PDA

View Full Version : Live met modelling software



rjong999
1 juli 2007, 10:05
Ik zit er al een tijdje over te denken. Ik heb nu GTR en Amplitube, en ben eigenijk wel erg tevreden over de mogelijkheden. Ik zit dus te denken over de (on-)mogelijkheid om hier ook live mee te spelen. Mijn grootste angst is dan natuurlijk de mogelijke instabiliteit: je PC zal maar even crashen, of GTR hangt ofzo: je bent er dan wel 100% van afhankelijk. Nou is dat in de studio niet zo'n ramp, maar op het podium ?

Om het wat meer bedrijfszeker te maken dacht ik aan een setup met twee pc's in een 19" rack, die gewoon precies hetzelfde doen: allebij het gitaarsignaal naar binnen, en allebij GTR, met dezelfde midi connectie. Dan krijg ik op de audio bus dus twee keer hetzelfde signaal. Valt er eentje uit dan werkt de andere gewoon door.

Vragen: 1) zijn er mensen die live met software oplossingen icm PC's werken ? Ik denk dan ook aan Guitar Rig ofzo

2) Zou dat werken, met zo'n dubbele oplossing ? Of zou je fase problemen krijgen, omdat het signaal toch niet sample-accurate afgeleverd wordt ? Ik zou anders een hot-standby oplossing kunnen maken, allabij de PC's up and running, maar slechts het signaal van 1 gebruiken, gaat er iets mis dan moet ik even overschakelen maar dat kan natuurlijk met 1 druk op de knop.

Andere suggesties ?

dunnoaname
1 juli 2007, 17:01
Waarom gebruik je niet gewoon goede modeling zoals vox tonelab of line 6 xt live of die grote zoom met een nummertje? Lijkt mij stabieler en handiger en makkelijker te vervoeren.

JorikDekkers
1 juli 2007, 17:38
+1.

Ik weet dat je bekend bent met modeling, dus je zal wel een goede reden hebben om het anders te willen, maar met 2 PC's lijkt me dat echt vreselijk te zijn met vervoer. Als je zoveel zeult, kan je net zo goed je rack meenemen, klinkt nog 20 keer beter ook!

Mitch
1 juli 2007, 17:42
Even van een afstandje beschouwd komt dit op mij over alsof je té goed over een probleem hebt nagedacht, waardoor je nu tot een schijnoplossing bent gekomen. Ik bedoel: hoeveel spullen heb je al en gebruik je al live ? Hoeveel voegen de computer-gerelateerde mogelijikheden toe ? Vraag je dat eerst af.
Je bent naar mijn idee nu een 'denkstap te ver' met het voorkomen van een probleem waarvan je nog niet eens weet of het zich voordoet.

rjong999
2 juli 2007, 01:51
Laten we het erop houden dat ik graag experimenteer. Ik ben bezig met een technisch nogal complex project, waarin veel gewerkt wordt met samples, zowel audio als video, DMX-Midi licht en -effeten en een continue midi guidetrack. Ik ben dan nogal geintrigeerd door de mogelijkheden die een continue midi track heeft als ik ook al mijn automation daar mee aan kan sturen, en wil eens kijken of ik de modelling software ook in de praktijk goed live kan gebruiken.

Het risico van uitval is verre van theoretisch: ik werkte in het verleden al met getriggerde samples op mijn laptop, en ben een paar keer in de shit gekomen omdat dat ding uitviel of begon te haperen. Maar ik had gehoopt dat er misschien mensen zijn die wel al PC's live gebruiken en daar tips voor hebben ? Redenen om het niet zo te doen kan ik zelf ook vrij gemakkelijk bedenken, en anders vraag ik het mijn schoonmoeder wel, dank u.

DeiDRagonas
2 juli 2007, 08:49
Ik zou dat echt dus niet doen zo live he!
Wacht, ik geef je een aantal redenen....

lol lol...

*grijns*

Jeroen_TRC
2 juli 2007, 08:56
Ik zou dat echt dus niet doen zo live he!
Wacht, ik geef je een aantal redenen....

lol lol...

*grijns*

????
Ik snap de grap niet.

Sterker nog, ik denk dat het een goed idee is!
Het risico is inderdaad aanwezig (dit is te verminderen door niet - meteen - te spelen op festivalletjes etc. en gewoon in kroegen) maar ik denk dat de mogelijkheden wel zo veel groter zijn dat het in ieder geval een poging waard is!

heinz3110
2 juli 2007, 10:16
...Zolang je het redelijk schok-proof maakt, waarom niet?
Plus het systeem wat strippen om meer performance en stabiliteit te geven lijkt mij ook een goed plan. Dus een zooitje services eruit slopen waar je niks mee kan en hoeft. Kijk anders even op de site van :Black Viper (http://www.blackviper.com/) . Die heeft een uitgebreide Howto.

Ik denk wel dat met 2 systemen tegelijk het opgetelde signaal echt wel rare fase-verschillen zal opleveren. Maar goed, je kan altijd tussen naar het 2e systeem schakelen met een foorswitch oid.

pauld
2 juli 2007, 11:17
Begrijp het niet helemaal.

Je midi track zorgt toch voor de tijdbasis ? Als je met een extern midi signaal je midi track op beide PC's start, loopt de midi track vanaf dat moment op beide PC's toch synchroon ? Dat staat toch los van de sampling en de modelling ? Misschien dat er na verloop van tijd een heel kleine verschuiving is in de tijdbasis, maar of dat hoorbaar is betwijfel ik en is eenvoudig te testen. (Je kan dat vergelijken met het verschillende snelheid lopen van de klok van beide PC's, dat zie je ook pas na lange tijd).

Naar mijn idee kan je dan gewoon schakelen.

bass blom
2 juli 2007, 11:51
Of zou je fase problemen krijgen, omdat het signaal toch niet sample-accurate afgeleverd wordt ?

dat is toch alleen aan de orde als je het signaal van beide pc's zou gaan gebruiken?

Mitch
2 juli 2007, 11:57
dat is toch alleen aan de orde als je het signaal van beide pc's zou gaan gebruiken?

Dat is ook wat -ie wil en wat -ie vraagt: komen er faseproblemen als -ie twee signalen tegelijk draait.
We wachten even rustig af of er al mensen zijn die het geprobeerd hebben en zo niet, dan zul je het toch een keer zelf moeten proberen (meest gegeven antwoord op het forum, ik weet het, maar het is nu even niet anders). Je hoeft toch niet meteen een totale setup aan te schaffen ? PC of laptop erbij, desnoods eentje lenen en testen.

rjong999
2 juli 2007, 19:53
Ik heb twee 100% identieke PC's, ik zou alleen twee dezelfde soundcards aan moeten schaffen om gelijke latency te krijgen. Ik ben toch bang voor faseproblemen maar ik probeer eerst wel eens wat uit, ik leid uit de reacties af dat er nog geen baanbrekend werk op dit gebied gedaan is, ergo: Joepie! A small step for a man, enzo.

Ik ga in eerste instantie uit van een setup met 2x Dell Dimension 3000, 2.4 GHz machines met 1Gb geheugen, daar draai ik dan Windows XP op, die, conform de aanwijzingen op diverse sites, van services en andere leukheden gestript is. Ik stop er twee Sweex soundcards in, 19 euro per stuk en toch 24 bits 44.1Khz, goed genoeg. Ik meet nu een latency van ongeveer 3 msec, dat is dus geen probleem (als je 1 meter van je speaker vandaan staat heb je dat ook). Ik draai om te beginnen alleen Amplitube + wat fijne effecten, aangestuurd met een Behringer FCB1010.

Ik zal kijken of ik wat fase-metingen kan doen.

Op samples zit vast niemand te wachten want de dichtsbijzijnde buis is die van de verwarming ;-)

Explorer
2 juli 2007, 20:06
kijk hier even.

http://www.fabchannel.com/

zoek op deze site naar living colour en gan naar het nummer middle man. laptopje op het podium en knallen. als hij het kan, waarom niet?

harrie-beton
3 juli 2007, 15:05
Zelf ben ik pc liefhebber.
Ik bezit op het moment 9 computers maar ik zou er niet aan denken om het live samen met mijn gitaar te gebruiken. Zelf gebruik ik al erg lang modeling via een aantal podxt machines. De laatste tijd heb ik een podxt pro en is een werkelijk schitterend apparaat met 54 effecten en 70 versterker simulaties. Thuis en live is dat een geweldig ding.

BB-G
3 juli 2007, 15:42
Ik vraag me af of er geen ander besturingssystemen zijn waar je die moddeling op kan laten draaien (inderdaad Windows XP is al een pak stabieler dan vroeger, maar ik ben er redelijk zeker van dat Windows Server 2003 nog stabieler en betrouwbaarder is, Linux/Mac OS-x daarenboven qua stabiliteit :rockon: )

Nitefly7
3 juli 2007, 18:43
john mclaughlin treedt ook vaak alleen maar op met 'n Macbook/Powerbook met modelling software..

echt baanbrekend is je idee (sorry!) helaas ook niet, apparaten zoals de Muse Receptor (http://www.museresearch.com/) kunnen ook al met Amplitube in VST-vorm omgaan!
Je kan er zelfs B4-plugins of synths in douwen, om er met een MIDI-hex pickup ook orgel geluiden uit te 'trekken'..

met een goede MIDI-pedaal voor je voeten, of bijv. wat kleiner, kun je ook al heel veel doen: Rig Kontrol 2 (http://www.native-instruments.com/index.php?id=rigcontrol2_us) die je bij Guitar Rig krijgt; uitstekend ding hoor!

zelf zit ik te twijfelen over een macbook/Guitar Rig combinatie in 'n rack
of zo'n
DJ Shuttle (http://www.djdeals.com/skb84DJ.htm)
met een soort A/B naar een Pod XT pro o.i.d..

wat je ook zou kunnen doen is iets wat een TGP'er had gedaan: G-system of een ander loop systeem, waar je je laptop/computer/macbook in een loop zet,
zo kon hij de OD/Distortion van z'n Rectifier combineren met de veelvoud van geluiden in z'n computer-setup..

bovendien heb je zo een redelijke backup als er stroom of software uitvalt..

2 computer zou kunnen, maar dan kun je ze misschien ook (om het gesleep te sparen) rackbased kasten kunnen maken

OF!!

Afhankelijk van de VST's die je hebt, ben je met dit gevaarte ook helemaal klaar! (http://www.museresearch.com/)

rjong999
3 juli 2007, 22:26
een receptor kost 2K, niet echt feest dus...2 Dell's gaan samen in een 6HE rack... en baanbreken hoeft van mij niet hoor, je krijgt er maar hoofdpijn van