PDA

View Full Version : Versterker setup vraag



Plantje
30 juni 2007, 18:41
Deur...huis...val: ik ben niet tevreden met mijn huidige setup. Nu weet ik op zich wel wat ik wil, maar ik weet niet of er hier mensen zijn die weten welke mogelijkheden er zijn. Het gaat me om een combinatie versterker en effecten dus ik vond dit de meest geschikte plek.
Ik probeer het kort te houden.

Nu heb ik:
Marshall TSL 100 top
Marshall JCM 1960A cabinet
Boss GT5 effectengedoe

Ooit wilde ik af van teveel effecten, kabels, midi pedalen enz. Dus toen de TSL100 gekocht. Toen ik niet meer in een band speelde toch maar een Boss GT5 gekocht om wat met een hoofdtelefoon te kunnen spelen.
Echter als ik nu de TSL100 top en Boss combineer (Boss in de effects loop van de TSL lijkt me de meest simpele manier) valt het signaal en het geluid me tegen. Zelfs zonder enig effect van de Boss aan te zetten: hij blijft veel signaal wegvreten op het moment dat ik de effects loop aanzet.

Dus nu op zoek naar nieuwe apparatuur! (Het cabinet hoeft op zich niet weg.)Wat wil ik kunnen? Nou dit:
-Moet hard kunnen voor wanneer ik weer eens in een band wil spelen (wat mijn TSL 100 me nu geeft)
-Scheurgeluid moet goed zijn (dat heeft de TSL 100 naar mijn zin ook)
-Er moeten effecten op zitten
-In ieder geval een wah effect
-Van de GT5 bevalt me de accoustic guitar simulation bijzonder dus dat wil ik ook
-Er moet gemakkelijk te switchen zijn van het ene geluid naar het andere. (Iets wat de combi TSL 100 en GT5 me NIET biedt)
-Ik wil niet met veel losse pedalen klooien
-Bij voorkeur geen effectsloop in effectsloop (de 4 kabel methode oid)
-Als het even kan wil ik ook met de koptelefoon op kunnen spelen
-En als het even kan wil ik de FX processor/voorversterker aan de pc kunnen koppelen om dingen op te kunnen nemen
-Preamp/Effects processor en eindversterker is nog acceptabel. Losse preamp + 1 (of meer) effects processor(en) + eindtrap liever niet.

Mooie waslijst...niet? Wie heeft er ideeën?
Ik heb hier en daar al wat ideeën gekregen: een Hughes & Kettner top met effecten, maar dan heb ik geen wah en accoustic guitar simulatie. Hetzelfde geldt volgens mij voor Tech21 preamps/FX processoren.
Is een Boss GT Pro iets? Of een G-major?

Op zich heeft buizen de voorkeur hoewel er volgens mij tegenwoordig VEEL goed niet buizenspul is. Maar daarvoor ben ik er te lang niet actief mee bezig geweest.

Toch een lang verhaal. Alvast bedankt!

LCH
30 juni 2007, 18:56
Als je het simpel wilt doen zou ik toch voorzichtig de losse pedalen willen noemen. Die TSL100 kun je dan prima houden als je daar tevreden mee bent. Vervolgens zou ik heel kritisch kijken naar welke pedalen je écht nodig hebt (laten we zeggen: wah-wah, chorus, acoustic simulator + nog iets) en dan heb je toch een redelijk compact setje. Met één trap op het pedaaltje heb je dan een ander geluid. Ik denk dat dat minder 'geklooi' is dan zo'n GT5.

Plantje
30 juni 2007, 19:05
Zit op zich wel wat in, maar ik ben niet zo goed in tapdansen :)

Het is niet zo, dat ik alleen wah en accoustic guitar simulator gebruik, maar die noem ik, omdat ze vaak/meestal ontbreken.

Daarom stond het rack dat ik ooit had met een Marshall JMP 1, zoom 9000 en Marshall 9200 me wel aan. Alleen pas nadat ik dat ingeruild had kwam ik erachter dat de zoom toen al mijn signaal naar god hielp. (Bovendien was het budget toen ook een iets groter issue :satisfie: )
Op zich kon ik daarmee van scheurend, met reverb, delay in één switch naar clean, met chorus, andere reverb. Om maar wat te noemen.

bass blom
30 juni 2007, 22:53
in de effectloop meng je het signaal van het effect bij wat uit je pre amp komt..
zowiezo moet je dus je effex all wet zetten.

maar dan nog kan ik me voorstellen dat acoustisc sim niet uit de verf komt.
je mengt het bij je gewone geluid..

dan moet je echt met je gitaar door het effect en dan naar je amp.

Plantje
1 juli 2007, 10:20
Inderdaad...zo ver was ik.

Ik ben echter vooral ontevreden geworden over deze setup door het volgende: zelfs zonder enig effect aan op de GT5 dan merk ik nog dat het uiteindelijke geluid heel anders wordt. Sterker nog: om dat te testen heb ik de GT5 op bypass gezet. Dan zou je toch verwachten dat ie niets met het geluid doet?
Maar of ik nu de GT5 in de effects loop van de Marshall zet (all wet) of dat ik de gitaar in de GT5 plug en het uitgangssignaal (beide dus met de GT5 in bypass mode) het is een wereld van verschil met de gitaar inpluggen op de Marshall en niets door de GT5 laten gaan.

En daarom wil ik dus ook een beetje van het werken met effects loops af, want volgens mij is dat niet te voorkomen. (Ik weet dat ik kritisch ben ;)) Volgens mij gaat de enige oplossing zijn: head/combo met effecten erin óf een preamp/effectenbak en losse eindversterker.

ben vanhoof
1 juli 2007, 11:47
of een head met een rack effectenunit die relais heeft voor het schakelen van jou top. Ik heb een rocktron repliflex die mn clean naar lead en mn od1 naar od2 schakelt, en waarmee ik verschillende patches maak met de gewenste effecten en de gewenste schakelingen. Van patch schakelen doe ik met een roland fc 2000 fzo.

Plantje
1 juli 2007, 12:03
Top! Dat is inderdaad ook nog een optie!

Maar dan moet het wel een effectenbak zijn die in standby weinig tot niets met het signaal doet. Zo'n schakeling die je beschrijft, werkt dat ook met een TSL100?

Nog steeds alle opties open verder hoor :) En vooralsnog vind ik een Boss GT Pro met een goede eindtrap ook wel interessant...ik ga ook eens zoeken naar ervaringen met zo'n bak.

ben vanhoof
1 juli 2007, 12:14
schakelen zoals ik het doe moet dus met relais (stereo of mono jack vanachter in je amp steken en dan met 1 of 2 knoppen de kanalen schakelen).
De meeste amps hebben dit, maar bv van de mode four weet ik dat hij niet schakelt met zo'n typische relais schakelaar wat dus niet gaat icm zo'n rocktron repliflex. Zoek eens wat op in het rack forum...

Een wah koop je best apart als pedaal, niet ingebouwd in een gt5 fzo. Dan is het veel makkelijker wat betreft de bekabeling omdat de meeste effecten in de loop moeten en de wah best tussen je gitaar en de preamp

Plantje
2 juli 2007, 22:49
Volgens mij ga ik hier weer veel te veel kabelgedoe mee krijgen. :(

Als ik zo alles bekijk denk ik dat ik toch goed uitkom met een Boss GT Pro of een Pod XT oid. Straks de GT5 nog eens op de return van de Marshall TSL 100 aangesloten en het klinkt al snel bijzonder goed moet ik zeggen! :rockon:

Misschien kan iemand dit draadje verplaatsen naar het "Rack" forum? 8-)

habberdoedas
3 juli 2007, 12:17
Is een Hughes & Kettner Swichblade niks voor je. Is 4 kanalen buizen amp me een ingebouwde digitale effectprocessor. 128 fabrieksinstellingen en 128 plaatsen vrij om je eigen gemaakte sound in op te slaan. Check hun side voor video demo van deze amps.

Plantje
3 juli 2007, 12:30
Ja, die tip kreeg ik laatst ook al in een muziekwinkel. Ik zal eens een blik werpen op de website.

Plantje
3 juli 2007, 21:09
Website gechecked. Het ding klinkt inderdaad goed.

Alleen ik mis nog wat aan effecten. Die dude die de filmpjes doet speelt wel echt lekker moet ik zeggen! 8-)

BartT5R
3 juli 2007, 21:16
Line 6 Vetta,
alles in een.
Niet te kloppen voor alles in een.