PDA

View Full Version : Op zoek naar een... bascombo!



E-J
30 juni 2007, 19:32
Goeiedag!

Ik heb gisteren een leuke én mijn eerste basgitaar gekocht - een Farida Precision - maar ik ben nog niet echt thuis in de wereld van de basversterkers. Beter gezegd: ik ben een leek.

Ik ben een grote fan van bassisten als Phil Lynott en Roger Waters. Dat vette, stuwende en rauwe geluid (speel dan ook... ehm... nou niet bepaald altijd met de vingertjes :D).

Mijn budget is 400-500 euro... en ik wil graag een bascombo waarmee (goed) op te treden valt. Hoeveel watt heb ik nodig om luid en duidelijk in een band hoorbaar te zijn? 100, 150, 200 watt?

De laatste tijd heb ik rustig op forums rondgekeken en een Ashdown combo zoals de MAG-C115-300 (http://www.thomann.de/de/ashdown_magc115300.htm) lijkt me wel wat en niet te duur. Voldoet deze een beetje aan mijn eisen? Of raden jullie me iets anders aan? :)

http://images4.thomann.de/pics/prod/193327.jpg

groeten,
Emiel

guitartub
30 juni 2007, 20:39
De laatste tijd heb ik rustig op forums rondgekeken en een Ashdown combo zoals de MAG-C115-300 (http://www.thomann.de/de/ashdown_magc115300.htm) lijkt me wel wat en niet te duur. Voldoet deze een beetje aan mijn eisen? Of raden jullie me iets anders aan? :)

http://images4.thomann.de/pics/prod/193327.jpg

groeten,
Emiel

Hele goede keuze, ik heb zelf de zwaarste uit de practice serie (5/15 100W)waar ik ook mee opgetreden heb. Ashdown is TE GEK!!

Rocketman
30 juni 2007, 23:23
Is een hele goede amp, onze bassist heeft er ook 1. Maar rauw geluid zie ik hem er niet uit halen. Wel vet bas geluid. Zonder meer een goeie bas amp.

Dude
1 juli 2007, 11:15
Ik heb die amp.... ik heb niet veel verstand van basversterkers maar weet wel dat deze amp vrij klassiek gevoiced is, in de tijd dat ik hierzo info opzocht over deze amp werd die vergeleken met ampeg versterkers, klassiek en netjes. Heel rauw krijg ik hem iig niet met mn jazzbas, wel ontzettend vol, dik, aanwezig en vooral.... ja eeuh... DIK !

Tis een ontzettend lekker apparaat dat ook nog eens HEEL erg lekker klinkt met gitaren, jazzmaster en chorus pedaaltje en je bent in 'clean tone heaven' hoor.

Erg gaaf zijn ook de sub harmonics, heel subtiel aanwezig maar een NOG dikker geluid. Ik heb er een half jaartje mee in een bandje gespeelt met een gitarist die weigerde zijn marshall slp100 zachter te zetten dan oorverdovend en daar kwam ik prima doorheen, master niet verder dan halverwege gehad. Combootje zelfs op een tafel, niet eens op de grond. Voordeel ook is dat die relatief ligt en klein is. Erg makkelijk te transporteren !

Mocht ik er ooit nog eens mee gaan bassen in een bandje dan koop ik de 4x10 kast erbij, kost geloof ik maar 290 euro ? Dat moet waanzinnig zijn.

E-J
1 juli 2007, 13:18
Is een hele goede amp, onze bassist heeft er ook 1. Maar rauw geluid zie ik hem er niet uit halen. Wel vet bas geluid. Zonder meer een goeie bas amp.

Ik heb die amp.... ik heb niet veel verstand van basversterkers maar weet wel dat deze amp vrij klassiek gevoiced is, in de tijd dat ik hierzo info opzocht over deze amp werd die vergeleken met ampeg versterkers, klassiek en netjes. Heel rauw krijg ik hem iig niet met mn jazzbas, wel ontzettend vol, dik, aanwezig en vooral.... ja eeuh... DIK !

Tis een ontzettend lekker apparaat dat ook nog eens HEEL erg lekker klinkt met gitaren, jazzmaster en chorus pedaaltje en je bent in 'clean tone heaven' hoor.

Erg gaaf zijn ook de sub harmonics, heel subtiel aanwezig maar een NOG dikker geluid. Ik heb er een half jaartje mee in een bandje gespeelt met een gitarist die weigerde zijn marshall slp100 zachter te zetten dan oorverdovend en daar kwam ik prima doorheen, master niet verder dan halverwege gehad. Combootje zelfs op een tafel, niet eens op de grond. Voordeel ook is dat die relatief ligt en klein is. Erg makkelijk te transporteren !

Mocht ik er ooit nog eens mee gaan bassen in een bandje dan koop ik de 4x10 kast erbij, kost geloof ik maar 290 euro ? Dat moet waanzinnig zijn.

Dank jullie wel! Enorm handig :) Klinkt als de amp die ik zoek!

Ik denk dat het rauwe vooral van de combinatie Precision bass + plectrum zal komen?

Realeigo
1 juli 2007, 13:26
Licht overdriveje zal het vast een stukkie rauwer maken.

Rocketman
1 juli 2007, 14:16
Ik weet niet wat er precies bedoeld wordt met "rauw" maar ik vind zelf altijd amps van het merk Trace Elliot "rauw" klinken.

guitartub
1 juli 2007, 15:03
Ik weet niet wat er precies bedoeld wordt met "rauw" maar ik vind zelf altijd amps van het merk Trace Elliot "rauw" klinken.

Ashdown is opgezet door Ex-werknemers van Trace Elliot (waar heb ik dat meer gehoord?). Misschien vonden zij dat rauwe in T.E. niet mooi. Ik vind mijn Ashdown iig erg lekker klinken, en een bevriende bassist heeft die 115-300, die klinkt toch echt prima. (Ook voor gitaar werd er gesteld, kan ik me ook wat bij voorstellen, die 5/15 versterkt mijn jazz-gitaren ook prima.)

Rocketman
1 juli 2007, 15:08
Ik vind de Mag C115 300 een prachtige basversterker. Alleen niet echt "rauw". Dus ik dacht ik denk effe mee.

E-J
1 juli 2007, 15:23
Ik vind de Mag C115 300 een prachtige basversterker. Alleen niet echt "rauw". Dus ik dacht ik denk effe mee.

Kijk hier maar eens naar :) :
Don't Believe A Word (http://www.youtube.com/watch?v=0TvwVatvT-M)

De bas van Lynott staat een beetje te hard haha. Vooral op het (harde) einde (vanaf 03:00 8-)).

Heb je live trouwens niet meer speakers nodig dan een enkele 15 inch speaker om je bas een beetje verstaanbaar te maken?

Rocketman
1 juli 2007, 15:37
Ja dit lijkt meer op het Trace Elliot geluid wat ik bedoel. Hier wordt dus op Marshall gespeeld ? Lijkt me typisch een geluid wat je dus niet uit zo'n Ashdown haalt. Ik heb het althans nog niet gehoord met een Ashdown, wel met Marshalls en Trace Elliots.

Rocketman
1 juli 2007, 15:39
Oh en ja deze amp met 1 speaker is live inderdaad aan de zachte kant. Bij ons geeft dat niet want de rest is ook niet heel hard. Maar ik heb ook wel eens in een rockband gespeeld die Thin Lizzy, Deep Purple, Hendrix etc. deed en daar zou deze amp denk ik te zacht zijn. Ook bij repetities.

E-J
1 juli 2007, 20:28
Oh en ja deze amp met 1 speaker is live inderdaad aan de zachte kant. Bij ons geeft dat niet want de rest is ook niet heel hard. Maar ik heb ook wel eens in een rockband gespeeld die Thin Lizzy, Deep Purple, Hendrix etc. deed en daar zou deze amp denk ik te zacht zijn. Ook bij repetities.

300 watt is te weinig??? :o

Rocketman
1 juli 2007, 20:47
oh sorry ik was zelf even vergeten dat de enige live ervaring die ik met dit ding heb is met een akoustische upright met piezo element. Met een normale electrische bas wordt het een heel ander verhaal en is ie ongetwijfeld hard zat, denk ik.