PDA

View Full Version : Buizenpedalen



sofa
30 juni 2007, 17:19
Vraagjes: wat is het verschil eigenlijk tussen een gewoon pedaaltje en een buizen pedaal. Klinkt een buizenpedaal over een buizenversterker anders dan over een tranistorsversterker? Of heeft een buizenpedaal over een buizenversterker geen zin( je hebt toch al een buizengeluid?)? Of geeft een buizenpedaal een transistorversterker juist een buizengeluid?

Jorisch
30 juni 2007, 18:47
Goede vraag dat heb ik me ook afgevraagd

Zeker van dat buizengeluid op een transistor

the sure thing
30 juni 2007, 19:12
Ja, een buizenpedaal klinkt (zoals elk pedaal) anders op een transistorversterker anders dan op een buizenversterker. Een buizenpedaal is niets anders dan elk ander pedaal wat verschilt qua klank. Een buizenpedaal voor een transistorversterker kan nog steeds verreweg NIET als een buizenversterker klinken. M.a.w: de zwakste schakel bepaalt voor een groot deel de uiteindelijke klank.

sofa
30 juni 2007, 19:59
Ja, een buizenpedaal klinkt (zoals elk pedaal) anders op een transistorversterker anders dan op een buizenversterker. Een buizenpedaal is niets anders dan elk ander pedaal wat verschilt qua klank. Een buizenpedaal voor een transistorversterker kan nog steeds verreweg NIET als een buizenversterker klinken.

Ok, maar klinkt een buizenpedaal beter over een transistorversterker dan een gewone pedaal? Als de zwakste schakel de kwalitweit bepaalt heeft het dus geen zin voor mensen met een transistorversterker een buizenpedaal te kopen?
Blijft de vraag wat een buizenpedaal - los van het effect - dan toevoegt aan een buizenversterker?

G.G.
30 juni 2007, 20:58
Ok, maar klinkt een buizenpedaal beter over een transistorversterker dan een gewone pedaal? Als de zwakste schakel de kwalitweit bepaalt heeft het dus geen zin voor mensen met een transistorversterker een buizenpedaal te kopen?
Blijft de vraag wat een buizenpedaal - los van het effect - dan toevoegt aan een buizenversterker?

personlijk vind ik het juist een leuke combinatie omdat ik het clean van een transistorversterker heerlijk vind. Maar de overdrive van de meeste transistorversterkers is prut

the sure thing
30 juni 2007, 22:04
G.G. heeft een punt. De overdrive OVER HET ALGEMEEN GENOMEN is van buizen mooier dan die van transistors. Je kan een buizenpedaal op een transistorversterker aansluiten, dan heb je een mooie overdrive. Je voortrap (pre-amp) heeft dan als het ware een buis. Zie het dan een beetje als bijvoorbeeld een Marshall Valvestate serie. Je eindtrap (transistorversterker) is en blijft een transistorversterker. En die klinken OVER HET ALGEMEEN minder mooi. Ik generaliseer dus wel.

sofa
1 juli 2007, 00:43
G.G. heeft een punt. De overdrive OVER HET ALGEMEEN GENOMEN is van buizen mooier dan die van transistors. Je kan een buizenpedaal op een transistorversterker aansluiten, dan heb je een mooie overdrive.

OK. Klinkt logisch. Maar een buizenpedaal voor een buizenvesterker: wat levert dat op? Een nog mooiere overdrive neem ik dan maar aan?

Yannicks
1 juli 2007, 10:51
OK. Klinkt logisch. Maar een buizenpedaal voor een buizenvesterker: wat levert dat op? Een nog mooiere overdrive neem ik dan maar aan?
Mooier en beter is allemaal heer erg subjectief. Je kunt beter zeggen anders. Je hebt gewoon een grote schala aan geluid :) .

Salvatore
1 juli 2007, 13:52
Sofa schreef:
OK. Klinkt logisch. Maar een buizenpedaal voor een buizenvesterker: wat levert dat op? Een nog mooiere overdrive neem ik dan maar aan?

Over het algemeen zou ik zeggen van wel.
Zoals eerder gezecht is het ook een kwestie van smaak.
Transistor en buizen versterkers zijn totaal verschillende beestjes.
Transistor versterkers zijn (meestal) clean en dinamisch.
Buizen versterkers doen iets met je geluid en dinamiek wat heerlijk met je spel mee zwemt, en accentueerd.
Voor de meest rond/warm/diep/sprankelend/muziekaal/zingendste solo zou ik helemaal buizen gaan.
Maar soms wil ik alleen maar goor en dirty klinken als een school harpies van hel, zodat het piept/kraakt/kreunt/rueteld enz., en dan kan je van alles en nog wat met transistors/diodes enz.
(Een paar half kapotte buizen kunnen trouwens ook heerlijk fout klinken).

Van een transistor versterker moet je verwachten wat op de doos staat: hij versterkt.
Een buizen versterker dien je meer te zien als een muziek instrument, met allerlij klankscheppende eigenschappen, en kan in principe even clean klinken als een transistor versterker, ze zijn alleen wel een stuk duurder (en zwaarder/breekbaarder en vereisen meer aandacht).

strat58
1 juli 2007, 14:33
Vraagjes: wat is het verschil eigenlijk tussen een gewoon pedaaltje en een buizen pedaal. Klinkt een buizenpedaal over een buizenversterker anders dan over een tranistorsversterker? Of heeft een buizenpedaal over een buizenversterker geen zin( je hebt toch al een buizengeluid?)? Of geeft een buizenpedaal een transistorversterker juist een buizengeluid?

Hoi ik gebruik een Real Tube Driver bij mijn Marshall of Fender buizenbak, maar thuis gebruik ik hem ook maar dan op een 30 watt Marshall trans.bak.
Persoonlijk vind ik een buizenoverdriver veel mooier en ronder (vooral dat) klinken dan een trans.overdriver, en ik heb er al wat geprobeerd.
Zoek maar eens een Ibanez tube king op instant ZZ Top net zoals de Real Tube Driver, ze hebben gewoon meer dynamiek als transistor overdriver. Leuk punt is dat je kunt experimenteren met verschillende soorten buizen.
Dus ik vind ze warmer klinken en dat worden ze ook na een tijdje :)
Peace Strat58