PDA

View Full Version : Vanmiddag ff wat speaker kasten gechecked voor m'n Fireball



Dano1234
1 juli 2007, 01:06
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een speaker kast voor mijn Engl Fireball en vanmiddag maar ff naar een grote zaak geweest in Rottedam om wat kasten te vergelijken. Er waren alleen metal riffs gespeeld met de Fireball gain only op ongeveer 12 uur.

Voor de hand ligt natuurlijk de 4x12 V30 en V60 van Engl zelf. Hmmm jammer genoeg was de V30 niet op voorraad maar de V60 is er wel. Andere keuze is de 4x12 Bogner V30 en een 4x12 V30 Hughes Ketner. Na veel heen en weer gerij de Fireball aangesloten op de Engl V60. Alles op 12 uur en vlammen maar. Wat een ellende, ik speel nu op een Marshall 1960 (te leen) en dat vind ik al niet veel, maar zou ik niet willen ruilen met de V60. Veelste veel bijgeluid en het geluid zelf is niet duidelijk, verschillende settings geprobeerd en volume lekker hard maar geen verbetering. Dat ging hem niet worden dus, volgende was de Bogner. Aansluiten maar en gaan. Wat een verschil!!! Deze kast heeft zo'n breed spectrum je kan er alles uit halen wat je maar wilt. Een mooi geluid en duidelijk gedefinieerd, open en gedempt, alles klinkt zo zuiver. Ter vergelijking ook nog maar de Hughes aangekoppeld met duidelijk verschil, deze kast kon niet tippen aan de klank kleur en definitie van de Bogner. Op zich was het niet slecht (zeker voor het geld, was de goedkoopste V30) maar is typisch zo'n gevalletje van toch nog maar ff doorsparen.

Donderdag gaat onze andere gitarist nog een Powerball op een Mesa kast proberen en dan moet de keuze gemaakt worden. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het de Bogner worden, tenzij de winkel nog een setup kan plaatsten van Bogner vs Engl V30 dan probeer ik die zeker nog uit. De bogner was ook nog eens scherp geprijst voor iets meer dan 1000 Euro.

Hopelijk interesant voor een ieder in het zelfde (speaker test) schuitje zit.

charlie45
1 juli 2007, 02:09
mm, ik heb die v60 kast ook wel eens gecheckt, en die vond ik erg mooi (heb toen uiteindelijk een bogner 2x12 gekocht). ik zit qua stijl helemaal niet in de metal hoek, meer pop/rock/blues. misschien dat de wolligheid of warmte die mij aanspreekt jou juist tegenstaat.

er gaat ook niets boven een bogner 4x12 kast hoor, alleen ik weiger om dat ding te tillen.

wipeout 2000
1 juli 2007, 11:17
Heeft iemand ook ervaring met Framus speakerkasten? Qua prijs zijn ze wel interresant maar er zijn geen winkels waar ze uit te proberen zijn.

Jim Haagmans
1 juli 2007, 13:30
Heeft iemand ook ervaring met Framus speakerkasten? Qua prijs zijn ze wel interresant maar er zijn geen winkels waar ze uit te proberen zijn.

Om ze uit te proberen moet je naar duitsland, naar thomann of musicstore. Ik heb een framus 2x12 een keer in keulen geprobeerd maar daar vond ik toen echt helemaal niets aan.

interessander
1 juli 2007, 13:37
Interessante test maar ik ben het niet met je eens qua ENGl v60 kast, ik hem zelf en heb hem ook naast een marshall getest en vodn de ENGl duidelijk beter. De ENGl kan meer hebben, naast een V30 (een ENGl XL kast) is hij wel iets rommeliger inderdaad, maar hij gaat qua laag verder dan een V30. Zo'n Bogner wil ik ook ooit eens testen maar ik vind 1000 euro wel vrij veel, die Kool en Elfring kasten lijken me ook nog wel wat, daar is ook ergens een topic over.

ben79
1 juli 2007, 14:53
ik heb zowat alle kasten die er bestaan getest met men mesa roadster head..
Ook de diezel cabs en voor mij klonk het beste 2 2x12 bogner cabs..
Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan met en bogner 4x12 V30. Die (behalve de 2 2x12s) veruit het beste klonk..

wipeout 2000
1 juli 2007, 15:44
Mischien ook wel belangrijk om er bij te vermelden: dano1234 en ik spelen met zevensnarige Ibanez gitaren. We zijn dus op zoek naar een speakerkabinet dat op vol volume nog steeds duidelijk blijft bij zware B-riffs.
Dat dunt de selectie aardig uit.

Dano1234
1 juli 2007, 17:55
De V60 mag dan mischien lager kunnen dan de V30, met al die bijgeluiden ben ik snel genezen. De vergelijking met de Marshall, dat zou best kunnen omdat we natuurlijk niet op vol vermogen hebben gespeelt omdat dan gelijk je oren dicht zitten in dat kleine hok. Die Marshall gaat elke week voluit dus ik weet wat daar de mogelijkheden van zijn en dat weet ik van de V60 natuurlijk niet.