz Factory aan te pas, maar die gebruik ik alleen voor de vagere dingen :)

Ben heel tevreden met m'n sound op het moment, trouwens!

Helter Skelter
3 september 2007, 17:52
Niet zoveel, veel gain past ook niet bij mijn speelstijl. Reteclean speel ik trouwens ook zelden, ik vind het wel lekker om bij slagpartijen een heel klein randje op mijn geluid te hebben, zeg maar een Tubescreamer op 25%

Negative K3 fan
3 september 2007, 18:05
ik gebruik zo weinig als mogelijk, dus het hangt van de omstandigheden af hoeveel

daarnaast haal ik mn clean sound uit pedalen en scheur uit versterkers.

Chris Winsemius
3 september 2007, 18:12
daarnaast haal ik mn clean sound uit pedalen en scheur uit versterkers.

? Vertel......

NielsW
3 september 2007, 18:21
Mijn tactiek is, zo min mogelijk pedalen! Lukt aardig :) Als je een lekkere sound uit je versterker kan halen is dat prima! Als je geen geld hebt voor een dikke buizenamp is het inderdaad niet verkeerd er een distortion pedaal aan te hangen. Heb nog een Voxje staan en om daar een beetje fatsoenlijk mee te bluesen gebruik ik een Boss Blues Driver (BD-2). Voor Metal is een ENGL _meer_ (en dan ook veel meer) dan voldoende.

Mike McCready
3 september 2007, 20:08
Zit zowel met het crunch kanaal als met het lead kanaal van mijn Koch Multitone varierend tussen 60% en 75% ongeveer

almarvk
4 september 2007, 09:43
Versterker zo clean mogelijk en dan m'n Mesa preamp voluit.

Jimwoud
4 september 2007, 10:20
Haal op dit moment m'n vervorming uit een Visual Sound Jekyll & Hyde, en dan heb ik m'n gain op ongeveer 11-12 uur staan. Heb best wel hoge output humbuckers en zorg er altijd voor dat het een beetje verzadigd geluid is waarmee ik ook goed pinched harmonics kan doen, i like!

Paul Heetebrij
4 september 2007, 10:43
Ik speel meestal met de natuurlijke vervorming van de versterker. (Nu Vox AC 15) Met mijn Les Paul scheurt het dan net, met mijn Tele zit er alleen een randje op het clean als je accoorden speelt.

In mijn hardere periode (hardcore-punk) had ik in principe een zelfbouw overdrive a la tubescreamer. De versterkers waren ontzettende cleane bakken (ELIN, voor wie het kent) die op een 4*12 en 1*15 waren aangesloten.
Die zelfbouw tubescreamer gebruik ik nu voor het slide-werk.

Met een lichte overdrive blijft de gitaar ook hanteerbaar als het live het echt hard moet. Zelfs met een semi-hollow body. (Starfield Cabriolet)

Noid
4 september 2007, 18:58
daarnaast haal ik mn clean sound uit pedalen en scheur uit versterkers.
Aha? Zoals Chris W al zei: Vertel!

drap
4 september 2007, 19:04
Ik heb er in ieder geval sinds kort weer een overtreffende trap bij met de nieuwe Fuzz Factory op m'n plankie. Van clean (nou ja, clean...), naar lichte overdrive, naar scheur, naar ranzig 8-)

The Mess
4 september 2007, 19:12
Té veel gain, ik houd wel van een scheurgeluidje :satisfie:

vox
4 september 2007, 19:17
iets voorbij 12 uur.. meestal met soundcheck speel ik ook een beetje met de knoppen..

Ibanez RuleZ
4 september 2007, 19:27
Alles uit mijn amp (ENgl E530) met gain op max.
Ik zit er echter nog aan te denken er een booster/distortion voor te gooien met de gain iets minder op de Engl.


tyfus man, dat meen je niet... :|. dat is een mooie buzzerige ongedefinieerde bende. ik vind dat sowieso bij hi op het lead kanaal heel erg het geval. gebruik die ook niet meer. lo heeft zat gain van zichzelf --> open draaien en je hebt veel meer geluid over in de mix.

Harrald

jero
8 september 2007, 20:06
timmy voor een randje,

eternity voor wat steviger (TS achtig, iets opener met wat meer gain en hoog)

Everman fuzz in eternity voor lekkere distortion/fuzz

Everman octave-x in eternity voor het echte vieze werk (alleen voor lead)

LPplayer
18 juli 2008, 15:12
Helemaal mee eens.
Door meer gain verliest je geluid zijn definitie. Maar het hangt ook weer een beetje van de soort partij af die je speelt. Maar vaak is minder gain met een compressor dan het beter dan meer gain.
Het blijft ook beter staan in een brede band mix. Het geluid is dan bruikbaarder. Heb dat laatst ondervonden bij een tweede dvdopname van een band waar ik in speel. Wahaha de eerste dvdopname dacht ik voor 1 nummer waar ik een vette sound wilde neerzetten meer gain erin te pompen. Werd juist ielig.
Beste is minder gain en meer volume :)
Het blijft een lange quest...... Het vinden van je ideale tone


Bogner The Fish op het Brown Channel met de gain op 4, noise gate en compressor ervoor, klein beetje dual delay en reverb er achter. Banaan gaat.

Ik probeer steeds ebwust de gain terug te draaien tot het echt onplezierig speelt, en dan weer een klein beetje verder open. Het is vooral een kwestie van wennen, met minder gain ga je gewoon beter spelen om hetzelfde geluid te krijgen, je haalt de compressie als het ware uit je vingers. Uitleggen gaat niet.

Ik heb op Berklee een keer een clinic met Holsworth gedaan (absolute aanrader voor je zomervakantie: gitaarclinics op de summerschool in de VS) , die zei dat minder gain de pad tot geluk was, maar dat je voor die tijd eerst heel veel met gain gekloot moet hebben ("first few years of your life you just fuck around a lot with your gain settings - when you grow up you realise that the path to happiness lies in a very low gain setting"). Ik denk wel dat dat klopt, kijk ook maar eens naar de relatieve lage gain settings van Vai, Satriani en EvH.

Soundscape
18 juli 2008, 19:30
Voor zwaardere gain gaat de treblebooster van mijn AC30 Brian May aan en een SD-1 op 2 uur. De SD-1 geeft net wat meer sustain en scheur voor solo's, maar vaak laat ik hem gewoon aan staan. Met alleen treblebooster aan is het een lekkere, verzadigde distortion die toch gearticuleerd is. Bovendien is de distortion goed te regelen met de volume knop van de gitaar.

Pepe
18 juli 2008, 20:52
Aangezien ik eeuwen geleden het gepiel met knopjes -en het bijbehorende tapdansen- heb afgezworen haal ik alles uit de volumknop van de gitaar.

Dat wil zeggen, vol open is gain, half terug is clean.

Mijn Boogie vervormt een beetje bij opengedraaid pre amp dus een een booster voldoet, meestal door een Chandler/Butler tubedriver, daar heb ik er een paar van. Met een LP gebruik ik een Toneman Dallas Rangemaster voor een krakende attack, draai je de toneknop dicht wordt het geluid cleaner en transparanter, met een telecaster klinkt het als een mondharmonica.

De Fender Princeton II heeft een middip waar een oude TS 808 goed op werkt, volume open en drive op een kwart:instant SRV. Of een Lovepedal Woodrow voor een meer tweed sound, het meest dynamische pedaal dat ik ken trouwens.

De Bassman is totaly clean van zichzelf en werkt goed met een Zendrive en een 335. De zendrive reageert goed op attack, een 335 leent zich niet zo goed voor volumeknob driving.

tom123
20 juli 2008, 15:36
Ik bebruik een Tone-Bone Trimode.
Erg veel zijdig, heavy tot blues.
En rechts daarvan staan een Tube screamer ts9.
Links van mijn tonebone staan een voodoolab super fuzz.
Voor een vuil randje aan te brengen.

ewout
22 juli 2008, 19:09
ik gebruik in de praktijk een aantal pedalencombo's of het overdrive kanaal van de koch classictone.

-timmy voor clean met n randje (gain op 10:00) soms geboost door diamond compressor voor country style leads.

-fulldrive mosfet voor licht blues overdrive (gain op 09:00) voor leads gaat de boost hiervan aan.

-lovepedal eternity (gain 11:00) of koch classictone overdrive channel (gain 14:00) voor low gain crunch

-eternity > timmy voor wat heftigere crunch

-fulltone 70 (fuzz 16:00) > timmy voor schreeuwende leads.

B_2_the_a
22 juli 2008, 20:13
uhm
big muff die bijna helemaal open staat (ik denk op 90 %) qua gain
dat laatste beetje gebruik ik om net een iets synthier soundje eruit te halen

verder mijn mystical blue box staat op een stevige usa rock sound, niet extreem veel gain dus...

Negative K3 fan
22 juli 2008, 23:26
? Vertel......

Aha? Zoals Chris W al zei: Vertel!

Ik lees jullie reacties nu pas, wat ik toen bedoelde weet ik niet echt meer. Ik gebruik sowieso al tijden single channel amps. Ik schroef mijn volume dus terug voor clean, daarnaast zou ik destijds de SHO er bij aan kunnen hebben gezet voor het hoog. Daarmee zou ik dus bedoelen dat de tone van het clean geluid uit pedalen zou komen. Ik heb nog langer geleden gespeeld met een volume pedaal, dat zou ik ook bedoeld kunnen hebben.

Ibanez666
22 juli 2008, 23:52
Op een 1 kanaals amp:

1. zonder pedalen, super clean
2. Met mn TS-9 met de gain minimaal voor een randje overdrive
2. Met mn custom SD-9 een crunch die ongeveer gelijk is aan de TS-9 met max gain
3. Met mn Fulltone DP-1 een crunch a la ACDC/Deep Purple
4. Met de MI Audi Crunch Box een heftige sustainvolle lead sound

Ik vind dat vette gitaargeluid niet meer zo belangrijk. Leuk voor als je alleen speelt, maar met de band is een crunch zoals beschreven in 3. genoeg voor een vette rocksound als de bas en de drum mee doen. Een vette sound maak ik dus met de band.

panicchain
23 juli 2008, 00:33
Zolang de crunch de toon niet weghaalt is het goed.
Dat is bij elke versterker en pedaal dus weer anders..

Sinner
23 juli 2008, 10:13
ES 335 in Vox AC30 brilliant kanaal met Mirage RAF compressor als basisgeluid

randje: MXR GT-OD met gain op 0
drive: TS-9 gain op 11:00
solo: Keeley modded RAT met gain op 11:00
over the top: Big muff!!!

Soms combinaties van bovenstaande :blast: :blast:

Mitch
23 juli 2008, 11:22
Ik vind dat vette gitaargeluid niet meer zo belangrijk. Leuk voor als je alleen speelt, maar met de band is een crunch zoals beschreven in 3. genoeg voor een vette rocksound als de bas en de drum mee doen. Een vette sound maak ik dus met de band.
Als echte bandman woorden naar mijn hart. Ik zie mijn sound ook als onderdeel van het geheel, niet los daarvan.

Maar goed, ik had zelf nog niet gepost in dit topic geloof ik.
De mate van vervorming die ik gebruik loopt sterk uiteen. Ik heb net geen muff meer op mijn board, maar alles daaronder pak ik wel, eigenlijk.
Mijn basis voor de vervorming is een single channel CMW, die van zichzelf cruncht afhankelijk van de gebruikte gitaar en input en natuurlijk het volume.
Low output gitaar, matig volume: drive pedalen om te oversturen.
Low/medium output gitaar, matig volume: drive en/of boost
Medium output, humbuckers die splitsbaar zijn: veel mogelijk met volume, splitstanden om cleaner te zijn en een drive of boost om te scheuren.

Aangezien ik één main board heb staat daar dus wel structureel 'teveel' op, want ik wil 'm in alle situaties (laag volume/hoog volume) en met alle gitaren kunnen gebruiken. Momenteel staan er drie drives en twee boosts op, die voor iedere situatie hun nut hebben.

Kim Wilson
23 juli 2008, 11:31
Ik ben het ook zeker met Ibanez eens. Je geluid moet goed in het bandgeluid vallen, als het thuis niet vet klinkt is eigenlijk niet zo belangrijk.

Tegenwoordig heb ik een voor mijn doen behoorlijk uitgebreid pedalenplankje, waarmee ik tot behoorlijke gain kan. Maar door de regel heb ik maar weinig gain.

Mijn bandmaster staat op een heel licht randje. Dan kan ik de boel iets opkrikken door de GE-7, die ik wat extra volume meegeef. Dan gaat het allemaal iets harder en krijg ik dus ook iets meer drive. Voor wat viezere vintage bluesnummers kan ik mijn BD-2 gebruiken, voor wat meer bluesrock heb ik een tubescreamer, en voor felle rock&rollnummers de OCD. En afhankelijk van het nummer kan ik voor solo's een paar pedalen tegelijk intrappen.

Voor gewoon rhythm staat er dus meestal maar één pedaaltje bij aan, waarvan de gainknop rond 11 uur staat. Weinig gain, en veel gitaargeluid dus.

Ibanez666
23 juli 2008, 11:34
Als echte bandman woorden naar mijn hart. Ik zie mijn sound ook als onderdeel van het geheel, niet los daarvan.

Dit is ook pas mijn wijsheid van de laatste jaren. Ik ben vaak in de studio van een vriend van me en de vetste gitaren die ik hoorde in nummers van diverse bands bleken, als je ze zonder band beluisterde, ineens helemaal niet zo vet meer. En ja 1+1 optelt (dat lukt me dan nog wel) en het ff bij de band probeert: toppie! Ik lekker in de mid, niet teveel crunch en mn vrienden bas en drum vullen het op tot een dikke vette muur :-)

Kim Wilson
23 juli 2008, 11:40
Dit is ook pas mijn wijsheid van de laatste jaren. Ik ben vaak in de studio van een vriend van me en de vetste gitaren die ik hoorde in nummers van diverse bands bleken, als je ze zonder band beluisterde, ineens helemaal niet zo vet meer. En ja 1+1 optelt (dat lukt me dan nog wel) en het ff bij de band probeert: toppie! Ik lekker in de mid, niet teveel crunch en mn vrienden bas en drum vullen het op tot een dikke vette muur :-)
Ja precies. Als afzonderlijke bandleden heb je allemaal je eigen stukje in te vullen, en dat moet samen het bandgeluid vormen. Je moet als muzikant (maakt niet uit wat je speelt) niet denken dat je het nummer in je eentje moet maken. Soms kun je door iets weg te laten (wat dan door een ander instrument ingevuld wordt) een nummer veel mooier maken dan wanneer je het volledig volstopt. Zo heb ik een keer tijdens een optreden een heel eenvoudig solootje gespeeld, in samenspel met de zanger (staat gelukkig op cd). Het vulde elkaar precies op. Geweldig als zoiets lukt. En ik probeer het elk optreden weer, maar het valt nooit weer zo mooi als toen...

Ibanez666
23 juli 2008, 11:45
Ja precies. Als afzonderlijke bandleden heb je allemaal je eigen stukje in te vullen, en dat moet samen het bandgeluid vormen. Je moet als muzikant (maakt niet uit wat je speelt) niet denken dat je het nummer in je eentje moet maken. Soms kun je door iets weg te laten (wat dan door een ander instrument ingevuld wordt) een nummer veel mooier maken dan wanneer je het volledig volstopt. Zo heb ik een keer tijdens een optreden een heel eenvoudig solootje gespeeld, in samenspel met de zanger (staat gelukkig op cd). Het vulde elkaar precies op. Geweldig als zoiets lukt. En ik probeer het elk optreden weer, maar het valt nooit weer zo mooi als toen...

Ja dat zijn momenten die je helaas niet kunt herhalen. Ik denk dat het met de onbevangenheid van het moment te maken heeft. Een tweede of derde keer wordt toch gespeeld met een referentie in het achterhoofd

Sinner
23 juli 2008, 14:51
Ik ben het eens met de bovenstaande posters dat wat je speelt en je sound in dienst moet staan van het nummer en de band en ik vind ook dat meer gain =niet perse beter of zo, maar het is wel weer een beetje voorspelbaar dat zo'n topic weer verzandt in een soort puristische "Je bent pas een muzikant/bandman/gitarist" als je weinig of geen gain gebruikt"

Het hangt IMHO af van de samenstelling van je band, wat voor muziek je speelt, wat het nummer nodig heeft en of je't mooi vind.
Soms is clean mooi,
soms is crunch mooi
soms is distortion mooi
en soms is het gewoon vet om een bak teringherrie te maken (bij voorkeur met band)

;)

DeiDRagonas
23 juli 2008, 15:31
Toen ik eerder in dit topic postte speelde ik nog niet via mn Fender BJ.. Sindsdien is de aanpak een tikkeltje veranderd om wat beter te combineren met de nwe amp.

Mijn Gibson LP gaat via een Dunlop Crybaby, Boss DS-1 (tone en distortion slechts een klein beetje open), Ibanez TS-9 (gain op 0), MXR booster/overdrive, EHX Electric Mistress (geniaal pedaal!!) en een Line6 delay naar mn Fender Blues Junior en een Marshall AVT50 (in stereo).

De combinatie Les Paul (humbuckers!) en ongemodde TS-9 is echt mijn sound. Deze staat dan ook bijna de hele tijd aan, behalve als t echt clean moet. Met de DS-1 pep ik de TS-9 iets op en de MXR geeft een 8 a 10 db boost voor de solo's. De delay (bijna altijd aan) staat op een enkele snelle herhaling en zeeer licht ingemixed. Daar voeg ik wat reverb van de Fender aan toe en voila...

Ben je met een simpel buizenampje en wat pedalen klaar. Kost geen drol en zolang je maar een degelijke gitaar inplugd heb je een geweldige sound.

Grt R!

Mitch
23 juli 2008, 15:32
.. maar het is wel weer een beetje voorspelbaar dat zo'n topic weer verzandt in een soort puristische "Je bent pas een muzikant/bandman/gitarist" als je weinig of geen gain gebruikt"

Verzanden doet de discussie niet, hij is juist weer boven komen drijven. En puristen gezanik heb ik hier nog maar nauwelijks gezien :???:

DeiDRagonas
23 juli 2008, 15:34
Soms is clean mooi, soms is crunch mooi, soms is distortion mooi en soms is het gewoon vet om een bak teringherrie te maken.

+1

Het lijkt trouwens wel alsof je hiermee de optredens van mn band beschrijft.. Dat verloopt ook ongeveer in die volgorde.. De eindes zijn altijd zooo geweldig om te doen, alleen echt muzikaal is t niet meer dan. En hoewel iedereen helemaal uit zn plaat gaat kun je zelfs van een "bandgeluid"niet echt meer spreken dan.. hihi..
:blast:


R

Kim Wilson
23 juli 2008, 15:36
... En hoewel iedereen helemaal uit zn plaat gaat kun je zelfs van een "bandgeluid"niet echt meer spreken dan.. hihi..

R
Die "iedereen", is dat het publiek of zijn dat alleen de bandleden? ;)

DeiDRagonas
23 juli 2008, 15:40
Die "iedereen", is dat het publiek of zijn dat alleen de bandleden? ;)

:seriousf: :seriousf:

Nee hoor.. Als ik zeg iedereen bedoel ik ook iedereen!! Echt de hele zaal.. Alle drie de bezoekers gingen helemaal los!!

:D

Kim Wilson
23 juli 2008, 15:43
:seriousf: :seriousf:

Nee hoor.. Als ik zeg iedereen bedoel ik ook iedereen!! Echt de hele zaal.. Alle drie de bezoekers gingen helemaal los!!

:D
:seriousf:

Nou, zo stonden wij eens te spelen, hartstikke moeilijk publiek, ging ook niet echt lekker. In de pauze liep de helft weg. Ik zie ze nog gaan, alle vier...

Rutger
23 juli 2008, 15:50
Je kunt met een paar man publiek anders wel een ontzettend leuke avond hebben :)

DeiDRagonas
23 juli 2008, 15:53
Je kunt met een paar man publiek anders wel een ontzettend leuke avond hebben :)

Oops, we gaan wel off topic zeg..

Heb je gelijk in! Heb het met mn eigen band gelukkig nog nooit meegemaakt behalve een enkele keer jaaaaren geleden. Alleen ik speel wel eens op een jamsessie waar maar een mannetje of tien staan en dat kan idd net zo gezellig zijn.

R

Sinner
23 juli 2008, 17:00
:seriousf: :seriousf:

Nee hoor.. Als ik zeg iedereen bedoel ik ook iedereen!! Echt de hele zaal.. Alle drie de bezoekers gingen helemaal los!!

:D
:D LOL!!
Zelfrelativering, daar hou ik van!
------

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 17:02
Oops, we gaan wel off topic zeg..

Heb je gelijk in! Heb het met mn eigen band gelukkig nog nooit meegemaakt behalve een enkele keer jaaaaren geleden. Alleen ik speel wel eens op een jamsessie waar maar een mannetje of tien staan en dat kan idd net zo gezellig zijn.

R
Hebben wij een band geluid dan?

Zonder gekheid zo verloopt de avond inderdaad wel vaak. maar ik stel nooit me gain bij.

Ik werk clean via de mesa, wil ik een lichte overdrive gebruik me Fulltone Fulldrive2 en die boost ik eigenlijk nooit. ( toch eens een OCD )

Mocht ik een crunch willen gaat de Carl martin Plexitone aan, die ik ook nog brengen naar een High Gain kanaal. Wil ik een solo boost op wat voor moment dan ook gebruik ik de boost van de Plexitone. werkt lekker zo!

Mijn carl martin crunchtone gebruik ik om het moderige van de plexitone weg te filteren ( soort eq ) en eigenlijk staat deze altijd aan.

Signaal keten.,

Anne doedens Buffah
Boss Tu-2
Rmc Wah
Fulltone FD2
Carl marting Plexitone
Ibanez Chorus
Boss DD-3
Carl martin Crunchtone

en dan naar de Mesa.

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 17:03
:D LOL!!
Zelfrelativering, daar hou ik van!
------
Zijn we goed in hoor, kijk maar uit ;)

hessepes
29 juli 2008, 11:20
ik gebruik in onze eerste set(beatle band weetjewel) drie soorten boost, een treble booster voor de vroege rock and roll solo's(I saw her standing there) een sho die een mini-randje geeft voor "cleane" solo's (all my lovin) en een ts9 met gain op nul en vol op driekwart op die lekkere beatle intro's (day tripper)

In de tweede set moet het allemaal iets ruiger en warmer, dan schroef in mn ts9 een klein tikkie hoger, met gain op een kwart en volume iets lager voor slagpartijen(back in the ussr) mn mi-audio blue boy doet de slagpartijen en licks voor ruigere nr's met gain en tone op 12uur en vol net over de helft(hey bulldog revolution en helter skelter) alleen bij helter skelter trap ik bij de solo ook nog de ts9 aan om een lange sustain te houden en echt lekker door te scheuren..
als ik solo's tussendoor moet doen met weinig gain(het blijven de beatles natuurlijk) doe ik dat met mn ts9 die ik eventueel ff een tikkie boost met mn sho die redelijk zuinig staat afgesteld(in tegenstelling tot de eerste set)


p.s. voorbeelde van mn sound met meeste vervorming:
(ik ben de leadsound en het oranje pakje)
http://www.youtube.com/watch?v=HGZ6iWN5SCQ

pff als ik er zo over nadenkt word er best veel getrapt...

Hey Thieske,

Ik heb jullie website 's goed bekeken. Ziet er goed uit! Die play list van jullie werkt ook inspirerend, jullie hebben vast ervaring met welke nummers live goed werken welke niet. Wij (hmmm...we zijn niet echt een band, alleen ik en de gitarist oefenen vaak&samen) hebben nu 10 nummers (periode 64/65) maar dat repertoire gaan we uitbreiden. Helter Skelter en Sgt Pepper dat zijn leuke nummers om te spelen, lijkt me.

Ik had nog een vraagje: wat is een "sho"? Wij spelen ook All my loving en dan speel ik dat solo stukje. Ik was benieuwd welk effect je er dan onder zet, of is het een soort boost pedaal?

In het YouTube filmpje zag ik je met een casino. Daar speel ik ook op en met wat jij nu schrijft over je Ts9 denk ik dat ik die vanmiddag ook maar ophaal!

Mitch
29 juli 2008, 12:09
SHO=Super Hard On, clean boost van Z Vex, tegenwoordig erg populair om na te bouwen omdat het circuit zo simpel te bouwen is en het pedaal zo schandalig duur ;)