PDA

View Full Version : Welke Humbuckers voor mijn muzieksmaak



Petekay
30 juni 2007, 13:42
Omdat ik niet zo snel mijn antwoord kon vinden open ik een nieuwe topic.

Mijn eerste gitaar Epiphone SG310, daar wil ik graag de humbuckers van vervangen. Ik ben niet zo tevreden over de huidige.

Ik speel veel van de volgende artiesten (op deze gitaar):
- Muse
- Radiohead
- 30 seconds TM
- Metallica
- Live
- Queen of the Stone age
- White Stripes

Nu zie ik op het forum veel merken langsschieten: Seymour Duncan, Dimarzio, ESP, Lace etc.

Ik ken het geluid van de humbuckers niet zo goed. Als iemand een site kent waar je de sound van de humbuckers kan horen zou ik ook een eind opweg zijn. En gewoon advies wordt natuurlijk ook op prijs gesteld.

Budget ongeveer max. 200 euro voor 2 humbuckers.

DarknessAwaits
30 juni 2007, 13:51
Hou er wel rekening mee dat je gitaar altijd een onderdeel is van het geluid, het is niet enkel afhankelijk van de elementen. Tevens is het niet echt verstandig om dergelijke dure elementen in een gitaar als de jouwe te stoppen, meestal haal je die investering er niet uit.

Hier heb je soundsamples van Seymour Duncan: http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/hummer.shtml

EMG heeft samples op zijn site staan, gewoon even kijken bij de elementen. Samples van Dimarzio staan ook op hun eigen site, alhoewel het dan meer voorbeelden zijn van artiesten die een bepaald type gebruiken.

Als ik jou was zou ik ook naar GFS kijken, ze leveren goede elementen tegen zeer scherpe prijs. http://store.guitarfetish.com/humbuckers.html

Speeddemon
30 juni 2007, 13:58
Als ik jou was zou ik ook naar GFS kijken, ze leveren goede elementen tegen zeer scherpe prijs. http://store.guitarfetish.com/humbuckers.html
hele dikke +1!

Ik heb een keur aan 'dure' elementen hier liggen, DiMarzio's en Duncans. En in m'n Burny Les Paul Custom heb ik een setje Duncans eruit gehaald, om er GFS elementen in te stoppen, en die zitten er nu nog steeds in (na ruim een jaar ofzo).

Ik kan je de Hot crunchy PAF aanraden en de Vintage '59 Alnico PAF. Die laatste klinkt supergoed à la Slash.

Petekay
30 juni 2007, 14:10
Nouja, die humbuckers kosten geen drol.

Ik ben inmiddels het geluid van de GFS humbs. aan het beluisteren op youtube voor zover dat te vergelijken is met mijn Epi v.s. andere gitaren ???

vasnd
30 juni 2007, 18:34
Nu zie ik op het forum veel merken langsschieten: Seymour Duncan, Dimarzio, ESP, Lace etc.


ESP is een gitaar merk, je bedoeld waarschijnlijk EMG.

Je kan daar veel mee, maar je moet wel van het geluid ervan houden. ( er zijn genoeg discussies en verhalen te vinden hier op het forum erover )

Maar kijk idd eens naar de voorbeelden die de anderen noemen, zelf speel ik eigenlijk alleen maar op EMGtjes, maar een volgende gitaar krijgt passieve elementen.

Orgasmocaster
30 juni 2007, 18:42
Toon is het resultaat van de combinatie van Body Hout, Neck hout, Snaar dikte, Nut Materiaal, Brug type en uiteraard de elementen.. (en nog veel meer factoren) en daarbij komt dat 2 dezelfde gitaren niet gegarandeerd hetzelfde klinken :)

Ik ben zelf grote fan van Rio Grande BBQ buckers. Ik geloof dat muse en Qotsa die ook gebruiken.

GFS is erg goed voor het geld.. ik heb zelf een loudmouth besteld voor een projectje dat bijna af is.. Ik zal later wel ff raporteren hoe ie klinkt

guitartub
30 juni 2007, 20:34
Toon is het resultaat van de combinatie van Body Hout, Neck hout, Snaar dikte, Nut Materiaal, Brug type en uiteraard de elementen.. (en nog veel meer factoren) en daarbij komt dat 2 dezelfde gitaren niet gegarandeerd hetzelfde klinken :)


Plus een niet onbelangrijke: JE EIGEN (VINGER)TECHNIEK.
Ik heb veel mensen zien en horen spelen over de prachtigste spullen die WAARDELOOS klonken. Ze waren vergeten aan de eigen techniek te schaven en dan wordt het gewoon helemaal niets.

pasqual
30 juni 2007, 22:08
en...zoals die soundsamples klinken hoeft het niet uit jouw gitaar en amp te komen. er is echt maar een manier om er achter te komen: iemand in jouw omgeving met een vergelijkbare gitaar met de voor jouw gewenste elementen uitproberen op jouw apparatuur met jouw instellingen. alleen zo krijg je een goede vergelijking. ik had naast mijn jap. fender ooit een mex. ik vond die mex veel vetter klinken maar de jap fijner spelen, dus heb ik alle elementen omgewisseld. en wat denk je? de jap klonk nog steeds niet zoals de mex. m.a.w. er spelen meer factoren als alleen maar de elementen.

succes met de zoektocht en groeten Pasqual.

Yamhammer_71
1 juli 2007, 01:07
Ik heb zelf geen ervaringen met GFS pickups, maar gezien de adviezen hiero zou ik als ik jou was zeker eens een kijkje nemen naar deze pickups.

Overigens doen 59' PAF kopieen het vaak heel erg goed...ik heb nu vrij hoge/medium output elementen in mn LP en hou ook van rock/hardrock, maar toch neig ik meer naar lage output elementen. Hoge output rockt niet perse beter, in tegendeel (minder klinisch) + je hebt een beter clean geluid (warm + vol).
Het geluid is dan ook voor een groot deel afhankelijk van je eigen techniek/aanslag etc. Het 'is' er nog niet...dus het daagt uit.
EMG (actief) daagt veel minder uit, het geluid is er meteen al...veel minder factoren spelen mee om er een goed geluid uit te halen.
Ik zou zeker eens naar die Alnico 59 PAFS kijken...met wat experimenteren zou je daar een goede Slash toon uit moeten kunnen halen, althans dat zou moeten kunnen met een 59' PAF element. Het zal niet vanzelf gaan, maar je gitaar heeft volume -en toonknoppen....nuff said.

YannickH
1 juli 2007, 18:39
sejmour's moet je nemen als ik van jouw ben,een jb en een 59 jazz ofzo.ikzelf speel met emg81 active puckups maar di zijn meer voor zwaardere dingen zoals slayer etc.

Squier4ever
1 juli 2007, 19:54
sejmour's moet je nemen als ik van jouw ben,een jb en een 59 jazz ofzo.ikzelf speel met emg81 active puckups maar di zijn meer voor zwaardere dingen zoals slayer etc.


welkom!
jij moet een typcursus nemen!

YannickH
1 juli 2007, 21:03
ja srry k ben belg en ik zit met men dialect:p ik zal volgende keer wel beter nalezen.srry:p

Wickerman
1 juli 2007, 21:05
Welle begrape mekander eh alexi :p van ware zijde ? ;)

DarknessAwaits
1 juli 2007, 22:30
Niet weer he?..


ja srry k ben belg en ik zit met men dialect ik zal volgende keer wel beter nalezen.srry

Op school leer je toch normaal taalgebruik danwel spelling aan of niet?

Wickerman
1 juli 2007, 23:08
Niet weer he?..



Op school leer je toch normaal taalgebruik danwel spelling aan of niet?

Kalm, op Belgische fora gaat het er nu eenmaal zo aan toe. En 'k moet toegeven dat ik het op nederlandse fora ook soms moeilijk heb om me verstaanbaar te maken, maar vooral om zelf te verstaan.

DarknessAwaits
1 juli 2007, 23:15
Ik ben kalm, maar:


op Belgische fora gaat het er nu eenmaal zo aan toe.

Het is nu eenmaal een Nederlands(talig) forum. Bovendien vind ik het, en dat heb ik al vaker gezegd in andere topics, bijzonder asociaal om in je eigen dialect te gaan posten.

Maar verlicht me eens met wat kennis omtrent het Belgisch onderwijs, wat wordt daar aan taal gegeven? Toch ook gewoon Nederlands neem ik aan? (Niet grappig bedoelt hoor, maar omdat je aangaf dat je het zelf ook wel eens lastig vind.)

The Underdog
2 juli 2007, 01:34
Op Belgische fora gaat het er nu eenmaal zo aan toe.

Onzin, ik heb er geen ander woord voor.

nopster
2 juli 2007, 09:14
Idd. Het ligt meer aan de leeftijd denk ik vd persoon die post. :satisfie:

Petekay
2 juli 2007, 09:51
Ik denk dat ik toch ga voor 1 van de humbucker van GFS ga
http://store.guitarfetish.com/humbuckers.html

Ik heb een goedkope gitaar en weet nog niet hoe dat uit gaat pakken door er andere humbuckers in te zetten. Ik zie het als een probeersel.

Ik vindt de keuze wel behoorlijk moelijk omdat er geen soundsamples zijn van GFS pickups. Hoe weet je dan wat je een fijn geluid vind?

Speeddemon, je hebt Hot crunchy PAF aangeraden en de Vintage '59 Alnico PAF. Lijkt me het meest ideaal om in de buurt van de Muse / 30STM sound te komen. Natuurlijk worden veel effecten gebruikt, maar even buiten dat, welke humb. zou er geschikt voor zijn?

DarknessAwaits
2 juli 2007, 13:16
Ik vindt de keuze wel behoorlijk moelijk omdat er geen soundsamples zijn van GFS pickups. Hoe weet je dan wat je een fijn geluid vind?

Dat is en blijft toch altijd moeilijk, ook al zijn er wel samples voorradig. Elementen klinken namelijk in ieder type gitaar toch weer anders, het enige wat een wel een beetje vaststaat is het overall karakter van een element. In de meeste gevallen blijft het een weloverwogen gok.

Mufftin
2 juli 2007, 13:50
hey zijn deze elementen ook ergen in nederland te krijgen? want als je ze hier gaat bestellen ben je dik veel geld kwijt aan de verzendkosten.

DarknessAwaits
2 juli 2007, 13:53
Nope, alleen te bestellen uit de US. Maar de verzendkosten vallen erg mee geloof ik hoor. Je kunt een totaalprijs van de aangegeven dollars in euro's verwachten... dus als je rekening laten we zeggen 60 dollar is zal het neerkomen op 60 euro.

Mufftin
2 juli 2007, 13:57
haha okee maar ik deed net verzendkosten en dat was iets van 90 euro in totaal prijs, voor die prijs kun je in nederland dikke elementen kopen.

DarknessAwaits
2 juli 2007, 14:03
Voor dat geld heb je welgeteld 1 element in Nederland. Het scheelt je dus alsnog de helft. Maar... als je in de Duitse webshops zoekt kun je ook wel setjes Seymour Duncan vinden voor +/- 120 euro.

Speeddemon
2 juli 2007, 16:26
By mijn weten verzond Jay van GFS 1 element voor $9 en 2 voor $14. Misschien dat dat met de nieuwe rates van USPS nu $17 is, maar ik vind 14 euro verzenden voor 2 elementen, die hooguit 25-30 euro per stuk kosten, niet echt veel.

Ik heb totaal geen verstand van Muse (heb alleen recent es "Micro Cuts" op 't gehoor moeten uitzoeken; akkoorden en melodie, en that's it),
maar ik verwacht gewoon dat met die 2 elementen je heel veelzijdig bent qua klank, goed kan scheuren en MOOI klinkt.

Beluister op de Seymour Duncan site anders de soundsamples van de JB brug humbucker en de SH-1 '59 hals-humbucker. Dat is een beetje de richting van de klank van de Hot Crunchy PAF en Vintage '59 Alnico PAF, maar ik vond de GFS's dus beter! Heb namelijk DIE Duncans in de zelfde gitaar gehad. De '59 vind ik zelf veel te donker en ongedefinieerd, terwijl de Vintage '59 Alnico PAF van GFS juist dat mooie 'bell-like' klankje heeft, maar wel een soort 'vintage correcte' sound geeft.

The Underdog
2 juli 2007, 16:44
Ik heb het Vintage '59/Crunchy PAF setje in m'n Epi Les Paul. Man, wat klinken die lekker! De '59 kan heel jazzy klinken, echt vintage en met overdrive kun je lekkere bluesy solo's spelen. De crunchy PAF heeft lekker veel 'bite' en is uitstekend geschikt voor het ruigere werk. Oja, ik speel hard rock/metal en dit setje is perfect voor mij. Als je een iets modernere klank wil, kun je een crunchy paf voor de nekpositie nemen, klinkt heel lekker voor sweeps en heeft van die prachtige harmonieken onder distortion.

Mufftin
2 juli 2007, 18:42
oja ik zie 12 euro ik had een verkeerde aangeklikt (A)